VW ID.3

Najnowsze badanie pracowni InsightOut Lab oraz Volkswagena pokazuje, jak wygląda użytkowanie auta elektrycznego w sezonie zimowym. Sprawdź szczegółowe wyniki.

Testy samochodów z napędem elektrycznym wskazują, że zazwyczaj niska temperatura otoczenia powoduje zauważalne zmniejszenie zasięgu. Polski oddział Volkswagena we współpracy z InsightOut Lab postanowili sprawdzić, czy w związku z zimowymi warunkami atmosferycznymi właściciele „elektryków” rzadziej korzystają ze swoich aut. O opinie spytano osoby zrzeszone w EV Klub Polska. Badanie przeprowadzono w dniach 16-26 listopada 2021 r. na grupie 147 osób. Wyniki zostały zaokrąglone do pełnych liczb, przez co mogą nie sumować się do 100%.

Jak pokazuje raport, 42% badanych nie korzystało jeszcze zimą z auta elektrycznego. Niewiele mniej ankietowanych (37%) ma już za sobą jeden sezon zimowy z „elektrykiem”, natomiast 15% użytkowało tego typu samochód na co dzień podczas dwóch zim. Jedynie 7% respondentów może pochwalić się większym doświadczeniem.

Powyższe wyniki znajdują odzwierciedlenie w danych udostępnianych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Zgodnie z nimi, liczba zarejestrowanych w marcu 2021 roku aut elektrycznych wynosiła 11 194, zaś w październiku było to już 16 037. Właścicieli „elektryków” przybyło zatem o 43%, czyli mniej więcej tyle samo, ile w omawianym badaniu wynosi odsetek użytkowników, którzy nie korzystali jeszcze ze swojego samochodu na prąd zimą.

Często poruszanym tematem w przypadku aut z napędem elektrycznym jest negatywny wpływ niskich temperatur powietrza na zasięg. Jak się jednak okazuje, nie przeszkadza to badanym właścicielom „elektryków”, z których aż 83% korzysta zimą z auta elektrycznego tak samo często jak przez resztę roku. 13% respondentów przyznało, że użytkuje samochód elektryczny rzadziej, a najmniejsza grupa ankietowanych (5%) robi to nawet częściej w sezonie zimowym niż podczas innych pór roku.

Zima nie zniechęca również właścicieli „elektryków” do dalszych podróży. Wśród tych ankietowanych, którzy użytkowali auto z napędem na prąd przez przynajmniej jeden sezon zimowy, ponad 3/4 wyjeżdżało w trasy przekraczające zasięg auta na jednym ładowaniu. Dla porównania warto przywołać wyniki badania przeprowadzonego wśród członku EV Klubu w październiku br. Wówczas 79% ankietowanych zadeklarowało, że w ostatnie wakacje wybrało się na urlop samochodem elektrycznym (bez wskazania, czy długość trasy przekraczała maksymalny zasięg).

Doświadczenia posiadaczy samochodów na prąd wskazują również, że specyficzne warunki atmosferyczne występujące zimą nie wpływają negatywnie na proces ładowania aut. Przy pytaniu o występowanie problemów z ładowaniem baterii, które nie pojawiały się w sezonie letnim, dokładnie połowa ankietowanych zaznaczyła odpowiedź „zdecydowanie nie”, a niewiele mniej, bowiem 43% „raczej nie”. Na kłopoty wynikające z zimowych warunków pogodowych wskazało jedynie 7% respondentów. Warto zaznaczyć, że uczestnicy badania są pewni swoich opinii – żadna z osób nie zaznaczyła odpowiedzi „trudno powiedzieć”, choć taka była również dostępna.

Zobacz również:

9 rad, które pomogą zwiększyć zasięg auta elektrycznego zimą

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here