Jeep Grand Cherokee WK 20

Coraz trudniej kupić zadbanego i nie przerobionego do off-roadu Jeepa. Ten samochód mocno sprowadza na ziemię swoimi kosztami eksploatacji. Poznajmy opinie o 3. generacji Jeepa Grand Cherokee.

Jeep Grand Cherokee nigdy nie szedł na kompromisy. Na każdym kroku przypomina, że jest samochodem terenowym z prawdziwego zdarzenia, choć w przypadku trzeciego wcielenia producent postarał się o to, by zdolności terenowe połączyć z optymalnym zachowaniem na asfalcie. W tym celu dokonał zmian w zawieszeniu, montując z przodu niezależną konstrukcję z dwoma wahaczami (z tyłu: nadal sztywna oś) i zmodernizował układ kierowniczy. Jeep przypomina o swoim terenowym rodowodzie wysokim prześwitem (21 cm) i świetnym napędem na 4 koła z reduktorem i elektronicznymi blokadami mostów. Nosi on nazwę Quadra-Drive II i nie był jedynym tego typu układem montowanym w Grand Cherokee III: występował również Quatra-Trac I (4×4 bez blokad) oraz Quadra-Trac II (taki sam, z dodanym reduktorem). Co ciekawe, w ogłoszeniach sporadycznie można trafić na… tylnonapędowe Jeepy, głównie z rynku amerykańskiego. Ten samochód powstał w czasach, gdy w tak dużych modelach nie przewidywano montażu niewielkich silników z turbodoładowaniem, stąd odbiorcy skazani są co najmniej na jednostki V6. Wszystkie – włącznie z turbodieslem – pochłaniają co najmniej kilkanaście litrów paliwa na 100 km. Mimo niewielkiego wysilenia, nie wszystkie zaliczają się do grona bezawaryjnych.

Test Jeepa Grand Cherokee IV (WK2) 3.0 CRD Overland

Jeep Grand Cherokee WK 10
W internecie nie brakuje wystawionych na sprzedaż Jeepów z przeróbkami sugerującymi częste użytkowanie w trudnym terenie. Nie mówimy, że ten samochód się do niego nie nadaje, ale tak forsowna eksploatacja mocno odbija się potem na kieszeni kolejnego właściciela.

Na zakup względnie zadbanego Jeepa Grand Cherokee III (WK/WH) wystarczy mieć przygotowane już ok. 30 tys. zł. Pragniemy jednak zastrzec, że nawet zatankowanie tego samochodu oznacza mały majątek, nie mówiąc o komplecie dedykowanych opon i o stawkach ubezpieczeniowych dla przeszło 4-/5-litrowych silników. Czy coś jest w stanie zrekompensować kosztowny charakter wielkiego Jeepa? Zobaczmy, co o nim sądzą użytkownicy.

Jeep Grand Cherokee WK 21
W kilkunastoletnich już Jeepach Grand Cherokee III coraz więcej uwagi trzeba poświęcać prawidłowości pracy napędu 4×4 i kontroli wycieków ze skrzyni biegów czy dyferencjałów. Uwaga: producent nie przewidział przekładni z ręczną zmianą biegów.

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – wnętrze

Od strony wizualnej stonowany kokpit Jeepa zdobywa raczej dobre recenzje. Gorsze tyczą się tworzyw, z jakich go zmontowano i samej precyzji montażu. Pod tym względem lepsza sytuacja panuje w samochodach przeznaczonych na rynek europejski: amerykańskie Jeepy są nie tylko gorzej wykonane, ale i zaskakująco ubogo wyposażone. Widoczne na zdjęciu poniżej drewniane wstawki w rzeczywistości stanowią elementy plastikowe. Wszystkie Grand Cherokee III posiadają automatyczne skrzynie biegów, poszczególne egzemplarze mogą się różnić przełącznikami pracy napędu 4×4 (w zależności od typu układu, jaki w nim zamontowano). Osoba kierująca Jeepem ma świetny ogląd na sytuację dziejącą się wokół samochodu, pozytywnie należy też ocenić widoczność w każdym kierunku.

Jeep Grand Cherokee WK 04
Podniszczony kokpit (głównie wytarta kierownica) wcale nie muszą oznaczać wysokiego przebiegu Jeepa.

Muskularna sylwetka Grand Cherokee skutecznie maskuje wymiary samochodu. W rzeczywistości nie jest on aż tak ogromny – na długość mierzy 475 cm, czyli o 6 cm mniej od 5-drzwiowej Toyoty Land Cruiser J12. W środku sprawia wrażenie samochodu pozycjonowanego od segment niżej. Doskonałe warunki panują tylko z przodu. Pasażerom kanapy brakuje miejsca nad głowami, a środkowej osobie przeszkadza biegnący środkiem tunel centralny. Na krytykę zasługuje również płytki, mieszczący zaledwie 450 l bagażnik. Prowadzi do niego bardzo wysoki próg załadunkowy, do wielkości otworu nie płyną z kolei żadne zastrzeżenia. Można się do niego dostać, uchylając wyłącznie tylną szybę.

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – silniki

Jeep przewidział minimum 6-cylindrowe jednostki napędowe. Benzynowy V6 ma pojemność 3.7, lecz nie rozwija nadzwyczajnej mocy (214 KM), przez co ma tylko akceptowalne osiągi. Znacznie żwawsze pozostają odmiany V8: 4.7 (231-309 KM) oraz 5.7 HEMI (326-352 KM). Amerykański producent przygotował również prawdziwego „potwora”, mianowicie Granda Cherokee SRT8. Pracujący pod jego maską 6.1 V8 generuje aż 426 KM i rozpędza ponad 2-tonowe auto do 100 km/h w zaledwie 5 sekund! Wszystkie wymienione silniki spalają nieprawdopodobne ilości benzyny, ale w przypadku tych najbardziej paliwożernych (4.7/5.7) nie ma większych przeciwwskazań do założenia LPG. Optimum, jeśli chodzi o osiągi i zużycie paliwa, stanowi jedyny turbodiesel – mercedesowski 3.0 V6 CRD. Przeciętną moc (218 KM) rekompensuje ogromnym momentem obrotowym (510 Nm), dzięki czemu jest równie żwawy jak Grand Cherokee z V8. Część wersji (głównie tych słabszych) zestawiano z napędem wyłącznie na tył, wszystkie z kolei łączono z „automatami”.

Jeep Grand Cherokee WK 11
„Bulgocące” V8 bez wątpienia pasuje do masywnego, „amerykańskiego” wyglądu Jeepa Grand Cherokee. Spalaniem te jednostki dochodzą nawet do 20 l/100 km.
Jeep Grand Cherokee WK 08
Turbodiesel realnie potrzebuje ok. 10-12 l na każde 100 km. To i tak niezły wynik w tym samochodzie.

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jak na te gabaryty i prześwit, Jeep naprawdę nieźle się prowadzi i gładko wybiera drogowe nierówności”

„Duże lusterka, spore szyby, wysoka pozycja za kierownicą. Nawet parkowanie nie sprawia większych kłopotów”

„Już najsłabszy 3.7 V6 fajnie brzmi i zawsze ma określony zapas mocy do bezpiecznego wyprzedzenia”

„Nie ma miejsca, gdzie Grand Cherokee nie wjedzie. Z zewnątrz przypomina SUV-a, ale to prawdziwa terenówka”

 Wady 

„Jeep nie nadaje się dla 5 osób. Niewygodnie podróżuje się zwłaszcza pośrodku kanapy”

„Na dużą masę i stały napęd 4×4 nie ma rady. Samochód nawet z dieslem jest paliwożerny”

„Przez ogromny grill kamienie często uszkadzają skraplacz klimatyzacji”

„W moim Jeepie ze sporym przebiegiem skrzynia zaczyna mieć swoje fochy: poszarpuje i gubi się w zmianie przełożeń”

2006 Jeep(R) Grand Cherokee SRT8
W polskich realiach ciężko kupić Jeepa Grand Cherokee SRT8, a jeśli już, to za przynajmniej 2 razy więcej pieniędzy od zwykłego turbodiesla. Ten 426-konny samochód rozpędza się do 100 km/h w 5 sekund!

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe jednostki napędowe Jeepa uchodzą za wyjątkowo zachłanne na paliwo, ale i niespecjalnie awaryjne. Gorzej jest z turbodieslem. Niemiecka konstrukcja słynie z problemów z mechanizmem sterującym klapami w kolektorze ssącym, filtrem cząstek stałych (stanowił wyposażenie opcjonalne), wtryskiwaczami i turbosprężarką. Mimo wszystko lepiej się przygotować na wydatki związane z naprawami układu napędowego. W wyeksploatowanych Jeepach z reguły trzeba wymienić poduszki dyferencjałów i łożyska podporowe wałów napędowych. Interwencji mogą wymagać wahacze przedniego zawieszenia czy układ wspomagania kierownicy (głównie pompa wspomagania). Używane Jeepy zmagają się z postępującymi wyciekami oleju z silników i skrzyń biegów, wolne są jednak od poważnych problemów z korozją. Mimo wszystko uważajmy na rynkowe okazje. Ich ceny raczej nie wzięły się z dobrej woli właścicieli, tylko konieczności mocnego doinwestowania w samochód. A w Jeepie Grand Cherokee nawet wydatki na opony liczone są w tysiącach złotych.

Jeep Grand Cherokee WK 05
Skrzynie automatyczne dobrze znoszą zazwyczaj ciężką eksploatację Jeepów. W tym samochodzie nie przewidziano przekładni z ręczną zmianą biegów.

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN widnieje w odsłoniętej wnęce w obudowie deski rozdzielczej, przed kierownicą (widok z zewnątrz). Oprócz tego znalazł się na naklejce umieszczonej na tylnym lewym błotniku.

Jeep Grand Cherokee Modelljahr 2008

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – sytuacja rynkowa

Na Jeepa Grand Cherokee III wystarczy ok. 20 tys. zł. Zwiększając pułap do 30 tys. zł istnieje szansa zakupu samochodu nie wymagającego poważnych, natychmiastowych inwestycji. Za zadbanego lub poliftowego Jeepa trzeba już zapłacić w okolicach 40 tys. zł, a najdroższe podchodzą pod 50 tys. zł. Na aukcjach panuje dominacja diesli, sporadycznie można trafić 3.7 V6 z LPG. Niemal wszystkie samochody posiadają napęd na 4 koła.

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – podsumowanie

Optymalne auto do ciągnięcia ciężkiej przyczepy i użytkowania na słabych jakościowo drogach. Jako samochód rodzinny Grand Cherokee rozczarowuje niezbyt obszernym wnętrzem i małym bagażnikiem, nie każdy też zaakceptuje przeciętną jakość wykonania kokpitu. Wjedzie jednak znacznie głębiej w teren od konkurentów, a to dla wielu wystarczający argument, by zaufać potencjałowi układu napędowego Jeepa.

Polecamy nasze artykuły o innych używanych Jeepach:

Używany Jeep Wrangler TJ (1996-2006) – opinie

Używany Jeep Renegade (od 2014 r.) – opinie

Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie

Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.475/187/174 cm
Rozstaw osi278 cm
Pojemność bagażnika450-1909 l
Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz.)
Silnik3.7 V64.7 V84.7 V85.7 HEM6.1 SRT8
Pojemność3701 cm³4701 cm³4701 cm³5654 cm³6059 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc214 KM231 KM309 KM326 KM426 KM
Maks. moment319 Nm410 Nm453 Nm500 Nm569 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s8,8 s8,2 s7,1 s5,0 s
Prędkość maks.180 km/h200 km/h210 km/h208 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa13,1 l/100 km14,8 l/100 km15,7 l/100 km15,4 l/100 km16,0 l/100 km
Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik3.0 CRD
Pojemność2967 cm³
Paliwoturbodiesel
Maks. moc218 KM
Maks. moment510 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,0 s
Prędkość maks.200 km/h
Śr. zużycie paliwa10,3 l/100 km

Używany Jeep Grand Cherokee (WK/WH) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here