Peugeot 407

Zaawansowanie konstrukcyjne Peugeota 407 po latach schodzi na stronę jego wad, a nie zalet. Nie zmienia to faktu, że w tej cenie trudno o równie dobrze wyposażony „kawał auta”.

Po zachowawczym Peugeocie 406, francuski producent pozwolił sobie na odrobinę finezji i zadziorności, jednocześnie starając się, by nowy model nie odstawał od konkurentów od strony technicznej. Zaprezentowany w 2004 r. Peugeot 407 bardzo szybko znalazł szerokie grono nabywców, zachwyconych agresywnie naszkicowaną przednią częścią nadwozia i prowadzeniem, jakie gwarantowało zaawansowane, wielowahaczowe zawieszenie obu osi. Podobnie jak u poprzednika, postawiono na wersję sedan, kombi i odrębnie stylizowane coupe z najmocniejszymi silnikami w ofercie (głównie V6). Popularność Peugeota 407 w salonach zaczęła jednak spadać w równie szybkim tempie jak wcześniej wzrastała. W konsekwencji rynek zalewają samochody z pierwszych roczników, mające szczyt formy dawno za sobą. Choć Peugeot klasy średniej nie koroduje, coraz częściej staje się samochodem nie wartym poniesienia większych inwestycji. A o takie nietrudno, gdy auto przejechało więcej niż 300 tys. km (takich nie brakuje w ogłoszeniach). Ten fakt, jak i perspektywa zakupu kilkunastoletniego „francuza”, nie napawają optymizmem. Mimo wszystko nie trzeba skreślać tego modelu, choć poszukiwaniom trzeba bez wątpienia poświęcić więcej czasu. I od razu odhaczyć najtańsze auta za czterocyfrową kwotę.

Peugeot 407 37
Przestrzeń w obrębie efektownie stylizowanych tylnych okienek kryje… przeciętny bagażnik o pojemności 450 l. Na ogół przestronność i pakowność nie są mocnymi stronami Peugeota 407. Samochód nadrabia straty przyzwoitym wykończeniem i udaną paletą silnikową.

Z uwagi na nietypową budowę i stylizację, wielu właścicieli Peugeotów 407 zmagają się na co dzień z tymi samymi problemami. Zazwyczaj krytykowany jest niski prześwit auta i wyjątkowo długi przedni zderzak. Samochód zahacza nim nawet na progach zwalniających, wobec tego egzemplarz „nieskazitelnym” elementem najprawdopodobniej miał go wymienianego. Użytkownicy Peugeotów trochę przywykli do drobnych problemów z elektroniką, na szczęście nie tak poważnych jak np. w kompaktowym 307. Na co się jeszcze nastawić w przypadku używanego Peugeota 407? Zobaczmy, co mają do powiedzenia ich właściciele.

Peugeot 407
Peugeot 407 posiada wyjątkową konstrukcję przedniego zawieszenia. Dzięki wspornikowi łączącemu dolny i górny wahacz, koła nie zmieniają swojego kąta pochylenia, nawet jeśli samochód porusza się po łuku lub słabej jakościowo drodze. Z tyłu na każde koło przypadają z kolei po 4 wahacze. Dziś koszty kompletnych zestawów stały się akceptowalne (700-800 zł na oś), ale to i tak sporo, biorąc pod uwagę coraz mniejszą wartość używanych Peugeotów 407.

Używany Peugeot 407 – wnętrze

Stonowany, wzorowo uporządkowany kokpit kontrastuje z nieźle znoszącą upływ czasu karoserią Peugeota 407. Głównym centrum dowodzenia jest tutaj konsola środkowa z niezliczoną liczbą przycisków, bogatsze wersje wyposażono z kolei w duży, umieszczony nad nimi wyświetlacz multimediów i nawigacji (na zdjęciu poniżej: odmiana z uproszczonym ekranem monochromatycznym i wnęką pod nim). Takie specyfikacje wyróżniają się także ciekawszymi kolorystykami, np. beżowym obiciem deski i drewnopodobnymi listwami. Całość zmontowano z wręcz zaskakującą – jak na auto francuskie – pieczołowitością, choć w wysłużonych egzemplarzach deska stopniowo zaczyna klekotać. Najwięcej zastrzeżeń, poza awariami wyposażenia, tyczy się układu wentylacyjnego. Z czasem zaczyna z niego lecieć albo ciepłe, albo zimne powietrze, a także psuje się system ustalania kierunku wylotu powietrza do wnętrza.

Peugeot 407
Poprawny i czytelny kokpit wymaga przyzwyczajenia od strony kierowcy, przynajmniej w zakresie położenia licznych przycisków konsoli środkowej.

Do nisko zawieszonego Peugeota wsiada się niemal jak do samochodu usportowionego. Fotele i kanapę również umieszczono bliżej podłoża (na tle konkurentów), niemniej osobom w pierwszym rzędzie taka pozycja zazwyczaj odpowiada, głównie za sprawą większej przestrzeni na głowy. Niestety, w tym obrębie brakuje go pasażerom z tyłu, i to nie tylko w odmianie coupe, ale i w popularnym sedanie. Trochę lepiej pod tym względem jest w kombi, gdzie dach schodzi w dół znacznie dalej. Podróżujący z tyłu wszystkich Peugeotów 407 cierpią jednak z innego powodu, mianowicie bardzo nisko umieszczonej kanapie, wymuszającej u wyższych osób niewygodne podkurczenie nóg. Nie imponują także bagażniki, mieszczące w granicach 400-450 l (konkurenci swobodnie zabierają na pokład 500 l). Plusy należą się za regularny kształt i staranne wykończenie przestrzeni bagażowej.

Używany Peugeot 407 – silniki benzynowe

Żaden z oferowanych w Peugeocie 407 silników benzynowych nie posiadał turbodoładowania. Gama opierała się na jednostkach 1.8, 2.0, 2.2 i 3.0 V6. Już w 2005 r. producent dokonał w nich korekt, które podniosły w każdym moc i moment obrotowy: 1.8 generuje zatem 116 lub 125 KM, 2.0 – 136 lub 140 KM, 2.2 – 158 lub 163 KM. Co ciekawe, tylko ostatni łączył się z 6-biegową skrzynią manualną. Reszta: albo z 5-biegową (1.8 i 2.0), albo tylko z „automatem” (3.0 V6, 6 biegów; 4-biegowy także jako opcja w 2.0 i 2.2). Wszystkie nie grzeszą oszczędnym charakterem, ale i bez większych komplikacji znoszą zasilanie LPG. Rynek wtórny w zasadzie nie daje większego wyboru niż wersje 1.8 i 2.0, ale nie ma tego złego – w zupełności wystarczają do typowej jazdy na odcinku dom-praca.

Peugeot 407
Silnik V6 przewidziano głównie do napędzania 407 Coupe, ale trafia się z każdą wersją nadwoziową. Receptą na niepohamowany apetyt na paliwo jest montaż instalacji gazowej.

Używany Peugeot 407 – silniki Diesla

4-cylindrowe jednostki HDi mają pojemność 1.6 (109 KM), 2.0 (136, 140, 163 KM) i 2.2 (170 KM). Najsłabszego oferowano tylko z 5-biegową skrzynią ręczną, 163-konnego 2.0 HDi (wprowadzonego pod koniec produkcji) – wyłącznie ze skrzynią automatyczną o 6 przełożeniach. Początkowo rolę widlastego silnika wysokoprężnego pełniło 2.7 V6 HDi (204 KM), a od 2009 r. – aż 241-konny 3.0 V6 HDi. Warto mieć na uwadze, że oba silniki posiadają po dwie turbosprężarki i zestawiano je tylko z „automatami”. Wszystkie natomiast posiadają układ common rail i filtry cząstek stałych. Wobec rozterek nad słabymi osiągami 1.6 HDi i potencjalnym drogim serwisowaniem diesli biturbo, optymalny wybór stanowi Peugeot z 2.0 HDi, niezależnie od wersji mocy.

Peugeot 407
2-litrowy turbodiesel cieszy się dobrą opinią i w ogłoszeniach występuje najliczniej ze wszystkich diesli Peugeota 407. Zważywszy na ogromne przebiegi używanych aut, nie należy go traktować jako zupełnie niezawodnego, bo przy takim stopniu zużycia w każdym silniku może się zepsuć niemal wszystko.

Używany Peugeot 407 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jak na francuski samochód, Peugeot prowadzi się bardzo precyzyjnie. Wielowahaczowe zawieszenie robi robotę. Na razie nic nie musiałem w nim wymieniać”

„Naprawdę wydajna klimatyzacja. Rzadko ktokolwiek narzeka, że mu za gorąco”

„Rewelacyjne fotele – szerokie, z długim siedziskiem, obite dobrej jakości skórą. W sam raz na długie trasy”

„Auto o ponadczasowej sylwetce. W ogóle nie widać, że ma już 16 lat. I tak nowoczesny model kosztuje tylko kilkanaście tysięcy złotych”

 Wady 

„Samochód wielki z zewnątrz i zaskakująco ciasny w środku. Bagażnik – tylko akceptowalny”

„Przód Peugeota jest wybitnie nieproporcjonalny względem reszty nadwozia. Nie podoba mi się”

„Bardzo duży promień skrętu. Manewrowanie tym autem w mieście to katorga”

„Przesiadłem się na Peugeota i już zaprzyjaźniłem się z kilkoma forumowiczami pomagającymi na bieżąco usuwać coraz to nowe usterki”

Używany Peugeot 407 – awaryjność, typowe usterki

Chociaż diesle Peugeota uznawane są za jedne z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych, nie można wykluczyć ewentualnej konieczności doinwestowania samochodów, które przejechały już ponad 300 tys. km (a takich nie brakuje). Widmo usterek ciąży głównie nad wtryskiwaczami. Kiedy silnik przestaje równo pracować, trzeba je oddać do regeneracji, co kosztuje ok. 700 zł za sztukę. W przypadku 1.6 HDi inną typową przypadłość stanowią zużywają się podkładki pod wtryskiwaczami, a biorąc pod uwagę możliwość zapieczenia całego elementu, wymiana będzie kosztować kilkaset złotych. Nie można zapominać o ewentualnych kosztach regeneracji filtra cząstek stałych albo wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym. Inną denerwującą przypadłość stanowią wspomniane wcześniej usterki systemu wentylacyjnego. Dokonanie naprawy wymaga demontażu całej deski albo mniej profesjonalnego rozcięcia nierozbieralnych elementów kokpitu. Peugeot nie nastręcza kłopotów z korozją nadwozia (rdzewieje tylko spód), a jego zaawansowane zawieszenie posiada wiele osobno wymiennych części (sworznie, tuleje wahaczy i zwrotnicy). Bardzo często z kolei dochodzi do oberwania elementów podwozia (np. wieszaków wydechu) lub połamania przedniego zderzaka.

Peugeot 407
Ceny kompletów zawieszenia do Peugeota 407 spadły do akceptowalnego poziomu 700-800 zł na jedną oś. Do kosztów wymiany trzeba oczywiście doliczyć robociznę.

Używany Peugeot 407 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce umieszczonej na słupku przy przednim fotelu kierowcy (fot.). Został też wytłoczony na wzmocniony bocznym prawym (w okolicach pręta podtrzymującego maskę). Najłatwiej spostrzec go przez przednią szybę, patrząc na nią z zewnątrz w okolice styku z kokpitem.

Peugeot 407 - VIN

Używany Peugeot 407 – sytuacja rynkowa

Jeżdżącego, ale poobijanego Peugeota 407 w każdej wersji nadwoziowej można mieć już za czterocyfrową kwotę (6-9 tys. zł). Rozsądne i nie wymagające inwestycji (przynajmniej na pierwszy rzut oka) samochody wystawiane są za minimum 10 tys. zł. Tyle powinno wystarczyć na Peugeota po liftingu, ale uwaga: jest ich o wiele mniej niż starszych aut. Bardzo ładne sztuki oznaczają wydatek 16-20 tys. zł. Z zauważalną przewagą dominują wersje kombi, zupełną niszę stanowią coupe. Prawie 2/3 wystawionych Peugeotów napędza silnik wysokoprężny.

Używany Peugeot 407 – podsumowanie

Trochę kapryśny i przyciasny, ale atrakcyjny wizualnie i cenowo samochód klasy średniej. Peugeota 407 polubią osoby ceniące właściwości jezdne i lubiące korzystać z dobrodziejstw samochodowego wyposażenia. Choć pod względem kosztów zakupu stanowi już barierę do pokonania przez wielu potencjalnych odbiorców, nie ma co „łasić się na okazję”, a raczej poszukać droższego, młodszego Peugeota mającego większość napraw już za sobą. Inaczej przynajmniej drugie tyle wydamy na doprowadzenie auta do stanu używalności.

Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:

Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie

Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie

Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie

Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie

Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – opinie

Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie

Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie

Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie

Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie

Peugeot 407

Peugeot 407 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.468/181/145 cm
Rozstaw osi272 cm
Pojemność bagażnikased 407 l, kmb 450-1655 l, cpe 466 l
Peugeot 407 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.8 16V1.8 16V2.0 16V2.2 16V3.0 V6
Pojemność1749 cm³1749 cm³1997 cm³2230 cm³2946 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc116 KM125 KM140 KM163 KM211 KM
Maks. moment160 Nm170 Nm200 Nm220 Nm290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s10,3 s9,1 s9,0 s8,4 s
Prędkość maks.190 km/h203 km/h213 km/h222 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa8,0 l/100 km7,7 l/100 km8,1 l/100 km9,0 l/100 km9,8 l/100 km
Peugeot 407 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi2.0 HDi2.2 HDi2.7 V6 HDi3.0 V6 HDi
Pojemność1560 cm³1997 cm³2179 cm³2720 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc109 KM140 KM170 KM204 KM241 KM
Maks. moment240 Nm320 Nm370 Nm440 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s9,8 s8,7 s8,5 s7,7 s
Prędkość maks.192 km/h208 km/h223 km/h230 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,7 l/100 km6,2 l/100 km8,4 l/100 km7,2 l/100 km

Używany Peugeot 407 – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here