W gamie silnikowej Alfy Romeo 159 brakuje tzw. czarnych owiec. Nie wszystkie jednostki napędowe jednak do niej pasują. Który silnik wybrać w używanej Alfie Romeo 159?
Alfa Romeo dołożyła wszelkich starań, by model 159 nie cieszył się równie złą sławą jak najstarsze egzemplarze poprzedniczki – 156. Za sprawą wydłużenia nadwozia zwiększyła się przestronność Alfy klasy średniej, poprawiono materiały wykończeniowe i skutecznie zabezpieczono ją przed korozją. Włoski producent przewidział spory wybór wersji silnikowych, z których część zapożyczono od General Motors. Żadna z nich nie jest idealna, ale przynajmniej większość oznacza się co najmniej przyzwoitą trwałością. Postarajmy się wybrać najciekawszy wariant silnikowy dla Alfy Romeo 159 – taki, aby za dużo nie palił, zapewniał dobre osiągi i zbytnio się nie psuł.
Używana Alfa Romeo 159 – silniki benzynowe
Otwierający gamę 1.8 pochodzi wprost od Opla – montowano go m.in. w Vectrze C. 140 KM to może nie tak mało, ale temperamentem silnik nie pasuje do agresywnie stylizowanej Alfy. Posiada wielopunktowy wtrysk paliwa otwierający furtkę do montażu instalacji gazowej, z tym że trzeba pamiętać o regularnym ustawianiu zaworów. Do LPG nadaje się również najmocniejszy wariant, czyli 3,2-litrowa konstrukcja Holdena. Mimo imponującej mocy (260 KM) silnik rozczarowuje osiągami i bardzo wysokim spalaniem. Lepszą relację zużycia paliwa do parametrów przyspieszenia gwarantują jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 1.9/2.2 JTS oraz oferowany przez ostatnie 2 lata 1.75 TBi. Szczególnie godna polecenia pozostaje ta ostatnia, lecz ciężko ją znaleźć. Warianty JTS miewają kłopoty ze zbierającym się w dolocie nagarem i z łańcuchem rozrządu.
Używana Alfa Romeo 159 – silniki Diesla
„Drapieżna” Alfa wykorzystuje wysokoprężne jednostki z Fiatów i Opli. Do odmian 4-cylindrowych zaliczają się: 1.9 JTDm (120/150 KM) oraz 2.0 JTDm (136/170 KM), gamę 5-cylindrową reprezentuje natomiast 2.4 JTDm (200/210 KM). Największym zainteresowaniem cieszą się pierwsze z nich, choć żadne nie są wolne od wad. Niemniej wynikają one ze znacznych przebiegów używanych Alf, nie z defektów konstrukcyjnych. Interwencji zazwyczaj wymagają zawory EGR, filtry cząstek stałych, sprzęgło i system tzw. klapek w kolektorze ssącym. W topowych 2.4 sporadycznie dochodzi do pęknięć głowicy, z tym że tą usterkę da się przewidzieć, gdyż zaczyna ubywać płynu chłodniczego. Ten silnik, wraz z 3.2 V6, jako jedyne w gamie zestawiane były ze stałym napędem na 4 koła (Q4). Z kolei 1.9 JTDm, 1.75 TBi oraz 2.2 JTS łączone były z manualnymi skrzyniami biegów M32, w których szybko zużywają się łożyska, doprowadzając do pęknięcia obudowy przekładni.
Używana Alfa Romeo 159 – który silnik wybrać?
Polecamy wersję 1.75 TBi, ale uwaga: raz że jest ich mało, dwa – kosztują sporo z uwagi na to, że silnik oferowano tylko przez ostatnie 2 lata produkcji. Jako alternatywę bez obaw można rozważyć 4-cylindrowe turbodiesle 1.9 JTDm i 2.0 JTDm: to jedne z najsolidniejszych jednostek wysokoprężnych w klasie. Topowe warianty (3.2 V6 i 2.4 JTDm) w codziennym użytkowaniu wygenerują zbyt wygórowane rachunki za paliwo.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Alfy Romeo 159 i jej pochodnych modeli, odsyłamy do poniższych materiałów.
Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie użytkowników
Używana Alfa Romeo Brera/Spider (2005-2010) – opinie użytkowników
Zestawienie 10 używanych Alf Romeo
Silnik | 1.75 TBi | 1.8 | 1.9 JTS | 2.2 JTS | 3.2 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1742 cm³ | 1796 cm³ | 1859 cm³ | 2198 cm³ | 3195 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 200 KM | 140 KM | 160 KM | 185 KM | 260 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 175 Nm | 190 Nm | 230 Nm | 322 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 10,2 s | 9,5 s | 8,8 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 208 km/h | 214 km/h | 222 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,7 l/100 km | 9,4 l/100 km | 11,0 l/100 km |
Silnik | 1.9 JTDm | 1.9 JTDm | 2.0 JTDm | 2.4 JTDm | 2.4 JTDm |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1956 cm³ | 2387 cm³ | 2387 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 150 KM | 170 KM | 200 KM | 210 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 320 Nm | 360 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 9,2 s | 8,8 s | 8,3 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 212 km/h | 218 km/h | 225 km/h | 231 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 7,9 l/100 km | 6,8 l/100 km |