Opel Astra J

Polacy kochają Astry za solidność i szeroki wybór wersji nadwoziowych. Czwarta generacja spełnia te kryteria z nawiązką – jest przy tym atrakcyjna wizualnie. Co o używanej Astrze J sądzą jej użytkownicy?

Opel Astra to prawdziwy hit sprzedaży na polskim rynku: niejednokrotnie okupowała miejsce trzeciego najlepiej sprzedającego się samochodu w naszym kraju, zaraz po dwóch niekwestionowanych bestsellerach – Skodzie Octavii i Skodzie Fabii. Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że wynika to w dużej mierze z przyzwyczajenia Polaków do kompaktowego Opla. Od lat uchodził on bowiem za trwały, porządnie wykonany i solidny mechanicznie samochód z szeroką paletą dostępnych wariantów nadwozia. Astra J poza tym oferuje coś jeszcze – wydajne, nowoczesne silniki ulokowane pod atrakcyjnie stylizowanym nadwoziem. Niemiecki samochód umiejętnie dopasowuje się do nawet restrykcyjnych potrzeb kierowców. Spełni rolę auta rodzinnego (kombi), reprezentacyjnego (sedan), sportowego (coupe lub wersja OPC) lub po prostu zaoferuje wyposażenie na miarę klasy średniej: lista opcji obejmowała bowiem aktywne amortyzatory Flex Ride, doskonałe fotele AGR lub reflektory AFL z funkcją doświetlania zakrętów.

Opel Astra J
Opel Astra J, zwłaszcza w wersji kombi, nie jest lekkim samochodem – maksymalnie może waży ponad 1600 kg. Okazała waga przekłada się na zaledwie przeciętne osiągi (nawet mocnych wersji) i szybkie zużycie elementów układu hamulcowego.

Jak ten wszechstronny kompakt radzi sobie w codziennej eksploatacji? Nie brakuje w nim bowiem silników o skomplikowanej konstrukcji, teoretycznie nie wróżących dobrze dla portfela użytkownika. Przyjrzyjmy się, co o używanych Astrach J sądzą ich właściciele.

Opel Astra J
W ramach przeprowadzonego w 2012 roku liftingu Astra otrzymała diodowe światła do jazdy dziennej. Wtedy też swój debiut miała 3-drzwiowa odmiana (nazwana GTC) oraz elegancko stylizowany sedan.

Używany Opel Astra J – wnętrze

Kokpit Astry wizualnie bardzo przypomina deskę z Insignii – wszak te samochody debiutowały niemal po sobie. W niżej sytuowanej Astrze nie znajdziemy tak szlachetnych materiałów, ale Opel odrobił zaległości w dziedzinie spasowania: właściciele skarżą się jedynie na poskrzypujący daszek zegarów. Rozpracowanie wydatnej konsoli środkowej z aż 37 przyciskami wymaga czasu, niemniej później docenia się fakt, że niemal każda funkcja ma swój indywidualny klawisz i nie trzeba zgłębiać się w rozległe menu w centralnie umieszczonym wyświetlaczu. Słabsze wersje samochodu w ogóle go nie mają na rzecz niewielkiego ekranu monochromatycznego z czerwonym podświetleniem.

Opel Astra J
Efektowny, ale nieco przeładowany przyciskami kokpit Astry. Nie zabrakło wpadek ergonomicznych, np. opuszczając hamulec ręczny niemal na pewno uderzymy palcami o plastik okalający drążek biegów. W wersjach Cosmo i Sport nie ma tego problemu – wyposażono je bowiem w elektryczny hamulec pomocniczy. Niestety, nie zawsze działa.

Ilością miejsca opisywana Astra wyprzedza dwie pierwsze generacje Vectry, czyli auta klasyfikowanego w klasie średniej. O wygodzie podróżowania w dużej mierze decyduje tutaj wersja wyposażenia, bowiem bazowe odmiany mają zaledwie przeciętne fotele ze słabym podparciem bocznym. W topowych z kolei zastosowano doskonałe siedzenia AGR, opracowane zresztą przy konsultacjach z lekarzami zajmującymi się chorobami kręgosłupa. Oferują nie tylko kapitalną wygodę, ale i rozległą regulację w każdym kierunku (włącznie z podpórką lędźwiową i podparciami bocznymi) oraz podgrzewanie i wentylację. Zajmując miejsca z tyłu „czar nieco pryska”, ale, na pocieszenie, bagażniki zasługują na uznanie. Najwięcej na pokład zabierze Astra Sports Tourer (kombi), bo aż 1550 l.

Używany Opel Astra J – silniki benzynowe

W Astrze czwartej generacji nie uświadczymy dużych silników – benzynowe mają pojemność 1.4 oraz 1.6, ewentualnie 2.0 w OPC (ta wersja generuje aż 280 KM!). Moc zależy od tego, czy zostały wyposażone w turbosprężarkę. 1.4 rozwijają od 87 do 140 KM, 1.6 – od 115 do aż 200 KM. Wolnossące odmiany sprzężono z 5-biegowymi przekładniami manualnymi, Turbo – ze skrzyniami o 6 przełożeniach. Wszystkie silniki poza 200-konnym 1.6 T (od 2012 r.) i 2.0 T mają pośredni wtrysk paliwa. To dobra wiadomość dla osób chcących użytkować Astrę z LPG, ale ostrzegamy: w 1.6/115 KM trzeba regulować zawory. Najlepiej wybrać w tym celu jednostkę sprzedawaną także w wersji z fabrycznym „gazem”, czyli 1.4 Turbo – połączymy wtedy rozsądne koszty jazdy bez rezygnacji z niezłych osiągów.

Opel Astra J
Opel sprzedawał Astrę 1.4 Turbo (140 KM) także w wersji z fabryczną instalacją gazową. Współpraca z LPG nie wymaga od użytkownika szczególnej troski.

Używany Opel Astra J – silniki Diesla

Wysokoprężne Astry wykorzystują silniki opracowane m.in. przez Fiata i Isuzu. Od włoskiego producenta pochodzą udane jednostki 1.3 CDTI i 2.0 CDTI (w Fiatach nazywają się MultiJet). Szczególnej uwadze warto poświęcić ten drugi – występował także w odmianie biturbo o mocy aż 195 KM. Ogólnie 2-litrowe turbodiesle uchodzą za trwałe i wcale nie muszą generować znacznych kosztów napraw, jednak dobra opinia odbija się na ich wysokich rynkowych cenach. O wiele łatwiej kupić Astrę 1.7 CDTI (110/125 KM). Ten pochodzący od Isuzu silnik pod koniec produkcji (2014 r.) ustąpił miejsca wyróżniającemu się wysoką kulturą pracy 1.6 CDTI. W większości turbodiesli Opel zastosował już filtr cząstek stałych. By się przekonać, czy zamontowano go w interesującym nas egzemplarzu, sprawdźmy kod w lewym dolnym rogu naklejki na słupku środkowym: auta z wartością 1.2 lub więcej nie miały DPF-u, jeśli widzimy tam 0.50 – filtr powinien być. Gdy go nie uświadczymy, najprawdopodobniej został wycięty.

Opel Astra J 1.7 CDTI
Opel wycofał produkowaną w Polsce jednostkę Isuzu (1.7 CDTI) w 2014 roku. To najpopularniejszy turbodiesel w używanych Astrach i… zupełnie wystarczający.

Używany Opel Astra J – opinie użytkowników

 Zalety  

„Zadbano o odpowiedni poziom wyciszenia. Silnika nie słychać na postoju i do prędkości 150 km/h.”

„Najpotrzebniejsze przyciski umieszczono w intuicyjnych miejscach. Nie mam problemu z obsługą auta.”

„1.6 Turbo płynnie oddaje moc i świetnie wkręca się w obroty. Dzięki dopracowanej konstrukcji ten silnik prawie się nie psuje.”

„Zawieszenie to pewien kompromis. Jest sztywne, a zarazem komfortowe. W dodatku cicho tłumi wszelkie drogowe nierówności.”

 Wady  

„Dzięki szerokim słupkom przednim w ogóle nie widać przechodniów. Trzeba mieć oczy dookoła głowy!”

„Przez system start&stop do auta muszę kupować droższy akumulator. Działanie układu irytuje.”

„Astra to samochód wielki z zewnątrz i ciasny w środku. Szkoda, że zmarnowano tyle możliwej do zagospodarowania przestrzeni.”

„Kompaktowy samochód, a waży ponad półtorej tony – to nie wróży dobrze dla osiągów i podzespołów auta.”

Używany Opel Astra J – awaryjność, typowe usterki

W używanych Astrach sporo problemów sprawiają manualne skrzynie biegów: mowa tu o przekładni M32 montowanej w silnikach 1.7 CDTI i 1.4 Turbo/1.6 Turbo. Niekiedy wymagała już interwencji po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Problemy zwiastowały dobiegające z niej hałasy – efekt zużycia nietrwałych łożysk skrzyni. W większości turbodiesli najwyższy czas rozejrzeć się za wymianą lub regeneracją filtra DPF bądź turbosprężarki/turbosprężarek w 2.0 BiTurbo CDTI. Poza tym najsłabszy 1.3 CDTI miewa kłopoty z właściwym naciągiem łańcucha rozrządu (szczególnie, gdy właściciel nie kontrolował terminów wymiany oleju). Jeśli w Astrze 1.4 Turbo świeci się kontrolka „check engine”, uszkodzeniu uległ najprawdopodobniej kolektor ssący. Na szczęście zwykle bogate wyposażenie działa w Astrach bez zarzutu, zastrzeżenia płyną czasami w stronę szwankującego układu klimatyzacji.

OPEL Astra J Sports Tourer 2.0CDTI 165KM 6MT 2013r. DD - ZMIANA TABLIC
W Astrze J zastosowano zawieszenie tylne z drążkami Watta. Poprawia ono właściwości jezdne samochodu i okazuje się odporne na niełatwą eksploatację po polskich drogach.

Używany Opel Astra J – sytuacja rynkowa

Dziś bez problemu można kupić Astrę czwartej generacji za mniej niż 20 tys. zł. Będą to oczywiście mocno wyeksploatowane auta po flotach z przebiegami rzędu 200-300 tys. km. Jeśli oczekujemy ciekawszego wyposażenia i mniejszego „nalotu”, powinniśmy przygotować ok. 25-30 tys. zł. Tyle (a nawet mniej) wystarczy nawet na samochód po liftingu. Astry kombi stanowią 1/3 oferty rynkowej, reszta to w dużej mierze hatchbacki. Niewielka przewaga diesli nad silnikami benzynowymi, dominują wersje 1.7 CDTI.

Używany Opel Astra J – podsumowanie

Jak w każdym używanym samochodzie, także kupując Astrę z drugiej ręki najprawdopodobniej nie będziemy do niej tylko „lać” paliwo i opłacać ubezpieczenie. Niemiecki kompakt ma swoje wady, które jednak tracą na znaczeniu, gdy weźmiemy pod uwagę szeroki wybór części zamiennych i obeznanie tego auta wśród mechaników. Postawmy na optymalną dla nas wersję silnikową/nadwoziową i cieszmy się z posiadania wciąż nowoczesnego samochodu kompaktowego!

Przeczytaj opinie o innych używanych Oplach:

Opel Astra J

Opel Astra J – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.429-470/181/149-153 cm
Rozstaw osi261-268 cm
Pojemność bagażnikahtb 370-1235 l, sed 460-1010 l, kmb 500-1550 l, cab 280-750 l
Opel Astra J – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.41.4 T1.4 T1.61.6 T
Pojemność1398 cm³1364 cm³1364 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc100 KM120 KM140 KM115 KM180 KM
Maks. moment130 Nm200 Nm200 Nm155 Nm230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s10,1 s9,9 s11,7 s8,5 s
Prędkość maks.174 km/h192 km/h202 km/h188 km/h221 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,3 l/100 km6,8 l/100 km
Opel Astra J – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 CDTI1.6 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI2.0 CDTI
Pojemność1248 cm³1598 cm³1686 cm³1686 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM136 KM110 KM125 KM160 KM
Maks. moment190 Nm320 Nm260 Nm280 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s10,3 s12,6 s11,5 s9,0 s
Prędkość maks.170 km/h200 km/h181 km/h195 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km3,9 l/100 km4,7 l/100 km4,7 l/100 km4,8 l/100 km
Opel Astra J – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik1.6 T2.0 T (OPC)2.0 BiTurbo CDTI
Pojemność1598 cm³1998 cm³1956 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbodiesel biturbo
Maks. moc200 KM280 KM195 KM
Maks. moment280 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,9 s6,0 s7,8 s
Prędkość maks.230 km/h250 km/h226 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 km8,1 l/100 km5,1 l/100 km

Używany Opel Astra J – galeria

8 KOMENTARZE

  1. Ten co pisał ten artykuł albo chory albo głupi. Mam astre 1.4 140km pierwszy właściciel serwis aso. O przejechałam 120 tys km i kupiłam 3 turbinę złom nie kupujcie tych aut wiem że każdy artykuł je zachwala sama przez to kupiłam i większym gownem nie jeździłam

  2. Kupując samochód z turbo należy się liczyć z tym że należało po energicznej jeździe schłodzić turbinę wymiana oleju to zaleta ale jak blondynka ma to zr

  3. Nie polecam autka, jeżdżę już 5 lat (auto ma 8 lat), co chwilę coś się psuje. Do ważniejszych usterek należą:
    – wycieki oleju spod turbiny i płynu chłodniczego za każdym razem z innego miejsca
    – źle działająca wentylacja, raz ciepło raz zimno, nie do opanowania, po prostu grzeje jak chce,
    – skrzynia biegów słynna M32, 2 i 3 co chwilę zacięcia, czyli chcesz wrzucić bieg i machinalnie puszczasz sprzęgło a tu opór i zgrzyt
    – pękające kolano płynu chłodniczego z tworzywa na wyjściu z silnika po prawej stronie,
    w serwisie nie byli zdziwieni, to typowe w tym autku

    • I jeździsz takim autem 5lat? Trzeba wiedzieć, którą wersję silnikową wybrać. Dobre opcje to 2.0 CDTI i benzyna 1.6 turbo lub OPC.

  4. Ja mam 2 letnia Astra Sedan 1.6 Benzyna z 2018 roku bez turbo i bez koła dwumasowego. Skrzynia 5tka – brakuje czasem tej 6tki ale za to bezawaryjna jest. Silnik 1,6 115 koni nie kusi, bo nie ma czym ale do normalnej jazdy bez problemu wystarcza i ważne: silnik bezawaryjny. Autko wystarczająco komfortowe do wygodnej jazdy – zawieszenie proste lecz bardzo wytrzymałe.
    Kupilem ostatni rok produkcji i może dlatego jestem bardzo zadowolony, bo po 8 latach usunęli wszystkie wady wieku dziecięcego. Jak opisał je mój znajomy: najbardziej rozsądne auto w stosunku jakość/cena

  5. kupiłem IV J sedan 1.6 85KW benzyna(116KM), ostatni rok produkcji 2018, wybór zdroworozsądkowy, po lekturze wielu opinii. Autko ok, bezproblemowe, silnik GM niewysilony, pancerny w porównaniu do dzisiejszego chłamu, bez turbo (odpadają kłopoty z turbo). Skrzynia 5-biegowa bardzo poprawna w pracy zero haczenia, biegi wchodzą precyzyjnie, nie to co w 6-biegowej, brak też koła dwumasowego. Na minus brakuje 6 biegu od 110 km/h, gdyby był to byłoby jakieś 2500 obr/min przy 120km/h i przyjemna cisza w kabinie jak przy 95 km/h. Trochę brakuje mocy (w mieście to nie przeszkadza, na trasie trzeba brać to pod uwagę przy wyprzedzaniu), ale nie ma tragedii, auto waży bądź co bądź 1500 kg i silnik ma co robić, waga świadczy o solidności wykonania i dużej ilości materiałów wygłuszających w porównaniu np. do takiego PEUGEOT 301 1.6 i to widać na każdym kroku. Bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, czego nie można było powiedzieć o poprzednich modelach Astry, małe zużycie paliwa. Auto masowe (dla mnie na +) ale może się podobać, nie ma problemów z dostępem do części, czy też gadżetów tuningowych. Ten silnik lubi olej silnikowy od: VAVOLINE lub SHELLA, ten od GM jest taki sobie -zamieniam co 6 tys. (eksploatacja głównie miasto, sporadycznie trasy do 600 km), trzeba pamiętać o sprawdzeniu luzów zaworowych, co 30tys.). Wkurzające, że przy zmianie oleju trzeba odkręcać całą miskę olejowa, fabrycznie zaślepiony korek spustu oleju, więc pozostaje odciąganie pompą i okresowo demontaż miski w celu jej dokładnego wyczyszczenia. Zawieszenie ok, układ kierowniczy, jak na kompakta też bardzo poprawny. Autko produkowane Kupując, mając świadomość tego wszystkiego, autko nie rozczarowuje.

  6. Jeżdżę astrą 1,6b kombi już 5 lat . Na liczniku 43000 km. Bez najmniejszej awarii.
    Zawieszenie i układ jezdny ok. Mógłby być cichszy po przekroczeniu 120 km/h do 120 słychać tylko opony. Małe spalanie 6,3 – 7,5 l/100 .Zimą nigdy nie spalił 8l miasto.
    Duży bagażnik. Pojazd ok.

  7. Moja z 2014 1,6b (a16xer) lekko w mieście łyka 9l, w okresie zimowym potrafi 11l etyliny spalić natomiast trasa 6,5 – 7,5l

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here