UżywaneUżywane auta kompaktowe za 20 tys. zł. Przegląd 15 modeli

Używane auta kompaktowe za 20 tys. zł. Przegląd 15 modeli

Budżet 20 tys. zł pozwoli na zakup ok. 10-letniego samochodu kompaktowego. Oto 15 najpopularniejszych kompaktów do kupienia z drugiej ręki.

Samochody kompaktowe idealnie spełniają oczekiwania osób chcących mieć auto „do wszystkiego”. Czyli, najczęściej, do codziennej jazdy po mieście i okazjonalnego wykorzystywania do dalekich wyjazdów. Uniwersalny charakter kompaktów wynika z ich niewielkich rozmiarów zewnętrznych, w których wygospodarowano optimum miejsca dla 4 dorosłych osób. Ok. 350-400 litrowe bagażniki wystarczają na co dzień, a do zapakowania całej rodziny na wakacje można się zawsze wspomóc np. dachowym boksem. W odróżnieniu od aut miejskich, w kompaktach zastosowano lepsze materiały wykończeniowe, oferowano ciekawsze wyposażenie i mocniejsze silniki (choć od wszystkiego bywają wyjątki). Reasumując, ten segment długo nie zniknie z rynku, jeśli by nie rzecz, że zrobi to jako ostatni.

Przygotowaliśmy zestawienie 15 kompaktowych samochodów w często zakładanym budżecie 20 tys. zł. Co za to można kupić? W dużym uproszczeniu, ok. 11/12-letni kompaktowy model z silnikiem o mocy ok. 100-120 KM, benzynowym lub dieslem. Oto najciekawsze propozycje używanych modeli kompaktowych za 20 tys. zł.

Audi A3 II

Lata produkcji: 2003-2012
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2006-2008 

AUDI A3 Sportback 8P FL 2.0TDI 140KM 6MT PO281JA 10-2008

Budżet 20 tys. zł raczej nie pozwoli na swobodne rozglądanie się za poliftowymi Audi A3 II (8P; od 2008 r.), ale w tej cenie wystawiane są dobrze utrzymane „przedlifty”. Pod maskami uświadczymy głównie wiekowe jednostki benzynowe 1.6 8V, często z zamontowaną instalacją gazową. LPG średnio się sprawdza w odmianach z bezpośrednim wtryskiem paliwa (1.6/2.0 FSI), poza tym w ich dolotach odkładają się nagary. We wszystkich z nich trzeba się liczyć z podwyższonym zużyciem oleju silnikowego. Alternatywa: 105-konny 1.9 TDI, ale uwaga na wadliwe serie BXE i BLS z nietrwałymi panewkami. Sporadycznie można za tyle trafić 2.0 TDI, ale tradycyjnie przestrzegamy przed starszymi odmianami PD (do 2008 r.; poza wersją 8V o mocy 140 KM). Mimo niemałego wieku, po kompaktowym Audi wciąż nie widać przebiegu, zwłaszcza w perfekcyjnie zmontowanym wnętrzu. Na co dzień najlepiej sprawdza się 5-drzwiowy Sportback z wydłużonym do niemal 4,3 m nadwoziem.

Przeczytaj więcej o używanym Audi A3 II w opiniach o tym samochodzie

Audi A3 II – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 421-429/177/142-143 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika htb 350-1100 l, cab 260-675 l
Silnik 1.4 TFSI 1.6 8V 2.0 FSI 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 125 KM 102 KM 150 KM 90 KM 105 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 148 Nm 200 Nm 230 Nm 250 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 11,9 s 11,2 s 12,9 s 11,1 s 9,0 s
Prędkość maks. 203 km/h 185 km/h 211 km/h 180 km/h 185 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 7,0 l/100 km 6,9 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km

AUDI A3 Sportback 8P FL 2.0TDI 140KM 6MT PO281JA 10-2008

Citroen C4 II

Lata produkcji: 2010-2018
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2012 

Citroen C4 II

20 tys. zł to raczej wstępny budżet na drugą generację C4, niemniej trafiają się samochody z pierwszych lat produkcji w słabszych wersjach silnikowych. W przypadku tego modelu można to uznać za plus, bo z największym ryzykiem wiąże się zakup wersji 1.6 THP – wyjątkowo awaryjnej z uwagi na zbierający się w dolocie nagar i zatarcia turbosprężarek. Niestety, pokrewne z nim jednostki wolnossące (1.6 VTi) dzielą z nimi usterki łańcuchowego napędu rozrządu (szwankują napinacze i wariatory faz). Nie są też wolne od zużywania oleju silnikowego. Z tego powodu lepiej poszukać odmiany 1.6 HDi, która nie jest idealna (może wymagać wyczyszczenia zaworu EGR lub regeneracji DPF-u), ale cicha i oszczędna. Główny problem C4 II tyczy się braku wyboru wersji nadwoziowej. Na szczęście już hatchback ma duży bagażnik (410 l) i oferuje przestronną kabinę. Jak na Citroena, pozytywnie zaskakuje jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza.

Przeczytaj więcej o używanym Citroenie C4 II w opiniach o tym samochodzie

Citroen C4 II – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 433/179/149 cm
Rozstaw osi 261 cm
Pojemność bagażnika 410-1185 l
Silnik 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 HDI 2.0 HDi
Pojemność 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 120 KM 156 KM 92 KM 112 KM 150 KM
Maks. moment 135 Nm 160 Nm 240 Nm 230 Nm 285 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s 12,2 s 9,6 s 14,4 s 12,4 s 9,4 s
Prędkość maks. 182 km/h 193 km/h 214 km/h 180 km/h 190 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km 4,2 l/100 km 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km

Citroen C4 II

Fiat Bravo II

Lata produkcji: 2007-2014
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

FIAT Bravo II 2.0MultiJet 165KM 6MT SB9547C 05-2009

Założony budżet jest wprost idealny do poszukiwań używanego Fiata Bravo II. Za 20 tys. zł z pewnością znajdziemy godny polecenia egzemplarz z udanym silnikiem 1.4 T-Jet (120-150 KM) lub z jego wolnossącą wersją o mocy 90 KM. Mimo znacznego wysilenia turbodoładowanej odmiany, okazuje się ona trwała i tolerująca LPG (wykorzystuje pośredni wtrysk paliwa). Kłopoty sprawiały jedynie nowsze warianty 1.4 MultiAir z zaawansowanym systemem sterowania zaworami, ale montowano je w nowszych samochodach. Nie trzeba bać się włoskich turbodiesli (1.6/1.9/2.0 MultiJet; od 90 do aż 165 KM), choć warto co jakiś czas zlecać wymianę uszczelki smoka olejowego. Trwałością nie grzeszą montowane w Bravo ręczne skrzynie biegów o oznaczeniu M32 (jak na ironię, właśnie w połączeniu z 1.4 T-Jet). Swoje kaprysy miewa elektronika pokładowa. Zabezpieczenie antykorozyjne i dostępność części zamiennych wypadają bardzo dobrze. Podobnie jak w C4 II, i tu pozostaje wybór pojemnego hatchbacka z 400-litrowym bagażnikiem. Ale bez wątpienia odważniej stylizowanego od następcy – Tipo II.

Przeczytaj więcej o używanym Fiacie Bravo II w opiniach o tym samochodzie

Fiat Bravo II – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 433/179/149 cm
Rozstaw osi 260 cm
Pojemność bagażnika 400-1175 l
Silnik 1.4 1.4 T-Jet 1.4 MultiAir 1.6 MultiJet 1.9 MultiJet 2.0 MultiJet
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1910 cm³ 1956 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 120 KM 140 KM 105 KM 120 KM 165 KM
Maks. moment 128 Nm 206 Nm 230 Nm 290 Nm 255 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 9,6 s 8,9 s 11,3 s 10,5 s 8,2 s
Prędkość maks. 179 km/h 197 km/h 204 km/h 187 km/h 194 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 5,7 l/100 km 4,9 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km

FIAT Bravo II 2.0MultiJet 165KM 6MT SB9547C 05-2009

Ford Focus III

Lata produkcji: 2010-2018
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

Ford Focus III

Kwota 20 tys. zł daje możliwość wyboru pomiędzy dwiema generacjami Focusa: drugą (roczniki 2008-2010) i trzecią, przedstawianą na zdjęciach (roczniki 2010-2012). W przypadku nowszej, bez wątpienia nowocześniejszej i „dzisiejszej”, wybór silników pozostaje dość skromny – ogranicza się w zasadzie do benzynowych 1.6 Ti-VCT (85-125 KM) lub francuskich turbodiesli 1.6 TDCi (czyli HDi; 95-115 KM). Diesle mogą mieć za sobą ponad 200 tys. km i prędzej czy później będą wymagały zregenerowania wtryskiwaczy/DPF-u lub wymiany koła dwumasowego. Odwdzięczą się za to pod dystrybutorem, wymagając zdecydowanie rzadszych wizyt na stacjach od benzynowych 1.6, które średnio znoszą zasilanie gazem. Do solidnych odmian EcoBoost lub mocnych 2.0 TDCi trzeba niestety trochę dopłacić. Focus daje komfort wyboru trzech wersji nadwoziowych (hatchback 5d, sedan, kombi) i zwraca uwagę świetnymi właściwościami jezdnymi. Jako jeden z niewielu kompaktów oferuje przydatne zimową porą podgrzewanie przedniej szyby.

Przeczytaj więcej o używanym Fordzie Focusie III w opiniach o tym samochodzie

Ford Focus III – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 436-456/182/148-150 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika htb 363-1148 l, sed 470 l, kmb 190-1512 l
Silnik 1.0 EcoBoost 1.6 Ti-VCT 1.6 EcoBoost 1.6 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 998 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 125 KM 105 KM 150 KM 95 KM 115 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 150 Nm 270 Nm 230 Nm 270 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s 12,3 s 8,6 s 12,5 s 10,9 s 8,9 s
Prędkość maks. 195 km/h 187 km/h 210 km/h 180 km/h 195 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 5,0 l/100 km

Ford Focus III

Honda Civic VIII

Lata produkcji: 2006-2011
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2007-2008 

Honda Civic VIII (2)

Używane Hondy Civic trzymają ceny niemal jak Audi A3: za 20 tys. zł kupimy ok. 13/14-letni samochód, czyli zazwyczaj sprzed modernizacji (2008 r.). W przypadku tego modelu wynikają one z niezawodności potwierdzającej nieposzlakowaną opinię o używanych Hondach. Rynek wtórny oferuje to co najlepsze w Civiku VIII, zwanym też „UFO”, czyli benzynowe odmiany 1.8 i-VTEC o rozsądnej mocy 140 KM. Brak turbodoładowania nie stoi na przeszkodzie w uzyskaniu niezłego „sprintu” do 100 km/h, z tym że trzeba pamiętać o trzymaniu tego silnika na wysokich obrotach (tzw. ekojazda hamuje jego temperament). Czasami można znaleźć auto z bazową jednostką 1.4, ale jest zdecydowanie za słaba (83 lub 100 KM). W tym przedziale cenowym raczej nie znajdziemy dobrego, japońskiego diesla (2.2 i-CTDi) lub oferowanej w sedanie przeciętnej odmiany hybrydowej (IMA). Awaryjność Civica VIII ogranicza się do zużytych łożysk skrzyń biegów i korozji podwozia. Polecamy 5-drzwiowego hatchbacka z ogromnym, 455-litrowym bagażnikiem i świetnym systemem Magic Seats (z podnoszonymi do góry siedziskami kanapy).

Przeczytaj więcej o używanej Hondzie Civic VIII w opiniach o tym samochodzie

Honda Civic VIII – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 425-455/176/146 cm
Rozstaw osi 264-270 cm
Pojemność bagażnika htb 455-1320 l, sed 340 l
Silnik 1.3 IMA 1.4 i-DSi 1.4 i-VTEC 1.8 i-VTEC 2.2 i-CTDi
Pojemność 1339 cm³ 1339 cm³ 1339 cm³ 1799 cm³ 2204 cm³
Paliwo benz. + elektr. benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 115 KM 83 KM 100 KM 140 KM 140 KM
Maks. moment 125+103 Nm 120 Nm 127 Nm 175 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 14,6 s 13,0 s 8,9 s 8,6 s
Prędkość maks. 185 km/h 170 km/h 177 km/h 205 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 5,9 l/100 km 5,7 l/100 km 6,6 l/100 km 5,3 l/100 km

Honda Civic VIII

Hyundai i30 I

Lata produkcji: 2007-2012
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

HYUNDAI i30 I 2.0CRDi 140KM 6MT WN78553 12-2007

20 tys. zł to już górna granica kwoty, jaką trzeba uiścić na używanego Hyundaia i30 I. Daje jednak psychiczny komfort przebierania pośród samochodów nowszych, często po przeprowadzonej w 2010 r. modernizacji. W ofercie dostępne zarówno 5-drzwiowe hatchbacki, jak i średnio pojemne (bagażnik o pojemności 415 l), ale za to przestronniejsze z tyłu kombi (wydłużony o 5 cm rozstaw osi). Hyundai opracował uporządkowaną gamę silnikową obejmującą benzynowe jednostki wolnossące i turbodiesle z dwóch grup: albo słabe i uproszczone (1.6 CRDi 90/116 KM), albo mocniejsze i z droższym osprzętem (1.6 CRDi/128 KM i 2.0 CRDi). Do codziennej jazdy w zupełności wystarczy pierwszy z nich, nie posiadający zresztą koła dwumasowego. Odmiany 2-litrowe to białe kruki, także benzynowe. Może to i lepiej, bo nie brylują pod kątem osiągów, a spalają o wiele więcej paliwa. Optimum w i30 stanowi 1.6 CVVT (122/126 KM), ale i 109-konny 1.4 CVVT nie sprawia wrażenia ospałego. Obydwa silniki wymagają terminowych wymian paska rozrządu (o co nie trzeba się martwić w 1.6 CRDi z trwałym łańcuchem). Oglądając używanego i30 przebadajmy go pod kątem korozji i niepokojących odgłosów z zawieszenia.

Przeczytaj więcej o używanym Hyundaiu i30 I w opiniach o tym samochodzie

Hyundai i30 I – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 424-447/177/148 cm
Rozstaw osi 265-270 cm
Pojemność bagażnika htb 345-1250 l, lmb 415-1395 l
Silnik 1.4 CVVT 1.6 CVVT 2.0 CVVT 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1396 cm³ 1591 cm³ 1975 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1991 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 122 KM 143 KM 90 KM 116 KM 140 KM
Maks. moment 137 Nm 154 Nm 186 Nm 240 Nm 255 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 11,1 s 10,0 s 14,0 s 11,6 s 10,3 s
Prędkość maks. 187 km/h 192 km/h 205 km/h 172 km/h 188 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 7,1 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km

HYUNDAI i30 I 2.0CRDi 140KM 6MT WN78553 12-2007

Kia Cee’d I

Lata produkcji: 2006-2012
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

Kia Ceed I

Ten model zadebiutował kilka miesięcy przed bliźniaczym, opisanym chwilę wcześniej Hyundaiem i30 I. Cee’da I można wobec tego kupić za podobną kwotę, ale z uwagi, że kompaktową Kię zmodernizowano rok wcześniej (w 2009 r.), za 20 tys. zł przewijają się prawie same auta poliftowe. W odróżnieniu od i30, Kia Cee’d I otrzymała 90-konną wersję 1.4 CVVT oraz sportowo stylizowaną odmianę 3-drzwiową (Pro_cee’d). Mimo podobnych rozmiarów zewnętrznych, wariant kombi może się pochwalić znacznie obszerniejszym bagażnikiem (534-1664 l). Sprzyja to przeładowaniu auta, o czym świadczą gwałtownie opadające sprężyny tylnego zawieszenia. Mechanicznie to blisko spokrewnione samochody z tymi samymi silnikami, stąd dzielą też listę typowych usterek. Największym wrogiem Kii pozostaje rozprzestrzeniająca się pod spodem korozja, trzeszcząca deska rozdzielcza oraz podatny na zarysowania lakier. W dużej mierze te dolegliwości dotyczą jednak przedliftowych Cee’dów.

Przeczytaj więcej o używanej Kii Cee’d I w materiale porównującym ją z następczynią – Kią Cee’d II

Kia Cee’d i30 I – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 425-449/179/148 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika htb 340 l, kmb 534-1664 l
Silnik 1.4 CVVT 1.6 CVVT 2.0 CVVT 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1396 cm³ 1591 cm³ 1975 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1991 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 126 KM 143 KM 90 KM 128 KM 140 KM
Maks. moment 137 Nm 154 Nm 186 Nm 235 Nm 260 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 10,8 s 10,3 s 13,8 s 11,0 s 9,7 s
Prędkość maks. 187 km/h 192 km/h 205 km/h 172 km/h 197 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 7,1 l/100 km 7,7 l/100 km 4,9 l/100 km 4,5 l/100 km 5,7 l/100 km

Kia Ceed I

Mazda 3 II

Lata produkcji: 2009-2013
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2010 

Mazda 3 II

Druga generacja Mazdy 3 w wersji hatchback mierzy tyle co niektóre kompaktowe minivany (4,5 m), lecz nie przekłada się to na ilość miejsca w środku, która jest w zasadzie typowa dla tego segmentu. Bagażnik o pojemności 340 l również nie zachwyca i… nie ma dla niego alternatywy (sedan zmieści 430 l, lecz funkcjonalność jego bagażnika mocno ogranicza nieregularny kształt). Mimo wszystko używane Mazdy 3 wolno schodzą z cen z uwagi na znikomą awaryjność benzynowych silników (1.6/2.0 MZR) i doskonałe zaplecze części zamiennych do francuskiego diesla 1.6 MZR-CD (HDi). Odradzamy zakup japońskich jednostek 2.2 MZR-CD (drogi osprzęt i nietrwałe wtryskiwacze) i niepotrzebne skomplikowanego przez dodanie bezpośredniego wtrysku 2.0 MZR-DISI (dodatkowo utrudnia eksploatację z LPG: poza tym trzeba pamiętać o regulowaniu luzu zaworowego). Mazda nieźle zabezpieczyła tą generację „Trójki” przed korozją, choć poskromiła na montażu elementów wykończeniowych (skrzypią i stukają). Nie najlepsze wrażenie robią przestarzałe multimedia.

Przeczytaj więcej o używanej Maździe 3 II w opiniach o tym samochodzie

Mazda 3 II – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 450-459/176/147 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika htb 340-1360 l, sed 430 l
Silnik 1.6 MZR 2.0 MZR 2.0 MZR-DISI 1.6 CD 1.6 MZR-CD 2.2 MZR-CD
Pojemność 1598 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 2184 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 105 KM 150 KM 150 KM 109 KM 115 KM 150 KM
Maks. moment 145 Nm 187 Nm 191 Nm 240 Nm 270 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 10,6 s 10,4 s 11,0 s 11,0 s 9,2 s
Prędkość maks. 188 km/h 205 km/h 206 km/h 185 km/h 186 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 7,7 l/100 km 6,8 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,4 l/100 km

Mazda 3 II

Opel Astra IV (J)

Lata produkcji: 2009-2018
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

Opel Astra J (2)

W okolicach 20 tys. zł wystawiane są głównie Astry IV (J), ale można również znaleźć Astry III (H) Classic, czyli sprzedawane jednocześnie z nowym modelem do 2014 r. Skupimy się jednak na czwartym wcieleniu – bardziej przebojowym i wyposażonym w doskonałe silniki z turbodoładowaniem o pojemności 1.4. Niestety, przy tym budżecie o 1.4 Turbo wcale nie tak łatwo, stąd pozostaje akceptacja jednostek wolnossących: 1.4 (87/100 KM) i 1.6 (115 KM). Zakładając do drugiego LPG należy pamiętać o zlecaniu regulacji luzu zaworowego. Obydwa jednak przeciętnie radzą sobie z dość ciężką Astrą (ponad 1,4 t). Lepsze wcale nie są dostępne w tym budżecie turbodiesle 1.7 CDTI (110/125/130 KM), ale przynajmniej przewidywalne w eksploatacji (jak na silniki wysokoprężne). Odradzamy słabego i dość awaryjnego 1.3 CDTI (łańcuch rozrządu, filtr DPF), polecamy natomiast 2.0 CDTI (od 160 do nawet 195 KM!). A najlepiej dołóżmy do zadbanego 1.4 Turbo – to jeden z najlepszych silników downsizingowych ostatnich lat. Podczas jazdy próbnej Astrą zweryfikujmy pracę lewarka biegów: do tego modelu montowano skrzynie M32 słynące z nietrwałych łożysk przekładni.

Przeczytaj więcej o używanym Oplu Astra IV (J) w opiniach o tym samochodzie

Opel Astra IV – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 429-470/181/149-153 cm
Rozstaw osi 261-268 cm
Pojemność bagażnika Htb 370-1235 l, sed 460-1010 l, kmb 500-1550 l, cab 280-750 l
Silnik 1.4 1.4 T 1.6 1.3 CDTI 1.7 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1398 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³ 1956 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 140 KM 115 KM 95 KM 125 KM 160 KM
Maks. moment 130 Nm 200 Nm 155 Nm 190 Nm 280 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 9,9 s 11,7 s 14,7 s 11,5 s 9,0 s
Prędkość maks. 174 km/h 202 km/h 188 km/h 170 km/h 195 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km 4,2 l/100 km 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km

Opel Astra J

Peugeot 308 I

Lata produkcji: 2007-2013
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2013 

Peugeot 308 I

308 I za 20 tys. zł najprawdopodobniej będzie samochodem poliftowym z silnikiem 1.6: benzynowym (VTi) lub dieslem (HDi). Radzimy postawić na drugą opcję: z wyciekami oleju da się żyć, a nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami – niedrogo wymienić. Odmiany VTi odstraszają nietrwałymi napinaczami łańcuchów rozrządu, wskutek czego zaczynają się rozciągać i grzechotać. W THP dochodzą do tego zatarcia turbosprężarek i odkładanie nagaru w dolocie. Peugeot nieco „udobruchał” układ elektryczny modelu 308 (na tle poprzednika, 307), ale i tak zdarza się, że nie działa któraś z opcji wyposażenia. Model otrzymał dość „delikatne” zawieszenie: na szczęście koszty napraw mieszczą się w akceptowalnym zakresie. Warto pochwalić znikome problemy z korozją i nieźle wykończone, przestronne wnętrze. Wersja kombi to prawdziwy hit: przy zaledwie 4,5 m długości (tyle co Mazda 3 II hatchback!) zmieści aż 575 l pakunków lub… dodatkowe dwie osoby na osobno demontowanych fotelach.

Przeczytaj więcej o używanym Peugeocie 308 I w opiniach o tym samochodzie

Peugeot 308 I – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 428-450/182/143 cm
Rozstaw osi 261-271 cm
Pojemność bagażnika htb 350-1200 l, kmb 575-1737 l, cc 226-403 l
Silnik 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 120 KM 150 KM 90 KM 115 KM 136 KM
Maks. moment 136 Nm 160 Nm 240 Nm 215 Nm 270 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 10,8 s 9,0 s 12,6 s 11,3 s 10,1 s
Prędkość maks. 182 km/h 197 km/h 213 km/h 180 km/h 190 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km

Peugeot 308 I

Renault Megane III

Lata produkcji: 2009-2016
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

Renault Megane III

Renault Megane za 20 tys. zł będzie trzecią generacją sprzed liftingu, który zresztą przeprowadzono w 2012 r. (potem jeszcze drugi w 2014 r.). Tym razem zabrakło sedana, ale już 5-drzwiowego hatchbacka (i, rzecz jasna, kombi) cechują dobre możliwości transportowe: bagażniki mieszczą odpowiednio 405 i 485 l. W ofercie znalazła się również śmiało stylizowana odmiana 3-drzwiowa. Megane III w tym budżecie najczęściej mają dwa silniki benzynowe: wolnossącego 1.6 (101/110 KM) oraz turbodoładowanego 1.4 TCe (130 KM). Obydwa można polecić, przestrzegając jedynie przed awariami cewek zapłonowych i wariatorów faz rozrządu (tylko 1.6). Turbodiesle, w wersjach rozwojowych, przejęto z poprzednika. Nie można powiedzieć, że kłopoty z panewkami w 1.5 dCi i wtryskiwaczami 1.9 dCi odeszły w niepamięć, ale skala tych problemów istotnie zmalała. Dla pewności warto wybrać świetnego 2.0 dCi, gwarantującego niezawodność i dobre osiągi. Megane III nie rdzewieje i ma stabilną elektronikę. Interwencje najczęściej dotyczą wytłuczonego na polskich drogach zawieszenia.

Przeczytaj więcej o używanym Renault Megane III w opiniach o tym samochodzie

Renault Megane III – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 429-462/180/150 cm
Rozstaw osi 264-270 cm
Pojemność bagażnika htb 405-1160 l, kmb 485-1600 l, cc 211-417 l
Silnik 1.4 TCe 1.6 16V 2.0 16V 1.5 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1397 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³ 1461 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 130 KM 110 KM 140 KM 110 KM 130 KM 160 KM
Maks. moment 190 Nm 151 Nm 195 Nm 240 Nm 300 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 10,5 s 10,3 s 10,5 s 9,5 s 9,4 s
Prędkość maks. 200 km/h 195 km/h 195 km/h 190 km/h 205 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km 4,6 l/100 km 5,1 l/100 km 6,7 l/100 km

Renault Megane III

Seat Leon II

Lata produkcji: 2005-2012
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

Seat Leon II

W przypadku Leona można mówić o wyjątkowej rozpiętości roczników aut wystawianych za 20 tys. zł: za tyle da się kupić Seata z początku i końca produkcji. Starsze samochody to przeważnie mocne wersje FR z silnikami 2.0 TFSI (ale nie felerne EA888, tylko EA113, powiązane m.in. z 1.8 Turbo) lub 2.0 TDI o mocy 170 KM. Na te drugie lepiej uważać: poprawione warianty z common railem pojawiły się dopiero w 2009 r. Podobne roszady nastąpiły pośród słabszych diesli. Najpierw był 1.9 TDI, od 2010 r. – 1.6 TDI, oba rozwijające 90 i 105 KM. Z dzisiejszego punktu widzenia lepiej wybrać kulturalniej pracującego i oszczędniejszego 1.6 TDI (zwłaszcza, że końcowe 1.9 TDI miały nietrwałe panewki). Benzynowe Leony II to głównie połączone z LPG 1.6 8V, 2.0 FSI (z bezpośrednim wtryskiem paliwa) albo 1.4 w odmianie wolnossącej (85 KM) lub TSI (125 KM). Ostatnia sprawia problemy z rozrządem, wszystkie natomiast spalają olej silnikowy. Zakup Leona lepiej dobrze przemyśleć, ponieważ jest on kompaktem o zacięciu sportowym: z surowo urządzonym kokpitem, nisko zamontowanymi fotelami i twardo zestrojonym zawieszeniem. Funkcjonalność 5-drzwiowego hatchbacka (jedynego w ofercie) bywa dyskusyjna z uwagi na mały otwór załadunkowy 340-litrowego bagażnika i skromne przeszklenie karoserii.

Przeczytaj więcej o używanym Seacie Leonie II w opiniach o tym samochodzie

Seat Leon II – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 432/177/146 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika 340-1165 l
Silnik 1.4 TSI 1.6 1.8 TSI 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1798 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 125 KM 102 KM 160 KM 105 KM 90 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 148 Nm 250 Nm 250 Nm 210 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 11,7 s 8,0 s 11,7 s 13,3 s 9,3 s
Prędkość maks. 197 km/h 184 km/h 213 km/h 185 km/h 174 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 7,2 l/100 km 6,8 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km

Seat Leon II

Skoda Octavia II

Lata produkcji: 2004-2013
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2012 

Skoda Octavia II

Skoda Octavia jest pełnoprawnym autem kompaktowym, nie oferowanym po prostu jako klasyczny hatchback – ta rola przypadła modelom, z którymi dzieli ona rozwiązania konstrukcyjne, czyli przytoczonym wcześniej Audi A3 II i Seacie Leonowi II, a także opisywanemu poniżej VW Golfowi VI. Octavia II ma taki sam rozstaw osi (258 cm), przez co nie jest rekordowo przestronna w środku. Bije na głowę dopiero bagażnikami – 585 l w liftbacku oraz aż 605 l do zmieszczenia w kombi. Wyraźnie widać w niej regres pod kątem materiałów wykończeniowych. Silniki? Te same co w technicznych „bratach”. Octavia II za 20 tys. zł to głównie modele poliftowe ze zmodernizowanymi jednostkami 2.0 TDI, dieslami 1.6 TDI i, niestety, benzynowymi TSI (1.2, 1.4, 1.8 i 2.0 w RS). W ich przypadku trzeba kierować się zasadą – im nowszy, tym lepszy. Inaczej czeka nas remont z przeróbką tłoków (tylko tak da się zlikwidować zjawisko spalania oleju). Ewentualnie warto poszukać wolnossących 1.4/1.6 oferowanych do końca produkcji. Będą słabe, ale niedrogie w naprawach.

Przeczytaj więcej o używanej Skodzie Octavii II w opiniach o tym samochodzie

Skoda Octavia II – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 457-458/177-179/145-153 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika ltb 585-1420 l, kmb 605-1620 l
Silnik 1.4 TSI 1.6 8V 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1798 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 122 KM 102 KM 160 KM 105 KM 110 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 148 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 12,3 s 8,1 s 11,8 s 11,0 s 9,6 s
Prędkość maks. 203 km/h 190 km/h 223 km/h 195 km/h 195 km/h 208 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 4,5 l/100 km 6,3 l/100 km 5,7 l/100 km

Skoda Octavia II

Toyota Auris I

Lata produkcji: 2007-2012
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2010 

Toyota Auris I

Dysponując 20 tys. zł nie ma szans na kupno realnie oszczędnej i niezawodnej odmiany hybrydowej: wprowadzono ją dopiero w 2010 r., zatem oferowano ją tylko dwa lata. Ale nie ma tego złego. Toyota wyposażyła Aurisa w żywotne silniki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu (VVT-i; 1.33/1.4 i 1.6). Ostatnią przemianowano potem na Valvematic (otrzymała zastrzyk mocy do 132 KM). Jednostki nieźle współpracują z instalacjami gazowymi i w zasadzie tylko zaczynają spalać olej (przy wysokich przebiegach i eksploatacji na autostradach). Spośród diesli pewniakiem będzie tylko 1.4 D-4D, z uwagi na niewielką moc (90 KM) polecany tylko do miasta. Montowane w Aurisie odmiany silników 2.0/2.2 D-4D/D-CAT objęte są ryzykiem erozji bloku silnika w sąsiedztwie uszczelki pod głowicą. Usterka nie objawia się jednak we wszystkich autach, dlatego warunkowo można rozważyć 2.0 D-4D (2.2 dużo pali i ma kłopotliwy układ oczyszczania spalin). Mimo dostępności wyłącznie hatchbacków, Auris spełni oczekiwania rodzin, dysponując obszernym, wysokim przedziałem pasażerskim i niezłym, 355-litrowym bagażnikiem. Jak to w Toyocie, niektóre plastiki deski rozdzielczej wyglądają jak wyjęte z o wiele tańszego samochodu.

Przeczytaj więcej o używanej Toyocie Auris I w opiniach o tym samochodzie

Toyota Auris I – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 422/176/152 cm
Rozstaw osi 260 cm
Pojemność bagażnika 355-1335 l
Silnik 1.33 VVT-i 1.6 VVT-i 1.6 Valvematic 1.4 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność 1329 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1364 cm³ 1998 cm³ 2231 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 101 KM 124 KM 132 KM 90 KM 126 KM 177 KM
Maks. moment 128 Nm 157 Nm 160 Nm 190 Nm 300 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 10,4 s 10,0 s 12,0 s 10,3 s 8,1 s
Prędkość maks. 175 km/h 190 km/h 195 km/h 175 km/h 195 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 7,1 l/100 km 6,6 l/100 km 5,0 l/100 km 5,7 l/100 km 6,2 l/100 km

Toyota Auris I

Volkswagen Golf VI

Lata produkcji: 2008-2013
Za 20 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

Volkswagen Golf VI

Pośród Golfów za 20 tys. zł przeważają „Szóstki”, właściwie ze wszystkich roczników. Nie ma co liczyć na supermocne silniki – trafia się sporo wolnossących 1.4/1.6 i odmiany 1.2/1.4 TSI (105/122 KM), rzadziej 1.8 TSI (160 KM). Wszystkie turbodoładowane jednostki zużywają olej silnikowy, wskutek czego psują się turbosprężarki. Mają też podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu (koszty jego wymiany nie drenują już portfela, z tym że trzeba go pilnować jak paska). Golf VI daje komfort w postaci udanych turbodiesli – 1.6 TDI (90/105 KM) i 2.0 TDI CR (common rail), w których nie pękają już głowice, ale zawodzi pompa wysokiego ciśnienia paliwa. To wcielenie Golfa, podobnie zresztą jak Audi A3 II, Seat Leon II i Skoda Octavia II, często zestawiano z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów DSG, z reguły wymagających po 250 tys. km gruntownego remontu (ok. 4-6 tys. zł). Mało który właściciel kompaktowego Volkswagena narzeka na wykończenie jego wnętrza, lecz przestronnością wcale nie zachwyca (długość to tylko 4,2 m). Alternatywa: Golf Variant z 505-litrowym bagażnikiem lub… sedan Jetta.

Przeczytaj więcej o używanym Volkswagenie Golfie VI w opiniach o tym samochodzie

Volkswagen Golf VI – wymiary, bagażnik, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 420-454/178/148-151 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika htb 350-1305 l, kmb 505-1495 l, cab 250 l
Silnik 1.4 TSI 1.6 8V 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1798 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 122 KM 102 KM 160 KM 90 KM 110 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 148 Nm 250 Nm 230 Nm 250 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 11,3 s 8,0 s 12,9 s 10,7 s 9,3 s
Prędkość maks. 200 km/h 188 km/h 220 km/h 178 km/h 193 km/h 209 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 /100 km 7,1 l/100 km 6,8 l/100 km 4,5 l/100 km 4,9 l/100 km 4,8 l/100 km

Volkswagen Golf VI

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji