Ford C-Max II

Ostatni kompaktowy minivan Forda występował z wieloma silnikami. Czy cieszą się dobrymi opiniami? Który silnik wybrać w używanym Fordzie C-Max II?

Ford C-Max, podobnie jak wiele innych minivanów, ugiął się pod ciężarem popularności SUV-ów i crossoverów. W efekcie auto wycofano z produkcji w 2019 roku bez podania następcy. W ślad za nim poszły inne rodzinne modele Forda, bowiem producent w 2022 roku zapowiedział zaprzestanie wytwarzania większego S-Maxa i Galaxy.

Minivany Forda nie tracą jednak zainteresowania na rynku wtórnym. W przypadku C-Maxa można mówić o pewnym urozmaiceniu gamy, bowiem obejmowała ona dwie wersje nadwoziowe: krótką (438 cm; 5-osobową) oraz długą (452 cm; 5- lub 7 osób). Ta ostatnia, określana jako Ford Grand C-Max, ma przy tym inaczej zaprojektowany tył i wyróżnia się obustronnymi, przesuwanymi tylnymi drzwiami (w wersji podstawowej zastosowano otwierane tradycyjnie). Do bagażników wejdzie 432-1723 l pakunków (C-Max) lub 550-1742 l (Grand C-Max). Jeśli chcemy regularnie wozić nim 7 osób, lepiej mieć z tyłu głowy fakt, że dodatkowe siedzenia niemal dotykają tylnej szyby, zatem przestrzeń bagażowa jest minimalna.

Z jakim silnikiem warto rozważyć używanego Forda C-Maxa II? Było ich wiele, od ekonomicznych do całkiem mocnych. Przyjrzyjmy się gamie silnikowej minivana Forda.

Używany Ford C-Max II – silniki benzynowe

O dziwo, Forda C-Maxa II przez cały okres produkcji można było kupić z silnikiem wolnossącym, konkretnie 1.6 TI-VCT o mocy 85 KM (choć nie mamy pewności, czy taka konfiguracja równie długo występowała na polskim rynku). Jego dwie mocniejsze odmiany, 105 KM i 125 KM, wycofano w 2014 roku, ale za to kontynuowano wytwarzanie wariantu z fabryczną instalacją gazową (117 KM). Ten silnik jako jedyny w gamie wykorzystuje wielopunktowy wtrysk paliwa i całkiem nieźle znosi zasilanie LPG. Awaryjność nie jest przesadna, bowiem ze sporadycznymi usterkami sond lambda, czujników położenia wału i kół zmiennych faz rozrządu da się żyć. 1.6 Ti-VCT odradzamy natomiast osobom przywiązującym dużo uwagi do osiągów.

Te są mocną stroną jednostek turbodoładowanych. W C-Maxie II montowano trzy benzynowe: 1.0 EcoBoost (100/125 KM; lata 2012-2019) 1.6 EcoBoost (150/182 KM; lata 2010-2015) i 1.5 EcoBoost (150/182 KM; lata 2015-2019). 1.0 EcoBoost wyparł z gamy dwie mocniejsze warianty 1.6 Ti-VCT, natomiast 1.5 EcoBoost zadebiutował po wycofaniu z oferty 1.6 EcoBoost. Poza turbosprężarką, we wszystkich EcoBoostach spotkamy także bezpośredni wtrysk paliwa i pasek rozrządu z rekomendowanym przez Forda długim okresem do wymiany (co 240 tys. km). Radzimy jednak go skrócić, a przynajmniej systematycznie zlecać kontrolę stanu paska rozrządu.

Starsze silniki EcoBoost (głównie 1.6 i pierwsze roczniki 1.0) miewały poważne problemy z przegrzewaniem się. W efekcie uszkodzeniu ulegała uszczelka pod głowicą (w 1.0 EcoBoost) lub nawet pękał blok silnika (1.6 EcoBoost). Skalę awarii udało się systematycznie zmniejszać, choć nadal znane są przypadki awarii uszczelek pod głowicą w nowszym 1.5 EcoBoost. Możliwe są też usterki turbosprężarek i popychaczy pomp paliwa (1.6 Ecoboost).

Ford C-Max II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT
Pojemność1596 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc85 KM105 KM125 KM
Maks. moment141 Nm150 Nm159 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,9 s12,6 s11,5 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km6,4 l/100 km6,4 l/100 km
Ford C-Max II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe turbodoład.)
Silnik1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.5 EcoBoost1.5 EcoBoost1.6 EcoBoost1.6 EcoBoost
Pojemność998 cm³998 cm³1499 cm³1499 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc100 KM125 KM150 KM182 KM150 KM182 KM
Maks. moment170 Nm170 Nm240 Nm240 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s11,0 s9,1 s8,5 s9,4 s8,5 s
Prędkość maks.174 km/h187 km/h204 km/h213 km/h204 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km5,1 l/100 km6,1 l/100 km6,2 l/100 km6,2 l/100 km6,2 l/100 km
Ford C-Max II 1.6 EcoBoost
Najstarsze silniki EcoBoost (czyli 1.6 i pierwsze roczniki 1.0 EcoBoost) wykazywały tendencję do nadmiernego przegrzewania się. Po 2013 r. Fordowi udało się je nieco poprawić.
Ford C-Max II 1.5 EcoBoost
Silniki 1.5 EcoBoost już się tak nie przegrzewają, ale generują kłopoty z wyeksploatowanym osprzętem.

Używany Ford C-Max II – silniki Diesla

Ford stosował jednostki wysokoprężne opracowane przez PSA (1.6 TDCi, 2.0 TDCi), jak i autorskie konstrukcje 1.5 TDCi. Najkrócej, bo w latach 2010-2015 oferowano 1.6 TDCi (95/115 KM) – silnik niezwykle popularny w Citroenach i Peugeotach, a nawet Mazdach i Mini. Miewa kłopoty z podkładkami pod wtryskiwaczami (do wnętrza przedostają się spaliny), ale to na ogół polecana i bardzo oszczędna jednostka napędowa. Najlepiej pasuje do krótkiego C-Maxa: w Grandzie we znaki dają się ograniczona siła uciągu.

W 2015 r. Ford wprowadził swojego diesla 1.5 TDCi w trzech wariantach mocy: 95, 105 i 120 KM. Dał się poznać jako trwały silnik o jeszcze bardziej wyśrubowanych wynikach spalania. Jedynie w przypadku najmocniejszej wersji pojawiły się głosy odnośnie uszkodzeń uszczelek pod głowicą, choć częściej występowały one w Focusach niż w C-Maxach.

Przez cały okres produkcji rolę topowego diesla powierzono francuskiej jednostce 2.0 TDCi (czyli HDi). Co prawda występowała w „zduszonej” wersji 115-konnej, ale w większości kupowano odmiany 140-konne lub mocniejsze (150/163/170 KM). Właśnie one w sam raz pasują do C-Maxa, gwarantując sprawne przyspieszanie nawet w mocno dociążonym aucie. Usterki, jeśli się pojawiają, dotyczą przeważnie filtrów cząstek stałych (w samochodach eksploatowanych po mieście) i obfitego w drogie rozwiązania osprzętu (m.in. turbosprężarka ze zmienną geometrią, piezoelektryczne wtryskiwacze, koło dwumasowe).

Wersje 2.0 TDCi najczęściej ze wszystkich silników łączono z automatycznymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów Powershift. Jeśli przekładnia opornie zmienia przełożenia lub szarpie, lepiej przed zakupem ją sprawdzić, bo remont pochłonie kilka tysięcy złotych (złoży się na to np. naprawa mechatroniki lub wymiana kompletu sprzegieł).

Ford C-Max II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 1.5 i 1.6)
Silnik1.5 TDCi1.5 TDCi1.5 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi
Pojemność1499 cm³1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM105 KM120 KM95 KM115 KM
Maks. moment250 Nm270 Nm270 Nm230 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,3 s12,1 s11,3 s13,3 s11,3 s
Prędkość maks.170 km/h184 km/h184 km/h170 km/h184 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km3,8 l/100 km4,1 l/100 km4,3 l/100 km4,3 l/100 km
Ford C-Max II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 2.0)
Silnik2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi
Pojemność1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM140 KM150 KM163 KM170 KM
Maks. moment300 Nm320 Nm370 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s9,6 s9,2 s8,6 s8,5 s
Prędkość maks.185 km/h201 km/h204 km/h210 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km4,9 l/100 km4,4 l/100 km4,9 l/100 km4,8 l/100 km
Ford C-Max II 1.6 TDCi
C-Max 1.6 TDCi sprosta oczekiwaniom kierowców o spokojnym stylu jazdy.
Ford C-Max II 2.0 TDCi
W 2.0 TDCi należy spodziewać się nieco wyższego spalania i kosztów napraw, ale to i tak najlepszy silnik do C-Maxa.

Używany Ford C-Max II – który silnik wybrać?

Niezależnie od wyboru krótkiego lub długiego wariantu nadwozia, najlepiej postawić na godnego zaufania 2.0 TDCi w odmianie 140-konnej lub mocniejszej. Zwolennicy jednostek benzynowych powinni z ograniczonym zaufaniem podejść do C-Maxów z silnikami EcoBoost, które początkowo trapiły poważne awarie. „Święty spokój” powinien zapewnić nieco zbyt ospały 1.6 Ti-VCT.

Więcej informacji o używanym Fordzie C-Maxie II znajdziesz w poniższym artykule:

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników

Ford C-Max II

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj