VW ID.3

Volkswagen przygotował 9 rad dla właścicieli elektrycznych modeli z rodziny ID. Pomogą one zwiększyć zasięg auta zimą. Sprawdź szczegóły.

Samochody elektryczne w znacznie większym stopniu niż spalinowe są wrażliwe na zmianę temperatury otoczenia. W skrajnych przypadkach rzeczywisty zasięg „elektryka” zimą może wynosić zaledwie połowę dystansu deklarowanego przez producenta, a winę za to ponosi m.in. jazda z włączonym na stałe ogrzewaniem, co powoduje podwyższenie zużycia energii. Volkswagen przedstawił 9 rad, które pomogą zwiększyć zasięg elektrycznych modeli z rodziny ID. zimą.

1. Używaj trybu B w mieście, D – poza miastem

Wszystkie samochody z rodziny ID. dysponują dwoma trybami jazdy: B i D. Ten pierwszy świetnie sprawdza się w mieście – wystarczy zdjąć nogę z pedału gazu, aby odzyskiwać energię. Silnik zaczyna działać na zasadzie podobnej do alternatora, doładowując akumulatory. Z kolei tryb D przeznaczony jest do jazdy po drogach szybkiego ruchu i poza miastem. Wówczas po zdjęciu nogi z pedału gazu auto zaczyna „żeglować”, co pozwala korzystać z energii w najbardziej efektywny sposób.

2. Obserwuj sytuację na drodze i używaj trybu Eco

Podczas jazdy z prędkością powyżej 60 km/h opór powietrza zaczyna mieć istotny wpływ na zużycie energii. Oznacza to, że wraz ze wzrostem prędkości rośnie zapotrzebowanie na energię, a każde dodatkowe 10 km/h ma istotny wpływ na zasięg. Dlatego należy obserwować sytuację na drodze i reagować z wyprzedzeniem, korzystając ze wspomnianej już funkcji żeglowania. Warto też włączyć tryb Eco, w którym moc klimatyzacji zostanie zmniejszona, a energia zużywana podczas przyspieszania będzie wykorzystywana w maksymalnie wydajny sposób. Co istotne, nawet w trybie Eco możliwe jest sprawne wyprzedzanie – wystarczy wcisnąć pedał gazu do oporu, aby auto błyskawicznie przyspieszyło.

3. Korzystaj z systemów wspomagających kierowcę

Wszystkie modele z rodziny ID. są standardowo wyposażone w asystenta ekonomicznej jazdy, który pomaga jeździć maksymalnie efektywnie. Dla przykładu, gdy samochód zbliża się do zakrętu lub terenu zabudowanego, system z wyprzedzeniem informuje kierowcę, aby zdjął nogę z gazu. Asystent maksymalizuje też rekuperację zawsze, gdy jest to możliwe.

4. Ogrzewaj tylko strefę kierowcy

Podróżując samemu elektrycznym Volkswagenem z 2- lub 3-strefową klimatyzacją, można ogrzewać tylko stronę kierowcy. Przy okazji warto przypomnieć, że ustawienia układu wentylacji można zmieniać również za pośrednictwem aplikacji We Connect.

5. Podgrzewaj siedzenie i kierownicę

Użytkując Volkswagena ID. z podgrzewanymi fotelami i kierownicą, zimą najlepiej jest korzystać z obu tych udogodnień. Nie tylko podniesie to komfort podróży, ale także pozwoli zmniejszyć nieco ogrzewanie. To z kolei przełoży się na niższe zużycie prądu i większy zasięg.

6. Kontroluj ciśnienie w oponach

O każdej porze roku należy pamiętać, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Jeśli będzie ono niższe od zalecanego o zaledwie 0,3 bara opory toczenia wzrosną bardzo wyraźnie, co przełoży się na zwiększenie zużycia energii.

7. Nagrzewaj samochód przed jazdą podczas ładowania

Zdalne uruchomienie ogrzewania kabiny jest bardzo łatwe za pomocą aplikacji We Connect. Standardowa nagrzewnica na wysokie napięcie i opcjonalna pompa ciepła mogą być zasilane z sieci podczas ładowania. Dzięki temu bateria będzie w pełni naładowana, a zasięg – maksymalny. Najnowsze egzemplarze modeli ID. w czasie ładowania pozwalają podgrzać zarówno wnętrze, jak i akumulatory.

8. Usuń zbędny balast

Po powrocie z wakacji nie należy zwlekać z demontażem bagażnika (dachowego czy mocowanego do tylnego zderzaka), ponieważ znacząco zwiększa on opór powietrza. Nie powinno się także korzystać z bagażnika w samochodzie jako mobilnego magazynu na zakupy czy napoje – zbędne kilogramy podnoszą zużycie energii.

9. Możliwie szybko zmień opony na letnie

Gdy zima będzie zbliżać się już ku końcowi, jak najszybciej zmień opony na letnie. Ogumienie zaprojektowane dla modeli ID. zostało zoptymalizowane pod kątem uzyskania jak najniższych oporów toczenia. Opony zimowe i wielosezonowe mają większe opory, co przekłada się na zmniejszenie zasięgu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here