UżywaneUżywany Ford B-Max (2012-2017) - który silnik wybrać?

Używany Ford B-Max (2012-2017) – który silnik wybrać?

Brak środkowego słupka czyni z B-Maxa auto niebywale wygodne w codziennym użytkowaniu. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Forda B-Maxa?

B-Max to najmniejszy i zarazem ostatni w kolejności wprowadzenia na rynek rodzinny model Forda (po C-Maxie, S-Maxie i Galaxy). Już w momencie debiutu mocno czuł na plecach oddech miejskich crossoverów, wówczas intensywnie podgryzających segment mikrovanów. W końcu musiał ustąpić im miejsca. Auto zniknęło z oferty po 5 latach bez przeprowadzenia liftingu, a następcą został uterenowiony EcoSport. Szkoda, bo B-Max naprawdę zaskakiwał odważnymi rozwiązaniami technicznymi podnoszącymi funkcjonalność. Najważniejszą był rzecz jasna… brak środkowych słupków. W zasadzie to one były, ale tylko po zamknięciu po obydwu stronach drzwi przednich i tylnych (każde posiada wbudowany fragment, który tworzy całość podczas wzajemnego kontaktu). W efekcie do wnętrza B-Maxa prowadzi aż 1,5-metrowy otwór wejściowy, bardzo przydający się np. przy montowaniu z tyłu fotelików dziecięcych. Auto jednak trudno uznać za wzorzec samochodu rodzinnego: jest zbyt wąskie (na kanapę wejdą najwyżej 2 osoby) i nie imponuje bagażnikiem (318-1386 l).

B-Max idealnie odnajduje się w roli samochodu do wożenia dwójki dzieci po zatłoczonym mieście. Z jakim silnikiem warto go kupić? Sprawdźmy, jakie jednostki napędowe w nim montowano.

Używany Ford B-Max – silniki benzynowe

  • 1.0 EcoBoost (100 KM, 120 KM, 125 KM, 140 KM)
  • 1.4 Duratec (86 KM, 90 KM)
  • 1.6 Ti-VCT (105 KM)

Ford dał chętnym na B-Maxa wybór między nowoczesnymi silnikami z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim (1.0 EcoBoost) a wolnossącymi odmianami z wtryskiem wielopunktowym (1.4 Duratec i 1.6 Ti-VCT). Wszystkie montowano przez cały okres produkcji modelu. 1.0 EcoBoost rozwija 100, 120, 125 lub 140 KM, z kolei silniki bez turbo odpowiednio 90 KM i 105 KM. Wyjątek stanowi 1.4 Duratec w wersji z fabryczną instalacją gazową (ma 86 KM). Jej obecność to nie lada ciekawostka, bo jednostki Forda generalnie słabo tolerują LPG: wolnossące wymagają regulacji zaworów, a EcoBoost drogiej instalacji przystosowanej do współpracy z wtryskiem bezpośrednim. We wszystkich silnikach spotkamy rozrząd napędzany paskiem. Wymianę najlepiej ustalić na co 100 tys. km (1.4, 1.6) lub 200 tys. km (1.0 EcoBoost). Początkowe partie litrowych silników trapiły kłopoty z układem chłodzenia, co prowadziło do wypalenia uszczelki pod głowicą (Ford wyeliminował tę przypadłość w 2013 roku). W wariantach 1.4 trzeba nastawić się na awarie cewek zapłonowych i alternatorów, a w 1.6 – sond lambda i czujników położenia wału. Wszystkie benzynowe wersje łączono z 5-biegowymi skrzyniami. Jedynie 1.6 Ti-VCT opcjonalnie konfigurowano z dwusprzęgłową przekładnią Powershift.

Ford B-Max – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 998 cm³ 998 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 100 KM 120 KM 125 KM 140 KM
Maks. moment 170 Nm 200 Nm 170 Nm 180 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s 11,2 s 11,2 s 10,4 s
Prędkość maks. 175 km/h 189 km/h 189 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 5,0 l/100 km
Ford B-Max – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 1.4 Duratec 1.4 Duratec (LPG) 1.6 Ti-VCT
Pojemność 1388 cm³ 1388 cm³ 1596 cm³
Paliwo PB PB + LPG PB
Maks. moc 90 KM 86 KM 105 KM
Maks. moment 128 Nm 123 Nm 150 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s 13,8 s 12,1 s
Prędkość maks. 171 km/h 171 km/h 182 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 7,6 l/100 km* 6,4 l/100 km

*zużycie LPG

Ford B-Max 1.4 Duratec
Benzynowe jednostki średnio spalają ok. 6-7 l/100 km. Za najoszczędniejsze uchodzą 100-konne 1.0 EcoBoost (nawet poniżej 6 l/100 km).

Używany Ford B-Max – silniki Diesla

  • 1.5 TDCi (75 KM, 95 KM)
  • 1.6 TDCi (95 KM)

W B-Maxie występowały dwa turbodiesle: fordowski 1.5 TDCi oraz pochodzący od PSA 1.6 TDCi (czyli 1.6 HDi). Obydwa nie rozwijają nawet 100 KM: w 1.5 TDCi można liczyć na 75 lub 95 KM, natomiast 1.6 TDCi oferowano tylko w wersji 95-konnej. Niski poziom wysilenia przekłada się na uproszczony osprzęt (np. turbo ze stałą gemoetrią w 1.5 TDCi/75 KM) i niezły poziom niezawodności. Nie można co prawda wykluczać nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami w 1.6 TDCi i awarii DPF-ów w autach eksploatowanych po mieście, ale wydatki na naprawy są zazwyczaj mocno przewidywalne. Świetnie wypada też zużycie paliwa, gdyż oscyluje w granicach 5-6 l/100 km. Niestety, także wysokoprężne B-Maxy zestawiano ze skrzyniami ręcznymi o 5 przełożeniach. Diesli nie łączono z przekładniami automatycznymi.

Ford B-Max – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 TDCi 1.5 TDCi 1.6 TDCi
Pojemność 1498 cm³ 1498 cm³ 1560 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 75 KM 95 KM 95 KM
Maks. moment 185 Nm 215 Nm 215 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,5 s 13,0 s 13,9 s
Prędkość maks. 158 km/h 174 km/h 174 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 4,0 l/100 km 4,0 l/100 km
FORD B-Max 1.6TDCi
Diesle jeżdżą „o kropelce” i się zanadto nie psują. To dobry wybór w B-Maxie.

Używany Ford B-Max – który silnik wybrać?

Żaden silnik nie zasługuje na to, by go odradzać. Lepiej dwa razy zastanowić się jedynie nad zakupem aut benzynowych z LPG lub bez historii serwisowej dokumentującej chociażby wymiany rozrządu (tu niezależnie od wersji silnikowej). Do miasta wystarczy silnik 1.4 i bazowy diesel. Mocniejsze z powodzeniem sprawdzą się także na drogach szybkiego ruchu.

Przeczytaj więcej na temat używanego Forda B-Max:

Używany Ford B-Max (2012-2017) – opinie użytkowników

FORD B-Max 16TDCi 95KM 5MT WE492EK 05-2013

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji