Fiat Tipo opinie

Kto szuka samochodu za rozsądne pieniądze prędzej czy później weźmie pod lupę nowego Fiata Tipo. Trudno bowiem o kompaktowe auto o lepszej relacji ceny do jakości i walorów użytkowych. Po kilkunastu miesiącach nie brakuje już opinii kierowców o samochodzie, a fora dyskusyjne zapełniają się doniesieniami o zaletach, wadach i usterkach Tipo.

Fiat Tipo powrócił na rynek w mocnym stylu. Włoski koncern postanowił udowodnić, że wciąż możliwe jest stworzenie atrakcyjnego pod wieloma względami samochodu kompaktowego, który nie będzie straszył ceną. Zamiast 60-80 tys. zł, priorytetem było zbicie ceny do 50-60 tys. zł za rozsądnie wyposażony egzemplarz.

Plan udało się zrealizować, czego potwierdzeniem są wyniki sprzedaży. Portal Carsalesbase.com podaje, że w ubiegłym roku na zakup Tipo zdecydowało się 123 762 klientów z Europy, a łączna liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła poziom 200 tys. szt. Kompaktowy Fiat jest mocnym graczem także na polskim rynku, gdzie Tipo pojawiło się na początku 2016 r. Partię 1500 egz. klienci kupili „w ciemno”, znając auto tylko ze zdjęć. By pokryć zapotrzebowanie, importer postarał się o dodatkową pulę aut. Zainteresowanie Fiatem Tipo utrzymuje się na wysokim poziomie. Jak informuje PZPM w pierwszej połowie 2018 r. Tipo był 13. najczęściej wybieranym modelem. W zestawieniu samochodów kupowanych przez klientów indywidualnych Tipo było już siódme, wyraźnie wyprzedzając Skodę Rapid czy Toyotę Corollę.

Fiat Tipo sedan - opinie
W pierwszej kolejności na rynek trafił sedan, który jest też najtańszy. O to auto powinno być najłatwiej na rynku wtórnym.

Obecnie Fiat Tipo sporadycznie pojawia się na rynku wtórnym. Można trafić przede wszystkim na używane samochody podemonstracyjne. Mają po kilka tysięcy kilometrów przebiegu, a kosztują 40-70 tys. zł. I nie są to bynajmniej złe propozycje. Ceny na pierwszy rzut oka nie wyglądają atrakcyjnie, jednak samochody są bogato wyposażone – można trafić nawet na egzemplarze z automatycznymi skrzyniami czy nawigacjami. Z biegiem czasu podaż używanych Fiatów Tipo będzie rosła. W pierwszej kolejności na rynku wtórnym pojawią się samochody pofirmowe, jak również pochodzące z programu Fiat Abonement (przewidzianego na 12 lub 23 miesiące z limitami przebiegu wynoszącymi odpowiednio 12 i 25 tys. km) – niezwykle ciekawe z perspektywy osoby zainteresowanej zakupem tańszego, ale niezbyt wyeksploatowanego auta.

Kto chciałby natomiast kupić nowego Fiata Tipo, jednak nie chce tracić czasu na wertowanie cennika, szukanie optymalnej wersji czy rozmowy z dealerami, może odwiedzić stronę stock.fiat.pl, gdzie można przejrzeć samochody aktualnie znajdujące się na stanie salonów sprzedaży – zostały sfotografowane, zadbano także o informacje o ich wyposażeniu i finalnej cenie z uwzględnionym rabatem.

Okazuje się, że ceny sedana startują z pułapu ok. 42 tys. zł, na pięciodrzwiową wersję trzeba przygotować w granicach 46 tys. zł, a najtańsze Tipo Station Wagon są wyceniane na ok. 49 tys. zł. Wszystkie samochody posiadają klimatyzację, radio czy regulowaną kolumnę kierownicy. Pod maską 95-konny silnik 1.4 16V. Niezbyt mocny, ale do codziennej jeździe po mieście i okazjonalnych wypadów poza obszar zabudowany wystarczy.

Fiat Tipo – wnętrze

Wnętrze Fiata Tipo jest przestronne i wykończone dobrze wyglądającymi, jednak w większości twardymi tworzywami. Wszystkie wersje nadwoziowe mają duże bagażniki, jednak w sedanie funkcjonalność kufra ogranicza niezbyt szeroki otwór załadunkowy i wnikające do wnętrza zawiasy.

Używany Fiat Tipo - wnętrze
Tworzywa we wnętrzu Fiata Tipo są w większości twarde, ale zostały przyzwoicie spasowane i zmontowane.

Budżetowy charakter modelu nie przeszkodził producentowi w dobrym wykończeniu wnętrza. Szum powietrza i odgłos pracy silnik nie dokuczają nawet przy 120-140 km/h. Jednostki napędowe przypominają jednak o swoim istnieniu, gdy są wkręcane na obroty. W przypadku bazowego 1.4 16V jest to nieuniknione – wolnossący silnik nie dysponuje wysokim momentem obrotowym, więc w celu wykrzesania dynamiki trzeba zapędzać wskazówkę obrotomierza w okolice czerwonego pola.

Fiat Tipo – silniki

Podstawowy silnik benzynowy 1.4 16V domaga się ok. 6 l/100 km na zwykłych drogach krajowych i niecałych 8 l/100 km na autostradach i w mieście. Praktycznie takich samych porcji benzyny domaga się silnik 1.4 T-Jet. Jeżeli jest w zasięgu finansowym, warto wybrać właśnie tak zmotoryzowane Tipo. Za sprawą turbodoładowania silnik oferuje 215 Nm od 2500 obr./min, co ma niebagatelny wpływ na elastyczność, komfort i bezpieczeństwo jazdy. O usterki czy ewentualne naprawy nie należy się obawiać. Jednostka 1.4 T-Jet uchodzi za jeden z najlepszych silników Fiata ostatnich lat, serwisy nie mają problemów z jego obsługą, a markowych zamienników nie brakuje. Sprawdzone są również diesle 1.3 i 1.6 MultiJet, które w cyklu mieszanym zużywają ok. 5 l/100km. W Tipo lepiej sprawdza się większy motor wysokoprężny, jednak z racji ceny zakupu częściej wybierany jest 1.3 MultiJet.

Silnik 1.4 16V 1.4 T-Jet 1.6 E-torQ 1.3 MJT 1.6 MJT
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³
Paliwo/rozrząd t.benz./P benz./P benz./Ł turbodiesel/Ł turbodiesel/P
Maks. moc 95 KM 120 KM 110 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 127 Nm 215 Nm 152 Nm 200 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,6 s 11,2 s 11,7 s 9,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 192 km/h 180 km/h 199 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,3 l/100 km 4,1 l/100 km 4.2 l/100 km

Fiat Tipo – dane techniczne

Fiat Tipo – wymiary

Dł./szer./wys.

437-457/179/149-151 cm

Rozstaw osi

264 cm

Pojemność bagażnika

Sedan: 520 l
Hatchback: 440 l
Kombi: 550 l

Używany Fiat Tipo – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dobry samochód dla spokojnych kierowców.”

„Lepsze nowe Tipo niż nie wiadomo jaki samochód używany.”

„Zawieszenie idealne na polskie drogi.”

„Cena wybacza drobne wady. Na plus spora przestrzeń wewnątrz i design zewnętrzny.”

„Bardzo wygodne fotele, wszystkie przyciski na miejscu.”

 

 Wady 

„Plastiki trzeszczą, ale jak za te pieniądze to niewielki problem.”

„Mój przebieg to 65 000 i na drzwiach już widać ze materiał się wyciera.”

„Ubytki oleju w granicach 1 l na tysiąc km po 40 tys. i testowaniu olejów zeszło do 2-3 setek na 1000 km.”

„Po rozpędzeniu się na i tak bardzo krótkim biegu 1 wrzucamy 2 i… cisza. Dopiero po chwili jest reakcja.”

„Mam wrażenie, że słupek A od strony kierowcy jest trochę za gruby.”

Używany Fiat Tipo – typowe usterki

Jednym z najlepszych źródeł wiedzy na temat Fiata Tipo jest forum dyskusyjne Fiatklubpolska.pl. Dowiemy się z niego m.in., że przednie zawieszenie nie jest mocną stroną Fiata Tipo. Wymiana końcówek drążków kierowniczych czy łączników stabilizatora może być konieczna przed pokonaniem 30 tysięcy kilometrów. Użytkownicy niektórych egzemplarzy narzekają na hałasy materiałów wykończeniowych, np. tapicerki drzwi. Hałas przy szybszej jeździe mogą generować luźne nadkola. Pewne wątpliwości może budzić także jakość wybranych materiałów tapicerskich – np. mieszka wokół dźwigni zmiany biegów, który został wykonany ze sztucznej skóry, która jest podatna na pękanie.

FIAT Tipo SW S-Design 1.6MultiJet 16V 120KM 6MT tył
Optymalną propozycją dla rodzin czy kierowców szukających kompaktu o dużych możliwościach przewozowych jest Tipo SW z bagażnikiem o pojemności 550 l.

Poważne usterki mechaniczne, których usunięcie jest kosztowne, a wystąpienie unieruchamia samochód, na razie należą do rzadkości. Na forum Fiata zostały opisane problemy z pękniętymi dociskami sprzęgła – przynajmniej jeden został naprawiony w ramach gwarancji. Od czasu do czasu elektronika zgładza błędy. Zdarzyły się też źle dociśnięte koski elektryczne, czego następstwem były problemy z regulacją luterek czy otwieraniem szyb. W większości to drobnostki, które nie ograniczają mobilności samochodu i zostają usunięte chwilę po wybraniu się do serwisu. Nieco więcej powodów do narzekań mają Tipo z instalacjami gazowymi. Odnotowywane były nieszczelności układu chłodzenia. Do ich usunięcia wystarczał jednak montaż nowej opaski przewodu.

Fiat Tipo – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Używany Fiat Tipo – podsumowanie

Wprowadzając Tipo Fiat mówił o solidnym samochodzie za dobre pieniądze. Do perfekcji nieco zabrakło, jednak wszystko wskazuje, że włoski koncern zrealizował obietnicę. Nowe Tipo dało się poznać jako solidne auto. W dłuższej perspektywie czasu problemów nie powinny sprawiać także silniki – benzynowe 1.4 16V i 1.4 T-Jet czy diesle 1.3 MultiJet i 1.6 MultiJet to jednostki o wieloletnim już stażu i wolne od poważniejszych usterek (w 1.4 16V ze znacznymi przebiegami sygnalizowane bywa jedynie nadmierne spalanie oleju).

Oceny czytelników
[Głosów: 14 Średnia: 4.4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here