Opel Astra J

Polacy kochają Astry za solidność i szeroki wybór wersji nadwoziowych. Czwarta generacja spełnia te kryteria z nawiązką – jest przy tym atrakcyjna wizualnie. Co o używanej Astrze J sądzą jej użytkownicy?

Opel Astra to prawdziwy hit sprzedaży na polskim rynku: niejednokrotnie okupowała miejsce trzeciego najlepiej sprzedającego się samochodu w naszym kraju, zaraz po dwóch niekwestionowanych bestsellerach – Skodzie Octavii i Skodzie Fabii. Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że wynika to w dużej mierze z przyzwyczajenia Polaków do kompaktowego Opla. Od lat uchodził on bowiem za trwały, porządnie wykonany i solidny mechanicznie samochód z szeroką paletą dostępnych wariantów nadwozia. Astra J poza tym oferuje coś jeszcze – wydajne, nowoczesne silniki ulokowane pod atrakcyjnie stylizowanym nadwoziem. Niemiecki samochód umiejętnie dopasowuje się do nawet restrykcyjnych potrzeb kierowców. Spełni rolę auta rodzinnego (kombi), reprezentacyjnego (sedan), sportowego (coupe lub wersja OPC) lub po prostu zaoferuje wyposażenie na miarę klasy średniej: lista opcji obejmowała bowiem aktywne amortyzatory Flex Ride, doskonałe fotele AGR lub reflektory AFL z funkcją doświetlania zakrętów.

Opel Astra J
Opel Astra J, zwłaszcza w wersji kombi, nie jest lekkim samochodem – maksymalnie może waży ponad 1600 kg. Okazała waga przekłada się na zaledwie przeciętne osiągi (nawet mocnych wersji) i szybkie zużycie elementów układu hamulcowego.

Jak ten wszechstronny kompakt radzi sobie w codziennej eksploatacji? Nie brakuje w nim bowiem silników o skomplikowanej konstrukcji, teoretycznie nie wróżących dobrze dla portfela użytkownika. Przyjrzyjmy się, co o używanych Astrach J sądzą ich właściciele.

Opel Astra J
W ramach przeprowadzonego w 2012 roku liftingu Astra otrzymała diodowe światła do jazdy dziennej. Wtedy też swój debiut miała 3-drzwiowa odmiana (nazwana GTC) oraz elegancko stylizowany sedan.

Używany Opel Astra J – wnętrze

Kokpit Astry wizualnie bardzo przypomina deskę z Insignii – wszak te samochody debiutowały niemal po sobie. W niżej sytuowanej Astrze nie znajdziemy tak szlachetnych materiałów, ale Opel odrobił zaległości w dziedzinie spasowania: właściciele skarżą się jedynie na poskrzypujący daszek zegarów. Rozpracowanie wydatnej konsoli środkowej z aż 37 przyciskami wymaga czasu, niemniej później docenia się fakt, że niemal każda funkcja ma swój indywidualny klawisz i nie trzeba zgłębiać się w rozległe menu w centralnie umieszczonym wyświetlaczu. Słabsze wersje samochodu w ogóle go nie mają na rzecz niewielkiego ekranu monochromatycznego z czerwonym podświetleniem.

Opel Astra J
Efektowny, ale nieco przeładowany przyciskami kokpit Astry. Nie zabrakło wpadek ergonomicznych, np. opuszczając hamulec ręczny niemal na pewno uderzymy palcami o plastik okalający drążek biegów. W wersjach Cosmo i Sport nie ma tego problemu – wyposażono je bowiem w elektryczny hamulec pomocniczy. Niestety, nie zawsze działa.

Ilością miejsca opisywana Astra wyprzedza dwie pierwsze generacje Vectry, czyli auta klasyfikowanego w klasie średniej. O wygodzie podróżowania w dużej mierze decyduje tutaj wersja wyposażenia, bowiem bazowe odmiany mają zaledwie przeciętne fotele ze słabym podparciem bocznym. W topowych z kolei zastosowano doskonałe siedzenia AGR, opracowane zresztą przy konsultacjach z lekarzami zajmującymi się chorobami kręgosłupa. Oferują nie tylko kapitalną wygodę, ale i rozległą regulację w każdym kierunku (włącznie z podpórką lędźwiową i podparciami bocznymi) oraz podgrzewanie i wentylację. Zajmując miejsca z tyłu „czar nieco pryska”, ale, na pocieszenie, bagażniki zasługują na uznanie. Najwięcej na pokład zabierze Astra Sports Tourer (kombi), bo aż 1550 l.

Używany Opel Astra J – silniki benzynowe

W Astrze czwartej generacji nie uświadczymy dużych silników – benzynowe mają pojemność 1.4 oraz 1.6, ewentualnie 2.0 w OPC (ta wersja generuje aż 280 KM!). Moc zależy od tego, czy zostały wyposażone w turbosprężarkę. 1.4 rozwijają od 87 do 140 KM, 1.6 – od 115 do aż 200 KM. Wolnossące odmiany sprzężono z 5-biegowymi przekładniami manualnymi, Turbo – ze skrzyniami o 6 przełożeniach. Wszystkie silniki poza 200-konnym 1.6 T (od 2012 r.) i 2.0 T mają pośredni wtrysk paliwa. To dobra wiadomość dla osób chcących użytkować Astrę z LPG, ale ostrzegamy: w 1.6/115 KM trzeba regulować zawory. Najlepiej wybrać w tym celu jednostkę sprzedawaną także w wersji z fabrycznym „gazem”, czyli 1.4 Turbo – połączymy wtedy rozsądne koszty jazdy bez rezygnacji z niezłych osiągów.

Opel Astra J
Opel sprzedawał Astrę 1.4 Turbo (140 KM) także w wersji z fabryczną instalacją gazową. Współpraca z LPG nie wymaga od użytkownika szczególnej troski.

Używany Opel Astra J – silniki Diesla

Wysokoprężne Astry wykorzystują silniki opracowane m.in. przez Fiata i Isuzu. Od włoskiego producenta pochodzą udane jednostki 1.3 CDTI i 2.0 CDTI (w Fiatach nazywają się MultiJet). Szczególnej uwadze warto poświęcić ten drugi – występował także w odmianie biturbo o mocy aż 195 KM. Ogólnie 2-litrowe turbodiesle uchodzą za trwałe i wcale nie muszą generować znacznych kosztów napraw, jednak dobra opinia odbija się na ich wysokich rynkowych cenach. O wiele łatwiej kupić Astrę 1.7 CDTI (110/125 KM). Ten pochodzący od Isuzu silnik pod koniec produkcji (2014 r.) ustąpił miejsca wyróżniającemu się wysoką kulturą pracy 1.6 CDTI. W większości turbodiesli Opel zastosował już filtr cząstek stałych. By się przekonać, czy zamontowano go w interesującym nas egzemplarzu, sprawdźmy kod w lewym dolnym rogu naklejki na słupku środkowym: auta z wartością 1.2 lub więcej nie miały DPF-u, jeśli widzimy tam 0.50 – filtr powinien być. Gdy go nie uświadczymy, najprawdopodobniej został wycięty.

Opel Astra J 1.7 CDTI
Opel wycofał produkowaną w Polsce jednostkę Isuzu (1.7 CDTI) w 2014 roku. To najpopularniejszy turbodiesel w używanych Astrach i… zupełnie wystarczający.

Używany Opel Astra J – opinie użytkowników

 Zalety  

„Zadbano o odpowiedni poziom wyciszenia. Silnika nie słychać na postoju i do prędkości 150 km/h.”

„Najpotrzebniejsze przyciski umieszczono w intuicyjnych miejscach. Nie mam problemu z obsługą auta.”

„1.6 Turbo płynnie oddaje moc i świetnie wkręca się w obroty. Dzięki dopracowanej konstrukcji ten silnik prawie się nie psuje.”

„Zawieszenie to pewien kompromis. Jest sztywne, a zarazem komfortowe. W dodatku cicho tłumi wszelkie drogowe nierówności.”

 Wady  

„Dzięki szerokim słupkom przednim w ogóle nie widać przechodniów. Trzeba mieć oczy dookoła głowy!”

„Przez system start&stop do auta muszę kupować droższy akumulator. Działanie układu irytuje.”

„Astra to samochód wielki z zewnątrz i ciasny w środku. Szkoda, że zmarnowano tyle możliwej do zagospodarowania przestrzeni.”

„Kompaktowy samochód, a waży ponad półtorej tony – to nie wróży dobrze dla osiągów i podzespołów auta.”

Używany Opel Astra J – awaryjność, typowe usterki

W używanych Astrach sporo problemów sprawiają manualne skrzynie biegów: mowa tu o przekładni M32 montowanej w silnikach 1.7 CDTI i 1.4 Turbo/1.6 Turbo. Niekiedy wymagała już interwencji po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Problemy zwiastowały dobiegające z niej hałasy – efekt zużycia nietrwałych łożysk skrzyni. W większości turbodiesli najwyższy czas rozejrzeć się za wymianą lub regeneracją filtra DPF bądź turbosprężarki/turbosprężarek w 2.0 BiTurbo CDTI. Poza tym najsłabszy 1.3 CDTI miewa kłopoty z właściwym naciągiem łańcucha rozrządu (szczególnie, gdy właściciel nie kontrolował terminów wymiany oleju). Jeśli w Astrze 1.4 Turbo świeci się kontrolka „check engine”, uszkodzeniu uległ najprawdopodobniej kolektor ssący. Na szczęście zwykle bogate wyposażenie działa w Astrach bez zarzutu, zastrzeżenia płyną czasami w stronę szwankującego układu klimatyzacji.

OPEL Astra J Sports Tourer 2.0CDTI 165KM 6MT 2013r. DD - ZMIANA TABLIC
W Astrze J zastosowano zawieszenie tylne z drążkami Watta. Poprawia ono właściwości jezdne samochodu i okazuje się odporne na niełatwą eksploatację po polskich drogach.

Używany Opel Astra J – sytuacja rynkowa

Dziś bez problemu można kupić Astrę czwartej generacji za mniej niż 20 tys. zł. Będą to oczywiście mocno wyeksploatowane auta po flotach z przebiegami rzędu 200-300 tys. km. Jeśli oczekujemy ciekawszego wyposażenia i mniejszego „nalotu”, powinniśmy przygotować ok. 25-30 tys. zł. Tyle (a nawet mniej) wystarczy nawet na samochód po liftingu. Astry kombi stanowią 1/3 oferty rynkowej, reszta to w dużej mierze hatchbacki. Niewielka przewaga diesli nad silnikami benzynowymi, dominują wersje 1.7 CDTI.

Używany Opel Astra J – podsumowanie

Jak w każdym używanym samochodzie, także kupując Astrę z drugiej ręki najprawdopodobniej nie będziemy do niej tylko „lać” paliwo i opłacać ubezpieczenie. Niemiecki kompakt ma swoje wady, które jednak tracą na znaczeniu, gdy weźmiemy pod uwagę szeroki wybór części zamiennych i obeznanie tego auta wśród mechaników. Postawmy na optymalną dla nas wersję silnikową/nadwoziową i cieszmy się z posiadania wciąż nowoczesnego samochodu kompaktowego!

Przeczytaj opinie o innych używanych Oplach:

Opel Astra J

Używany Opel Astra J – dane techniczne, osiągi, spalanie

Używany Opel Astra J – wymiary

opel-astra-j-wymiary

Używany Opel Astra J – silniki benzynowe

opel-astra-j-silniki-benzynowe (1)

Używany Opel Astra J – silniki Diesla

opel-astra-j-silniki-diesla

Używany Opel Astra J – najmocniejsze wersje

opel-astra-j-pozostale-silniki

Używany Opel Astra J – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 35 Średnia: 3.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here