ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010

Alfa Romeo Brera stanowi doskonałą propozycję na samochód typu coupe do jazdy na co dzień. Jeśli ktoś zapragnie wiatru we włosach, powinien sięgnąć po ostatniego, jak na razie, Spidera. Oto opinie o tych dwóch sportowych Alfach.

Alfa Romeo Brera pojawiła się na rynku w 2005 r., czyli tym samym, co jej konstrukcyjny pierwowzór – Alfa Romeo 159. Po dwuletniej nieobecności Alfy w segmencie auta sportowych Brerę uznano za następcę niewielkiego coupe GTV. Ten samochód występował też w wersji ze składanym dachem, co odtworzono również w nowym modelu i zachowano kultową nazwę Spider. Choć technicznie Alfa 159 i Brera mają bardzo wiele wspólnego, opisywane auto jest o 25 cm krótsze, a pod względem rozstawu osi dzieli je aż 17 cm. Brerę charakteryzuje mocno ścięty tył z podnoszoną, zintegrowaną z szybą klapą dającą dostęp do 300-litrowego bagażnika. Na tle niektórych konkurentów auto posiada niewątpliwy atut w postaci dwóch dodatkowych miejsc za kierowcą i pasażerem: w Spiderze z nich zrezygnowano, tworząc niewielką przestrzeń ze schowkami na drobiazgi. Do napędu Brery i Spidera zaprzęgnięto najmocniejsze jednostki napędowe z Alfy 159, w tym 5-cylindrowe turbodiesle i benzynowe V6. Dla niektórych przewidziano możliwość zestawienia z automatyczną skrzynią biegów lub stałym napędem na 4 koła z mechanizmem Torsen.

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010
Z przodu trudno odróżnić Brerę i Spidera od „zwykłej” Alfy Romeo 159, jednak z tyłu to już zupełnie inne projekty. Za stylistykę nadwozia Brery odpowiada Giorgetto Giugaro z firmy Italdesign.

Z uwagi na dość krótki okres produkcji i znikomą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy (ponad 21 tys. Brer i ponad 12 tys. Spiderów), sportowa Alfa Romeo dość szybko przechodzi z fazy typowego modelu z drugiej ręki do statusu youngtimera. W związku z tym należy spodziewać się wysokich (jak na włoską markę) wyjściowych cen i liczyć się z ograniczoną dostępnością aut. Czy kupując używaną Brerę lub Spidera nie porwiemy się trochę z przysłowiową motyką na słońce? Zobaczmy, jak wypada awaryjność tego nieszablonowego modelu.

ALFA ROMEO Spider III 3.2JTS V6 260KM 6AT Pininfarina SB99938 04-2008
Dwumiejscowa Alfa Romeo Spider jest jeszcze rzadsza od swojej zamkniętej odmiany. Posiada składany elektrycznie materiałowy dach. Przed zakupem warto sprawdzić jego szczelność np. na myjni bezdotykowej.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – wnętrze

Kokpit niemal „żywcem” przeniesiono z Alfy Romeo 159. Nie oznacza to, że nie pasuje do charakteru Brery. Wręcz przeciwnie, zwraca uwagę skierowaną ku kierowcy konsolą środkową, osadzonymi we wnękach wskaźnikami, wskazówkami zegarów startującymi z pozycji pionowej i wyjątkowo krótkim lewarkiem biegów. Co istotne, poza drobnymi wpadkami (np. wycierające się przyciski na kierownicy) trudno mieć zastrzeżenia do jakości wykonania kokpitu. Kierowca o sportowych aspiracjach poczuje się tu jak w domu. Dzięki zwartej budowie kokpitu każdy przycisk znajduje się w zasięgu ręki, bez odrywania pleców od fotela. Całokształt psuje wielki ekran pośrodku, który obsługuje się okalającymi go przyciskami (nie jest dotykowy).

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010
Wspólny dla Alf 159/Brera/Spider kokpit najbardziej pasuje do modeli opisywanych w tym materiale. W niektórych wersjach (Italia Independent) stosowano karbonowe wykończenie deski rozdzielczej.

Do 4-osobowego wnętrza Brery prowadzą ogromne drzwi. Kierowca i pasażer z przodu zajmują miejsca na świetnie wyprofilowanych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami. Jak na sportowy wóz, widoczność – przynajmniej do przodu i na boki – nie wypada najgorzej. W Brerze przewidziano co prawda 2-osobowy tylny rząd, jednak trudno tam kogokolwiek posadzić z uwagi na niewystarczającą przestrzeń na nogi (na głowy – akceptowalnie). Warto wyróżnić bagażnik, który przy rozłożonych wszystkich siedzeniach zmieści przyzwoite 300 l.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – silniki

Obydwa modele można było kupić w pięciu wersjach silnikowych: trzech benzynowych i dwóch zasilanych olejem napędowym. Stosowano jednostki 4-, 5- i 6-cylindrowe. Gamę otwiera wprowadzony stosunkowo późno, bo w 2009 r. jedyny turbodoładowany silnik benzynowy, czyli 1.75 TBi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Trafił on do wszystkich jednostek benzynowych, w tym do kolejnej, i jednocześnie najsłabszej benzynowej propozycji, czyli 2.2 JTS o mocy 185 KM. Na szczycie gamy znalazł się opracowany przez Holdena, ale zmodyfikowany przez Alfę potężny i paliwożerny 3.2 V6. Co ciekawe, początkowo występował tylko w zestawieniu ze stałym napędem 4×4, wykorzystującym centralny mechanizm różnicowy Torsen typu C. Dopiero w 2008 r. pojawiła się odmiana 3.2 z napędem wyłącznie na przód.

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010
Pełen wigoru i nieprzesadnie paliwożerny silnik 1.75 TBi na rynku wtórnym pojawia się bardzo rzadko – oferowano go bowiem tylko przez rok.

Jeśli chodzi o diesle, wybór ogranicza się do 5-cylindrowego 2.4 JTDM (200/210 KM) oraz znacznie rzadszego, bo oferowanego od 2009 r. 2.0 JTDM (R4). Wszystkie wyposażono w filtr cząstek stałych, lecz tylko mocniejszy opcjonalnie łączył się z automatyczną skrzynią biegów Q-tronic. Napęd rozrządu stanowi trwały pasek.

ALFA ROMEO Spider III 3.2JTS V6 260KM 6AT Pininfarina SB99938 04-2008
Alfy z 3.2 V6 nie są pożądanym towarem na rynku wtórnym: fani marki „obrazili” się na ten silnik z uwagi na niego nie-włoskie pochodzenie. Poza tym spala nieprawdopodobne ilości paliwa i ma tylko niewiele lepsze osiągi od 1.75 TBi czy nawet 2.4 JTDM.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo precyzyjna skrzynia. Biegi wchodzą z przyjemnym kliknięciem”

„Mam Brerę z silnikiem 2.4 JTDM. To idealny kompromis pomiędzy dobrymi osiągami i rozsądnym spalaniem”

„Alfa swoje waży, a w zakrętach jeździ jak przyklejona. Można się zakochać”

„Dzięki fotelom z szerokim zakresem regulacji z przodu każdy znajdzie wygodną pozycję”

 Wady 

„1600 kg to mimo wszystko sporo jak na dynamiczne coupe. Trochę traci przez to na osiągach”

„Tylne miejsca niby są, ale to auto lepiej traktować jako dwuosobowe”

„Wahacze są nietrwałe i jednocześnie drogie. Swoje wymieniłem po 100 tys. km”

„Na wysokich obrotach silnik TBi łapie lekką zadyszkę”

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – awaryjność, typowe usterki

Mimo że wysokoprężne silniki Alfy Romeo uchodzą za naprawdę dopracowane, nie można wykluczyć ich możliwego doinwestowania związanego z dużym przebiegiem. Do wymiany lub regeneracji może nadawać się filtr DPF, średnią trwałością odznacza się sprzęgło i kolektor ssący, z którego odpadają klapki sterujące przepływem powietrza. Dodatkowo w 5-cylindrowych turbodieslach zdarzają się przypadki pękania głowic, a tą usterkę zwiastują ubytki płynu chłodniczego. Niestety, w Alfie Brerze/Spiderze stosowano niezbyt trwałe manualne skrzynie biegów M32 (1.75 TBi, 2.2 JTS), a ich typowe przypadłości szerzej opisujemy w tym materiale. Kolejne ryzyko stanowi zakup najczęściej spotykanego silnika benzynowego, czyli 2.2 JTS, zwłaszcza jeśli nie ma udokumentowanej wymiany łańcucha rozrządu. Oprócz tego w sportowych Alfach szwankuje wspomaganie kierownicy, a wskutek niskiego prześwitu wielu użytkownikom zdarzyło się od spodu już coś urwać.

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010
Niski prześwit Alfy utrudnia manewrowanie tym samochodem po krawężnikach. Uwaga: niektóre rozmiary opon (np. widoczny na zdjęciu 235/40 R19) kosztują krocie – warto rozglądać się za samochodami z dwoma kompletami ogumienia.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wytłoczono bezpośrednio na nadwoziu przy prawym fotelu pasażera. Dostęp do niego uzyskamy po odchyleniu wykładziny.

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach figuruje zaledwie kilkanaście Brer i kilka Spiderów. Przedział kwot za Brerę kształtuje się w okolicach 20-35 tys. zł, Spidera – 30-40 tys. zł. Przeważają odmiany benzynowe (głównie 2.2 JTS) i 2,4-litrowe turbodiesle. Najtrudniej trafić 2.0 JTDM i 1.75 TBi.

 

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – podsumowanie

Alfa Romeo Brera udowadnia, że posiadanie emocjonującego auta nie wymaga rygorystycznych wyrzeczeń, jeśli chodzi o funkcjonalność. Samochód okazjonalnie przewiezie 4 osoby i zmieści wakacyjny ekwipunek dla dwóch osób. Jednocześnie wcale nie jest przesadnie awaryjny, a jeśli wybierzemy diesla – nawet oszczędny. Sporą część Alf sprzedają miłośnicy, co jest najlepszą rekomendacją wzorowego stanu technicznego.

Przeczytaj inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie

Używana Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.) – opinie

10 używanych Alf Romeo – awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010

Alfa Romeo Brera/Spider – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.441/183/137 (Spider 440/183/132) cm
Rozstaw osi253 cm
Pojemność bagażnika300-610 l; Spider 253 l
Alfa Romeo Brera/Spider – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe
Silnik1.75 TBi2.2 JTS3.2 JTS
Pojemność1742 cm³2198 cm³3195 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc200 KM185 KM260 KM
Maks. moment320 Nm230 Nm322 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s8,6 s7,0 s
Prędkość maks.235 km/h224 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km9.4 l/100 km11,4 l/100 km
Alfa Romeo Brera/Spider – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 JTDM2.4 JTDM2.4 JTDM
Pojemność1956 cm³2387 cm³2387 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc170 KM200 KM210 KM
Maks. moment360 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s8,3 s7,9 s
Prędkość maks.218 km/h225 km/h231 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km6,8 l/100 km6,8 l/100 km

Używana Alfa Romeo Brera/Spider – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 17 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here