Opel Astra H i Astra J

Opel Astra od lat rywalizuje w ścisłej czołówce polskich bestsellerów. Która generacja kompaktowego Opla z drugiej ręki jest bardziej godna polecenia?

Astry od zawsze królowały na polskich ulicach. Ich niesłabnącą popularność można wręcz porównać do swoistego „przyzwyczajenia” Polaków do kompaktowego Opla, choć z pewnością ma ona podłoże w solidności konstrukcji, komplecie wersji nadwoziowych i rekordowo obszernej palecie silników. W Astrze, jako jednej z niewielu kompaktów, praktykowano jednoczesną produkcję dwóch generacji – nowej i schodzącej. Tak było w przypadku oznaczenia F (Astra I), G (Astra II) i opisywanej Astry H, czyli III. Wytwarzano ją równolegle z Astrą IV (J) przez aż 5 lat. W przypadku nowszego opisywanego tutaj modelu ograniczono się jedynie do wydłużenia czasu produkcji 3-drzwiowego hatchbacka oraz sedana (do 2018 r; pozostałe wersje zeszły w rynku w 2015 r.).

Opel Astra H
Opla Astrę można było zamówić z wieloma udogodnieniami zarezerwowanymi dla aut wyższych klas. Należały do nich m.in. adaptacyjne amortyzatory IDS/IDS+ lub ciekawe pakiety stylistyczne, (Irmscher, OPC Line).

Rynek wtórny został wręcz zalany przez Astry w różnym stanie technicznym. Niestety, te samochody często wykorzystywały przedsiębiorstwa w swoich flotach i zdążyły „nabić” im ogromne przebiegi. Z drugiej jednak strony kompaktowe Ople znajdywały mnóstwo prywatnych odbiorców. Podczas wertowania ogłoszeń trzeba zatem wykorzystać wszelkie pokłady cierpliwości, a gdy trafi się egzemplarz z pewnych rąk – długo się nie zastanawiać, bo dobre Astry „schodzą” momentalnie. Lepiej wybrać 3. czy 4. generację? A może poszukać starszego wcielenia z jak najmłodszego rocznika? Zobaczmy, co mają do zaoferowania obie Astry.

Opel Astra J
W Astrze IV producent pokusił się o montaż tylnego zawieszenia z poprzecznym drążkiem Watta. Rozwiązanie poprawia precyzję prowadzenia i nie generuje większej awaryjności od tradycyjnej belki skrętnej.

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – deska rozdzielcza

W ciągu 5 lat Opel przeszedł ogromną przemianę wizualną, która zaznacza się również we wnętrzu. Kokpit czwartej generacji Astry zyskał na wyglądzie i jakości montażu materiałów, które nadal pozostają zaledwie przeciętnej jakości. Nie udało się wyeliminować „przeładowanej” przyciskami konsoli środkowej, niemniej Opel zawsze słynął z zamiłowania do konwencjonalnych rozwiązań. W każdej Astrze kolorystyka i wygląd deski w dużej mierze określa wersję wyposażeniową. Bogatsze otrzymały żywsze, przyjemniejsze dla oka barwy z estetycznymi dodatkami, poznamy je również po większych wyświetlaczach. Z czytelnością niewielkich cyfr bywa różnie, zaś obsługa dziesiątków guzików wymaga przyzwyczajenia.

Opel Astra H
Plastik, z którego wykonano konsolę środkową Astry III, sprawia mało przychylne wrażenie i potrafi skrzypieć.
Opel Astra J
Astra IV zadebiutowała rok po Insignii. Na szczęście nie powtórzyła wpadki większego modelu, czyli fatalnego spasowania materiałów wykończeniowych.

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – przestrzeń w środku

Przestronność kabiny pasażerskiej uzależniona jest od wersji nadwoziowej kompaktowego Opla. Najprzychylniej pod tym względem, z uwagi na wydłużony rozstaw osi, wypada Astra III kombi. Odległość między kołami wynosi w niej 2,7 m, czyli mniej więcej tyle, co w każdej Astrze IV. W nowszym modelu nie czuć  jednak nadmiaru centymetrów z uwagi na znaczne zabudowanie wnętrza i niewielką powierzchnię szyb. Każda Astra – oczywiście oprócz odmian coupe-cabrio – zasługuje na miano pełnowartościowego auta do przewozu 4 dorosłych osób, a awaryjnie także piątej. Warto poszukać dobrze wyposażonych samochodów z komfortowymi fotelami, przewyższającymi pod każdym względem odpowiedniki z uboższych odmian. Na szczególną uwagę zasługują siedzenia AGR z Astry IV.

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – bagażniki

Dopóki mowa o popularnych wersjach nadwoziowych, bagażniki kompaktowych Opli pozytywnie zaskakują. Hatchbacki zmieszczą przyzwoite 370/380 l, kombi – 500 l, zaś sedany 460-490 l. W zdecydowanej większości przestrzeni bagażowych można liczyć na niezłe wykończenie, przyzwoity otwór załadunkowy i foremny kształt. Od tej reguły wyłamują się tylko Astry TwinTop oraz Ople Cascada (Astra IV kabriolet), w których pojemność określa aktualna pozycja dachu. Z kolei w 3-drzwiowym hatchbacku (GTC) musimy zaakceptować wysoki próg załadunkowy. Rekordowe wartości odnoszą się do odmian kombi po złożeniu kanapy (1550/1590 l).

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – silniki benzynowe

Paletę starszej Astry, biorąc pod uwagę zasilanie benzyną, zdominowały jednostki wolnossące o pojemności 1.4, 1.6 i 1.8. Szybko zdobyły uznanie jako potencjalni kandydaci do montażu instalacji gazowej, jednak decydując się na LPG warto wybierać starsze silniki, np. w przypadku 1.6 produkowaną do 2009 r. odmianę Z16XEP z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego. W 2006 r. zadebiutowała wydajna jednostka 1.6 Turbo, która stanowiła pomost pomiędzy wersjami opisanymi wcześniej, a OPC (2.0 Turbo/240 KM). Podobne specyfikacje z turbodoładowaniem trafiły do Astry IV, uzupełnione dodatkowo o 1.4 Turbo. To jeden z najczęściej polecanych silników benzynowych po downsizingu: łączy świetną elastyczność z niezawodnością i tolerancją instalacji gazowych. Opel w nowszej Astrze nie zrezygnował z jednostek bez doładowania (1.4 i 1.6), ale ledwo sobie radzą z tak ciężkim samochodem (ok. 1400 kg).

Opel Astra J
Wszystkie silniki 1.4 w Astrach (także Turbo) posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwiający bezproblemowe założenie instalacji gazowej. Bezpośredni wtrysk pojawił się w odmianach SIDI z Astry IV (1.6/2.0 Turbo).

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – silniki Diesla

Opel pożyczał turbodiesle głównie od Fiata. Montowane w Astrach jednostki CDTI (1.3, 1.9 i 2.0) to nic innego jak włoskie MultiJety, z wszelkimi tego konsekwencjami. Głównie pozytywnymi, bo te silniki cechuje żywotność, nienaganna kultura pracy i dobre zaopatrzenie w części zamienne. Do Astry III trafiły odmiany 1.3/1.9 CDTI, do nowszej – 1.3/2.0 CDTI. Gamę uzupełniały jednostki napędowe pochodzące od Isuzu, czyli 1.7 CDTI. Pod koniec produkcji Astry IV pojawiły się z kolei warianty 1.6 CDTI. Ciekawostkę stanowi podwójnie turbodoładowany wariant 2.0 CDTI, rozwijający aż 195 KM. Na przyzwoite osiągi można już liczyć w pozostałych „2-litrówkach” albo i nawet 1.9 CDTI. Najsłabsze odmiany wyróżnia z kolei uproszczony osprzęt (brak DPF-u, dwumasowego koła zamachowego, kolektora ssącego z tzw. klapkami).

Opel Astra H
Rolę topowego turbodiesla Astry III pełnił wariant 1.9 CDTI, w nowszym modelu był to już 2.0 CDTI. Mimo wszystko popularniejsze w ogłoszeniach okazują się słabsze turbodiesle, tj. 1.3/1.7 CDTI.

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – co się w nich psuje?

Właściciele używanych Opli (nie tylko Astr) regularnie zmagają się z kłopotliwymi zaworami EGR i ręcznymi skrzyniami biegów M32 (montowano je w wybranych silnikach). Turbodiesle 1.3 CDTI nie znoszą przeciągających się wymian oleju silnikowego – każda zwłoka naraża na szwank żywotność łańcuchowego napędu rozrządu. W większości wysokoprężnych Astr z przebiegami przekraczającymi 200 tys. km miejmy na uwadze negocjację ceny o kilka tys. zł na nowe sprzęgło z kołem dwumasowym czy wtryskiwacze. Właściciele starszej generacji sygnalizują awarie z tzw. modułem CIM (w jej wyniku przestają działać m.in. wycieraczki), nowszej – narzekają na układ klimatyzacji. Na szczęście w przypadku obydwu wcieleń korozja wciąż stanowi mało istotny temat. Na kieszenie użytkowników bardziej odbija się wyposażanie Astry w innowacyjne rozwiązania. Czasami zachodzi bowiem konieczność regeneracji adaptacyjnych amortyzatorów IDS (Astra III) lub zakupu nowych, drogich reflektorów AFL (Astra IV).

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – za ile można go kupić?

W dzisiejszych czasach można przeglądach w ofertach dotyczących Astr III za 4-cyfrową kwotę (od 6 tys. zł). Optymalny budżet za ten samochód mieści się w granicach 10-15 tys. zł. Wystarczy dołożyć 2-3 tys. zł, by stać się właścicielem niezbyt atrakcyjnej, ale jednak Astry IV. Na godne rozpatrzenia auto nowszej generacji trzeba przeznaczyć minimum 20 tys. zł, czyli tyle, co za starsze wcielenia Opli z podobnych roczników (2009-2011), ale i dwukrotnie mniejszymi przebiegami. Wciąż zdarzają się Astry III za więcej niż 20 tys. zł (głównie TwinTop), zaś dla jego następcy to kwota absolutnie minimalna.

Używany Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – którą generację wybrać?

Najdroższe Astry III idealnie spełniają warunki stawiane używanym samochodom na lata: są względnie młode, napędzają je trwałe silniki, a w konstrukcji zdołano wyeliminować tzw. choroby wieku dziecięcego. Dlatego w budżecie do 20 tys. zł mimo wszystko lepiej postawić na starsze wcielenie. Astra IV łączy wszystkie te cechy w atrakcyjniejszym „opakowaniu”. Jakość jednak kosztuje, w tym przypadku realnie 25 tys. zł (chyba że akceptujemy słabą wersję silnikową i niezbędne minimum wyposażenia auta z flotową przeszłością). Z biegiem lat różnice w cenach powinny się stopniowo zacierać, a wtedy oczywistym wyborem będzie nowsza generacja.

Opel Astra III (H) – plusy i minusy

 +  przyzwoite zabezpieczenie przed korozją, obeznanie modelu wśród mechaników, bogata oferta niedrogich zamienników
 –  mocniejsze wersje mają drogi osprzęt, nietrwałe skrzynie biegów, surowe wykończenie wnętrza

Opel Astra H

Opel Astra IV (J) – plusy i minusy

 +  komplet wersji nadwoziowych, przemyślana paleta silników, wysoka jakość spasowania tworzyw we wnętrzu
 –  słabe osiągi przez dużą masę, mało poręczna odmiana kombi (4,7 m długości), spory udział poflotowych aut w bazowych wersjach

Opel Astra J

Opel Astra III (H) i Opel Astra IV (J) – podstawowe dane techniczne
Opel Astra III (H) Opel Astra IV (J)
Lata produkcji 2004-2014 2009-2018
Dł./szer./wys. 425-451/175/142-150 cm 429-470/181/149-153 cm
Rozstaw osi 262-270 cm 269 cm
Pojemność bagażnika htb 380-1300 l, kmb 500-1590 l, sed 490 l, cc 205-440 l htb 370-1235 l, kmb 500-1550 l, sed 460-1010 l, cc 280-750 l
Silniki benzynowe 1.4-2.0 (80-240 KM) 1.4-2.0 (100-280 KM)
Silniki Diesla 1.3-1.9 (80-150 KM) 1.3-2.0 (95-195 KM)
Opel Astra III (H) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 1.6 1.8 1.3 CDTI 1.9 CDTI
Pojemność 1364 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1248 cm³ 1910 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 140 KM 90 KM 120 KM
Maks. moment 125 Nm 150 Nm 175 Nm 200 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 13,3 s 10,2 s 13,7 s 10,5 s
Prędkość maks. 178 km/h 185 km/h 208 km/h 172 km/h 194 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 6,6 l/100 km 7,5 l/100 km 5,1 l/100 km 6,0 l/100 km
Opel Astra IV (J) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 1.4 T 1.6 1.7 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1398 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³ 1686 cm³ 1956 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 140 KM 115 KM 125 KM 160 KM
Maks. moment 130 Nm 200 Nm 155 Nm 280 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 9,9 s 11,7 s 11,5 s 9,0 s
Prędkość maks. 174 km/h 202 km/h 188 km/h 195 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Opla Astry, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używany Opel Astra III (H; 2004-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra IV (J; 2009-2018) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here