Opel Astra V (K) 09

Wizualnie przypomina poprzedniczkę, ale Astra K rzuca zupełnie nowe światło na kompaktowego Opla. Poznajmy opinie o używanym Oplu Astra V (K).

6-letni okres produkcji każe sądzić, że w niedługim czasie ujrzymy kolejną, szóstą już generację Opla Astry. Jak na razie musieliśmy się zadowolić przeprowadzonym w 2019 roku faceliftingiem wizualnym produkowanej od 2015 r. Astry K. Wiązał się oczywiście z drobnym retuszem przedniej części nadwozia, jednak kluczowe zmiany zaszły pod maską kompaktowego Opla – od tego momentu z salonów wyjeżdżają wyłącznie Astry z 3-cylindrowymi silnikami. We wcześniejszych latach oferowano kilka jednostek po downsizingu, ale zazwyczaj 4-cylindrowych. Odosobniony przypadek w gamie stanowi wolnossący 1.4, wykorzystujący jeszcze wielopunktowy wtrysk paliwa (pozostałe silniki: bezpośredni). Astra K trochę urosła względem starszego modelu (o 8 cm, biorąc pod uwagę hatchbacka), ale i znacznie straciła na wadze (o ok. 200 kg; ważąc w granicach 1300-1400 kg). Ten zabieg korzystnie wpłynął na osiągi samochodu. Kierowcy oceniają prowadzenie Astry K jako „dojrzalsze”, i to pomimo uproszczenia konstrukcji tylnego zawieszenia. Przypominamy, że w Astrze J standardowo montowano belkę skrętną z drążkiem Watta, podczas gdy w opisywanym wcieleniu to rozwiązanie trafiło jedynie do odmian powyżej 125 KM. Nieco okrojono liczbę wersji nadwoziowych (tylko hatchback 5d i kombi) i specjalnych (brak topowej OPC; musi wystarczyć zwykła Astra 1.6 Turbo/200 KM). Nie trzeba nikogo uświadamiać o znacznym wydłużeniu listy wyposażenia, które trafiało do kompaktowego Opla. Użytkownicy mogli zamówić m.in. doskonale rozpraszające światło reflektory LED Matrix, fotele z atestem stowarzyszenia AGR (skupiającego się na chorobach kręgosłupa) czy system multimedialny łatwo komunikujący się ze smartfonem.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Nowy Opel Astra (2020) – opis wersji i cennik

Opel Astra V (K)
Astra V Sports Tourer mierzy dokładnie tyle samo co poprzedniczka (4,7 m), ma jednak sporo większy bagażnik (540 l). Rozstaw osi: identyczny jak w hatchbacku (266 cm).

Opel Astra przez wiele lat łapał się do czołowej 10. najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce, stąd na rynku wtórnym panuje wręcz zalew tych samochodów. Czy po 6 latach od debiutu da się w nim wytypować typowe dolegliwości? Jak jest z awaryjnością tego nowoczesnego auta? Poznajmy opinie użytkowników.

Opel Astra V (K)
Kompaktowy Opel nie odbiega od rywali precyzją prowadzenia czy tłumieniem nierówności. Więcej krytyki spływa w stronę odizolowania od zewnętrznych hałasów i haczącej skrzyni biegów.

Używany Opel Astra V (K) – wnętrze

Motyw przewodni w postaci wielkiej kierownicy i rozbudowanej konsoli środkowej (elementy charakterystyczne deski z Astry J) ustąpił miejsca bardziej stonowanym i smukłym liniom z licznymi elementami dekoracyjnymi (głównie lakierowanymi na wysoki połysk wstawkami). W większości Astr spotkamy rozbudowaną, wielofunkcyjną kierownicę i zestaw multimedialny skupiony w dotykowym ekranie o przekątnej 8 cali. Zachowano jednak klasyczny panel z przyciskami sterowania klimatyzacją lub ogrzewaniem/wentylacją foteli. Pośród ciekawych opcji wyposażenia należy wymienić nawigację 3D, sterowanie głosowe, funkcje Android Auto i Apple CarPlay oraz trochę systemów bezpieczeństwa. Wykończenie kokpitu oceniamy na plus. Dominują przyjemne w dotyku, miękkie tworzywa, które całkiem solidnie spasowano. Zastrzeżenia płyną w kierunku porysowanych i odbijających światło słoneczne błyszczących plastików.

Opel skrócił rozstaw osi Astry K o 3 cm, ale wydłużył o aż 8 cm nadwozie hatchbacka (kombi mierzy tyle samo co Astra J Sports Tourer, czyli 4,7 m). W efekcie opisywany model może się pochwalić nieco obszerniejszym wnętrzem, choć bez nadzwyczajnej rewolucji. Warto docenić niski tunel w drugim rzędzie, dzięki któremu piąta osoba pośrodku ma względną swobodę w okolicach nóg. Nie ma co nastawiać się na więcej miejsca w kombi – rozstaw osi pozostał nietknięty względem hatchbacka. Niektórzy kierowcy narzekają na przeciętny komfort standardowych foteli Astry. Szczęśliwcy, którzy zdecydowali się na dopłatę do znakomitych foteli AGR, rozpływają się nad ich wygodą i przydatnością w długich trasach. Bagażniki Astry K reprezentują typowy poziom kompaktów – 370 l w hatchbacku i 540 l w kombi. Obydwa są ustawne i stosunkowo głębokie, narzekać jedynie można na ograniczony otwór załadunkowy hatchbacka.

Używany Opel Astra V (K) – silniki benzynowe

Do Astry K nie montowano już silników o pojemności większej niż 1.6 l. Paleta wersji benzynowych obfitowała w jednostki turbodoładowane, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zaliczają się do nich 1.0 Turbo (90/105 KM), 1.4 Turbo (1399 cm³; 125/150 KM) i 1.6 Turbo (200 KM). Zaproponowano również jedyną odmianę wolnossącą z wtryskiem wielopunktowym1.4/100 KM. Część silników wycofano już w 2018 r., ale prawdziwa rewolucja nastąpiła rok później, gdy wprowadzono zupełnie nowe jednostki 3-cylindrowe – 1.2 Turbo (110/130/145 KM) i 1.4 Turbo (1342 cm³; 145 KM). Wersje od 110 KM otrzymały ręczne skrzynie 6-biegowe. Przewidziano aż trzy rodzaje „automatów”: klasyczny (do 1.4/1.6 Turbo), skrzynię zautomatyzowaną Easytronic (1.0/105 KM) i bezstopniową CVT (1.4 Turbo po liftingu).

Opel Astra V (K)
W odróżnieniu od starszych Opli, do Astry K trafiły silniki 1.4 Turbo z wtryskiem bezpośrednim, niezbyt zachęcającym do zamontowania gazu. Nie ma natomiast większych przeciwwskazań do instalacji LPG w wersji wolnossącej (100 KM).

Używany Opel Astra V (K) – silniki Diesla

Wszystkie przedliftowe Astry otrzymały wysokoprężne jednostki 1.6 CDTI, przemianowane w 2018 r. na 1.6 Diesel. To silnik o bardzo szerokim spektrum mocy, regulowanej głównie liczbą turbosprężarek. Wersje z pojedynczym turbodoładowaniem rozwijają 95, 110 i 136 KM, z biturbo150 i 160 KM. W każdym z nich uświadczymy dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i turbosprężarkę/i ze zmienną geometrią łopatek. W 2019 r. wprowadzono nowe silniki 3-cylindrowe, nazywane po prostu 1.5 Diesel (105/122 KM). Każda wysokoprężna Astra z ręczną skrzynią ma 6 przełożeń. Tyle samo otrzymały łączone z 1.6 CDTI „automaty”, do diesli 1.5 montowano już skrzynie 9-biegowe. Każda jednostka napędowa w Astrze K otrzymała rozrząd napędzany łańcuchem.

Opel Astra V (K)
Zwolennicy wersji wysokoprężnych na razie skazani są na Astrę 1.6 CDTI. Nie jest to zły silnik, choć niektóre elementy osprzętu (np. wtryskiwacze) są dość „delikatne”.

Używany Opel Astra V (K) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Spora długość i szerokość pozwoliły na wygospodarowanie przepastnego przedziału pasażerskiego”

„1.4 Turbo to optimum do Astry: potrafi niewiele spalić i nie traci tchu poza miastem”

„Zestrojenie zawieszenia oceniam wysoko, nie boję się jeździć dynamicznie, wręcz sportowo”

„Wybrałem skrzynię automatyczną i nie żałuję. Nie przeciąga biegów i nie szarpie. Jak dotąd zero usterek”

 Wady 

„1.2 Turbo (R3) nieprzyjemnie warczy i bardzo dużo pali w mieście – nawet 11 l/100 km”

„Opel wyraźnie poskromił na wygłuszeniu środka. Musiałem poprawiać na własną rękę”

„Denerwuje mnie roleta bagażnika. Często trzeba się z nią siłować, by prawidłowo chodziła”

„Elektronika sprawia wrażenie niedopracowanej. Przykład: losowa praca automatycznych wycieraczek”

Używany Opel Astra V (K) – awaryjność, typowe usterki

Jak na razie najpoważniejsze awarie Astry K tyczą się zepsutych wysprzęglików: typowy objaw to wpadający w podłogę pedał sprzęgła. Użytkownicy sporadycznie zgłaszają kłopoty z układem wtryskowym 1.6 CDTI: serwis nawet wymienia na gwarancji wtryskiwacze, ale nie zawsze przynosi to długotrwały efekt. Sporo słów krytyki pada w kierunku nieprecyzyjnych skrzyń biegów (zwłaszcza między 1. a 2. przełożeniem), nietrwałych i hałasujących kompresorów klimatyzacji oraz awarii pomp hamulcowych. Nie lepiej wypada trwałość elektroniki pokładowej. Już w tak młodych autach niemal na porządku dziennym są fałszywe alarmy systemów lub wyświetlanie nieistniejących błędów. Lekarstwem na te dolegliwości pozostaje aktualizacja oprogramowania sterującego w ASO. Niektórzy właściciele skarżą się na postukiwania w zawieszeniu. W przypadku maksymalnie wyposażonych Astr trzeba się liczyć z drogimi częściami oryginalnymi i brakiem zamienników nietypowych elementów. Przykład: nie preferuje się napraw opcjonalnych reflektorów LED Matrix, a nowe kosztują 4 tys. zł.

Opel Astra V (K)
Konieczność wymiany LED-owych reflektorów najczęściej wynika z uszkodzenia ich podczas stłuczki. Same światła jak na razie oświetlają drogę bez zarzutu.

Używany Opel Astra V (K) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z oszklonej wnęki w desce rozdzielczej (fot.), jak i z naklejki w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy) i z podłogi przed fotelem pasażera.

Opel Astra V (K)

Używany Opel Astra V (K) – sytuacja rynkowa

Chętni mają w czym wybierać – na nowych właścicieli czeka ok. 800 używanych Astr. Kolejne 100 wystawiają na portalach ogłoszeniowych dealerzy. Astrę K z roczników 2015-16 można mieć już za 30-35 tys. zł. Wiąże się to z zaakceptowaniem turbodiesla i przebiegu 150-200 tys. km. Za 40-45 tys. zł da się trafić samochód benzynowy, który przyjechał mniej niż 150 tys. km. Przeciętny budżet na Astrę K to wciąż okolice 50 tys. zł: tyle wystarczy nawet na roczniki 2017-18. Na polifta trzeba przygotować bliżej 60 tys. zł. Co ciekawe, właśnie tyle kosztują ostatnie fabrycznie nowe egzemplarze z rocznika… 2019. Najdroższe używane Ople – roczne, z przebiegami kilka-kilkanaście tys. km – podchodzą pod 70-80 tys. zł. Choć w dolnych „widełkach” cenowych przeważają diesle, w ogólnym rozrachunku królują silniki benzynowe. Co trzecia Astra to Sports Tourer.

Używany Opel Astra V (K) – podsumowanie

Wygląda na to, że Opel solidnie dopracował Astrę K pod kątem mechanicznym, ale i trochę przegiął z naszpikowaniem jej wszechobecną elektroniką. Do poprawek kwalifikują się również skrzynie biegów oraz poziom wyciszenia. Niemniej to udany samochód, bez wątpienia lepszy od ociężałej poprzedniczki. Szkoda, że zabrakło jak dotąd stałych punktów programu, czyli odmiany OPC i eleganckiego sedana.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Oplach:

Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Corsa E (2014-2019) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra J (2009-2016) – opinie użytkowników

Używany Opel Vectra C (2002-2008) – opinie użytkowników

Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Meriva B (2010-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Zafira B (2005-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Mokka A (2012-2019) – opinie użytkowników

Używany Opel Antara (2006-2016) – opinie użytkowników

Opel Astra V (K)

Opel Astra V (K) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.437-470/181/147-151 cm
Rozstaw osi266 cm
Pojemność bagażnikahtb 370-1210 l, kmb 540-1630 l
Opel Astra V (K) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.0 Turbo1.2 Turbo1.41.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Pojemność998 cm³1199 cm³1399 cm³1399 cm³1399 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc105 KM130 KM100 KM125 KM150 KM200 KM
Maks. moment170 Nm225 Nm130 Nm245 Nm245 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s10,5 s13,4 s9,2 s8,3 s7,0 s
Prędkość maks.195 km/h215 km/h185 km/h205 km/h215 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,5 l/100 km5,4 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km6,1 l/100 km
Opel Astra V (K) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.5 Diesel1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI
Pojemność1496 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc122 KM95 KM110 KM136 KM150 KM160 KM
Maks. moment300 Nm280 Nm300 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s12,7 s11,0 s9,6 s9,0 s8,6 s
Prędkość maks.210 km/h185 km/h195 km/h205 km/h222 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,7 l/100 km3,7 l/100 km4,5 l/100 km5,2 l/100 km4,2 l/100 km

Używany Opel Astra V (K) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here