TestyPorównanieVolkswagen Golf z 4 rodzajami napędu: benzyna, diesel, hybryda plug-in i prąd

Volkswagen Golf z 4 rodzajami napędu: benzyna, diesel, hybryda plug-in i prąd

Na przykładzie Volkswagena Golfa sprawdzamy, czy napędy elektryczny i hybrydowy stanowią dziś realną alternatywę dla jednostek spalinowych. Oto porównanie czterech wariantów kompaktowego VW: z benzynowym silnikiem TSI, turbodieslem TDI, w hybrydowej wersji plug-in GTE oraz na prąd – e-Golfa.

Zbliża się koniec drugiej dekady XXI w., a w salonach samochodowych wciąż rządzi konserwatyzm. Na rynku debiutuje coraz więcej aut elektrycznych, ale wbrew szumnym zapowiedziom popularność takich pojazdów na Starym Kontynencie wzrasta bardzo powoli. W 2018 r. ich udział w europejskim rynku oscylował wokół 1,3% (201 tys. z 15,6 mln samochodów), a w Polsce – 0,12% (620 szt. wobec 520 tys. aut).

Spis treści:
Volkswagen Golf 1.5 TSI DSG
Volkswagen e-Golf
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Golf 1.6 TDI
Podsumowanie
Galerie zdjęć

Benzyna trzyma się mocno

Wygląda na to, że większość klientów przy zakupie samochodu nie kieruje się ekologią, ale rozsądkiem – a póki co najtańsze w zakupie i najwygodniejsze w użytkowaniu są samochody z silnikami spalinowymi. Ostatnio i tu zachodzą jednak pewne przetasowania: słabnie popularność diesli. Jeszcze pięć lat temu należało do nich 55% europejskiego rynku nowych aut, dziś – 34%. Pośrednio jest to pokłosie afery „dieselgate”. Do oczyszczania spalin jednostki wysokoprężne potrzebują bowiem skomplikowanego osprzętu, więc ich zakup nie jest już tak opłacalny jak dawniej.

4 x Volkswagen Golf

Ale są jeszcze hybrydy, „zwykłe” lub plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatora z gniazdka. To swego rodzaju pomost pomiędzy dwoma rodzajami napędu, oferujący zalety auta na prąd i możliwość pokonywania dalszych dystansów z wykorzystaniem jednostki spalinowej. Klienci to doceniają: w 2018 r. hybrydy miały ponad 5-proc. udział w europejskim rynku (789 tys. sztuk, z czego 606 tys. to hybrydy samoładujące, a 183 tys. – plug-iny), notując 22-proc. wzrost sprzedaży. A analitycy spodziewają się, że w najbliższych latach będzie tylko lepiej.

Cztery twarze VW Golfa

Większość producentów buduje dziś auta elektryczne na osobnych platformach. Na rynku jest jednak model dostępny aż z czterema typami napędu: benzynowym, wysokoprężnym, hybrydowym i elektrycznym. To Volkswagen Golf. Na jego przykładzie postanowiliśmy sprawdzić, który z tych napędów ma dziś najwięcej sensu, który się najbardziej opłaca i w jakich warunkach się sprawdza.

4 x Volkswagen Golf
Z tyłu poza emblematami poszczególne wersje różnią się końcówkami układu wydechowego – lub, w przypadku e-Golfa, ich brakiem.

Benzyna: Volkswagen Golf 1.5 TSI DSG

Z 1,5-litrowym silnikiem TSI i skrzynią DSG Golf z nawiązką spełnia oczekiwania, jakie ma się wobec typowego auta kompaktowego. Jednostka jest cicha i elastyczna, dzięki czemu nie trzeba zapędzać wskazówki obrotomierza w stronę czerwonego pola. Przy spokojnej jeździe przekładnia DSG wcześnie załącza kolejne biegi, ale w razie potrzeby potrafi dokonać szybkiej redukcji – do 100 km/h Golf rozpędza się w 8,3 s. Biorąc pod uwagę osiągi, zużycie paliwa wypada akceptowalnie – wynosi ok. 6 l/100 km w trasie oraz 9,5 l/100 km w korkach.

Volkswagen Golf TSI
Skrzynia DSG jest sprawna, aczkolwiek niższe zużycie paliwa można osiągnąć z manualną.

Golf 1.5 TSI to najlżejsze auto z testowanego grona (1242 kg). W przeciwieństwie do e-Golfa jest podsterowny, ale nadrabia większa zwinnością, a z opcjonalnym aktywnym zawieszeniem zapewnia najwyższy komfort tłumienia nierówności. Niestety, 150-konny Golf nie jest tani. Dostępny tylko w topowej wersji wyposażenia Highiline, kosztuje ponad 100 tys. zł.

Volkswagen Golf 1.5 TSI – średnie zużycie paliwa na dystansie 100 km

Golf 1.5 TSI potrafi być oszczędny, ale wtedy, gdy kierowca się nie spieszy. Na krótkich dystansach i podczas dynamicznej jazdy zużywa sporo więcej benzyny niż obiecuje producent. Koszty paliwa są tu najwyższe wśród testowanych wersji.

Dane fabryczneDane testoweRóżnica
4,9 l/100 km7,2 l/100 km+47%

Volkswagen Golf 1.5 TSI – koszt przejechania 100 km:  ok. 32,5 zł 

Volkswagen Golf 1.5 TSI – zasięg

Spory zasięg – większy niż w GTE (pojemniejszy zbiornik paliwa), ale do diesla daleko. Zarówno wersji TSI, jak i TDI brakuje bezkorkowego wlewu paliwa.

Dane fabryczneDane testowe
1020 km690 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI – plusy i minusy

 +  dobre osiągi przy rozsądnym zapotrzebowaniu na paliwo;
 +  cichy silnik o wysokiej kulturze pracy;
 +  „pełna” funkcjonalność;
 +  zwinność i komfort tłumienia;
 +  niska utrata wartości.

 –  wysoka cena zakupu wersji 1.5 TSI 150 KM (tylko odmiana Highline);
 –  podczas dynamicznej jazdy zużycie paliwa znacznie wzrasta.

Volkswagen Golf TSI
W tej wersji dość mocny, 150-konny silnik spotyka się z niską masą własną (1242 kg). Efekt: bardzo dobre osiągi (0-100 km/h w 8,3 s). Zużycie paliwa jest rozsądne, choć – jak wiele małych jednostek z turbo – Golf 1.5 TSI jest wrażliwy na duże obciążenie. Podczas dynamicznej jazdy spalanie mocno wzrasta. W dziedzinie praktyczności i komfortu tłumienia nierówności to numer 1 w porównaniu.

Na prąd: Volkswagen e-Golf

Elektryczny Golf wyróżnia się dyskretnymi akcentami nadwozia. Reszta jest praktycznie taka sama jak w wersjach spalinowych – i bez wątpienia należy uznać to za zaletę. Auto ma całkiem przestronną kabinę, wygodne fotele, ergonomiczny, porządnie wykonany kokpit, sprężyste, ciche zawieszenie i precyzyjnie się prowadzi. Z powodu zamontowania akumulatorów walory przewozowe są tu jednak gorsze niż w wersjach TSI i TDI (mniejszy bagażnik, niższa ładowność).

Volkswagen e-Golf

Prawdziwe różnice widać jednak dopiero po uruchomieniu silnika i ruszeniu z miejsca. Po pierwsze, w kabinie jest bardzo cicho – słychać tylko szum opon, i to dopiero przy wyższych prędkościach. Po drugie, mimo relatywnie niewysokiej mocy (136 KM) e-Golf zaskakuje dynamiczną reakcją na wciśnięcie pedału gazu. I po trzecie, z testowanego grona to właśnie on prowadzi się najlepiej – lekki przód i niższy środek ciężkości, wynikający z dołożenia akumulatorów, zapewniają mu bardzo neutralną charakterystykę. Trzeba tylko przywyknąć do otępiałej pracy pedału hamulca (wina układu rekuperacji).

Volkswagen e-Golf
Pod względem funkcjonalności elektryczny Golf jest… zwykłem Golfem – i to jego duża zaleta. Oferuje taką samą ilość miejsca we wnętrzu i dopracowaną ergonomię miejsca kierowcy. Niestety, ważące ponad 300 kg akumulatory zwiększają jego masę własną do 1540 kg (dla porównania, wersja TSI waży 1242 kg) i ograniczają pojemność bagażnika (z 380 do 343 l) oraz ładowność (z ok. 550 do 480 kg).

Niestety, e-Golf ma też wszystkie wady obecnych aut elektrycznych. Mimo wprowadzenia w 2017 r. pojemniejszego akumulatora jego realny zasięg w późnojesiennej aurze (temperatury w okolicach 0°C) wynosi 130-180 km – choć komputer obiecuje 220-300 km. Żeby zbliżyć się do maksymalnych możliwości, trzeba skorzystać z ekonomicznych trybów jazdy, ale ograniczają one osiągi i skuteczność ogrzewania.

Volkswagen e-Golf
Trzy tryby jazdy. W Eco+ e-Golf ma większy zasięg, ale z mozołem rozpędza się do 100 km/h.

A poza tym gdzieś trzeba ładować akumulatory – i tu pojawiają się kolejne problemy, bowiem infrastruktura do „tankowania” aut elektrycznych wciąż jest w powijakach. Jeśli dodać do tego najwyższą w zestawieniu cenę, sens zakupu e-Golfa ogranicza się do jazdy po mieście – pod warunkiem, że ma się miejsce parkingowe z dostępem do gniazdka. Niewielkim pocieszeniem jest wyjątkowo niski koszt bieżącej eksploatacji – przejechanie 100 km przy uwzględnieniu ładowania z domowego gniazdka kosztuje około 8-13 zł (zależnie od taryfy). Teoretycznie, żeby zakup e-Golfa zwrócił się względem wersji benzynowej, trzeba by pokonać nim przebieg co najmniej 200 tys. km.

Volkswagen e-Golf – średnie zużycie prądu na 100 km

Fabryczne dane okazują się jeszcze bardziej optymistyczne niż w wersjach TSI i TDI. Zimą, podczas dynamicznej jazdy z włączonym ogrzewaniem, e-Golf zużywa ok. 2 razy więcej prądu niż obiecuje producent. Naładowanie z domowego gniazdka trwa ok. 17 h.

Dane fabryczneDane testoweRóżnica
11,3 kWh/100 km23,5 kWh/100 km+101%

Volkswagen e-Golf – koszt przejechania 100 km:  ok. 8 zł  (1 kWh = 0,33 zł) lub  ok. 13 zł  (1 kWh = 0,55 zł)

Volkswagen e-Golf – zasięg

Zimą zasięg e-Golfa „topnieje” do 130-180 km, zależnie od trybu jazdy i stopnia korzystania z ogrzewania. Latem jest lepiej – wg naszych pomiarów zasięg rośnie do 220-250 km.

Dane fabryczneDane testowe
300 km130-180 km

Volkswagen e-Golf – plusy i minusy

niski koszt przejechania 100 km;
 +  tańsze przeglądy;
 +  bogate wyposażenie;
 +  dobre prowadzenie i akustyka.
 –  astronomiczna cena zakupu;
 –  bardzo ograniczony zasięg;
 –  długi czas ładowania i mało punktów ładowania;
 –  szacowany duży spadek wartości;
 –  problemy z serwisem poza ASO (w dodatku tylko wybranymi).

Hybryda: Volkswagen Golf GTE

Jak na kompakt Golf GTE to hybryda nietypowa: po pierwsze stawia na osiągi, po drugie – oferuje możliwość ładowania z gniazdka. 204-konny napęd zapewnia nieprzeciętne osiągi (7,4 s do „setki”), jednak pod względem sportowych doznań wersji GTE daleko do niewiele mocniejszej GTI. Umieszczony z tyłu akumulator i sztywniejsze nastawy tylnego zawieszenia sprawiają, że z jednej strony Golf GTE prowadzi się dość ociężale, z drugiej zapewnia mniejszy komfort. Jego atutem jest możliwość pokonania od 25 do 40 km (zależnie od aury) wyłącznie „na prądzie”, a także bogata specyfikacja. Minusem – wysoka cena, zbliżona do e-Golfa (blisko 160 tys. zł).

Volkswagen Golf GTE
Golf GTE to hybryda plug-in – korzysta ze 150-konnego, benzynowego silnika 1.4 TSI, przekładni DSG oraz jednostki elektrycznej (102 KM). W sumie napęd generuje 204 KM, ale z racji zamontowanego z tyłu akumulatora o pojemności 8,7 kWh samochód nie jest lekki – waży o 200 kg więcej od Golfa GTI (1540 wobec 1340 kg). Ma też mniejsze: bagażnik (272 wobec 380 l), zbiornik paliwa (40 wobec 50 l) i ładowność (500 zamiast 550 kg).

Volkswagen Golf GTE – średnie zużycie paliwa na 100 km

Golf GTE może pokonać od 25 do 40 km wyłącznie „na prądzie”. Z pełnym akumulatorem przejedzie więc 100 km, zużywając 3-6 l benzyny. W trybie hybrydowym, gdy korzysta z dwóch silników, potrzebuje ok. 5-9 l/100 km – czyli podobnie jak słabsze TSI.

Dane fabryczneDane testoweRóżnica
1,5 l/100 km4,5 l/100 km+300%

Volkswagen Golf GTE – koszt przejechania 100 km: ok. 2,9-4,8 zł (1 kWh = 0,33-0,55 zł) + wydatek na paliwo ok. 22 zł

Volkswagen Golf GTE – zasięg

Tu wiele zależy od pogody i dynamiki jazdy. Uwzględniając jedno ładowanie i jedno tankowanie, Golf GTE pokona średnio około 600 km.

Dane fabryczneDane testowe
940 km600 km

Volkswagen Golf GTE – plusy i minusy

 +  ponadprzeciętne osiągi;
 +  bogate wyposażenie, elementy z GTI;
 +  możliwość jazdy „na prądzie”;
 +  dość krótki czas ładowania (3:45 h).
 –  wysoka cena zakupu;
 –  szacowany duży spadek wartości;
 –  przeciętne zużycie paliwa w trybie hybrydowym;
 –  mniejsze walory przewozowe;
 –  gorszy komfort tłumienia tylnej osi.

Volkswagen Golf GTE
W trybie Charge akumulator można ładować podczas jazdy („do pełna” trzeba pokonać ok. 50-80 km).

Olej napędowy: Volkswagen Golf 1.6 TDI

Golf 1.6 TDI ma w tym gronie najmniejszy temperament. W żadnym wypadku nie jest jednak zawalidrogą, a wysoki moment w szerokim zakresie obrotów umożliwia płynną jazdę. Odgłos pracy diesla został przyzwoicie wyciszony – słychać go głównie przy rozpędzaniu się z niskich obrotów. Biorąc pod uwagę niskie zużycie paliwa (ok. 4,5 l/100 km w trasie i 6,5 w mieście), TDI jest mistrzem dalekich tras. Jego realny zasięg może przekraczać 1100 km. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby manualna skrzynia miała 6, a nie 5 przełożeń. Minus: wersja TDI najdłużej się nagrzewa i w podobnej specyfikacji kosztuje tyle co mocniejsza TSI.

Volkswagen Golf 1.6 TDI
Golf jest dostępny z dwoma dieslami – mniejszy ma 4 cylindry i 1,6 l pojemności. To stary znajomy z wielu modeli VW, o przyzwoitej kulturze pracy oraz przyjaznej charakterystyce. 115-konna wersja ma stonowany temperament, w zamian odwdzięcza się jednak niskim spalaniem. Funkcjonalność i walory przewozowe – standardowe, czyli lepsze niż w e-Golfie i wersji GTI.

Volkswagen Golf 1.6 TDI – średnie zużycie paliwa na 100 km

1,6-litrowy diesel jest bardzo wstrzemięźliwy – w trasie bez trudu można uzyskać zużycie paliwa poniżej 5 l/100 km, a w mieście  trudno przekroczyć 6,5-7 l/100 km. Dane fabryczne są zaniżone, ale na tle pozostałych odmian – najbliższe rzeczywistości.

Dane fabryczneDane testoweRóżnica
4,1 l/100 km5,5 l/100 km+34%

Volkswagen Golf 1.6 TDI – koszt przejechania 100 km:  ok. 25 zł 

Volkswagen Golf 1.6 TDI – zasięg

Golf TDI to mistrz dalekiego zasięgu – podczas spokojnej jazdy bez trudu pokona na jednym tankowaniu ponad 1000 km. Byłoby lepiej, gdyby nie brak 6. przełożenia.

Dane fabryczneDane testowe
1220 km910 km

Volkswagen Golf 1.6 TDI – plusy i minusy

wystarczające osiągi;
 +  dobra kultura pracy, brak AdBlue;
 +  niskie zużycie paliwa, duży zasięg;
 +  dostępność tańszych specyfikacji;
 +  „pełna” funkcjonalność;
 +  niska utrata wartości.
 –  tylko 5-biegowa skrzynia;
 –  wyższa cena od mocniejszych wersji benzynowych;
 –  kosztowny w naprawie osprzęt.

Volkswagen Golf 1.6 TDI
1,6-litrowy diesel nie hałasuje zanadto, zapewnia niezłe osiągi i jest oszczędny.

Volkswagen Golf z czterema rodzajami napędu – PODSUMOWANIE TESTU

  • Elektryczny Golf to póki co bardziej fanaberia niż zakup wynikający z rozsądku. W dodatku zimą jego realny zasięg wynosi ledwie połowę danych fabrycznych.
  • Hybrydowa wersja plug-in może mieć sens, jeśli dzienne przebiegi nie przekraczają jej zasięgu „na prądzie”. W dodatku pozwala bez obaw wyruszyć w dalszą trasę.
  • Przy wysokich przebiegach poza miastem najlepszy będzie diesel.
  • Jeśli uwzględnić mieszaną eksploatację, optymalnym wyborem będzie Golf TSI. Jest dynamiczny, dość oszczędny, a perspektywicznie – najtańszy w serwisowaniu.
  • Żeby zakup e-Golfa zwrócił się względem odmiany TSI, wersją elektryczną trzeba by pokonać przebieg ponad 200 tys. km. Diesel względem porównywalnej wersji benzynowej zaczyna na siebie zarabiać po około 140 tys. km. Opłacalność zakupu Golfa GTE zamiast GTI warunkuje częstość ładowania.
  • Gwarancja mechaniczna na wszystkie wersje trwa 2 lata, na akumulatory – 8 lat. Interwały serwisowe wynoszą maks. 30 tys. km. Elektryczny Golf ma najtańsze przeglądy – pierwszy kosztuje 200, drugi 500 zł. Dla wersji spalinowych to, odpowiednio, ok. 600 i 1200 zł, a dla GTE – 600 i 2100 zł.
  • Jeśli ładować akumulatory Golfa GTE lub e-Golfa, to najlepiej z domowego gniazdka – energia elektryczna będzie wówczas najtańsza. „Tankowanie” na stacjach szybkiego ładowania ma sens, gdy… jest darmowe (w dużych miastach działają już takie stacje). W płatnych punktach prąd jest często tak drogi, że eksploatacja pojazdu elektrycznego będzie droższa niż porównywalnego diesla.

Na pytanie „diesel czy benzyna” coraz częściej pada odpowiedź: hybryda. Niewykluczone, że w przyszłości dojdzie jeszcze jedna: auto elektryczne. Ale dzisiaj, w przypadku Golfa, wszystko jest po staremu. Tzw. napędy alternatywne to propozycje niszowe. Ten pojedynek rozgrywa się pomiędzy wersjami TSI i TDI – ze wskazaniem na TSI.

Volkswagen Golf z czterema rodzajami napędu – dane techniczne

1.5 TSI DSGE-GolfGTE1.6 TDI
Silnikbenz., turboelektrycznybenz., turbo + el.turbodiesel
Pojemność skokowa1498 cm³-1395 cm³1598 cm³
Układ cylindrów/zaworyR4/16-R4/16R4/16
Zasilanie (silnik benz.)wtrysk bezp.-wtrysk bezp.wtrysk bezp.
Moc maksymalna150 KM/5000136 KM204 KM (łączna)115 KM/3250
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500290 Nm350 Nm (łączny)250 Nm/1500
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Skrzynia biegówaut./7-biegowaaut./1-stopniowaaut./6-biegowaman./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość426/180/149 cm428/180/148 cm428/180/148 cm426/180/149 cm
Rozstaw osi263 cm263 cm263 cm263 cm
Średnica zawracania10,9 m10,8 m10,9 m10,9 m
Masa/ładowność1242/648 kg1540/480 kg1540/500 kg1292/574 kg
Pojemność bagażnika380/1270 l343/1233 l272/1162 l380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)-40 l (Pb 95)50 l (ON)
Opony205/55 R16205/55 R15225/45 R17205/55 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna216 km/h150 km/h222 km/h198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s9,6 s7,6 s10,2 s
Średnie zużycie paliwa/prądu4,9 l/100 km12,7 kWh/100 km1,6l/11,4 kWh/100 km4,1 l/100 km
Zasięg1020 km300 km940 km1220 km

Volkswagen Golf z czterema rodzajami napędu – dane testowe

Dane testowe1.5 TSI DSGE-GolfGTE1.6 TDI
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h3,1/8,2 s3,2/8,8 s3,1/7,4 s3,4/10,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe)34,7/34,4 m37,5/36,9 m35,3/34,8 m35,0/34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,0 dB63,5 dB64,1 dB63,9 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h97 km/h97 km/h97 km/h97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,52,52,52,5
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km)5,5/8,8/7,223,5 kWh*5,0/8,9/7,54,5/6,7/5,6
Rzeczywisty zasięg690 km150 km600 km910 km

*średnie zużycie prądu na 100 km

Galerie zdjęć

Przedstawiamy galerie zdjęciowe wszystkich opisanych wersji Volkswagena Golfa.

Volkswagen Golf 1.5 TSI DSG – galeria

Volkswagen e-Golf – galeria

Volkswagen Golf GTE – galeria

Volkswagen Golf 1.6 TDI – galeria

(uwaga: materiał dotyczy wersji silnikowych oferowanych przed wprowadzeniem cyklu WLTP – czyli przed 1 września 2018 r.)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. Proponuje test max. Nm na hamowni. Nie wierzę, że auto pracujące na biegu jałowym 800-900 obr. nagle dmuchnie 250Nm przy 1500obr. no jak? A taka ściema jest w wielu benzynach z turbo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji