Regeneracja akumulatorów w hybrydzie

Samochody hybrydowe, zwłaszcza japońskie, uchodzą za praktycznie bezawaryjne i faktycznie oszczędne. Jeśli jednak dojdzie do awarii akumulatorów, czekają nas niemałe wydatki. Co jeszcze psuje się w używanych hybrydach?

Hybrydowe Toyoty i Lexusy na swoją renomę pracowały przez lata. Japoński producent doszedł niemal do perfekcji w tworzeniu ekonomicznych i cichych samochodów hybrydowych, które cieszą się coraz większą popularnością także w Polsce. Czym wyróżnia się napęd hybrydowy? Obecnością drugiego, mniejszego silnika elektrycznego, mającego wspomagać jednostkę spalinową podczas jazdy z niewielką prędkością. Silnik elektryczny czerpie energię z akumulatorów trakcyjnych umieszczonych pod kanapą lub w bagażniku. Analogicznie do pozostałych typów baterii, ich pojemność wraz z liczbą cykli ładowania/rozładowania z czasem spada, aż osiągnie poziom krytyczny. Wtedy nie zostaje nic innego jak wymiana lub regeneracja akumulatorów w samochodzie hybrydowym.

Co sprawdzić przed zakupem używanego samochodu hybrydowego?

Baterie w hybrydzie nie są wieczne

Akumulatory w autach hybrydowych najbardziej „lubią” normalną, codzienną eksploatację. Wybitnie szkodzi im długotrwały postój, niekorzystny wpływ mają panujące na zewnątrz wysokie temperatury. Do zupełnego uszkodzenia przyczyniają się m.in. podtopienia oraz zwarcia w instalacji elektrycznej samochodu. Z tych też powodów zakup używanej hybrydy z niepewnego źródła może się okazać kosztowną pułapką. Największym ryzykiem awarii objęte są auta z USA, które miesiącami czekają na nowego właściciela i transport do Europy. Z takich samochodów nie warto też kupować akumulatorów, ponieważ długa przerwa w eksploatacji na pewno im nie wyszła na dobre.

Regeneracja akumulatorów w hybrydzie 18
Z doświadczenia wiadomo, że cele w akumulatorach tracą pojemność nierównomiernie i czasami wystarczy wymienić kilka zużytych, by akumulator odzyskał pełną sprawność.

Akumulatory w hybrydach można regenerować

Na szczęście osoba, która nieświadomie kupiła hybrydę ze zużytym akumulatorem, niekoniecznie jest skazana na wymianę całego elementu. Obecnie istnieje wiele firm świadczących usługi regeneracji baterii. Polega ona na zmierzeniu pojemności wszystkich cel i wymianę tych, w których spadła poniżej wymaganego poziomu. Czasami wystarczy kupić kilka, niekiedy, zwłaszcza w hybrydach z przebiegami 300-400 tys. km, konieczna jest wymiana wszystkich. Jedna cela kosztuje ok. 150 zł, a koszty łatwo policzyć, znając ich liczbę w akumulatorze swojego samochodu: dla przykładu, w popularnych Toyotach Prius i Auris Hybrid jest ich 28. W niektórych bateriach – kilkadziesiąt, a nawet kilkaset. Na usługę pełnej regeneracji baterii przeważnie udziela się rocznej gwarancji bez limitu kilometrów.

Co się psuje w używanych hybrydach?

W samochodach hybrydowych może zajść konieczność nie tylko wymiany lub regeneracji akumulatorów trakcyjnych. Oto przykłady innych możliwych awarii w używanych hybrydach.

1. Uszkodzony falownik

Falownik odpowiada za regulację napięcia akumulatora. Jest chłodzony cieczą, której obieg nie jest zależny od pracy silnika spalinowego, stąd zastosowano w nim osobną pompę cieczy. Gdy ulegnie uszkodzeniu, naraża na szwank pracę całego układu hybrydowego.

Regeneracja akumulatorów w hybrydzie 04
Używane falowniki do Toyoty Prius kosztują ok. 400-1000 zł.
2. Utrudniony demontaż akumulatorów

Baterie, uznawane za długowieczny się element samochodu hybrydowego, często umieszczone są w trudno dostępnych miejscach, stąd wyjęcie ich zajmuje nawet kilka godzin. Często jednocześnie wymaga zdjęcia elementów tapicerskich bagażnika lub w okolicach kanapy i odkręcenia wszelkich wsporników i osłon. Następnie trzeba wyjąć również układ chłodzenia i ogniwa, które mogą ważyć kilkadziesiąt kilogramów.

Regeneracja akumulatorów w hybrydzie 30
Za demontaż i montaż akumulatorów firmy żądają ok. 1500 zł.
3. Śniedziejące styki

Niektórzy sądzą, że hybrydę usprawni zwykłe czyszczenie styków. Miedziane blaszki łączące ogniwa faktycznie z czasem śniedzieją, jednak rzadko prowadzi to do powstania przerw w obwodzie elektrycznym.

Regeneracja akumulatorów w hybrydzie 08
Blaszki łączące ogniwa odpowiadają za przewodzenie prądu. Nawet jeśli zaśniedziały, nie zawsze kończy się to przerwą w obwodzie.
4. Błędy elektroniki pokładowej

Zaawansowanie techniczne hybryd wymusiło na producentach zastosowanie rozbudowanej elektroniki pokładowej. Dba ona m.in. o właściwe naładowanie ogniw, ale i wpływa na nasze bezpieczeństwo, np. odłączając zasilanie w momencie wystąpienia kolizji. Kupując powypadkową hybrydę lub auto elektryczne system trzeba „odblokować”. W tym, jak i w diagnozie trudniejszych problemów wynikających z przebić lub wilgotności, pomoże już wykwalifikowany mechanik.

Regeneracja akumulatorów w hybrydzie 26
Pojawienie się elektronicznych błędów może całkowicie unieruchomić auto.
5. Nieprawidłowe działanie układu wentylacji

Zbyt wysoka temperatura stopniowo niszczy ogniwa w układzie hybrydowym. Przed rozpoczęciem codziennego użytkowania hybrydy warto zapoznać się z lokalizacjami wywietrzników układu wentylacji. Jeśli przykryjemy je np. bagażem, doprowadzimy do przegrzania ogniw. Podobne konsekwencje nastąpią również, gdy nie będziemy kontrolować czystości filtrów lub pracy wentylatora.

Regeneracja akumulatorów w hybrydzie 22
Od wydajności układu wentylacji zależy prawidłowa praca elektrycznej części hybrydy. Warto go regularnie kontrolować.

Podsumowanie – na co uważać w hybrydzie

W samochodach hybrydowych, poza kontrolowaniem typowych elementów współdzielonych z autami spalinowymi (zawieszenia, hamulców, silnika i jego osprzętu) musimy zwracać uwagę na stan części elektrycznej. Jeśli tego nie zaniedbamy, samochód posłuży jeszcze wiele lat. Przy długotrwałej eksploatacji ewentualne wydatki na regenerację akumulatorów i tak nie wyniosą tyle co oszczędności wynikające ze skromnego zapotrzebowania na paliwo.

Przeczytaj również:
Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.6]

4 KOMENTARZE

  1. Szanowny panie redaktorze statystyczny kierowca pokonuje rocznie srednio 30 000km przy srednim spalaniu 10l daje nam 3000litrow rocznie wiec jesli hybryda spali polowe to nam zostaje w kieszeni 1500 litrow paliwa po 5 pln za litr po 5 latach uzytkowania zostanie w kieszeni hajs na nowa hybryde

    • Też masz błędne obliczenia kolego bo moja benzynka TSI pali średnio 5.3l/100km więc niewiele więcej niż hybryda. Nie wiem skąd wziąłeś średnie spalanie na poziomie 10L. Chyba dla 3.0V6 to liczyłeś 😀

  2. Dobrze, że już jest wiele firm które potrafią właściwie serwisować hybrydy w Polsce i nie jest to już jakaś „wiedzą tajemna”. Naprawdę nie ma się co bać używanych hybryd. Warto się po takie wybrać do np. Holandii, gdyż przez to że były w pewnych latach zwolnione całkowicie z podatku, to w w największym czasie popularności całego importu hybryd do Europy, to 70% trafiło właśnie do Holandii. Dlatego jest tam bardzo duży ich wybór. W latach 2004 do 2009 były popularne nie tylko Toyoty Prius II, ale też Honda Civic 1.3 Hybrid. Jednocześnie Honda też miała następnie Hondę Insight 1.3 Hybrid Hondę Jazz Hybrid, a także usportowioną Hondę CR-Z 1.5 Hybrid. W Hondzie jest inna technika hybrydowa, ale również skuteczna. Każdy może coś znaleźć dla siebie.

  3. Awaria akumulatorow minimum po 10 latach jesli robisz 3tys km na rok. Im wiekszy przebieg tym.lepiej dla baterii. Tylko ludziom robicie metlik w glowie ze hybryda to beee. To tak jak konerny tytoniowe nakrecaja sie na papierosy e. Ropy naftowe nakrecaja ze silniki elektryczne np tesli to rowniez beee. Napiszcie moze ile kosztuje w dizlu wymiana wtryskiwaczy itp itd. Hybryda lexa i toyo robi wrazenie a zwlaszcza nowy 2.5 l.np w ravce.pozdrawiam myslacych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here