Zaawansowanie konstrukcyjne Peugeota 407 po latach schodzi na stronę jego wad, a nie zalet. Nie zmienia to faktu, że w tej cenie trudno o równie dobrze wyposażony „kawał auta”.
Po zachowawczym Peugeocie 406, francuski producent pozwolił sobie na odrobinę finezji i zadziorności, jednocześnie starając się, by nowy model nie odstawał od konkurentów od strony technicznej. Zaprezentowany w 2004 r. Peugeot 407 bardzo szybko znalazł szerokie grono nabywców, zachwyconych agresywnie naszkicowaną przednią częścią nadwozia i prowadzeniem, jakie gwarantowało zaawansowane, wielowahaczowe zawieszenie obu osi. Podobnie jak u poprzednika, postawiono na wersję sedan, kombi i odrębnie stylizowane coupe z najmocniejszymi silnikami w ofercie (głównie V6). Popularność Peugeota 407 w salonach zaczęła jednak spadać w równie szybkim tempie jak wcześniej wzrastała. W konsekwencji rynek zalewają samochody z pierwszych roczników, mające szczyt formy dawno za sobą. Choć Peugeot klasy średniej nie koroduje, coraz częściej staje się samochodem nie wartym poniesienia większych inwestycji. A o takie nietrudno, gdy auto przejechało więcej niż 300 tys. km (takich nie brakuje w ogłoszeniach). Ten fakt, jak i perspektywa zakupu kilkunastoletniego „francuza”, nie napawają optymizmem. Mimo wszystko nie trzeba skreślać tego modelu, choć poszukiwaniom trzeba bez wątpienia poświęcić więcej czasu. I od razu odhaczyć najtańsze auta za czterocyfrową kwotę.
Z uwagi na nietypową budowę i stylizację, wielu właścicieli Peugeotów 407 zmagają się na co dzień z tymi samymi problemami. Zazwyczaj krytykowany jest niski prześwit auta i wyjątkowo długi przedni zderzak. Samochód zahacza nim nawet na progach zwalniających, wobec tego egzemplarz „nieskazitelnym” elementem najprawdopodobniej miał go wymienianego. Użytkownicy Peugeotów trochę przywykli do drobnych problemów z elektroniką, na szczęście nie tak poważnych jak np. w kompaktowym 307. Na co się jeszcze nastawić w przypadku używanego Peugeota 407? Zobaczmy, co mają do powiedzenia ich właściciele.
Używany Peugeot 407 – wnętrze
Stonowany, wzorowo uporządkowany kokpit kontrastuje z nieźle znoszącą upływ czasu karoserią Peugeota 407. Głównym centrum dowodzenia jest tutaj konsola środkowa z niezliczoną liczbą przycisków, bogatsze wersje wyposażono z kolei w duży, umieszczony nad nimi wyświetlacz multimediów i nawigacji (na zdjęciu poniżej: odmiana z uproszczonym ekranem monochromatycznym i wnęką pod nim). Takie specyfikacje wyróżniają się także ciekawszymi kolorystykami, np. beżowym obiciem deski i drewnopodobnymi listwami. Całość zmontowano z wręcz zaskakującą – jak na auto francuskie – pieczołowitością, choć w wysłużonych egzemplarzach deska stopniowo zaczyna klekotać. Najwięcej zastrzeżeń, poza awariami wyposażenia, tyczy się układu wentylacyjnego. Z czasem zaczyna z niego lecieć albo ciepłe, albo zimne powietrze, a także psuje się system ustalania kierunku wylotu powietrza do wnętrza.
Do nisko zawieszonego Peugeota wsiada się niemal jak do samochodu usportowionego. Fotele i kanapę również umieszczono bliżej podłoża (na tle konkurentów), niemniej osobom w pierwszym rzędzie taka pozycja zazwyczaj odpowiada, głównie za sprawą większej przestrzeni na głowy. Niestety, w tym obrębie brakuje go pasażerom z tyłu, i to nie tylko w odmianie coupe, ale i w popularnym sedanie. Trochę lepiej pod tym względem jest w kombi, gdzie dach schodzi w dół znacznie dalej. Podróżujący z tyłu wszystkich Peugeotów 407 cierpią jednak z innego powodu, mianowicie bardzo nisko umieszczonej kanapy, wymuszającej u wyższych osób niewygodne podkurczenie nóg. Nie imponują także bagażniki, mieszczące w granicach 400-450 l (konkurenci swobodnie zabierają na pokład 500 l). Plusy należą się za regularny kształt i staranne wykończenie przestrzeni bagażowej.
Używany Peugeot 407 – silniki benzynowe
Żaden z oferowanych w Peugeocie 407 silników benzynowych nie posiadał turbodoładowania. Gama opierała się na jednostkach 1.8, 2.0, 2.2 i 3.0 V6. Już w 2005 r. producent dokonał w nich korekt, które podniosły w każdym moc i moment obrotowy: 1.8 generuje zatem 116 lub 125 KM, 2.0 – 136 lub 140 KM, 2.2 – 158 lub 163 KM. Co ciekawe, tylko ostatni łączył się z 6-biegową skrzynią manualną. Reszta: albo z 5-biegową (1.8 i 2.0), albo tylko z „automatem” (3.0 V6, 6 biegów; 4-biegowy także jako opcja w 2.0 i 2.2). Wszystkie nie grzeszą oszczędnym charakterem, ale i bez większych komplikacji znoszą zasilanie LPG. Rynek wtórny w zasadzie nie daje większego wyboru niż wersje 1.8 i 2.0, ale nie ma tego złego – w zupełności wystarczają do typowej jazdy na odcinku dom-praca.
Używany Peugeot 407 – silniki Diesla
4-cylindrowe jednostki HDi mają pojemność 1.6 (109 KM), 2.0 (136, 140, 163 KM) i 2.2 (170 KM). Najsłabszego oferowano tylko z 5-biegową skrzynią ręczną, 163-konnego 2.0 HDi (wprowadzonego pod koniec produkcji) – wyłącznie ze skrzynią automatyczną o 6 przełożeniach. Początkowo rolę widlastego silnika wysokoprężnego pełniło 2.7 V6 HDi (204 KM), a od 2009 r. – aż 241-konny 3.0 V6 HDi. Warto mieć na uwadze, że oba silniki posiadają po dwie turbosprężarki i zestawiano je tylko z „automatami”. Wszystkie natomiast posiadają układ common rail i filtry cząstek stałych. Wobec rozterek nad słabymi osiągami 1.6 HDi i potencjalnym drogim serwisowaniem diesli biturbo, optymalny wybór stanowi Peugeot z 2.0 HDi, niezależnie od wersji mocy.
Używany Peugeot 407 – opinie użytkowników
Zalety
„Jak na francuski samochód, Peugeot prowadzi się bardzo precyzyjnie. Wielowahaczowe zawieszenie robi robotę. Na razie nic nie musiałem w nim wymieniać”
„Naprawdę wydajna klimatyzacja. Rzadko ktokolwiek narzeka, że mu za gorąco”
„Rewelacyjne fotele – szerokie, z długim siedziskiem, obite dobrej jakości skórą. W sam raz na długie trasy”
„Auto o ponadczasowej sylwetce. W ogóle nie widać, że ma już 16 lat. I tak nowoczesny model kosztuje tylko kilkanaście tysięcy złotych”
Wady
„Samochód wielki z zewnątrz i zaskakująco ciasny w środku. Bagażnik – tylko akceptowalny”
„Przód Peugeota jest wybitnie nieproporcjonalny względem reszty nadwozia. Nie podoba mi się”
„Bardzo duży promień skrętu. Manewrowanie tym autem w mieście to katorga”
„Przesiadłem się na Peugeota i już zaprzyjaźniłem się z kilkoma forumowiczami pomagającymi na bieżąco usuwać coraz to nowe usterki”
Używany Peugeot 407 – awaryjność, typowe usterki
Chociaż diesle Peugeota uznawane są za jedne z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych, nie można wykluczyć ewentualnej konieczności doinwestowania samochodów, które przejechały już ponad 300 tys. km (a takich nie brakuje). Widmo usterek ciąży głównie nad wtryskiwaczami. Kiedy silnik przestaje równo pracować, trzeba je oddać do regeneracji, co kosztuje ok. 700 zł za sztukę. W przypadku 1.6 HDi inną typową przypadłość stanowią zużywają się podkładki pod wtryskiwaczami, a biorąc pod uwagę możliwość zapieczenia całego elementu, wymiana będzie kosztować kilkaset złotych. Nie można zapominać o ewentualnych kosztach regeneracji filtra cząstek stałych albo wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym. Inną denerwującą przypadłość stanowią wspomniane wcześniej usterki systemu wentylacyjnego. Dokonanie naprawy wymaga demontażu całej deski albo mniej profesjonalnego rozcięcia nierozbieralnych elementów kokpitu. Peugeot nie nastręcza kłopotów z korozją nadwozia (rdzewieje tylko spód), a jego zaawansowane zawieszenie posiada wiele osobno wymiennych części (sworznie, tuleje wahaczy i zwrotnicy). Bardzo często z kolei dochodzi do oberwania elementów podwozia (np. wieszaków wydechu) lub połamania przedniego zderzaka.
Używany Peugeot 407 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na naklejce umieszczonej na słupku przy przednim fotelu kierowcy (fot.). Został też wytłoczony na wzmocniony bocznym prawym (w okolicach pręta podtrzymującego maskę). Najłatwiej spostrzec go przez przednią szybę, patrząc na nią z zewnątrz w okolice styku z kokpitem.
Używany Peugeot 407 – sytuacja rynkowa
Jeżdżącego, ale poobijanego Peugeota 407 w każdej wersji nadwoziowej można mieć już za czterocyfrową kwotę (6-9 tys. zł). Rozsądne i nie wymagające inwestycji (przynajmniej na pierwszy rzut oka) samochody wystawiane są za minimum 10 tys. zł. Tyle powinno wystarczyć na Peugeota po liftingu, ale uwaga: jest ich o wiele mniej niż starszych aut. Bardzo ładne sztuki oznaczają wydatek 16-20 tys. zł. Z zauważalną przewagą dominują wersje kombi, zupełną niszę stanowią coupe. Prawie 2/3 wystawionych Peugeotów napędza silnik wysokoprężny.
Używany Peugeot 407 – podsumowanie
Trochę kapryśny i przyciasny, ale atrakcyjny wizualnie i cenowo samochód klasy średniej. Peugeota 407 polubią osoby ceniące właściwości jezdne i lubiące korzystać z dobrodziejstw samochodowego wyposażenia. Choć pod względem kosztów zakupu stanowi już barierę do pokonania przez wielu potencjalnych odbiorców, nie ma co „łasić się na okazję”, a raczej poszukać droższego, młodszego Peugeota mającego większość napraw już za sobą. Inaczej przynajmniej drugie tyle wydamy na doprowadzenie auta do stanu używalności.
Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie
Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie
Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie
Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie
Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – opinie
Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie
Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie
Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie
Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie
Dł./szer./wys. | 468/181/145 cm |
Rozstaw osi | 272 cm |
Pojemność bagażnika | sed 407 l, kmb 450-1655 l, cpe 466 l |
Silnik | 1.8 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.2 16V | 3.0 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1749 cm³ | 1749 cm³ | 1997 cm³ | 2230 cm³ | 2946 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 116 KM | 125 KM | 140 KM | 163 KM | 211 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 170 Nm | 200 Nm | 220 Nm | 290 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 10,3 s | 9,1 s | 9,0 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 203 km/h | 213 km/h | 222 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,1 l/100 km | 9,0 l/100 km | 9,8 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi | 2.7 V6 HDi | 3.0 V6 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ | 2720 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 109 KM | 140 KM | 170 KM | 204 KM | 241 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 440 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 9,8 s | 8,7 s | 8,5 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 208 km/h | 223 km/h | 230 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,2 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,2 l/100 km |