Seat Leon II i Seat Leon III 06

Leonowi zazwyczaj bliżej do „hiszpańskiego temperamentu” niż „niemieckiej precyzji”, ale to nie zmienia faktu, że to udany kompakt z drugiej ręki. Którą generację używanego Seata Leona wybrać?

Niełatwo zaprojektować samochód, który by nie stanowił wewnętrznej konkurencji w obrębie koncernu. Volkswagen tego dokonał i pomimo posiadania już trzech kompaktowych hitów – Volkswagena Golfa V, Skody Octavii II i Audi A3 II – do produkcji wprowadził jeszcze Seata Leona II. Tworzeniu hiszpańskiego auta przyświecały inne cele. Miał na tle pozostałych modeli zachwycać właściwościami jezdnymi i na razu przywoływać skojarzenia ze sportem. Taki jest właśnie Leon II, ze swoim przysadzistym nadwoziem, sztywnym zawieszeniem i niską pozycją za kierownicą. U jego następcy nie widać aż takiej bezkompromisowości. Leon III stał się samochodem o wiele przystępniejszym na co dzień, a co za tym idzie obszerniejszym w środku i z większym bagażnikiem. Jego układ kierowniczy zbalansowano pomiędzy przyjemnością z jazdy a komfortem wybierania nierówności, uproszczono też budowę zawieszenia, bez znacznych różnic na precyzji prowadzenia. Seat dodał także dwie wersje nadwoziowe, które pojawiły się w Leonie po raz pierwszy – praktyczne kombi i… 3-drzwiowego hatchbacka.

Seat Leon II
Wybierając Leona II trzeba zaakceptować niskie prześwit i pozycję za kierownicą oraz ograniczoną funkcjonalność wynikającą z bryły nadwozia (wysoki próg załadunkowy bagażnika, utrudnione wsiadanie).

Aktualnie jesteśmy świadkami wkraczania na rynek pierwotny czwartej generacji Seata Leona. Zapewne jednak minie trochę czasu, zanim ostatnie fabrycznie nowe Leony III znajdą nowych właścicieli, a ceny tego wcielenia pójdą w dół. Obecnie wciąż panuje trend postrzegania Leona III jako aktualnego modelu, stąd jest on sporo droższy od poprzednika. Obydwa modele spotykają się w kwocie 25-35 tys. zł: za tyle kupimy Seata z roczników 2010-2014, czyli Leona II po liftingu (z topowym turbodieslem) bądź najstarsze Leony III w bazowych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Na którego lepiej się zdecydować? Porównajmy drugą i trzecią generację Seata Leona.

Seat Leon III
Producent w Leonie III poprawił widoczność i użyteczność na co dzień bez szkód na „sportowym” charakterze modelu. W przeciwieństwie do prowadzonego przez wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi poprzednika, w Leonie III zastosowano znacznie prostszą belkę skrętną (silniki do 180 KM; w mocniejszych – również „wielowahacz”).

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – deska rozdzielcza

Ciekawszą, bo mniej przypominającą Volkswagena/Skody/Audi deskę rozdzielczą ma Leon II. Odrębne wzornictwo nie przeszkodziło ergonomii i czytelności, nie brakuje też sportowych akcentów w postaci startujących od pozycji pionowej wskazówek zegarów. Przeciętne wrażenie sprawia tylko „strasząca” połaciami kiepskiego plastiku konsola środkowa, nawet w wersji z wielkim ekranem multimediów. W Leonie III przeniesiono go wyżej, a kokpitowi nadano kanciastych kształtów, trochę ujednolicając jego stylistykę z deskami technicznych „braci”. Seat nie dorównuje jednak Volkswagenowi i Audi poziomem wykończenia: próżno szukać w nim miękko wyłożonych schowków, wszędzie królują mniej przyjemne w dotyku tworzywa. Jakość montażu: z kolei przyzwoita, Leon rzadko rozprasza podróżnych klekoczącymi na nierównościach plastikami.

Seat Leon II
Lifting w Leonie II (2010 r.) przyniósł poprawki w wykończeniu i m.in. nową kierownicę (fot.). Krótki lewarek biegów i startujące od dołu wskaźniki przypominają o sportowych aspiracjach Seata Leona.
Seat Leon III
Pełno tu przełączników wspólnych z Volkswagenem, Skodą i Audi. Pod względem wykończenia Seat plasuje się pomiędzy dwoma pierwszymi. Na ergonomię i czytelność kokpitu rzadko płyną jakiekolwiek zastrzeżenia.

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – przestrzeń w środku

Wielkością kabiny Seat Leon nie odstaje od reszty aut kompaktowych: w komfortowych warunkach przewiezie 4 dorosłe osoby, lecz będą musiały one przywyknąć do stosunkowo niskiego umieszczenia foteli/kanapy. Skutkuje to podkurczonymi nogami u wysokich pasażerów, ale za to rzadko brakuje miejsca w okolicach głów. Kierowcy polubią solidnie wyprofilowane fotele Leona, lecz ich położenie sprawia, że wsiadanie i wysiadanie wymaga drobnej gimnastyki. W drugim rzędzie trzeciej osobie mocno doskwiera wysoki tunel środkowy. Ciekawostka: Leon III w 3-drzwiowej wersji ma o 4 cm skrócony rozstaw osi (260 cm; hatchback 5d i kombi – 264 cm).

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – bagażniki

Z całą pewnością bagażniki obu Leonów nie należą do małych: 340 i 380 l to wyniki typowe jak na ten segment. Leon punktuje także wykończeniem bagażników i regularnym kształtem, a trzecia generacja – dodatkowym otworem w kanapie, służącym do przewozu np. nart. Zastrzeżenia można mieć z kolei do wykorzystania przestrzeni bagażowej. W Leonie II prowadzi do niej niewielka, wąska klapa, umiejscowiona dość wysoko nad ziemią: by w bagażniku ulokować zakupy, trzeba je uprzednio wyżej podnieść. W Leonie III udało się wygospodarować nieco większy otwór załadunkowy, ale do bagażnika nadal prowadzi wysoki próg.

Seat Leon II
Niewielka klapa to cena za zwracający uwagę design Leona II. Sam bagażnik jest dość pojemny.
Seat Leon III
W Leonie III powiększono otwór załadunkowy, ale klapa nadal „kończy się” wysoko nad ziemią. 380 l to już wynik godny pochwały.

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – silniki

Opisywane generacje Leona powstawały w okresie systematycznego wdrażania do produkcji turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli TSI. Tylko w Leonie II można jeszcze liczyć na „wolnossącą benzynę”: 8-zaworowego 1.6 (do 2010 r.), 16-zaworowego 1.4 (do 2012 r.) i 2.0 FSI (także z bezpośrednim wtryskiem, do 2009 r.). Gamę jednostek TSI stanowiły 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI, 2.0 TSI (EA888) oraz nie spokrewnionym z tym ostatnim 2.0 TFSI (EA113), który trafiał pod maskę Leona FR. Do napędu trzeciej generacji przewidziano nowe odmiany silników 1.2/1.4 TSI (EA211 z paskiem rozrządu) i zmodernizowane 1.8/2.0 TSI ze zmienionymi tłokami i układem wtryskowym, a w późniejszych latach – 1.0 TSI i 1.5 TSI. Z kolei wysokoprężne Leony II początkowo wykorzystywały silniki 1.9 TDI oraz 2.0 TDI PD. Wraz z modernizacją drugiego wcielenia pojawiły się zupełnie nowe jednostki 1.6 TDI oraz 2.0 TDI z zasilaniem common rail: oba trafiły także pod maskę Seata Leona III.

Przeczytaj więcej na temat silników montowanych w używanych Seatach Leonach:
Seat Leon II
1.4 TSI z Leona II pochodzi z niedopracowanej serii EA111 wyposażonej w rozrząd napędzany łańcuchem. Odmiana EA211 (Leon III) posiada już pasek rozrządu i uchodzi za znacznie trwalszą. Od starszej minimalnie różni się pojemnością (1395 cm³ wobec wcześniejszych 1390 cm³).
Seat Leon III
Jeśli Leon 2.0 TDI, to najlepiej maksimum 10-letni. W 2010 r. Seat wprowadził poprawione wersje tych silników, opatrzone skrótem CR (Common Rail). Poprzednie odmiany sprawiały problemy nie tylko z pompowtryskiwaczami.

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – co się w nich psuje?

Większym ryzykiem obarczeni są zainteresowani zakupem Leona II, bowiem montowane w nim silniki TSI i 2.0 TDI nie grzeszą trwałością. W pierwszych z nich rozciągają się łańcuchy rozrządu (1.2/1.4 TSI) i pojawia się (albo trwa od lat) ponadnormatywne zużycie oleju. Niektórzy z tego powodu nieświadomie zatarli silnik i zdecydowali się wymienić go na nowszy typ z poprawionym „winowajcą”, czyli pierścieniami tłokowymi: inni decydowali się na profilaktyczną wymianę pierścieni wraz z tłokami. Z kolei w jednostkach 2.0 TDI PD zdarzały się przypadki pękania głowic i awarie pompy oleju oraz pompowtryskiwaczy. Skala awarii znacznie spadła w udoskonalonych silnikach montowanych w Leonie II po liftingu i Leonie III. W obydwu modelach nie można lekceważyć z kolei objawów zużycia dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG (wymaga wymian oleju, a po 200-250 tys. km – kompleksowej regeneracji). Poza możliwymi awariami silników Seat Leon dał się poznać jako ogólnie solidne auto: nie korodujące, z wytrzymałym zawieszeniem i wolne od poważnych kłopotów z elektroniką pokładową.

Seat Leon II Cupra
Seat Leon II Cupra występował w aż 4 wersjach mocy: 240, 265, 286 i 310 KM. W Leonie III na szczycie gamy wylądowała topowa odmiana Cupra 370 (tyle KM ile ma w nazwie). Można ją było kupić nawet… jako kombi.

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – za ile można go kupić?

Przeszło 15-letnie Leon II wystawiane są za 10-13 tys. zł, a za 15-20 tys. zł można swobodnie przebierać pośród samochodów po liftingu z poprawionymi jednostkami napędowymi. Niemal idealne auta, czasami w mocnych wersjach silnikowych (FR, 2.0 TDI) kosztują tyle co najtańsze Leony III, czyli 25-35 tys. zł. W przypadku młodszego modelu mówimy o odmianach 1.6 TDI lub 1.2/1.4 TSI. W tej kwocie można liczyć nawet na samochód z rocznika 2013-2015 oraz pierwsze Leony kombi.

Seat Leon III kombi
Seat Leon ST jak mało który kompakt łączy funkcjonalność z przyjemnym prowadzeniem. Nic dziwnego, że jest rozchwytywany, ale i drogi – ciężko znaleźć jakiegokolwiek za mniej niż 30 tys. zł.

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – którą generację wybrać?

Wiele zależy od tego, czego oczekujemy od samochodu. Osoby ceniące bezkompromisowość i niebanalny styl z pewnością wybiorą starszego Leona z ciekawym wyposażeniem i mocniejszym silnikiem. Kierowcom posiadającym rodzinę i oczekującym jednocześnie odrobiny funkcjonalności, lepiej polecić Leona III z oszczędnym turbodieslem 1.6 TDI, zwłaszcza w nadwoziu kombi. Ten samochód, nawet jeśli ma już 8 lat, wciąż wygląda bardzo świeżo i na pierwszy rzut oka jest wręcz nie do odróżnienia od nowych aut wyprzedawanych u dealerów. A wyposażenie? Zazwyczaj prezentuje się na przyzwoitym poziomie.

Używany Seat Leon II – plusy i minusy

 +  wyjątkowa stylistyka nadwozia, dobre zabezpieczenie przed korozją, przyjemne prowadzenie

 –  ryzykowne silniki TSI i 2.0 TDI PD, ograniczona funkcjonalność, przeciętne wykończenie wnętrza

Seat Leon II

Używany Seat Leon III – plusy i minusy

 +  szeroka gama dopracowanych silników, bogaty wybór części zamiennych, obecność wersji kombi

 –  wysokie ceny używanych aut, nadal zaledwie akceptowalne wykończenie wnętrza, wysoki próg załadunkowy bagażnika

Seat Leon III

Seat Leon II i Seat Leon III – podstawowe dane techniczne
Seat Leon IISeat Leon III
Lata produkcji2005-20122012-2020
Dł./szer./wys.432/177/146 cm426-455/182/143-146 cm
Rozstaw osi258 cm260-264 cm
Pojemność bagażnika340-1165 lhtb 3d 380-1150 l, htb 5d 380-1255 l, kmb 587-1470 l
Silniki benzynowe1.2-2.0 (86-310 KM)1.0-2.0 (86-370 KM)
Silniki Diesla1.6-2.0 (90-170 KM)1.6-2.0 (90-184 KM)
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.2 TSI1.4 TSI1.8 TSI1.9 TDI2.0 TDI
Pojemność1197 cm³1390 cm³1798 cm³1896 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM125 KM160 KM105 KM140 KM
Maks. moment175 Nm200 Nm250 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s9,8 s8,0 s11,3 s9,3 s
Prędkość maks.187 km/h197 km/h213 km/h185 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km6,2 l/100 km6,8 l/100 km5,4 l/100 km5,5 l/100 km
Seat Leon III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.0 TSI1.4 TSI1.8 TSI1.6 TDI2.0 TDI
Pojemność999 cm³1395 cm³1798 cm³1598 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM140 KM180 KM105 KM150 KM
Maks. moment200 Nm250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s8,2 s7,1 s10,7 s8,4 s
Prędkość maks.195 km/h212 km/h226 km/h192 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,2 l/100 km5,9 l/100 km3,8 l/100 km4,3 l/100 km
Przeczytaj więcej o używanym Seacie Leon w następujących materiałach:

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here