UżywaneOpinieNajbardziej awaryjne 10-letnie kompakty według ADAC

Najbardziej awaryjne 10-letnie kompakty według ADAC

ADAC ocenia awaryjność samochodów w oparciu o wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Jak w takim zestawieniu wypadły 10-letnie kompakty? Prezentujemy osiem najniżej ocenionych.

Trwałość samochodów jest badana na różne sposoby. Jednym z nich jest analizowanie wyników przeglądów okresowych. To rozwiązanie obarczone jednak sporym marginesem błędu – z założenia auto stawiające się na przegląd powinno być sprawne, więc niedociągnięcia to efekt zaniedbań serwisowych. Metoda ADAC polega na odnoszeniu wezwań pomocy drogowej do liczby 1000 zarejestrowanych w Niemczech sztuk danego modelu z danego rocznika – opisują je właśnie liczby w tabelach.

Z racji że Polacy chętnie kupują 10-letnie samochody, a tradycyjnie wysokie miejsce na liście zakupowej mają kompakty, postanowiliśmy przyjrzeć się właśnie tej części raportu ADAC. Warto dodać, że ADAC w inny niż powszechnie rozumiany sposób traktuje kompakty – poza klasycznymi modelami, jak Golf czy Focus, zalicza do nich kompaktowe SUV-y, minivany oraz kompaktowe kombivany. Omawiając usterki kompaktów skupiliśmy się na typowych reprezentantach tego segmentu.

Dla chcących zapoznać się z pełną tabelą modeli uznawanych przez ADAC za kompakty zamieszczamy ją poniżej. Zostały posegregowane alfabetycznie. W drugiej kolumnie znajduje się średni roczny przebieg danego modelu, a w trzeciej ocena, będąca liczbą wezwań pomocy drogowej przeliczoną na 1000 sztuk ocenianego modelu zarejestrowanych w danym roczniku.Awaryjnosc wedlug ADAC

Z powyższej tabeli wyłuskaliśmy najbardziej problematyczne 10-letnie kompakty (z rocznika 2011). Nie obyło się bez zaskoczeń. Prezentujemy je w kolejności od najmniej do najbardziej awaryjnego.

8. Renault Megane

Renault Megane IIIKompaktowe Megane oceniono lepiej od Golfa, Astry i Focusa, co ujmy na pewno nie przynosi. Mimo tego ze współczynnikiem awarii na poziomie 23,1 na 1000 zarejestrowanych aut wynik został już przedstawiony na żółtym tle, co sygnalizuje zwiększoną liczbę problemów. W przypadku samochodów z rocznika modelowego eksperci ADAC nie wskazali powtarzających się przypadłości. W innych były nimi rozładowane akumulatory, czujniki położenia wału korbowego i paski rozrządu. Średni roczny przebieg Megane wynosi 12 tys. km.

7. Volkswagen Golf

Volkswagen Golf VINa siódmym miejscu wśród najbardziej problematycznych kompaktów z rocznika modelowego 2011 znalazł się Volkswagen Golf ze średnią liczbą wezwań pomocy drogowej wynoszącą 23,3 na 1000 aut. Pocieszający jest fakt, że usterki mają raczej charakter losowy. Za powtarzający się problem uznano jedynie awarie cewek zapłonowych – jednak dla rocznika 2005. Średnie roczne przebiegi Golfów są dosyć niskie – wynoszą 11 tys. km.

6. Skoda Octavia

Uzywana Skoda Octavia II

Bardzo ceniony na polskim rynku model wtórny w raporcie ADAC nie wypadł najlepiej. Pomoc drogową wzywano do statystycznie 24,2 Octavii na 1000 zarejestrowanych. Pocieszający jest fakt, że eksperci z niemieckiej pomocy drogowej nie wskazali zbyt dużej liczby usterek – były nimi wtryskiwacze i stacyjki, które dotyczyły aut starszych niż z rocznika 2011. Średni roczny przebieg auta to 16 tys. km.

5. Opel Astra

Uzywany Opel AstraOdwieczny rywal Golfa w rozrachunku za 2011 rok wypadł od niego nieco gorzej (26,6 wezwań pomocy drogowej w przeliczeniu na 1000 aut z danego rocznika). Źródłem największych i powtarzających się problemów był niewłaściwie działający układ recyrkulacji spalin. Dość często, jednak nie w roczniku 2011, dochodziło do rozładowania akumulatora w sposób uniemożliwiający uruchomienie silnika. Średnie roczne przebiegi Astry to 11 tys. km.

4. Ford Focus

FORD Focus II FL 2.0TDCi 136KM 6MT WE2506N 06-2008Kilkanaście lat temu Ford dokonał skoku jakościowego w swoich samochodach. Nie są one jednak idealne od strony trwałości. Focus z rocznika 2011 przegrał z Golfem i Astrą ze współczynnikiem 31 wezwań pomocy drogowej na 1000 zarejestrowanych aut. Na szczęście awarie nie były poważne – najczęściej dotyczyły akumulatora. W samochodach z rocznika 2013 relatywnie często wykrywano problemy z wężami układu chłodzenia i ogrzewania. Średnie roczne przebiegi Focusów wynoszą 13 tys. km.

3. Hyundai i30

HYUNDAI i30 I 2.0CRDi 140KM 6MT WN78553 12-2007Dla wielu osób może okazać się sporym zaskoczeniem, że cieszący się dobrymi opiniami kompaktowy Hyundai relatywnie często zmuszał swoich użytkowników do wzywania pomocy drogowej (33,5 na 1000 aut). W przypadku samochodów z rocznika 2011 było to w dużej mierze następstwem problemów z akumulatorami i pompami paliwa. W starszych autach ADAC raportował też powtarzające się problemy ze sprzęgłem, łańcuchem rozrządu, rozrusznikiem czy czujnikiem położenia wału korbowego. Średnie roczne przebiegi Hyundaia i30 to 12 tys. km.

2. Peugeot 308

Peugeot 308 03Opinie na temat aut z Francji nie są najlepsze, więc za szokującą trudno uznać wysoką pozycję Peugeota 308 na liście najbardziej kapryśnych kompaktów z rocznika 2011 (39,6 wezwań pomocy drogowej na 1000 aut). Powtarzające się problemy skupiały się wokół akumulatora, wtryskiwaczy paliwa oraz cewek zapłonowych. W autach ze starszych roczników ADAC za części podwyższonego ryzyka wskazał także alternatory i świece zapłonowe. Średnie roczne przebiegi Peugeotów 308 to 14 tys. km.

1. Kia Cee’d

Kia Cee'd IChyba największym zaskoczeniem całego zestawienia jest niska ocena Kia Cee’d (52,7 usterek/1000 aut). Z drugiej jednak strony wynik trudno uznać za wypaczony, gdy widzi się w tabeli, że konstrukcyjnie częściowo spokrewniony model Sportage również wypadł źle. W przypadku Kia Cee’d specjaliści ADAC najczęściej próbowali rozwiązywać problemy z rozrusznikami, akumulatorami, pompami paliwa, łańcuchami rozrządu i świecami zapłonowymi. Średni roczny przebieg tego modelu to 12 tys. km.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji