Używane japońskie hybrydy 10

Japończycy już dawno wyprzedzili konkurencję w dziedzinie konstruowania samochodów hybrydowych. Oto 10 najpopularniejszych używanych aut hybrydowych z Japonii. Niezawodność dostajemy w cenie!

W dobie nieustannego dążenia do ograniczenia do minimum emisji dwutlenku węgla do atmosfery, kierowcy coraz przychylniej patrzą na samochody z alternatywnym źródłem napędu. Oczywiście najbardziej „przyjazne” dla środowiska pozostają auta elektryczne, jednak z uwagi na wciąż niewystarczający poziom infrastruktury umożliwiającej ich ładowanie oraz niewielkie zasięgi, użytkownicy wciąż z dystansem podchodzą do przesiadki do nich z auta spalinowego.

Słuszną alternatywą wydaje się wobec tego zakup samochodu hybrydowego. Co prawda technologia połączenia tradycyjnego silnika z elektrycznym jest znana nie od dzisiaj, dopiero teraz spotyka się z rosnącym, realnym zainteresowaniem użytkowników. Opłaciło się to Toyocie, która od ponad 20 lat stale rozwijała swoje układy hybrydowe i doszła w tym zakresie niemal do perfekcji. Poza stałym punktem gamy, czyli Priusem, hybrydowe napędy trafiły także pod maski takich modeli jak Yaris, Auris oraz RAV4.

Dlaczego warto zainteresować się używanym samochodem hybrydowym?

To proste: „hybrydy” faktycznie są oszczędne i owe minimalne zużycie paliwa nie jest okupione mizernymi osiągami. Oczywiście ograniczone do minimum spalanie uzyskamy przy odpowiednim „traktowaniu” auta hybrydowego, czyli maksymalnie wykorzystując potencjał wspomagania przez silnik elektryczny: powinniśmy wobec tego ograniczyć liczbę gwałtownych wciśnięć pedału gazu i jak najczęściej hamować „silnikiem”. Pamiętajmy jednak, że samochodom hybrydowym wybitnie nie służy długotrwała przerwa w eksploatacji – rozładowany akumulator trakcyjny szybciej traci swoje właściwości.

Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych?

Co się psuje w autach hybrydowych?

Silniki zasilane paliwem w „hybrydach” zwykle mają sporą pojemność i małą moc, a niewielkie wysilenie konstrukcji korzystnie wpływa na jej trwałość. Jednostki elektryczne również uchodzą za trwałe. Z reguły przestają działać w momencie całkowitego rozładowania akumulatorów trakcyjnych. W odpowiednio eksploatowanych autach hybrydowych fabryczny zestaw wystarcza na 300-400 tys. km, później może wymagać wymiany kilku lub wszystkich cel (przeprowadzenia tzw. regeneracji lub wymiany baterii). To niestety koszt opiewający w tysiące złotych. Oprócz tego może zaistnieć konieczność wymiany falownika, czyli części regulującej napięcie akumulatora trakcyjnego. Na szczęście spotykane często w „hybrydach” bezstopniowe skrzynie biegów, poza mało przyjemnym brzmieniem, sporadycznie sprawiają kierowcom jakiekolwiek problemy.

Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto hybrydowe?

Przedstawiamy 10 pewnych aut hybrydowych, które warto rozważyć. Wszystkie mają japoński rodowód i przy trafieniu na zadbany egzemplarz można liczyć na faktyczną znikomą awaryjność.

Toyota Prius II

Lata produkcji: 2003-2009
Ceny: 16-28 tys. zł

Toyota Prius II

Pierwsza generacja Priusa dostępna była także na naszym kontynencie. W porównaniu do eksperymentalnego poprzednika (fot. u dołu) Prius II urósł o 14 cm i otrzymał 5-drzwiowe nadwozie o aerodynamicznym kształcie. Trochę cierpi na tym funkcjonalność, niemniej na ilość miejsca w środku będą narzekać tylko wysocy pasażerowie z tyłu. Pozbawioną analogowych wskaźników deskę rozdzielczą zmontowano z solidnych materiałów. Hybrydowy zespół napędowy Priusa II w mieście czuje się jak ryba w wodzie, lecz po wyjechaniu na trasę doskwiera brak mocy i wyraźnie odczuwalny wzrost zużycia paliwa. Pod względem trwałości to prawdziwa czołówka, co potwierdza spora popularność tego modelu wśród taksówkarzy. Jeśli uda nam się trafić egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową, nie należy się bać wysokiego przebiegu (a taki będzie raczej nieunikniony).

Toyota Prius II – polecany silnik: 1.5 VVT-i
Silnik1.5 VVT-i
Pojemność1497 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)78+68 KM (110 KM)
Maks. moment115+400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h170 km/h
Prędkość maks.10,9 s
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km
Toyota Prius II – plusy i minusy

 +  nowoczesna stylistyka, nieduże (jak na hybrydę) koszty serwisowania, przestronne wnętrze
 –  ograniczona widoczność, spory udział wyeksploatowanych aut, silnik nie radzi sobie w trasie

Toyota Prius III

Lata produkcji: 2009-2016
Ceny: 29-60 tys. zł

Toyota Prius III

Z zewnątrz Prius III wygląda bardziej na rozległy lifting poprzedniej generacji niż nowy model. Większe zmiany zaszły pod maską. Spalinową część napędu przejął bowiem silnik 1.8, a łączna moc napędu wzrosła do 136 KM. Może nie wprowadziło to nadzwyczajnej rewolucji w osiągach, ale układ żwawiej rozpędza Priusa, paląc przy tym jeszcze mniej. Nie chce się również psuć: wiele Priusów bez większych awarii przejeżdża setki tysięcy, a nawet pół miliona kilometrów. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że prędzej od silnika „padną” akumulatory zasilające jednostkę elektryczną (zwłaszcza gdy auto więcej stało niż jeździło). Używane baterie można kupić za 2-3 tys. zł lub za podobną kwotę zregenerować stare. Toyota w tej generacji Priusa zaproponowała także odmianę Plug-In Hybrid z akumulatorem ładowanym z gniazdka (przejedzie do 25 km wyłącznie „na prądzie”) oraz rodzinnego, 7-osobowego Priusa+.

Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie użytkowników

Toyota Prius III – polecany silnik: 1.8 VVT-i
Silnik1.8 VVT-i
Pojemność1798 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)99+68 KM (136 KM)
Maks. moment142+207 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h180 km/h
Prędkość maks.10,4 s
Śr. zużycie paliwa3,9 l/100 km
Toyota Prius III – plusy i minusy

 +  wydajniejszy zespół napędowy, znikoma awaryjność, łatwa późniejsza odsprzedaż
 –  wysokie ceny używanych aut, wciąż ograniczona funkcjonalność, przeciętne wykończenie wnętrza

 

Toyota Yaris III Hybrid

W produkcji: od 2012 r.
Ceny: 30-75 tys. zł

Toyota Yaris Hybrid

Teoretycznie hybrydowy Yaris wydaje się spełniać wszystkie wymagania stawiane samochodom miejskim: łatwo nim manewrować na parkingach, a przy tym można komfortowo i sprawnie poruszać się między skrzyżowaniami. W dodatku faktycznie mało pali – może nie aż tyle, ile głosi napis na górnym zdjęciu, ale osiągnięcie 4-5 l w miejskich godzinach szczytu wcale nie jest takie trudne. Układ napędowy hybrydowego Yarisa spokrewniony jest z zespołem napędzającym Priusa III. 100 KM daje podobne osiągi do benzynowej jednostki 1.33. Co istotne, zastosowanie akumulatorów nie ograniczyło przestronności w tak małym aucie – umieszczono je pod kanapą. Mechanicznie Yarisy rzadko wymagają interwencji, lecz w hybrydowych wersjach powinniśmy zwrócić uwagę na hamulce: co prawda klocki zużywają się wolniej, ale rzadsza praca układu nie służy kondycji zacisków hamulcowych.

Używana Toyota Yaris III (od 2011 r.) – opinie użytkowników

Toyota Yaris III Hybrid – polecany silnik: 1.5 VVT-i
Silnik1.5 VVT-i
Pojemność1497 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)73+61 KM (100 KM)
Maks. moment111+169 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h165 km/h
Prędkość maks.11,8 s
Śr. zużycie paliwa3,5 l/100 km
Toyota Yaris III Hybrid – plusy i minusy

 +  poręczność w mieście, niskie spalanie w korkach, bogate wyposażenie
 –  słabe wyciszenie, niska jakość materiałów wykończeniowych, mniejsza popularność na tle innych hybrydowych Toyot

Toyota Yaris III Hybrid

Toyota Auris II Hybrid

Lata produkcji: 2012-2019
Ceny: 35-95 tys. zł

Toyota Auris II Hybrid

Hybrydowy Auris doskonale wpasował się w potrzeby klientów: w ogłoszeniach co trzecia kompaktowa Toyota ma właśnie alternatywne źródło napędu. Jest to ten sam układ co w trzeciej generacji Priusa, ze wszystkimi tego konsekwencjami – czyli wzorową trwałością, niewielkim apetytem na paliwo (ok. 5 l/100 km w mieście) i umiarkowanymi osiągami. Ekonomiczną odmianę sprzedawano zarówno jako hatchbacka, jak i pojemne kombi (bagażnik o pojemności 530 l, nie ograniczony przez umieszczone pod kanapą baterie). Mniej wyrafinowany niż w Priusie design przyciągnął do hybrydowych Toyot nową klientelę, oczekujących od samochodu sprawdzonych, niekoniecznie ekstrawaganckich rozwiązań. W środku hybrydowego Aurisa wyróżnia tylko niewielka dźwigienka wyboru kierunku jazdy oraz zegary ze wskaźnikiem mocy napędu hybrydowego (zamiast obrotomierza).

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie użytkowników
Używana Toyota Auris I Hybrid (2010-2012)

Toyota Auris II Hybrid – polecany silnik: 1.8 VVT-i
Silnik1.8 VVT-i
Pojemność1798 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)99+82 KM (136 KM)
Maks. moment142+207 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h180 km/h
Prędkość maks.10,9 s
Śr. zużycie paliwa3,6 l/100 km
Toyota Auris II Hybrid – plusy i minusy

 +  duży zasięg na zbiorniku paliwa, dopracowana konstrukcja, spory wybór aut na rynku wtórnym
 –  ograniczona przestronność z tyłu, nieintuicyjne w obsłudze multimedia, przeciętny poziom wykończenia

Toyota Auris II Hybrid

Honda Civic VIII IMA

Lata produkcji: 2006-2010
Ceny: 18-27 tys. zł

Honda Civic IMA

Honda próbowała konkurować z Toyotą hybrydowymi odmianami modelu Civic. Wersja IMA zadebiutowała już w siódmym wcieleniu, ale częściej (choć i tak rzadko) spotyka się ósmą generację ze zdjęć. Zespół tzw. miękkiej hybrydy, czyli silnika 1.3 wspomaganego przez niewielką jednostkę elektryczną z małym akumulatorem, trafił tylko pod maskę sedana, diametralnie różniącego się stylistycznie od potocznie nazywanego „UFO” hatchbacka. Niestety, umieszczone za kanapą baterie ograniczają pojemność i tak niewielkiego bagażnika (350 l), a charakterystyka napędu nie daje zauważalnych korzyści na spalaniu (brak możliwości jazdy wyłącznie „na prądzie”). Używaną hybrydową Hondę w dodatku trudno kupić – w ogłoszeniach figuruje zaledwie kilka egzemplarzy. Podobnie jest z następcą, czyli drugą generacją Hondy Insight.

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – opinie użytkowników

Honda Civic VIII IMA – polecany silnik: 1.3 I-DSI
Silnik1.3 I-DSI
Pojemność1339 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)95+20 KM (115 KM)
Maks. moment123+103 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h185 km/h
Prędkość maks.12,1 s
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km
Honda Civic VIII IMA – plusy i minusy

 +  nieskomplikowana konstrukcja, przestronne wnętrze, wysoka niezawodność
 –  mizerna podaż, brak korzyści na spalaniu, niewielki bagażnik

Honda Civic VIII IMA

Honda CR-Z

Lata produkcji: 2010-2016
Ceny: 25-40 tys. zł

Honda CR-Z

Charakterystyka jazdy samochodem hybrydowym dyskusyjnie pasuje do auta sportowego. Honda postanowiła zaryzykować, wypuszczając model nazwą nawiązujący co kultowego CRX-a. Podobieństwo widać przede wszystkim w stylistyce… i na tym się one kończą. CR-Z ani trochę nie oddaje narowistego charakteru pierwowzoru. Hybrydowy układ o mocy zaledwie 124 KM (137 po liftingu z 2013 r.) rozpędza samochód do 100 km/h w prawie 10 sekund. Obiecywane przez producenta zużycie paliwa jest dalekie od realnego. Na pocieszenie warto dodać, że CR-Z to jedyna opisywana tutaj hybryda z ręczną skrzynią (o 6 przełożeniach). Polecamy ją indywidualistom wożącym co najwyżej jedną osobę: tylna „ławeczka” zmieści co najwyżej kurtki lub siatki z zakupami. O części mechaniczne możemy być spokojni, gdyż pasują z innych Hond. Gorzej z elementami blacharskimi.

Honda CR-Z – polecany silnik: 1.5 VTEC
Silnik1.5 VTEC
Pojemność1497 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)114+14 KM (124 KM)
Maks. moment145+78 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h200 km/h
Prędkość maks.9,9 s
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km
Honda CR-Z – plusy i minusy

 +  ciekawa stylistyka, znikoma awaryjność, świetne właściwości jezdne
 –  auto w zasadzie dwuosobowe, słabe osiągi, niewielka podaż

Honda CR-Z

Lexus CT 200h

W produkcji: od 2011 r.
Ceny: 40-130 tys. zł

LEXUS CT 200h Prestige 1.8 136KM AT e-CVT WE2455V 03-2011

Dopracowany zespół napędowy z Priusa trafił także do najmniejszego z Lexusów – kompaktowego CT. Co ciekawe, od początku można go kupić tylko w zestawieniu z napędem hybrydowym. 136 KM wystarcza do poruszania się w mieście. Kupując Lexusa CT weźmy pod uwagę jego spore rozmiary (436 cm długości, czyli o 9 cm więcej niż Auris II). Bagażnik co prawda zmieści aż 375 l, ale na kanapie panują ciasne i nieco klaustrofobiczne warunki (mała powierzchnia szyb). Lexus wyprzedza Toyoty poziomem wyciszenia i wygodniejszymi fotelami. Klienci w cenie otrzymują też przydatne opcje w wyposażeniu. Być może dlatego ten model jest tak drogi – na zakup musimy przeznaczyć ok. 50-60 tys. zł.

Lexus CT 200h – polecany silnik: 1.8 VVT-i
Silnik1.8 VVT-i
Pojemność1798 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)99+82 KM (136 KM)
Maks. moment142+207 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h180 km/h
Prędkość maks.10,3 s
Śr. zużycie paliwa3,6 l/100 km
Lexus CT 200h – plusy i minusy

 +  niezawodny napęd, przyjemnie wykończone wnętrze, niskie zużycie paliwa
 –  ograniczona widoczność, ciasne wnętrze, wyśrubowane ceny zakupu

LEXUS CT 200h Prestige 1.8 136KM AT e-CVT WE2455V 03-2011

Lexus RX 400h

Lata produkcji: 2004-2009
Ceny: 30-45 tys. zł

LEXUS RX 400h II 3.3 V6 272KM AT CVT WE8593H 03-2007

Minęło już 15 lat od debiutu, a hybrydowy układ Lexusa RX 400h wciąż imponuje stopniem zaawansowania technicznego. Zastosowano w nim bowiem aż trzy silniki: benzynowy (3.3 V6), elektryczny (167 KM) i drugi elektryczny o mocy 68 KM, mający w razie potrzeby dopędzić tylną oś, tworząc z RX-a samochód z napędem 4×4. To rozwiązanie ma wątpliwą przydatność w terenie: załącza się przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, ale i rozłącza po kilkunastosekundowej jeździe w trudnych warunkach. Pod względem osiągów czy spalania RX-owi ciężko już cokolwiek zarzucić: wykazuje trwałość adekwatną dla marki. Ten model polubią osoby ceniące „relaksacyjną” pozycję za kierownicą i niemal całkowitą izolację od dźwięków dochodzących z zewnątrz.

Używany Lexus RX II (2003-2009) – opinie użytkowników

Lexus RX 400h – polecany silnik: 3.3 V6
Silnik3.3 V6
Pojemność3311 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)211+167+68 KM (272 KM)
Maks. moment288+333+130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h200 km/h
Prędkość maks.7,6 s
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km
Lexus RX 400h – plusy i minusy:

 +  obszerne wnętrze, dobra trwałość ogólna, wysoki komfort jazdy
 –  jakość wykonania godna tańszych aut, spore koszty serwisowania, mało wydajny napęd 4×4

LEXUS RX 400h II 3.3 V6 272KM AT CVT WE8593H 03-2007

Lexus GS 450h

Lata produkcji: 2005-2011
Ceny: 35-65 tys. zł

LEXUS GS 450h III 3.5 V6 345KM AT CVT WE6320R 08-2009

Trzecia generacja GS-a jest zarazem pierwszą oferowaną z napędem hybrydowym. Oparty na benzynowej jednostce 3.5 V6 zespół napędowy rozwija aż 345 KM i w zaledwie 5,9 sekundy rozpędza 4,8-metrową limuzynę do 100 km/h. Zadowala się przy tym ok. 9-10 l/100 km, czego nie jest w stanie zaoferować żaden z konkurentów. Ci, zwłaszcza niemieccy, mają za to obszerniejsze kabiny i bagażniki – w GS-ie 450h mieści on zaledwie 280 l (przestrzeń zabierają baterie trakcyjne). Właściciele cenią swoje Lexusy za niespotykany komfort jazdy, na który składają się wygodne fotele, dopracowane wyciszenie i płynnie, wręcz bezszelestnie działający zespół napędowy. Wiele samochodów przypłynęło do nas z USA – niemal na pewno będą wymagać inwestycji. Sporo krajowych wciąż jeździ na przeglądy do ASO. Poza autoryzowanymi warsztatami mało kto poradzi sobie z naprawami: pozostaje szukać placówek specjalizujących się w Lexusach.

Lexus GS 450h – polecany silnik: 3.5 V6
Silnik3.5 V6
Pojemność3456 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)296+200 KM (345 KM)
Maks. moment368+275 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h250 km/h
Prędkość maks.5,9 s
Śr. zużycie paliwa7,9 l/100 km
Lexus GS 450h – plusy i minusy

 +  piorunujące osiągi, wysoki komfort jazdy, świetne wykończenie wnętrza
 –  niewielki bagażnik, wciąż wysokie ceny, konieczność doinwestowania najtańszych aut

LEXUS GS 450h III 3.5 V6 345KM AT CVT WE6320R 08-2009

Lexus LS 600h

Lata produkcji: 2007-2018
Ceny: 60-200 tys. zł

LEXUS LS 600h L IV 5.0 V8 445KM AT CVT AWD WE0986L 08-2007

Propozycja dla osób nieuznających kompromisów. Lexus LS to nie tylko wzór trwałości – rozpieszcza podróżnych niemal absolutną ciszą w środku i niczym nie zmąconym „płynięciem” po drodze. Najwyższy poziom prezentuje wygoda foteli oraz poziom wyposażenia. To też jedyna pełnoprawna „hybryda” w klasie luksusowej z tamtych lat: główny konkurent – Mercedes S 400 Hybrid (W221) – jako wspomagacza benzynowego 3.5 V6 użył zaledwie 20-konnej jednostki elektrycznej. W Lexusie łączna moc układu bazującego na 5-litrowym V8 wynosi aż 445 KM. Auto przetrwało na rynku aż 12 lat, przechodząc dwa liftingi. Mimo tego popularność flagowego Lexusa jest mocno ograniczona, a wystawiane w całej Polsce hybrydowe LS-y można policzyć na palcach dwóch rąk.

Lexus LS 600h – polecany silnik: 5.0 V8
Silnik5.0 V8
Pojemność4969 cm³
Paliwobenz. + elektr.
Maks. moc (łączna)394+224 KM (445 KM)
Maks. moment520+300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h250 km/h
Prędkość maks.6,3 s
Śr. zużycie paliwa9,3 l/100 km
Lexus LS 600h – plusy i minusy

 +  kompletne wyposażenie, relacja osiągów do spalania, prestiż marki
 –  wysokie koszty serwisowania, mała podaż aut, niewielki bagażnik

LEXUS LS 600h L IV 5.0 V8 445KM AT CVT AWD WE0986L 08-2007

Redakcja poleca również:

Zestawienie 10 używanych samochodów hybrydowych – nie tylko japońskich!

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here