ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007

W gamie silnikowej Alfy Romeo 159 brakuje tzw. czarnych owiec. Nie wszystkie jednostki napędowe jednak do niej pasują. Który silnik wybrać w używanej Alfie Romeo 159?

Alfa Romeo dołożyła wszelkich starań, by model 159 nie cieszył się równie złą sławą jak najstarsze egzemplarze poprzedniczki – 156. Za sprawą wydłużenia nadwozia zwiększyła się przestronność Alfy klasy średniej, poprawiono materiały wykończeniowe i skutecznie zabezpieczono ją przed korozją. Włoski producent przewidział spory wybór wersji silnikowych, z których część zapożyczono od General Motors. Żadna z nich nie jest idealna, ale przynajmniej większość oznacza się co najmniej przyzwoitą trwałością. Postarajmy się wybrać najciekawszy wariant silnikowy dla Alfy Romeo 159 – taki, aby za dużo nie palił, zapewniał dobre osiągi i zbytnio się nie psuł.

Używana Alfa Romeo 159 – silniki benzynowe

Otwierający gamę 1.8 pochodzi wprost od Opla – montowano go m.in. w Vectrze C. 140 KM to może nie tak mało, ale temperamentem silnik nie pasuje do agresywnie stylizowanej Alfy. Posiada wielopunktowy wtrysk paliwa otwierający furtkę do montażu instalacji gazowej, z tym że trzeba pamiętać o regularnym ustawianiu zaworów. Do LPG nadaje się również najmocniejszy wariant, czyli 3,2-litrowa konstrukcja Holdena. Mimo imponującej mocy (260 KM) silnik rozczarowuje osiągami i bardzo wysokim spalaniem. Lepszą relację zużycia paliwa do parametrów przyspieszenia gwarantują jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9/2.2 JTS oraz oferowany przez ostatnie 2 lata 1.75 TBi. Szczególnie godna polecenia pozostaje ta ostatnia, lecz ciężko ją znaleźć. Warianty JTS miewają kłopoty ze zbierającym się w dolocie nagarem i z łańcuchem rozrządu.

ALFA ROMEO 159 2.2JTS Twin Phaser 185KM 6MT SB73526 01-2006
Na tle silników General Motors odmiany JTS zapewniają osiągi godne Alfy Romeo, lecz trudno je jednoznacznie rekomendować z uwagi na problemy z rozrządem i panewkami.
ALFA ROMEO 159 Q4 3.2JTS V6 260KM 6MT SB91321 05-2007
Zmodyfikowany przez Alfę silnik Holdena (3.2 V6) brzmieniem nie równa się z legendarnym Busso. Poza tym spala nieprawdopodobne ilości paliwa.
ALFA ROMEO 159 1.75TBi 200KM 6MT SB6514E 04-2010
1.75 TBi – doskonały, pasujący do Alfy silnik, którego znalezienie na rynku wtórnym graniczy z cudem.

Używana Alfa Romeo 159 – silniki Diesla

„Drapieżna” Alfa wykorzystuje wysokoprężne jednostki z Fiatów i Opli. Do odmian 4-cylindrowych zaliczają się: 1.9 JTDm (120/150 KM) oraz 2.0 JTDm (136/170 KM), gamę 5-cylindrową reprezentuje natomiast 2.4 JTDm (200/210 KM). Największym zainteresowaniem cieszą się pierwsze z nich, choć żadne nie są wolne od wad. Niemniej wynikają one ze znacznych przebiegów używanych Alf, nie z defektów konstrukcyjnych. Interwencji zazwyczaj wymagają zawory EGR, filtry cząstek stałych, sprzęgło i system tzw. klapek w kolektorze ssącym. W topowych 2.4 sporadycznie dochodzi do pęknięć głowicy, z tym że tą usterkę da się przewidzieć, gdyż zaczyna ubywać płynu chłodniczego. Ten silnik, wraz z 3.2 V6, jako jedyne w gamie zestawiane były ze stałym napędem na 4 koła (Q4). Z kolei 1.9 JTDm, 1.75 TBi oraz 2.2 JTS łączone były z manualnymi skrzyniami biegów M32, w których szybko zużywają się łożyska, doprowadzając do pęknięcia obudowy przekładni.

ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007
Turbodiesel 1.9 JTDm występował w wersji 8-zaworowej (120 KM) i 16-zaworowej (150 KM).
ALFA ROMEO 159 2.0JTDm 170KM 6MT SB6512E 05-2010
170-konny 2.0 JTDm to optymalny wybór, biorąc jednocześnie pod uwagę koszty utrzymania, awaryjność, osiągi i spalanie.
ALFA ROMEO 159 Ti 2.4JTDm 20V 210KM 6MT SB2623A 03-2008
Potężny 2.4 JTDm sporadycznie miewa problemy z trwałością głowic. Jak na turbodiesla nie zachwyca też zużyciem paliwa.

Używana Alfa Romeo 159 – który silnik wybrać?

Polecamy wersję 1.75 TBi, ale uwaga: raz że jest ich mało, dwa – kosztują sporo z uwagi na to, że silnik oferowano tylko przez ostatnie 2 lata produkcji. Jako alternatywę bez obaw można rozważyć 4-cylindrowe turbodiesle 1.9 JTDm i 2.0 JTDm: to jedne z najsolidniejszych jednostek wysokoprężnych w klasie. Topowe warianty (3.2 V6 i 2.4 JTDm) w codziennym użytkowaniu wygenerują zbyt wygórowane rachunki za paliwo.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Alfy Romeo 159 i jej pochodnych modeli, odsyłamy do poniższych materiałów.

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie użytkowników

Używana Alfa Romeo Brera/Spider (2005-2010) – opinie użytkowników

Zestawienie 10 używanych Alf Romeo

Alfa Romeo 159 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.75 TBi 1.8 1.9 JTS 2.2 JTS 3.2 V6
Pojemność 1742 cm³ 1796 cm³ 1859 cm³ 2198 cm³ 3195 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 200 KM 140 KM 160 KM 185 KM 260 KM
Maks. moment 320 Nm 175 Nm 190 Nm 230 Nm 322 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s 10,2 s 9,5 s 8,8 s 7,1 s
Prędkość maks. 235 km/h 208 km/h 214 km/h 222 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 7,6 l/100 km 8,7 l/100 km 9,4 l/100 km 11,0 l/100 km
Alfa Romeo 159 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 JTDm 1.9 JTDm 2.0 JTDm 2.4 JTDm 2.4 JTDm
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1956 cm³ 2387 cm³ 2387 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 150 KM 170 KM 200 KM 210 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 360 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 9,2 s 8,8 s 8,3 s 8,1 s
Prędkość maks. 193 km/h 212 km/h 218 km/h 225 km/h 231 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 5,4 l/100 km 7,9 l/100 km 6,8 l/100 km

ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here