UżywaneUżywane Volvo S60 II (2010-2018) - który silnik wybrać?

Używane Volvo S60 II (2010-2018) – który silnik wybrać?

Nowoczesne, lekko narysowane Volvo występowało z wieloma silnikami. Który najlepiej wybrać w używanym Volvo S60 II?

Trwająca od ponad 20 lat kariera Volvo S60 na rynku motoryzacyjnym do tej pory przyniosła trzy generacje tego auta. Pierwsza sprawiała wrażenie statecznej limuzyny dla zamożnego klienta. Druga stała się autem bardziej „młodzieżowym” o zgrabnej sylwetce sprytnie maskującej rozmiary karoserii, a kolei Volvo S60 III umiejętnie łączy cechy obydwu poprzedników. Wracając do opisywanego drugiego wcielenia, trudno zakwalifikować go do grona godnych polecenia samochodów rodzinnych. Choć S60 II nie ma się czego wstydzić pod względem wartości rozstawu osi (278 cm), bardzo rozczarowuje ilością miejsca w środku i zaledwie 380-litrowym bagażnikiem. Niewiele lepiej jest pod tym względem w kombi (Volvo V60 I) – tam zmieści się 430 l pakunków.

Z jakim silnikiem warto kupić używane Volvo S60 II? Jak to bywa u producenta ze Szwecji, jednostek napędowych było mnóstwo, a orientacji w gamie wcale nie ułatwiają oznaczenia wersji silnikowych: jeden wariant (np. D4) mógł występować z kilkoma różnymi silnikami. Przyjrzyjmy się jednostkom napędowym w tym aucie i wybierzmy najlepsze.

Używane Volvo S60 II – silniki benzynowe

  • 1.5 T2 (122 KM)
  • 1.6 T3 (150 KM), T4 (180 KM)
  • 2.0 (1969 cm³): T3 (152 KM), T4 (190 KM), T5 (245 KM), T6 (306 KM), Polestar (367 KM)
  • 2.0 (1984 cm³): T4 (180 KM)
  • 2.0 (1999 cm³): 2.0 T (203 KM), T5 (240 KM)
  • 3.0 T6 (304 KM)

Volvo na przestrzeni lat bardzo mieszało w nazewnictwie wersji silnikowych. W S60 II mamy przynajmniej jedno ułatwienie: odmiany z literą T napędzane są jednostkami benzynowymi, a D – turbodieslami (w późniejszych modelach wprowadzono oznaczenia B, które nakładano bez względu na rodzaj zasilania). Tylko jedna wersja nie posiada swojej nazwy: 203-konny 2.0, określany w gamie po prostu jako 2.0T. Zniknął z oferty stosunkowo szybko, bo w 2011 roku. We wszystkich jednostkach uświadczymy turbodoładowanie i 4-cylindrową głowicę. Jedyny wyjątek do 304-konny 3.0 R6, wycofany w 2014 roku.

Część palety silników Volvo S60 II stanowią konstrukcje Forda (EcoBoost). Zalicza się do nich bazowy silnik 1.5 (122 KM), a także jednostki 1.6 (150/180 KM) oraz 2.0 o pojemności 1999 cm³ (203/240 KM). Miewają swoje przypadłości, ale były montowane w wielu Fordach, co gwarantuje lepszy dostęp do niedrogich części zamiennych. W wersjach 1.5 zdarzają się awarie uszczelki pod głowicą, turbosprężarki i koła dwumasowego, natomiast 1.6/2.0 EcoBoost miewają tendencję do przegrzewania się wskutek niedomagań układu chłodzenia. Usterka w skrajnych przypadkach doprowadzała do pęknięcia bloku.

Pozostałe silniki opracowało Volvo. Mowa tu o dwóch kolejnych jednostkach 2-litrowych – o pojemności 1984 cm³ (180 KM) oraz 1969 cm³, który występował w aż 5 wersjach mocy (152, 190, 245, 306 i 367 KM w topowej odmianie Polestar). Co ciekawe, tak imponujące parametry osiąga on bez zastosowania drugiej turbosprężarki. Autorską konstrukcję stanowi też jedyny silnik 6-cylindrowy w tym aucie, czyli 3.0 R6 (304 KM). W przypadku silników Volvo można mówić o wysokiej trwałości i doskonałej odporności na duże przebiegi, jednak potrafią one „ściągnąć na ziemię” zapotrzebowaniem na paliwo. Poza tym łączono je (wraz z najsłabszym 1.5) z automatycznymi skrzyniami biegów Geartronic (od firmy Aisin), uchodzącymi za bardziej żywotne od dwusprzęgłowych przekładni Forda, Powershift (choć i tak znanych m.in. z nietrwałych łożysk). Benzynowe Volvo S60 II ze skrzyniami ręcznymi zawsze mają 6 biegów.

Volvo S60 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 200 KM)
Silnik 1.5 (T2) 1.6 (T3) 1.6 (T4) 2.0 (T3) 2.0 (T4) 2.0 (T4)
Pojemność 1498 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 122 KM 150 KM 180 KM 152 KM 190 KM 180 KM
Maks. moment 220 Nm 240 Nm 240 Nm 250 Nm 300 Nm 300 nm
Przysp. 0-100 km/h 10,2 s 9,5 s 8,3 s 8,6 s 7,2 s 8,7 s
Prędkość maks. 195 km/h 210 km/h 235 km/h 210 km/h 230 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 5,6 l/100 km 5,6 l/100 km 6,7 l/100 km
Volvo S60 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 200 KM)
Silnik 2.0 (T5) 2.0 (T6) 2.0 (Polestar) 2.0 T 2.0 (T5) 3.0 (T6)
Pojemność 1969 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 2953 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 245 KM 306 KM 367 KM 203 KM 240 KM 304 KM
Maks. moment 350 Nm 400 Nm 470 Nm 300 Nm 320 Nm 440 Nm
Przysp. 0-100 km/h 6,3 s 5,9 s 4,7 s 7,7 s 7,3 s 5,9 s
Prędkość maks. 230 km/h 250 km/h 250 km/h 235 km/h 230 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,4 l/100 km 7,8 l/100 km 7,1 l/100 km 7,9 l/100 km 9,9 l/100 km
Volvo S60 II 1.6 T
Silniki EcoBoost (w tym widoczny na zdjęciu 1.6 T) uchodzą w Volvo za mniej trwałe, ale za to oszczędniejsze i lepiej zaopatrzone w części zamienne.
Volvo S60 II 2.0 T
W tym modelu montowano aż trzy różne benzynowe silniki 2-litrowe: jeden od Forda (1999 cm³) i dwa od Volvo (1969 cm³ i 1984 cm³).
Volvo S60 II 3.0 T
Rzędowy, 6-cylindrowy silnik 3.0 w zasadzie ma tylko jedną wadę – bardzo wysokie spalanie.

Używane Volvo S60 II – silniki Diesla

  • 1.6 DRIVe/T2 (114 KM)
  • 2.0 (1969 cm³): D2 (120 KM), D3 (150 KM), D4 (181 KM), D4 (190 KM), D5 (225 KM)
  • 2.0 (1984 cm³): D3 (136 KM), D3/D4 (163 KM)
  • 2.4 D4 (190 KM), D5 (205 KM), D5 (215 KM)

Chętni na diesle mieli nieco mniejszy wybór – co nie znaczy, że znikomy. Także tu na potencjalnych klientów czekają „pułapki” wynikające z różnych oznaczeń i odrębnych silników o podobnej pojemności. Zacznijmy jednak od podstawowego diesla w ofercie S60, czyli 114-konnego 1.6. Był wypożyczany od PSA, stąd znajdziemy go pod maskami wielu Citroenów, Peugeotów, a także kilku Fordów i Mazd, a nawet Mini. Akurat w Volvo niewiele się słyszy o potencjalnych awariach podkładek pod wtryskiwaczami (być może z uwagi na ograniczoną popularność tego silnika w S60). Trzeba się bardziej nastawić na zapychanie DPF-u w jeździe miejskiej.

Także po stronie silników wysokoprężnych montowano dwie zupełnie różne jednostki 2.0 autorstwa Volvo. Najpierw stosowano wariant o pojemności 1984 cm³ (136/163 KM), który ma… 5 cylindrów. W 2015 roku wyparła go z gamy nowa jednostka 4-cylindrowa o pojemności 1969 cm³, rozwijająca 120, 150, 181, 190 lub 225 KM. Trzy ostatnie odmiany wykorzystują układ biturbo. Co istotne, podwójne turbodoładowanie trafiało również do flagowych diesli Volvo – 5-cylindrowych 2.4 o mocy 190, 205 lub 215 KM. W nich trzeba mieć na względzie możliwe awarie kół dwumasowych i filtrów cząstek stałych. Poważniejsze usterki dotykają 2-litrowe diesle, w których dochodzi do zerwania paska osprzętu, który następnie wkręca się w rozrząd, siejąc prawdziwe spustoszenie. Mechanicy zalecają wzmożoną kontrolę paska osprzętu i jego częste wymiany, najlepiej co 60 tys. km.

Podobnie jak silniki benzynowe, diesle zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub dwoma automatami: Geartronic (6/8 biegów) i Powershift (6 biegów). Te drugie pracują sprawniej (mają układ dwóch sprzęgieł), ale zużywają się szybciej od odpowiedników o klasycznej budowie. W samochodach z przebiegami powyżej 200 tys. trzeba się liczyć z koniecznością wyremontowania przekładni, co pochłonie z portfela ok. 6 tys. zł. Z doświadczenia użytkowników wynika, że żywotność skrzyni istotnie wydłużają systematyczne wymiany oleju. Warto wobec tego sprawdzić, jak często robiono to w interesującym nas samochodzie.

Volvo S60 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 190 KM)
Silnik 1.6 (D2) 2.0 (D2) 2.0 (D3) 2.0 (D4) 2.0 (D3) 2.0 (D4)
Pojemność 1560 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 114 KM 120 KM 150 KM 181 KM 136 KM 163 KM
Maks. moment 270 Nm 280 Nm 320 Nm 400 Nm 350 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 11,2 s 9,0 s 7,4 s 10,2 s 9,2 s
Prędkość maks. 195 km/h 195 km/h 215 km/h 230 km/h 205 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 3,7 l/100 km 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 4,5 l/100 km 5,4 l/100 km
Volvo S60 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 190 KM)
Silnik 2.0 (D4) 2.4 (D4) 2.0 (D5) 2.4 R5 (D5) 2.4 R5 (D5)
Pojemność 1969 cm³ 2400 cm³ 1969 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³
Paliwo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 190 KM 190 KM 225 KM 205 KM 215 KM
Maks. moment 400 Nm 420 Nm 470 Nm 420 Nm 440 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,6 s 8,8 s 6,4 s 7,8 s 7,4 s
Prędkość maks. 230 km/h 230 km/h 230 km/h 235 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 5,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,9 l/100 km 4,5 l/100 km
Volvo S60 II 1.6d
Niewielki turbodiesel 1.6 przeciętnie radzi sobie z dość ciężkim Volvo. Warto go rozważyć jedynie pod kątem minimalnego spalania.
Volvo S60 II 2.0d
2-litrowe diesle (4- i 5-cylindrowe) wymagają częstej wymiany paska osprzętu: gdy się zerwie, może wkręcić się w rozrząd.
Volvo S60 II 2.4d
5-cylindrowe diesle 2.4 ujmują doskonałą kulturą pracy i solidną budową. Szkoda jedynie, że palą zauważalnie więcej od jednostek 2-litrowych.

Używane Volvo S60 II – który silnik wybrać?

Warto poszukać trwałych benzynowych silników Volvo (2.0, 3.0) oraz odpornych na wysokie przebiegi turbodiesli 2.4. Bazowe warianty (m.in. 1.6d) rekomendujemy osobom ceniącym oszczędny charakter auta. Nie odradzamy fordowskich jednostek EcoBoost (1.5/1.6/2.0) pod warunkiem przewertowania historii serwisowej. To samo lepiej zrobić podczas oględzin S60 z autorskim dieslem 2.0.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volvo S60 II:

Używane Volvo S60 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Volvo S60 II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji