W tej części przedstawiamy silniki benzynowe z Azji i USA. Królują przede wszystkim niezniszczalne konstrukcje japońskie, choć udanymi silnikami może się pochwalić również Ford i Jeep.
Litrowa, doładowana jednostka Forda (1.0 EcoBoost) dowodzi, że da się opracować trwały silnik, stosując zaawansowany downsizing. Potężny, 5,7-litrowy silnik Jeepa jest jego całkowitym przeciwieństwem, ale oba łączy naprawdę znikoma awaryjność. Do tego zdążyły już nas przyzwyczaić jednostki montowane w Hondach i Toyotach i w poniższym zestawieniu znajdziemy ich najwięcej. W wielu silnikach kluczem do sukcesu jest pilnowanie terminów wymiany oleju lub ich umiejętna eksploatacja. Nie należy się bać hybryd Toyoty – już nie raz udowodniły, że psują się nawet rzadziej od tradycyjnych jednostek benzynowych, czyli prawie w ogóle. Uwagę należy poświęcić kondycji akumulatorów trakcyjnych.
Przygotowaliśmy zestawienie 30 najlepszych silników benzynowych, które z czystym sumieniem można każdemu polecić. Warto się nim kierować, nawet mając już upatrzony konkretny model i szukać go właśnie z najlepszą jednostką napędową pod maską. Zestawienie podzieliliśmy na dwie części: silniki producentów europejskich i z reszty świata. W tym skupiamy się na tych spoza Europy – czyli montowanych w samochodach azjatyckich i amerykańskich.
Ford 1.0 EcoBoost
140 KM z litra pojemności? Ford tego dokonał, i to w wielkim stylu. Jego silnik ma zaledwie 3 cylindry, turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny. W zależności od wersji rozwija od 100 do 140 KM. Downsizing w wykonaniu Forda okazał się na tyle dopracowany, że na razie ta wysilona jednostka napędowa nie sprawia większych problemów. Z powodzeniem radzi sobie z napędzaniem tak dużych aut jak Mondeo czy Transit Courier. Pali przy tym niedużo oraz zaskakuje miękką i cichą pracą. Silnik debiutował w 2012 r. i 8 lat rynkowego stażu pozwoliło mu wyrobić o sobie pozytywną opinię.
Więcej na temat silników 1.0 EcoBoost
Popularne modele: Ford Fiesta VI, Ford B-Max, Ford Focus III, Ford C-Max II, Ford Mondeo V, Ford Transit Courier, Ford EcoSport
Ford 1.6 16V Zetec-SE
Pomimo podobnej nazwy, ten silnik nie ma nic wspólnego z jednostkami o oznaczeniu Zetec. Rodzinę Zetec-SE zapoczątkowała odmiana 1.25, a 1.6 dołączył do gamy 4 lata później. Znajdziemy go głównie w Focusach, ale i w Fiestach oraz Mondeo. To dobra propozycja dla osób kierujących się rozsądkiem – jednostka nie jest ani dynamiczna ani specjalnie oszczędna, ale właściwie nie ma słabych punktów. Plus za szerokie zaplecze części zamiennych.
Popularne modele: Ford Fiesta V, Ford Focus I, Ford Mondeo III
Ford 2.0 Duratec
Jego rodowód wywodzi się od Mazdy, bowiem jest pochodną jednostki o oznaczeniu „L” opracowanej przez tego japońskiego producenta. Opisywany silnik montowano również w Volvo w ramach ówczesnej współpracy w jednym koncernie. Przez sporą moc znalazł zastosowanie w minivanach i Mondeo. Nie jest zbyt oszczędny, ale oprócz wrażliwych elementów (cewek zapłonowych i pomp paliwa) niezawodność stoi na wysokim poziomie. Uwaga: nie są to bliźniacze odmiany wspomnianych silników „L” produkowanych przez Mazdę.
Popularne modele: Ford Fiesta V, Ford Focus II, Ford Focus III, Ford Galaxy II, Ford S-Max I, Ford Mondeo IV
Honda 1.8 i-VTEC
Jednostka pojawiła się w 2006 roku wraz z prezentacją Civica VIII zwanego „UFO”. Należy do serii „R”, ma pośredni wtrysk paliwa i system zmiennych faz rozrządu VTEC. Nie znajdziemy w nim doładowania, ale na osiągi nikt nie powinien narzekać. Każdy z pewnością doceni wysoką kulturę pracy, dobrą ekonomikę i wysoką trwałość tej jednostki napędowej. Niestety, jak na Hondę przystało, części nie dostaniemy po niskich cenach.
Popularne modele: Honda Civic VIII, Honda FR-V
Honda 2.0 VTEC (K20)
Świetne połączenie sportowego charakteru, względnie niewielkiego spalania z ponadprzeciętną niezawodnością. Bazowe odmiany rozwijające ok. 150 KM napędzają Accordy i CR-V, wzmocnione natomiast znajdziemy w Civicu Type-R. Silnik uwielbia wysokie obroty i… nie lubi się psuć. Podobnie jak w 1.8 – z dostępnością części nie ma problemu, ale są one drogie. Oznaczenie K20 znajdziemy również w silnikach o pojemnościach 2.3 i 2.4.
Popularne modele: Honda Civic VII Type-R, Honda Civic VIII Type-R, Honda CR-V II, Honda Accord VII
Jeep/Chrysler 5.7 HEMI
Prawdziwy amerykański potwór. Oprócz 5.7 występował także w wariantach o pojemności 6,1- i 6,4-litra. Jego rasowe brzmienie jest nie do podrobienia. Silnik ma dwa zawory na cylinder, żeliwny kadłub V8 i rozrząd z wałkami w kadłubie. Ciężko go „zajechać”, w dodatku bez problemów toleruje LPG. Na całe szczęście, ponieważ spalanie nierzadko przekracza 20 l/100 km. Ale nie ma co ukrywać: takich silników nikt nie kupuje dla liczenia każdej kropli paliwa.
Popularne modele: Jeep Commander, Jeep Grand Cherokee WK, Jeep Grand Cherokee WK2, Chrysler 300C
Kia/Hyundai 1.4-1.6 (Gamma)
Początkowo te silniki miały pośredni wtrysk benzyny, później zastąpiono go bezpośrednim i dodano wariant turbodoładowany. Jednostki pod względem osiągów i spalania wypadają przeciętnie, zwłaszcza bazowa 1.4/90 KM mająca zadyszkę już w kompaktowym Cee’dzie. Trudno nazwać je awaryjnymi, ale trzeba pamiętać o wymianach oleju przynajmniej co 15 tys. km. Zdarzają się też przypadki rozciągającego łańcucha rozrządu. Ceny części nie należą do najniższych w klasie.
Popularne modele: Kia Rio III, Kia Soul I, Kia Venga, Kia Cee’d I, Kia Cee’d II, Hyundai i20 I, Hyundai i30 I, Hyundai i30 II
Mazda 1.8-2.5 (seria L)
Wzór trwałości. Silniki praktycznie bezobsługowe, które sporadycznie mogą zużywać olej, a przy dużych przebiegach należy skontrolować stan łańcucha rozrządu. Do tego mają zadowalające osiągi i okazują się dość ekonomiczne. Ich debiut datuje się na 2002 rok w Maździe 6 I, później jednostki serii L wyparły nowoczesne silniki SkyActiv. Uwaga: w Maździe 6 II po liftingu z 2010 roku silnik otrzymał bezpośredni wtrysk (DISI), utrudniający prawidłową pracę z instalacjami LPG.
Popularne modele: Mazda 3 I, Mazda 3 II, Mazda 5 I, Mazda 5 II, Mazda 6 I, Mazda 6 II
Subaru 2.0 (EJ)
Wolnossące odmiany tego silnika z przeciwsobnym układem cylindrów znajdziemy w SUV-ach Subaru (Forester, Legacy), turbodoładowaną również w Imprezie WRX. Cechuje go żywiołowa charakterystyka, wysoka kultura pracy i duże zapotrzebowanie na paliwo. Wolnossące da się „zagazować”, jednak konieczna będzie okresowa regulacja zaworów. Kluczem do bezproblemowej jazdy jest dbałość o regularne wymiany oleju i znalezienie doświadczonego i znającego ten silnik mechanika.
Popularne modele: Subaru Forester II, Subaru Forester III, Subaru Legacy II, Subaru Legacy III, Subaru Legacy IV, Subaru Impreza I, Subaru Impreza II, Subaru Impreza III
Toyota 1.0 (R3)
Podstawowa jednostka Toyoty, montowana w Aygo, Yarisie i rzadko spotykanym iQ. Przez swoją moc (69 KM) i konstrukcję (3 cylindry) nie jest demonem szybkości i balsamem dla uszu, ale pod względem spalania i niezawodności nie ma sobie równych. Dla własnego komfortu warto po zakupie używanego auta z tym silnikiem wymienić najsłabszy jego punkt, czyli pompę cieczy. Ciekawostka: jednostka jest produkowana w zakładach Toyoty w Wałbrzychu.
Popularne modele: Citroen C1 I, Peugeot 107, Toyota Aygo I, Toyota Aygo II, Toyota Yaris II, Toyota Yaris III, Toyota iQ
Toyota 1.6 VVT-i (ZR)
124-konna jednostka, idealna do sprawnego napędzania kompaktowych Toyot. Ma również spokrewnionych konstrukcyjnie „braci” o pojemnościach 1.8 i 2.0. Wszystkie mają bezobsługowy łańcuch rozrządu, a z czasem dodano do nich system Valvematic, czyli mechaniczną regulację wzniosu zaworów. Poprawiło to pracę silnika na niskich obrotach. 1.6 VVT-i w zasadzie nie ma wad. Dla oszczędnych może nią być fakt, że niezbyt nadaje się do zasilania gazem.
Popularne modele: Toyota Corolla X, Toyota Auris I, Toyota Auris II, Toyota Avensis II
Toyota 1.8 VVT-i (ZZ)
Początek rodziny silników ZZ datuje się na 1999 rok, kiedy jednostki otrzymały zmienne fazy zaworowe, oznaczone jako VVT-i. Wszystkie mają łańcuch rozrządu i sporą moc, w Corolli TS mającą nawet 225 KM. Początkowo silniki trapiło tak wysokie zużycie oleju, że producent wymieniał je już na gwarancji. Problem wtedy ustał. Oprócz tej przypadłości usterki zdarzają się sporadycznie.
Popularne modele: Toyota Corolla IX TS, Toyota Avensis I, Toyota RAV4 II
Toyota 1.8 Hybrid
Kunszt Toyoty w konstruowaniu jednostek hybrydowych. W tym przypadku silnik elektryczny połączono z 1.8, mającym hydrauliczną kompensację luzu zaworowego. Zespół zachwyca wysoką niezawodnością i użytecznością w jeździe miejskiej, podczas której silnik elektryczny wspomaga spalinowy, zmniejszając spalanie. W trasie nieco odczuwa się brak mocy, a ekonomiczność znacząco się pogarsza. Bez wątpienia można powiedzieć, że to jeden z najmniej awaryjnych zespołów napędowych we współczesnej gamie Toyoty.
10 używanych samochodów hybrydowych z Japonii: pewne i oszczędne!
Popularne modele: Toyota Prius III, Toyota Auris II, Lexus CT
Polecamy uwadze nasze najnowsze rankingi polecanych i odradzanych silników:
Polecane silniki benzynowe w samochodach europejskich
Najlepsze nowoczesne turbodiesle w używanych autach
Najlepsze silniki benzynowe ostatnich 25 lat