UżywaneOpinieUżywany Saab 9-3 II (2002-2010) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Saab 9-3 II (2002-2010) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Dzięki Saabowi można wyróżnić się na ulicy bez większych wyrzeczeń w codziennej eksploatacji. Czy warto kupić ostatni model klasy średniej tej uznanej, szwedzkiej marki? Poznajmy opinie o używanym Saabie 9-3 II.

Do czasu upadku Saaba w 2011 roku model 9-3 miał już za sobą obfitą karierę na rynku pierwotnym. Jak na wręcz niszową markę, ten samochód dawał spore możliwości skonfigurowania swojego Saaba „pod siebie”. Auto sprzedawano jako sedana, kombi, kabrioleta i… crossovera (czyli podniesione kombi o nazwie 9-3X), pod maską ulokowano wydajne jednostki napędowe od General Motors (benzynowe) i stworzone przez Fiata (turbodiesle), w międzyczasie przewinęła się też odmiana z napędem na 4 koła (opartym na systemie firmy Haldex). Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, pod względem konstrukcyjnym Saab 9-3 jest blisko spokrewniony z Oplem Vectrą C. Szwedzki model na jej tle zaskakuje „lekkością” sylwetki i wcale nie jest od niej ciaśniejszy w środku, przynajmniej dopóki porównujemy sedany. Kompletne różni się natomiast stylizacją deski rozdzielczej (z wieloma „smaczkami” zarezerwowanymi dla Saabów) i… wielkością bagażników w każdej wersji nadwoziowej. Lifting auta (2008 r.) przyniósł odmienny wizerunek przedniej części nadwozia i zmiany na liście wyposażenia – na liczbę dostępnych opcji i tak z reguły mało kto narzeka.

Saab 9-3
Co dziesiąty wystawiony na sprzedaż Saab 9-3 II jest kabrioletem. Ta wersja nadwoziowa posiada składany elektrycznie (w ok. 20 sekund) brezentowy dach. Przed zakupem tej atrakcyjnej na lato wersji sprawdźmy jego szczelność oraz poprawność działania mechanizmu składającego.

Mimo że pamięć o marce Saab na pewno prędko nie wygaśnie, szwedzkie auta coraz rzadziej widuje się na ulicach i można zaobserwować stopniowy spadek popularności w ogłoszeniach. Zamiast stylu i ulokowanych na każdym kroku ciekawostek, odbiorcy preferują modele z szeroką bazą części zamiennych, najlepiej pozostające wciąż w produkcji (nawet jeśli aktualnie wytwarzana jest nowsza generacja). Ale czy Saaba trzeba od razu skreślać? Może da się połączyć nietuzinkowy charakter bez wyrzeczeń w codziennej jeździe? Zobaczmy, co mają do powiedzenia właściciele używanych Saabów 9-3 II.

Saab 9-3
Lifting z 2008 r. przyniósł białe tylne lampy także w sedanie (wcześniej stosowano czerwone klosze). Właściciele Saabów na ogół chwalą stabilność w zakrętach i przewidywalność na drodze, jaką daje 9-3. Szkoda, że przednie zawieszenie nie posiada odkręcanych elementów – trzeba wymieniać całe wahacze.

Używany Saab 9-3 II – wnętrze

Pomimo faktu opracowania Saaba 9-3 na platformie General Motors, samochód we wnętrzu nie stracił aż tak ducha marki. Takiego kokpitu nie ma żaden z konkurentów. Wysoko sięgająca konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy, stacyjkę umieszczono w… tunelu środkowym (za dźwignią zmiany biegów), nie brakuje też wysublimowanych ciekawostek, tj. efektownie wysuwanego uchwytu na napoje oraz przycisku uruchamiającego funkcję Night Panel – wygaszającą wszelkie podświetlenie deski rozdzielczej z wyjątkiem prędkościomierza. Z kwestii jakości wykonania inżynierowie mogliby się bardziej postarać, ale we wnętrzu nie brakuje elementów o miłej w dotyku fakturze. Pojawiające się co jakiś czas trzaski lub poskrzypywania nie powinny już dziwić w kilkunastoletnim samochodzie.

Saab 9-3
Oryginalny i jednocześnie przyjemny w obsłudze kokpit. Na rynku wtórnym dominują samochody z prostszym wyświetlaczem monochromatycznym (na zdjęciu – większy ekran z droższych wersji).

Kabina Saaba 9-3 oferuje przystępną ilość miejsca dla 4 dorosłych osób, bez „fajerwerków” jeśli chodzi o szerokość czy przestrzeń nad głowami. Komplet pasażerów względnie komfortowo podróżuje nawet w kabriolecie, z tym że tam nie ma już możliwości ulokowania piątej osoby. Nierzadki dodatek stanowi skórzana tapicerka, ale trafienie na egzemplarz z elektrycznie ustawianymi fotelami jest już wyzwaniem. Bagażniki Saabów nie można określić wybitnie pakownymi (ok. 420 l) ani też ustawnymi, niemniej punktują pieczołowitym wykończeniem i szerokim otworem załadunkowym.

Używany Saab 9-3 II – silniki benzynowe

Benzynowe Saby mają pod maską jednostki opracowane przez inżynierów General Motors. Gamę otwiera wolnossący 1.8 (122 KM) montowany także w Vectrze C. Dalej mamy turbodoładowanego 2.0 w trzech wersjach mocy: 150 KM, 175 KM i 210 KM. Uwaga: najsłabszą, mimo pojemności 1998 cm³, Saab określał jako 1.8t (pozostałe: 2.0t). Topowe Saaby napędzał 2,8-litrowy silnik V6 turbo, w zależności od lat produkcji generujący 250 KM, 255 KM lub nawet 280 KM w 9-3 Turbo X z napędem na 4 koła. Szwedzki producent proponował go zresztą tylko z odmianami turbodoładowanymi (ale dopiero od liftingu), podobnie zresztą jak konfigurację z automatyczną skrzynią Sentronic.

Saab 9-3
Niełatwo trafić na Saaba z 2.8 V6, ale warto go poszukać – poza wygórowanym spalaniem można wypowiadać się o nim w samych superlatywach.

Używany Saab 9-3 II – silniki Diesla

Przez pierwsze dwa lata Saab montował przestarzałego turbodiesla 2.2 TiD stosowanego w różnych modelach Opla. W 2004 r. zadebiutował włoski silnik 1.9 TiD z głowicą 8-zaworową (120 KM) lub 16-zaworową (150 KM), a nawet układem biturbo (od 2007 r., 160/180 KM). Podobnie jak w Fiatach, i w Saabach spisuje się zazwyczaj bez zarzutu, zapewniając przewidywalną eksploatację i nietrudny dostęp do części zamiennych. Z „automatem” łączyły się tylko odmiany 150 KM i 180 KM, w ogóle natomiast nie przewidziano wysokoprężnej wersji z napędem 4×4 (nawet w uterenowionym Saabie 9-3X).

Saab 9-3
Jeden z mocniejszych punktów Saaba, czyli trwałe i oszczędne włoskie turbodiesle.

Używany Saab 9-3 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Typowa, szwedzka ergonomia i smaczki adekwatne do marki – kluczyk na środku i tzw. night panel”

„Saab świetnie trzyma się drogi i dobrze reaguje na ruch kierownicą. Bardzo ciężko wpaść nim w poślizg”

„Nietuzinkowe auto, a w dodatku dość tanie w zakupie i utrzymaniu”

„Doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne. Zero rdzy w kilkunastoletnim samochodzie!”

 Wady 

„Nie przyłożono się do jakości wykonania. Tu i ówdzie coś skrzypi lub trzeszczy”

„Pomimo pokrewieństwa z Oplem nie wszystkie części łatwo dostać. Czasami trzeba długo szukać”

„Liczne drobne usterki. A to zamki w drzwiach, to mechanizm podnoszenia klapy, to sterowanie lusterek”

„Szkoda, że w Saabie nigdy nie oferowano podgrzewanej kierownicy i wentylowanych foteli”

Używany Saab 9-3 II – awaryjność, typowe usterki

Powiązanie techniczne z Oplem Vectrą może ujmuje indywidualizmu, ale na pewno czyni Saaba samochodem, którym bez obaw można jeździć na co dzień. Kłopoty pojawiają się zazwyczaj w przypadku kupna elementów dedykowanych konkretnie do tego modelu: albo ich nie ma, albo są drogie. Za ryzykowne uchodzą samochody 2.0 Turbo lub 2.8 V6 z niechlujnie zamontowaną instalacją gazową (alternatywne paliwo najlepiej znosi wolnossący 1.8) lub mocno wyeksploatowane turbodiesle. Nawet mimo dobrej renomy silników 1.9 TiD nie sposób uniknąć wymiany lub regeneracji dwumasowego koła zamachowego, zaworu EGR czy filtra cząstek stałych, zwłaszcza gdy trafimy na kilkunastoletnie auto z przebiegiem powyżej 300 tys. km. Z kolei starszy 2.2 TiD ma tendencję do przegrzewania się, poza tym nie grzeszy wyśrubowanym spalaniem. Inne typowe dla Saabów problemy to awarie cewek (tzw. kaset) zapłonowych, blokad kierownicy czy alternatorów. Sporo przyjdzie zapłacić za serwisowanie przedniego zawieszenia z niewymienialnymi elementami współpracującymi.

Używany Saab 9-3 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Saabie 9-3 odczytamy z trzech miejsc: z przegrody czołowej i za przednią szybą po lewej stronie (fot.) oraz z tabliczki umieszczonej na słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Saab 9-3 02

Używany Saab 9-3 II – sytuacja rynkowa

Najtańsze auta z bezwypadkową przeszłością wystawiane są za 5-7 tys. zł, lecz rozsądnie wyglądające na pierwszy rzut oka egzemplarze kosztują już minimum 10 tys. zł. Dokładając kolejne 5 tys. zł można rozglądać się za poliftowym Saabem. Ładnie utrzymane auta z mocnymi silnikami oznaczają wydatek ok. 20-25 tys. zł, droższe są w zasadzie tylko poliftowe kabriolety lub auta z V6. Ok. 60% używanych Saabów posiada silnik benzynowy i jest sedanem. Sporadycznie trafiają się egzemplarze ze skrzynią automatyczną, natomiast napęd 4×4 to prawdziwy biały kruk.

Używany Saab 9-3 II – podsumowanie

Nie trzeba się bać Saaba. Jak na tak niszową markę model 9-3 imponuje ogólną solidnością, sporym zapleczem części zamiennych i szerokim wyborem wersji silnikowych i nadwoziowych. Najlepiej poszukać samochodów od miłośników, którzy nie szczędzili pieniędzy na regularne serwisowanie Saaba. Auto z pewnością ciekawie połączy funkcjonalność z nietuzinkowym charakterem i będzie zwracać uwagę na ulicy.

Polecamy uwadze inne nasze artykuły związane z marką Saab:

Używany Saab 9-5 II (1997-2010) – opinie użytkowników

Za ile sprzedano fabrycznie nowego Saaba 9-3 z rocznika 2014?

Co można zobaczyć w muzeum Saaba w Trollhätan?

Saab 9-3

Saab 9-3 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 464/176/147 cm
Rozstaw osi 268 cm
Pojemność bagażnika sed 425 l, kmb 420-1270 l, cab 240-352 l
Saab 9-3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik 1.8i 1.8t (2.0) 2.0t 2.0t 2.8 V6
Pojemność 1769 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 2792 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 122 KM 150 KM 175 KM 210 KM 255 KM
Maks. moment 167 Nm 240 Nm 265 Nm 300 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,5 s 8,5 s 7,5 s 6,7 s
Prędkość maks. 200 km/h 210 km/h 225 km/h 235 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 7,5 l/100 km 7,9 l/100 km 8,1 l/100 km 10,2 l/100 km
Saab 9-3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.9 TiD 1.9 TiD 1.9 TiD 1.9 TiD 2.2 TiD
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 2171 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo turbodiesel
Maks. moc 120 KM 130 KM 150 KM 180 KM 125 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 320 Nm 400 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,9 s 9,5 s 8,5 s 11,0 s
Prędkość maks. 200 km/h 210 km/h 210 km/h 230 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 6,6 l/100 km

Używany Saab 9-3 II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

5 KOMENTARZE

  1. Nie narzekam rzadko się psuje ,miałem poprzednio opla też fajne auto ale wymaga sporo kasy aby je utrzymać zwłaszcza problem opla to rdza ,co do sabba bardzo dobre auto mało awaryjne i przede wszystkim odporne na rudą łajzę a wygoda jazdy duża polecam tą markę ludziom z małym funduszem i ceniącym dobre auto.

  2. Jezdziłam takim Saabem 4 lata, poszedł w dobre ręce i czasem nawet dostaję zdjęcia od nowego własciciela. Fantastycznie wspominam ten model, poza naprawa alternatora głównym wydatkiem było czyszczenie jasnej tapicerki i standardowe przeglady i wymiany.
    Ten diesel 1.9 to znakomity, oszczedny silnik i z bardzo fajnym stosunkiem mocy do spalania.
    Swietna ergonomia wnetrza, moj obecny samochód (a4 allroad) pod tym względem pozostawia dużo do życzenia.
    Osobom poszukujacym tego modelu radzę koniecznie szukać modelu z ksenonami, zwykłe żarowki świeciły bardzo słabo. To jedyna niedogodność, jaka mi się przypomina w eksploatacji tego samochodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji