ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007

W gamie silnikowej Alfy Romeo 159 brakuje tzw. czarnych owiec. Nie wszystkie jednostki napędowe jednak do niej pasują. Który silnik wybrać w używanej Alfie Romeo 159?

Alfa Romeo dołożyła wszelkich starań, by model 159 nie cieszył się równie złą sławą jak najstarsze egzemplarze poprzedniczki – 156. Za sprawą wydłużenia nadwozia zwiększyła się przestronność Alfy klasy średniej, poprawiono materiały wykończeniowe i skutecznie zabezpieczono ją przed korozją. Włoski producent przewidział spory wybór wersji silnikowych, z których część zapożyczono od General Motors. Żadna z nich nie jest idealna, ale przynajmniej większość oznacza się co najmniej przyzwoitą trwałością. Postarajmy się wybrać najciekawszy wariant silnikowy dla Alfy Romeo 159 – taki, aby za dużo nie palił, zapewniał dobre osiągi i zbytnio się nie psuł.

Używana Alfa Romeo 159 – silniki benzynowe

Otwierający gamę 1.8 pochodzi wprost od Opla – montowano go m.in. w Vectrze C. 140 KM to może nie tak mało, ale temperamentem silnik nie pasuje do agresywnie stylizowanej Alfy. Posiada wielopunktowy wtrysk paliwa otwierający furtkę do montażu instalacji gazowej, z tym że trzeba pamiętać o regularnym ustawianiu zaworów. Do LPG nadaje się również najmocniejszy wariant, czyli 3,2-litrowa konstrukcja Holdena. Mimo imponującej mocy (260 KM) silnik rozczarowuje osiągami i bardzo wysokim spalaniem. Lepszą relację zużycia paliwa do parametrów przyspieszenia gwarantują jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9/2.2 JTS oraz oferowany przez ostatnie 2 lata 1.75 TBi. Szczególnie godna polecenia pozostaje ta ostatnia, lecz ciężko ją znaleźć. Warianty JTS miewają kłopoty ze zbierającym się w dolocie nagarem i z łańcuchem rozrządu.

ALFA ROMEO 159 2.2JTS Twin Phaser 185KM 6MT SB73526 01-2006
Na tle silników General Motors odmiany JTS zapewniają osiągi godne Alfy Romeo, lecz trudno je jednoznacznie rekomendować z uwagi na problemy z rozrządem i panewkami.
ALFA ROMEO 159 Q4 3.2JTS V6 260KM 6MT SB91321 05-2007
Zmodyfikowany przez Alfę silnik Holdena (3.2 V6) brzmieniem nie równa się z legendarnym Busso. Poza tym spala nieprawdopodobne ilości paliwa.
ALFA ROMEO 159 1.75TBi 200KM 6MT SB6514E 04-2010
1.75 TBi – doskonały, pasujący do Alfy silnik, którego znalezienie na rynku wtórnym graniczy z cudem.

Używana Alfa Romeo 159 – silniki Diesla

„Drapieżna” Alfa wykorzystuje wysokoprężne jednostki z Fiatów i Opli. Do odmian 4-cylindrowych zaliczają się: 1.9 JTDm (120/150 KM) oraz 2.0 JTDm (136/170 KM), gamę 5-cylindrową reprezentuje natomiast 2.4 JTDm (200/210 KM). Największym zainteresowaniem cieszą się pierwsze z nich, choć żadne nie są wolne od wad. Niemniej wynikają one ze znacznych przebiegów używanych Alf, nie z defektów konstrukcyjnych. Interwencji zazwyczaj wymagają zawory EGR, filtry cząstek stałych, sprzęgło i system tzw. klapek w kolektorze ssącym. W topowych 2.4 sporadycznie dochodzi do pęknięć głowicy, z tym że tą usterkę da się przewidzieć, gdyż zaczyna ubywać płynu chłodniczego. Ten silnik, wraz z 3.2 V6, jako jedyne w gamie zestawiane były ze stałym napędem na 4 koła (Q4). Z kolei 1.9 JTDm, 1.75 TBi oraz 2.2 JTS łączone były z manualnymi skrzyniami biegów M32, w których szybko zużywają się łożyska, doprowadzając do pęknięcia obudowy przekładni.

ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007
Turbodiesel 1.9 JTDm występował w wersji 8-zaworowej (120 KM) i 16-zaworowej (150 KM).
ALFA ROMEO 159 2.0JTDm 170KM 6MT SB6512E 05-2010
170-konny 2.0 JTDm to optymalny wybór, biorąc jednocześnie pod uwagę koszty utrzymania, awaryjność, osiągi i spalanie.
ALFA ROMEO 159 Ti 2.4JTDm 20V 210KM 6MT SB2623A 03-2008
Potężny 2.4 JTDm sporadycznie miewa problemy z trwałością głowic. Jak na turbodiesla nie zachwyca też zużyciem paliwa.

Używana Alfa Romeo 159 – który silnik wybrać?

Polecamy wersję 1.75 TBi, ale uwaga: raz że jest ich mało, dwa – kosztują sporo z uwagi na to, że silnik oferowano tylko przez ostatnie 2 lata produkcji. Jako alternatywę bez obaw można rozważyć 4-cylindrowe turbodiesle 1.9 JTDm i 2.0 JTDm: to jedne z najsolidniejszych jednostek wysokoprężnych w klasie. Topowe warianty (3.2 V6 i 2.4 JTDm) w codziennym użytkowaniu wygenerują zbyt wygórowane rachunki za paliwo.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Alfy Romeo 159 i jej pochodnych modeli, odsyłamy do poniższych materiałów.

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie użytkowników

Używana Alfa Romeo Brera/Spider (2005-2010) – opinie użytkowników

Zestawienie 10 używanych Alf Romeo

Alfa Romeo 159 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.75 TBi1.81.9 JTS2.2 JTS3.2 V6
Pojemność1742 cm³1796 cm³1859 cm³2198 cm³3195 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc200 KM140 KM160 KM185 KM260 KM
Maks. moment320 Nm175 Nm190 Nm230 Nm322 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s10,2 s9,5 s8,8 s7,1 s
Prędkość maks.235 km/h208 km/h214 km/h222 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km7,6 l/100 km8,7 l/100 km9,4 l/100 km11,0 l/100 km
Alfa Romeo 159 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.9 JTDm1.9 JTDm2.0 JTDm2.4 JTDm2.4 JTDm
Pojemność1910 cm³1910 cm³1956 cm³2387 cm³2387 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM150 KM170 KM200 KM210 KM
Maks. moment280 Nm320 Nm360 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s9,2 s8,8 s8,3 s8,1 s
Prędkość maks.193 km/h212 km/h218 km/h225 km/h231 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,9 l/100 km5,4 l/100 km7,9 l/100 km6,8 l/100 km

ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here