Honda Civic IX

Zamiast kolejnej rewolucji, Honda zdecydowała się wyeliminować niedociągnięcia sensacyjnego „UFO”. Tak powstał Civic IX – nie tak awangardowy, ale jeszcze solidniejszy. Poznajmy opinie o tym samochodzie.

Pojawienie się w 2006 r. ósmej generacji Civica wywołało wielkie poruszenie: oczy ze zdumienia przecierali nie tylko fani marki, ale i osoby dotychczas umiarkowanie zainteresowane kompaktową Hondą. Japońska marka stworzyła samochód nieszablonowy, a jednocześnie praktyczny i niezawodny. Mimo wszystko już po 5 latach zdecydowała się wprowadzić nowe, dziewiąte wcielenie modelu, które z daleka wydaje się być… szeroko zakrojonym liftingiem Civica VIII. Tak naprawdę zmian było więcej niż się wydaje. Zmodernizowano dotychczas oferowane silniki (1.8 i-VTEC, 2.2 i-DTEC) i dodano nowego, mniejszego diesla 1.6 i-DTEC, wprowadzono długo wyczekiwaną wersję kombi z 624-litrowym bagażnikiem (dopiero po liftingu z 2014 r.), przeprojektowano zawieszenie i poprawiono ergonomię kokpitu, zachowując niecodzienny design z poprzednika. Nie zapomniano o piekielnie szybkim Civicu Type-R: w tej generacji generował aż 310 KM, pozwalając przekroczyć barierę 250 km/h.

Honda Civic IX
W Civicu IX producent postawił na znaną z poprzednika, typową konfigurację zawieszenia, czyli kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Układy lekko zmodernizowano, by poprawić właściwości jezdne modelu. W kombi wyposażenie opcjonalne stanowiły tylne amortyzatory z elektronicznie regulowaną charakterystyką pracy.

Jak wprowadzone zmiany wpłynęły na ogólną trwałość Civica IX? Stał się w końcu wybitnie bezawaryjnym kompaktem? Auto nie bez powodu pozostaje najdroższą propozycją w klasie, nie licząc oczywiście reprezentantów premium. Czy można powiedzieć, że dopłacając do Civica jednocześnie kupujemy „święty spokój”? Zobaczmy, na co zwracają uwagę użytkownicy kompaktowych Hond.

Honda Civic IX
W tej generacji Civica nie oferowano nadwozia 3-drzwiowego. Co ciekawe, tylko hatchbacka sprzedawano ze wszystkimi dostępnymi silnikami: gamę kombi okrojono do 1.8 i-VTEC i 1.6 i-DTEC.

Używana Honda Civic IX – wnętrze

Producent zachował futurystyczną koncepcję kokpitu z „UFO”. W Civicu IX pojawiło się więcej miękkich i szlachetniejszych tworzyw, producent przyłożył się też do skutecznego montażu elementów. Miejsce za kierownicą zajmują umieszczone w tubach analogowe zegary, ponad nimi góruje cyfrowy prędkościomierz z ikonkami zmieniającymi kolor w zależności od stylu jazdy. Takie rozwiązanie nie zawsze odpowiada wysokim kierowcom, ponieważ wygodne ustawienie kierownicy skutkuje… zasłonięciem wyświetlacza. Obsługa poszczególnych przycisków na ogół odbywa się „z marszu”, zastrzeżenia płyną natomiast do przekombinowanego systemu wglądu do komputera pokładowego, obejmującego m.in. ustawienia wyświetlane tylko po zatrzymaniu samochodu.

Honda Civic IX
Kokpit otula kierowcę i daje poczucie integracji z autem. Plus za klasyczną dźwignię hamulca ręcznego – u wielu rywali spotykało się już elektryczne.

Do nietypowych cech Civica należy m.in. umiejscowienie zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Dało to szereg korzyści. Po pierwsze, pasażerowie z przodu mają zapewnioną dobrą widoczność w przód. Po drugiej, piątej osobie na kanapie nie przeszkadza tunel środkowy. Po trzecie, dzięki wymyślonemu przez Hondę systemowi Magic Seats w Civicu przewieziemy więcej, niż nam się wydaje, a to też zasługa nisko położonej podłogi. Przestrzeń z tyłu trudno uznać za rekordową – trochę brakuje miejsca nad głowami (nieco lepiej pod tym względem jest w kombi). Na pochwałę za to zasługują bagażniki. Już w hatchbacku zmieszczą bardzo dobre 477 l, a kombi legitymuje się aż 624 litrami w standardowym ustawieniu kanapy. Znacznie mniej popularny sedan oferuje zaledwie 440 l.

Używana Honda Civic IX – silniki

Civiki oferowano w łącznie pięciu wersjach silnikowych. Część z nich przejęto z poprzednika – mowa głównie o benzynowych jednostkach z systemem VTEC o pojemności 1.4 i 1.8. Pierwsza z nich generuje zaledwie 99 KM i nie rozpędza ważącego prawie 1400 kg samochodu w wystarczającym stopniu. 1.8 to z kolei dynamiczne i trwałe źródło napędu, cenione już w Civicu VIII. Chociaż najlepiej czuje się w wyższych partiach obrotów, szybko „budzi” się także w ich niskich zakresach. Zużycie paliwa zależy, rzecz jasna, od stylu jazdy: przy mocnym wykorzystywaniu potencjału silnika dochodzi nawet do 10 l/100 km. Wydatki pod dystrybutorem z pewnością zredukują turbodiesle. Civic IX doczekał się mniejszej i oszczędniejszej jednostki 1.6 i-DTEC, która z czasem wyparła drogiego 2.2 i-DTEC z oferty. Pod maskę Civica Type-R trafił z kolei turbodoładowany 2.0, rozwijający imponujące 310 KM. Wszystkie silniki zestawiono z 6-biegową skrzynią manualną, dla 1.8 i-VTEC w opcji proponowano 5-biegowy automat. Nie przewidziano napędu na wszystkie koła.

Honda Civic IX
Rozchwytywany silnik 1.8 i-VTEC przeważa w ofertach benzynowych Civiców. Najprawdopodobniej da też gwarancję bezproblemowej późniejszej odsprzedaży.
Honda Civic IX
Tego brakowało u poprzednika: mniejszego turbodiesla, za którego nie trzeba płacić aż takiej akcyzy. 1.6 i-DTEC w 2013 r. zastąpił udanego, ale nie aż tak oszczędnego 2.2 i-DTEC.

Używana Honda Civic IX – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Fajny, krótki skok lewarka. Biegi wchodzą z przyjemnym kliknięciem”

„Samochód ma z tyłu niemal płaską podłogę. Zabranie 4 dorosłych osób nie stanowi problemu”

„Wolnossący silnik zapewnia spokój psychiczny pod kątem potencjalnych awarii. Trzeba tylko pamiętać o zmianie oleju”

„Do Civica kombi zmieści się nawet kanapa. System Magic Seats czasami się przydaje”

 Wady: 

„Szkoda, że skrzynia automatyczna nie ma 6. biegu: przydałby się na autostradzie”

„Pod fotelem pasażera jest zbiornik paliwa. Ten fakt ogranicza możliwość regulacji dla wysokich osób”

„W środku nie przewidziano popielniczki. Nie ma też wygodnego miejsca na telefon”

„Szkoda, że nie da się na zawsze wyłączyć systemu Start&Stop. Jego działanie trochę irytuje”

Używana Honda Civic IX – awaryjność, typowe usterki

W zasadzie niewiele da się tu napisać: mowa przecież o stosunkowo młodym, japońskim samochodzie. Mechanicy przestrzegają, że silniki Hondy, niezależnie od typu, lubią spalać olej i zalecają kontrolę (ewentualnie dolewkę) co 1000 km. Zastrzeżenia płyną do jakości lakieru na karoserii, wrażliwego zwłaszcza na mycie w myjniach szczotkowych. Czasami zdarzają się kłopoty z działaniem elektroniki pokładowej (głównie radia), ale serwisy autoryzowane oferują darmową i skuteczną aktualizację. Użytkownicy wersji Type-R skarżą się na problematyczne skrzynie biegów: to wina niefortunnie umieszczonego wysprzęglika (przy wydechu). Kłopoty z wybieraniem biegów dotyczą także słabszych aut.

Używana Honda Civic IX – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN bez problemu odczytamy z niewielkiej ramki po lewej stronie przedniej szyby. Znajduje się też na tabliczce w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Honda Civic IX

Używana Honda Civic IX – sytuacja rynkowa

Używane Civiki zawsze trzymały cenę, a ten model szczególnie. Przeszło 7/8-letnie egzemplarze z deklarowaną bezwypadkową przeszłością kosztują minimum 30 tys. zł: zazwyczaj są to benzynowe 1.4 albo wyeksploatowane turbodiesle. Na 1.8 lub Civica kombi musimy przeznaczyć ok. 35 tys. zł, a na samochód z polskiego salonu i niewielkim przebiegiem – 40 tys. zł. Spektrum ofert pomiędzy zadbanymi autami sprzed modernizacji a poliftowymi znajdziemy w kwotach 40-50 tys. zł. Tylko co siódma Honda ma pod maską silnik wysokoprężny, podobnie kształtuje się popularność hatchbacków nad kombi i sedanami (na korzyść tych pierwszych).

Używana Honda Civic IX – podsumowanie

Zakup Civica wydaje się dobrą inwestycją, bowiem samochód na wartości traci najmniej ze wszystkich konkurentów. Nic dziwnego, bowiem przy właściwym serwisowaniu jest autem niemal bezobsługowym. Dzięki praktycznej odmianie kombi i nowemu turbodieslowi 1.6 Civic otworzył się na nowe rzesze klientów, w tym poszukiwaczy prawdziwego samochodu rodzinnego. Szkoda, że temu wszystkiemu towarzyszy nieco mało przełomowy, względem poprzednika, charakter.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hondach:

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – opinie użytkowników

Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników

Używana Honda Accord VIII – opinie użytkowników

Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników

Honda Civic IX

Honda Civic IX – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.437-459/177/147 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnikahtb 477-1378 l, kmb 624-1668 l, sed 440 l
Honda Civic IX – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 i-VTEC1.8 i-VTEC2.0 Type-R1.6 i-DTEC2.2 i-DTEC
Pojemność1339 cm³1799 cm³1996 cm³1597 cm³2199 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc99 KM141 KM310 KM120 KM150 KM
Maks. moment127 Nm174 Nm400 Nm300 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s9,1 s5,7 s10,2 s8,5 s
Prędkość maks.187 km/h215 km/h270 km/h208 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,8 l/100 km7,3 l/100 km3,6 l/100 km4,2 l/100 km

Używana Honda Civic IX – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here