Polecane silniki benzynowe

W tej części przedstawiamy silniki benzynowe z Azji i USA. Królują przede wszystkim niezniszczalne konstrukcje japońskie, choć udanymi silnikami może się pochwalić również Ford i Jeep.

Litrowa, doładowana jednostka Forda (1.0 EcoBoost) dowodzi, że da się opracować trwały silnik, stosując zaawansowany downsizing. Potężny, 5,7-litrowy silnik Jeepa jest jego całkowitym przeciwieństwem, ale oba łączy naprawdę znikoma awaryjność. Do tego zdążyły już nas przyzwyczaić jednostki montowane w Hondach i Toyotach i w poniższym zestawieniu znajdziemy ich najwięcej. W wielu silnikach kluczem do sukcesu jest pilnowanie terminów wymiany oleju lub ich umiejętna eksploatacja. Nie należy się bać hybryd Toyoty – już nie raz udowodniły, że psują się nawet rzadziej od tradycyjnych jednostek benzynowych, czyli prawie w ogóle. Uwagę należy poświęcić kondycji akumulatorów trakcyjnych.

Przygotowaliśmy zestawienie 30 najlepszych silników benzynowych, które z czystym sumieniem można każdemu polecić. Warto się nim kierować, nawet mając już upatrzony konkretny model i szukać go właśnie z najlepszą jednostką napędową pod maską. Zestawienie podzieliliśmy na dwie części: silniki producentów europejskich i z reszty świata. W tym skupiamy się na tych spoza Europy – czyli montowanych w samochodach azjatyckich i amerykańskich.

Ford 1.0 EcoBoost

Ford 1.0 EcoBoost

140 KM z litra pojemności? Ford tego dokonał, i to w wielkim stylu. Jego silnik ma zaledwie 3 cylindry, turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny. W zależności od wersji rozwija od 100 do 140 KM. Downsizing w wykonaniu Forda okazał się na tyle dopracowany, że na razie ta wysilona jednostka napędowa nie sprawia większych problemów. Z powodzeniem radzi sobie z napędzaniem tak dużych aut jak Mondeo czy Transit Courier. Pali przy tym niedużo oraz zaskakuje miękką i cichą pracą. Silnik debiutował w 2012 r. i 8 lat rynkowego stażu pozwoliło mu wyrobić o sobie pozytywną opinię.

Więcej na temat silników 1.0 EcoBoost

Popularne modele: Ford Fiesta VI, Ford B-Max, Ford Focus III, Ford C-Max II, Ford Mondeo V, Ford Transit Courier, Ford EcoSport

Ford Fiesta VI
Silnik 1.0 EcoBoost w dwóch wersjach (100 i 125 KM) pojawił się w Fieście VI po liftingu (2012 r.). Po dwóch latach ofertę uzupełniła odmiana 140-konna.

Ford 1.6 16V Zetec-SE

Ford 1.6 16V Zetec-SE

Pomimo podobnej nazwy, ten silnik nie ma nic wspólnego z jednostkami o oznaczeniu Zetec. Rodzinę Zetec-SE zapoczątkowała odmiana 1.25, a 1.6 dołączył do gamy 4 lata później. Znajdziemy go głównie w Focusach, ale i w Fiestach oraz Mondeo. To dobra propozycja dla osób kierujących się rozsądkiem – jednostka nie jest ani dynamiczna ani specjalnie oszczędna, ale właściwie nie ma słabych punktów. Plus za szerokie zaplecze części zamiennych.

Popularne modele: Ford Fiesta V, Ford Focus I, Ford Mondeo III

Ford Focus I
Jednostki 1.4 16V i 1.6 16V z opisywanej serii Zetec-SE stanowiły popularne źródło napędu w pierwszej generacji Forda Focusa.

Ford 2.0 Duratec

Ford 2.0 Duratec

Jego rodowód wywodzi się od Mazdy, bowiem jest pochodną jednostki o oznaczeniu „L” opracowanej przez tego japońskiego producenta. Opisywany silnik montowano również w Volvo w ramach ówczesnej współpracy w jednym koncernie. Przez sporą moc znalazł zastosowanie w minivanach i Mondeo. Nie jest zbyt oszczędny, ale oprócz wrażliwych elementów (cewek zapłonowych i pomp paliwa) niezawodność stoi na wysokim poziomie. Uwaga: nie są to bliźniacze odmiany wspomnianych silników „L” produkowanych przez Mazdę.

Popularne modele: Ford Fiesta V, Ford Focus II, Ford Focus III, Ford Galaxy II, Ford S-Max I, Ford Mondeo IV

Ford Mondeo IV
W Mondeo IV 2.0 Duratec nie był już zaawansowaną konstrukcją, a mimo tego pozostała w ofercie do końca produkcji (włącznie z nowoczesnymi silnikami EcoBoost).

Honda 1.8 i-VTEC

Honda 1.8 i-VTEC

Jednostka pojawiła się w 2006 roku wraz z prezentacją Civica VIII zwanego „UFO”. Należy do serii „R”, ma pośredni wtrysk paliwa i system zmiennych faz rozrządu VTEC. Nie znajdziemy w nim doładowania, ale na osiągi nikt nie powinien narzekać. Każdy z pewnością doceni wysoką kulturę pracy, dobrą ekonomikę i wysoką trwałość tej jednostki napędowej. Niestety, jak na Hondę przystało, części nie dostaniemy po niskich cenach.

Popularne modele: Honda Civic VIII, Honda FR-V

Honda Civic VIII
Benzynowy 1.8 idealnie pasuje do kompaktowego Civica. Dla niektórych jego jedyną wadą jest przeciętna tolerancja instalacji gazowych.

Honda 2.0 VTEC (K20)

Honda K24 engine

Świetne połączenie sportowego charakteru, względnie niewielkiego spalania z ponadprzeciętną niezawodnością. Bazowe odmiany rozwijające ok. 150 KM napędzają Accordy i CR-V, wzmocnione natomiast znajdziemy w Civicu Type-R. Silnik uwielbia wysokie obroty i… nie lubi się psuć. Podobnie jak w 1.8 – z dostępnością części nie ma problemu, ale są one drogie. Oznaczenie K20 znajdziemy również w silnikach o pojemnościach 2.3 i 2.4.

Popularne modele: Honda Civic VII Type-R, Honda Civic VIII Type-R, Honda CR-V II, Honda Accord VII

Honda CR-V II
Chętni na Hondę CR-V w Europie przez pierwsze 3 lata byli „skazani” na benzynową odmianę 2.0. W 2004 roku do oferty dołączył 2,2-litrowy turbodiesel.

Jeep/Chrysler 5.7 HEMI

Jeep Chrysler 5.7 HEMI

 

Prawdziwy amerykański potwór. Oprócz 5.7 występował także w wariantach o pojemności 6,1- i 6,4-litra. Jego rasowe brzmienie jest nie do podrobienia. Silnik ma dwa zawory na cylinder, żeliwny kadłub V8 i rozrząd z wałkami w kadłubie. Ciężko go „zajechać”, w dodatku bez problemów toleruje LPG. Na całe szczęście, ponieważ spalanie nierzadko przekracza 20 l/100 km. Ale nie ma co ukrywać: takich silników nikt nie kupuje dla liczenia każdej kropli paliwa.

Popularne modele: Jeep Commander, Jeep Grand Cherokee WK, Jeep Grand Cherokee WK2, Chrysler 300C

Chrysler 300C
Bulgocące V8 idealnie pasuje do muskularnej sylwetki Chryslera 300C. Oprócz 5.7 przewidziano również wariant 6.1 SRT-8 (431 KM; fot.).

Kia/Hyundai 1.4-1.6 (Gamma)

Kia Hyundai 1.4-1.6 (Gamma)

Początkowo te silniki miały pośredni wtrysk benzyny, później zastąpiono go bezpośrednim i dodano wariant turbodoładowany. Jednostki pod względem osiągów i spalania wypadają przeciętnie, zwłaszcza bazowa 1.4/90 KM mająca zadyszkę już w kompaktowym Cee’dzie. Trudno nazwać je awaryjnymi, ale trzeba pamiętać o wymianach oleju przynajmniej co 15 tys. km. Zdarzają się też przypadki rozciągającego łańcucha rozrządu. Ceny części nie należą do najniższych w klasie.

Popularne modele: Kia Rio III, Kia Soul I, Kia Venga, Kia Cee’d I, Kia Cee’d II, Hyundai i20 I, Hyundai i30 I, Hyundai i30 II

Kia Cee'd I
Opisywane odmiany silników 1.4/1.6 występowały w pierwszych generacjach Kii Cee’d (fot.) i Hyundaia i30.

Mazda 1.8-2.5 (seria L)

Mazda 1.8-2.5 (seria L)

Wzór trwałości. Silniki praktycznie bezobsługowe, które sporadycznie mogą zużywać olej, a przy dużych przebiegach należy skontrolować stan łańcucha rozrządu. Do tego mają zadowalające osiągi i okazują się dość ekonomiczne. Ich debiut datuje się na 2002 rok w Maździe 6 I, później jednostki serii L wyparły nowoczesne silniki SkyActiv. Uwaga: w Maździe 6 II po liftingu z 2010 roku silnik otrzymał bezpośredni wtrysk (DISI), utrudniający prawidłową pracę z instalacjami LPG.

Popularne modele: Mazda 3 I, Mazda 3 II, Mazda 5 I, Mazda 5 II, Mazda 6 I, Mazda 6 II

Mazda 5 I
Na silnikach z serii L opracowano benzynową gamę jednostek napędowych pierwszej generacji Mazdy 5.

Subaru 2.0 (EJ)

Subaru 2.0 (EJ)

Wolnossące odmiany tego silnika z przeciwsobnym układem cylindrów znajdziemy w SUV-ach Subaru (Forester, Legacy), turbodoładowaną również w Imprezie WRX. Cechuje go żywiołowa charakterystyka, wysoka kultura pracy i duże zapotrzebowanie na paliwo. Wolnossące da się „zagazować”, jednak konieczna będzie okresowa regulacja zaworów. Kluczem do bezproblemowej jazdy jest dbałość o regularne wymiany oleju i znalezienie doświadczonego i znającego ten silnik mechanika.

Popularne modele: Subaru Forester II, Subaru Forester III, Subaru Legacy II, Subaru Legacy III, Subaru Legacy IV, Subaru Impreza I, Subaru Impreza II, Subaru Impreza III

Subaru Forester III
Paliwożerny, benzynowy 2.0 stanowi bez wątpienia bezpieczniejszą opcję od pierwszych serii turbodiesli Subaru (również boxer), które również trafiły do Forestera.

Toyota 1.0 (R3)

Toyota 1.0

Podstawowa jednostka Toyoty, montowana w Aygo, Yarisie i rzadko spotykanym iQ. Przez swoją moc (69 KM) i konstrukcję (3 cylindry) nie jest demonem szybkości i balsamem dla uszu, ale pod względem spalania i niezawodności nie ma sobie równych. Dla własnego komfortu warto po zakupie używanego auta z tym silnikiem wymienić najsłabszy jego punkt, czyli pompę cieczy. Ciekawostka: jednostka jest produkowana w zakładach Toyoty w Wałbrzychu.

Popularne modele: Citroen C1 I, Peugeot 107, Toyota Aygo I, Toyota Aygo II, Toyota Yaris II, Toyota Yaris III, Toyota iQ

Toyota Yaris II
3-cylindrowy 1.0 zaspokoi potrzeby wyłącznie spokojnych kierowców Yarisa. W mniejszej Aygo i bliźniaczych Citroenie C1/Peugeocie 107 jest to z kolei dość żwawa propozycja.

Toyota 1.6 VVT-i (ZR)

Toyota 1.6 VVT-i (ZR)

124-konna jednostka, idealna do sprawnego napędzania kompaktowych Toyot. Ma również spokrewnionych konstrukcyjnie „braci” o pojemnościach 1.8 i 2.0. Wszystkie mają bezobsługowy łańcuch rozrządu, a z czasem dodano do nich system Valvematic, czyli mechaniczną regulację wzniosu zaworów. Poprawiło to pracę silnika na niskich obrotach. 1.6 VVT-i w zasadzie nie ma wad. Dla oszczędnych może nią być fakt, że niezbyt nadaje się do zasilania gazem.

Popularne modele: Toyota Corolla X, Toyota Auris I, Toyota Auris II, Toyota Avensis II

Toyota Corolla X
Napęd w postaci benzynowego 1.6 VVT-i w zupełności wystarczy do niemałej przecież Corolli. Lekką „zadyszkę” łapie dopiero w Avensisie.

Toyota 1.8 VVT-i (ZZ)

Toyota 1.8 VVT-i (ZZ)

Początek rodziny silników ZZ datuje się na 1999 rok, kiedy jednostki otrzymały zmienne fazy zaworowe, oznaczone jako VVT-i. Wszystkie mają łańcuch rozrządu i sporą moc, w Corolli TS mającą nawet 225 KM. Początkowo silniki trapiło tak wysokie zużycie oleju, że producent wymieniał je już na gwarancji. Problem wtedy ustał. Oprócz tej przypadłości usterki zdarzają się sporadycznie.

Popularne modele: Toyota Corolla IX TS, Toyota Avensis I, Toyota RAV4 II

Toyota RAV4 II
125-konna jednostka 1.8 VVT-i doskonale sprawdzała się w „krótkiej”, rekreacyjnej odmianie Toyoty RAV4 II.

Toyota 1.8 Hybrid

Toyota 1.8 Hybrid

Kunszt Toyoty w konstruowaniu jednostek hybrydowych. W tym przypadku silnik elektryczny połączono z 1.8, mającym hydrauliczną kompensację luzu zaworowego. Zespół zachwyca wysoką niezawodnością i użytecznością w jeździe miejskiej, podczas której silnik elektryczny wspomaga spalinowy, zmniejszając spalanie. W trasie nieco odczuwa się brak mocy, a ekonomiczność znacząco się pogarsza. Bez wątpienia można powiedzieć, że to jeden z najmniej awaryjnych zespołów napędowych we współczesnej gamie Toyoty.

10 używanych samochodów hybrydowych z Japonii: pewne i oszczędne!

Popularne modele: Toyota Prius III, Toyota Auris II, Lexus CT

Toyota Prius III
Hybrydowy zespół napędowy na bazie benzynowego 1.8 pojawił się w 2009 roku w Toyocie Prius III. Później zasilił komory silnikowe hybrydowych Aurisów i najmniejszego z Lexusów – CT.

Polecamy uwadze nasze najnowsze rankingi polecanych i odradzanych silników:

Polecane silniki benzynowe w samochodach europejskich

Najlepsze nowoczesne turbodiesle w używanych autach

Najlepsze silniki benzynowe ostatnich 25 lat

Awaryjne turbodiesle, które na pewno zrujnują portfel!

Najgorsze silniki benzynowe, w tym starsze jednostki!

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4]