Opel stworzył dla Astry wyjątkowo obszerną paletę silnikową. Która jednostka napędowa najlepiej pasuje do dynamicznie stylizowanej Astry J?
Opel Astra to prawdziwy motoryzacyjny hit, cieszący się ogromnym zainteresowaniem zarówno w salonach, jak i na rynku wtórnym – w tegorocznym raporcie strony Otomoto.pl została najczęściej wyszukiwanym Oplem w ogłoszeniach, a rok temu w tym samym zestawieniu zmieściła się w gronie 10 najczęściej wyszukiwanych aut w ogóle. Czwarta, prezentowana w tym wpisie generacja jest szczególnie rozchwytywana za sprawą wciąż atrakcyjnego wyglądu, kompletnej gamy wersji nadwoziowych (hatchback 3d/5d, kombi, sedan, kabriolet Cascada), solidnej budowy i trafiającej w każde gusta palety silnikowej. Opel zaproponował cały przekrój jednostek napędowych, diametralnie różniących się osprzętem i uzyskiwanymi parametrami. Które z nich najlepiej połączą oszczędny charakter z dynamiką i niezawodnością?
Używany Opel Astra IV (J) – silniki benzynowe
W stosunkowo młodej Astrze J znalazło się miejsce na wolnossące silniki benzynowe. Mają pojemność 1.4 (87 i 100 KM) oraz 1.6 (115 KM). Łatwo je poznać po obecności 5-biegowej skrzyni manualnej. 6-biegowa trafiła do turbodoładowanych Astr o takich samych pojemnościach. 1.4 Turbo generuje 120 lub 140 KM, 1.6 Turbo – 170-200 KM. Co ciekawe, wszystkie do tej pory opisane silniki nie posiadają bezpośredniego wtrysku paliwa (poza 1.6 T 170 KM i 200 KM; trafił on także do silnika z Astry OPC, czyli 280-konnego 2.0 T). Oznacza to brak przeciwwskazań do montażu instalacji gazowej. Do LPG najlepiej nadaje się… 1.4 Turbo: ten silnik Opel sprzedawał nawet w wersji z fabrycznym „gazem”.


Używany Opel Astra J – silniki Diesla
W kwestii silników wysokoprężnych panuje równie szeroki wybór. Najsłabsze i najmocniejsze jednostki, czyli 1.3 CDTI oraz 2.0 CDTI Opel „pożyczał” od Fiata (tam nazywają się MultiJet), pośrednie 1.7 CDTI natomiast od Isuzu. 1.3 CDTI jest nieco za słaby i ma niezbyt trwały łańcuch rozrządu. 1.7 CDTI to już wystarczająco dynamiczna (i najpopularniejsza) propozycja, wycofana w 2014 r. na rzecz nowego turbodiesla 1.6 CDTI (również udanego). My rekomendujemy jednak flagową odmianę 2.0 CDTI, która występowała nawet w odmianie… biturbo (195 KM, z jedną turbosprężarką 160/165 KM). Dlaczego? Świetnie sprawdza się w trasie (mało pali i żwawo wyprzedza), nie psuje się i okazuje się przystępna pod względem kosztów serwisowania.


Używany Opel Astra IV (J) – jaki silnik wybrać?
Zwolennicy odmian benzynowych powinni rozważyć Astrę 1.4 Turbo w obojętnie której wersji, nawet jeśli ma już założoną instalację gazową. Wolnossące odmiany przy niej palą nieadekwatnie dużo do mocy. Z Diesli polecamy w zasadzie każdego poza ospałym 1.3 CDTI: ponad 100 KM w zupełności wystarczy do Astry. Ogólnie w kompaktowym Oplu bardziej od awarii silników należy się spodziewać usterek manualnych skrzyń biegów M32.
Szczegółowe informacje na temat używanego Opla Astry IV (J) znajdziesz w poniższym wpisie:
Używany Opel Astra IV (2009-2016) – opinie
Silnik | 1.4 | 1.4 | 1.6 |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1398 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 87 KM | 100 KM | 115 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 130 Nm | 155 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,1 s | 13,9 s | 11,7 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 174 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.4 T | 1.4 T | 1.6 T | 1.6 T | 2.0 T (OPC) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 120 KM | 140 KM | 170 KM | 180 KM | 280 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 200 Nm | 280 Nm | 230 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 9,9 s | 8,7 s | 8,5 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 202 km/h | 220 km/h | 221 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,8 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Silnik | 1.3 CDTI | 1.6 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 2.0 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 136 KM | 110 KM | 125 KM | 160 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 320 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 10,3 s | 12,6 s | 11,5 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 200 km/h | 181 km/h | 195 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km |