Volkswagen we współpracy z pracownią InsightOut Lab zbadał, jakie samochody mają w planach kupić Polacy w 2022 roku. Jak się okazuje, nie brakuje chętnych na hybrydy plug-in. Sprawdź szczegóły.

Volkswagen opublikował wyniki kolejnego badania przeprowadzonego we współpracy z InsightOut Lab. Tym razem ankieta dotyczyła samochodowych planów zakupowych Polaków w 2022 roku. W badaniu przeprowadzonym w dniach 10-13 grudnia 2021 roku o swoich zamiarach wypowiedziała się reprezentatywna grupa 1076 osób powyżej 18. roku życia z terytorium całego kraju. Wyniki zostały zaokrąglone do pełnych liczb, dlatego mogą nie sumować się do 100%.

NASZ SKLEP

Jak wynika z raportu, 16% dorosłych Polaków planuje w 2022 roku zakup, leasing bądź wynajem długoterminowy samochodu nowego lub używanego. To relatywnie wiele, bowiem jeśli weźmiemy pod uwagę tylko osoby w wieku produkcyjnym (do 59 lat dla kobiet, do 64 lat dla mężczyzn), wówczas zgodnie z danymi GUS z 2019 roku, 16% będzie oznaczać ok. 3,6 mln osób.

Warto odnotować, że wyniki różnicują się w zależności od wieku i miejsca zamieszkania respondentów. Zamiar wymiany auta rzadziej od innych grup deklarują osoby młode (18-24 lata) oraz najstarsze (powyżej 55. roku życia). Najbardziej chętni do zmiany samochodu okazują się mieszkańcy średnich miast od 20 do 99 tys. mieszkańców (19%) oraz mieszkańcy wsi (18%).

Wśród respondentów, którzy w 2022 roku planują zmienić auto, ponad połowa (55%) deklaruje chęć kupna używanego, a 35% – nowego. W poszukiwaniu samochodu z drugiej ręki, 35% badanych wybierze pojazd od prywatnego właściciela lub z komisu. Natomiast do salonu, po auto nowe lub używane, uda się łącznie 55% ankietowanych. Jeśli chodzi o kwestie finansowania, największa grupa badanych (57%) zamierza zapłacić gotówką. 21% wybierze leasing bądź wynajem długoterminowy, a 12% kupi samochód na kredyt. Warto zwrócić uwagę, że 8% osób nie wie jeszcze, czy zdecyduje się na auto nowe czy używane oraz w jaki sposób sfinansuje zakup. Odsetek ten można tłumaczyć szerokim wachlarzem różnorodnych ofert dostępnych na rynku.

Największym zainteresowaniem wśród Polaków wciąż cieszą się samochody z napędem konwencjonalnym, których chęć zakupu deklaruje łącznie 55% badanych. Co trzeci respondent zamierza nabyć auto benzynowe (32%), natomiast zainteresowanie pojazdem z instalacją LPG lub silnikiem wysokoprężnym deklaruje odpowiednio 12% i 11% osób. Warto odnotować także wysokie zainteresowanie hybrydami plug-in – zakup samochodu z tego rodzaju napędem rozważa 15% osób. Wyraźnie mniejszą popularnością cieszą się klasyczne hybrydy, czyli bez możliwości ładowania baterii z zewnętrznego źródła prądu, które planuje kupić 9% ankietowanych. Auto w pełni elektryczne ma zamiar nabyć najmniej liczna grupa – 4% respondentów. Należy również zwrócić uwagę, że aż 18% wybrało odpowiedź „trudno powiedzieć”, co może sugerować, że rodzaj napędu nie jest dla nich najważniejszy przy szukaniu nowego auta.

Ankietowani, którzy zadeklarowali chęć zakupu hybrydy plug-in zostali dodatkowo zapytani o motywy swojej decyzji. Przy tym pytaniu można było wskazać maksymalnie dwie odpowiedzi. Jak się okazuje, najważniejszym dla większości badanych czynnikiem (52%) okazała się chęć zrobienia kroku w stronę elektromobilności, jednak z zabezpieczeniem w postaci silnika benzynowego. Niemal równie istotne jest niższe średnie spalanie niż w przypadku aut z konwencjonalnym napędem i możliwość jazdy bezemisyjnej, wyłącznie na elektrycznym silniku (po 48%). Zaledwie 8% badanych deklaruje zamiar zakupu samochodu typu PHEV ze względu na lepsze osiągi dzięki baterii elektrycznej. Innego rodzaju argumenty nie pojawiły się w odpowiedziach ankietowanych, co może wskazywać, że dyskurs o zaletach hybryd plug-in faktycznie skupia się wokół trzech tematów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj