Opel Astra IV

Opel stworzył dla Astry wyjątkowo obszerną paletę silnikową. Która jednostka napędowa najlepiej pasuje do dynamicznie stylizowanej Astry J?

Opel Astra to prawdziwy motoryzacyjny hit, cieszący się ogromnym zainteresowaniem zarówno w salonach, jak i na rynku wtórnym – w tegorocznym raporcie strony Otomoto.pl została najczęściej wyszukiwanym Oplem w ogłoszeniach, a rok temu w tym samym zestawieniu zmieściła się w gronie 10 najczęściej wyszukiwanych aut w ogóle. Czwarta, prezentowana w tym wpisie generacja jest szczególnie rozchwytywana za sprawą wciąż atrakcyjnego wyglądu, kompletnej gamy wersji nadwoziowych (hatchback 3d/5d, kombi, sedan, kabriolet Cascada), solidnej budowy i trafiającej w każde gusta palety silnikowej. Opel zaproponował cały przekrój jednostek napędowych, diametralnie różniących się osprzętem i uzyskiwanymi parametrami. Które z nich najlepiej połączą oszczędny charakter z dynamiką i niezawodnością?

Używany Opel Astra IV (J) – silniki benzynowe

W stosunkowo młodej Astrze J znalazło się miejsce na wolnossące silniki benzynowe. Mają pojemność 1.4 (87 i 100 KM) oraz 1.6 (115 KM). Łatwo je poznać po obecności 5-biegowej skrzyni manualnej. 6-biegowa trafiła do turbodoładowanych Astr o takich samych pojemnościach. 1.4 Turbo generuje 120 lub 140 KM, 1.6 Turbo – 170-200 KM. Co ciekawe, wszystkie do tej pory opisane silniki nie posiadają bezpośredniego wtrysku paliwa (poza 1.6 T 170 KM i 200 KM; trafił on także do silnika z Astry OPC, czyli 280-konnego 2.0 T). Oznacza to brak przeciwwskazań do montażu instalacji gazowej. Do LPG najlepiej nadaje się… 1.4 Turbo: ten silnik Opel sprzedawał nawet w wersji z fabrycznym „gazem”.

Opel Astra IV
1.4 Turbo to jeden z najlepszych współczesnych silników benzynowych: nie tylko dynamiczny i dobry do LPG, ale i zaskakująco odporny na trudy eksploatacyjne.
Opel Astra IV
Astrę z 1.6 Turbo trudno znaleźć, a jeśli już – będzie sporo droższa. Przyspieszenie rzędu 8-9 s do 100 km/h to nie wszystko, na co stać Astrę: Opel przygotował także wersję OPC, która potrzebuje do tego zaledwie 6 s.

Używany Opel Astra J – silniki Diesla

W kwestii silników wysokoprężnych panuje równie szeroki wybór. Najsłabsze i najmocniejsze jednostki, czyli 1.3 CDTI oraz 2.0 CDTI Opel „pożyczał” od Fiata (tam nazywają się MultiJet), pośrednie 1.7 CDTI natomiast od Isuzu. 1.3 CDTI jest nieco za słaby i ma niezbyt trwały łańcuch rozrządu. 1.7 CDTI to już wystarczająco dynamiczna (i najpopularniejsza) propozycja, wycofana w 2014 r. na rzecz nowego turbodiesla 1.6 CDTI (również udanego). My rekomendujemy jednak flagową odmianę 2.0 CDTI, która występowała nawet w odmianie… biturbo (195 KM, z jedną turbosprężarką 160/165 KM). Dlaczego? Świetnie sprawdza się w trasie (mało pali i żwawo wyprzedza), nie psuje się i okazuje się przystępna pod względem kosztów serwisowania.

Opel Astra IV
1.7 CDTI to optimum dla Astry J. Co ciekawe, produkowano go w Polsce. Najsłabszy punkt: wtryskiwacze, ale można je zregenerować (ok. 400 zł od sztuki).
Opel Astra IV
Jeśli kogoś stać, warto poszukać Astry 2.0 CDTI. Dobra opinia o tej jednostce napędowej buduje jej wartość na rynku wtórnym: trzeba za nią dopłacić kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Używany Opel Astra IV (J) – jaki silnik wybrać?

Zwolennicy odmian benzynowych powinni rozważyć Astrę 1.4 Turbo w obojętnie której wersji, nawet jeśli ma już założoną instalację gazową. Wolnossące odmiany przy niej palą nieadekwatnie dużo do mocy. Z Diesli polecamy w zasadzie każdego poza ospałym 1.3 CDTI: ponad 100 KM w zupełności wystarczy do Astry. Ogólnie w kompaktowym Oplu bardziej od awarii silników należy się spodziewać usterek manualnych skrzyń biegów M32.

Szczegółowe informacje na temat używanego Opla Astry IV (J) znajdziesz w poniższym wpisie:

Używany Opel Astra IV (2009-2016) – opinie

Opel Astra IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik1.41.41.6
Pojemność1398 cm³1398 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc87 KM100 KM115 KM
Maks. moment130 Nm130 Nm155 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,1 s13,9 s11,7 s
Prędkość maks.168 km/h174 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,5 l/100 km6,3 l/100 km
Opel Astra IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe turbodoładowane)
Silnik1.4 T1.4 T1.6 T1.6 T2.0 T (OPC)
Pojemność1364 cm³1364 cm³1598 cm³1598 cm³1998 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc120 KM140 KM170 KM180 KM280 KM
Maks. moment200 Nm200 Nm280 Nm230 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s9,9 s8,7 s8,5 s6,0 s
Prędkość maks.192 km/h202 km/h220 km/h221 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,8 l/100 km8,1 l/100 km
Opel Astra IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne)
Silnik1.3 CDTI1.6 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI2.0 CDTI
Pojemność1248 cm³1598 cm³1686 cm³1686 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM136 KM110 KM125 KM160 KM
Maks. moment190 Nm320 Nm260 Nm280 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s10,3 s12,6 s11,5 s9,0 s
Prędkość maks.170 km/h200 km/h181 km/h195 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km3,9 l/100 km4,7 l/100 km4,7 l/100 km4,8 l/100 km

Opel Astra IV

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here