Samochody hybrydowe Volvo otrzymają teraz pojemniejsze akumulatory i mocniejsze silniki elektryczne. Wpłynie to na nie tylko na lepsze osiągi aut, ale i większy zasięg. Dowiedz się więcej o nadchodzących zmianach.
Marka Volvo jako jedna z pierwszych wprowadziła do sprzedaży auta z napędem hybrydowym ładowane z gniazdka, a obecnie modele typu PHEV mają aż 44% udziału w ogólnej sprzedaży producenta. Teraz firma wprowadza kolejne usprawnienia technologiczne, pozwalające m.in. poprawić osiągi samochodów, a także wydłużyć zasięg ich jazdy na jednym ładowaniu. Zmian jest jednak jeszcze więcej.
Nowe hybrydy Volvo – moc, pojemność baterii
Modyfikacjami objęte zostały wszystkie hybrydy plug-in producenta z serii 60 i 90, a zatem modele: S60, S90, V60, V90, XC60 i XC90. Auta otrzymały nowe akumulatory z powiększoną aż o 60% pojemnością użyteczną – z 9,1 na 14,9 kWh. Zmiana ta znacząco poprawiła dystans, jakie samochody mogą przejechać korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. W cyklu WLTP jest to teraz 91 km, a jeszcze do niedawna zasięg wynosił 68 km.
Co więcej, Volvo zdecydowało się również podnieść o 65% moc jednostki elektrycznej napędzającej tylną oś – z 87 na 145 KM. Z 240 na 309 Nm wzrosła jednocześnie wartość osiąganego przez silnik momentu obrotowego. Dodatkowym usprawnieniem jest także generator rozruchowy o mocy 40 kW, dzięki któremu przełączanie napędu z elektrycznego na konwencjonalny odbywa się niemal niezauważalnie. Jego pojawienie się w układzie napędowym pozwoliło ponadto usunąć mechaniczną sprężarkę z silnika spalinowego.
Co więcej zmieniło się w modelach PHEV szwedzkiego producenta? Jedną z nowości w modelach XC60, S90 i V90 jest funkcja One Pedal Drive. W trybie tym wystarczy puścić pedał gazu, by samochód całkowicie się zatrzymał, bez konieczności naciskania hamulca. Volvo poprawiło także dynamikę jazdy i zwiększyło maksymalną prędkość hybryd plug-in w czasie podróżowania wyłącznie na silniku elektrycznym. Teraz zasilana prądem jednostka może samodzielnie napędzać auto do 140 km/h, a ponadto potrafi skuteczniej wyhamować pojazd w trybie odzyskiwania energii.
Oprócz tego usprawniono pracę układu AWD oraz zwiększono dopuszczalną masę ciągniętej przyczepy o 100 kg. Z kolei pojawienie się klimatyzacji wysokonapięciowiej w miejsce nagrzewnicy paliwowej sprawiło, że podczas jazdy modele PHEV w ogóle nie spalają paliwa, a ogrzanie kabiny przed podróżą może się odbyć nawet podczas ładowania w garażu.
Redakcja poleca:
Jak na co dzień jeździć samochodem hybrydowym typu plug-in?
Czym się wyróżniają napędy hybrydowe Volvo?
Nowe hybrydy Volvo – osiągi
Dzięki zastosowaniu mocniejszych silników elektrycznych, osiągi hybryd plug-in od Volvo zauważalnie wzrosły – i to zarówno w przypadku jazdy tylko na jednostce zasilanej prądem, jak i w sytuacji, gdy silnik spalinowy i elektryczny pracują razem. Poniżej przedstawiamy dane dotyczące mocy oraz przyspieszenia od 0 do 100 km/h w podziale na modele. W nawiasach znajdują się wartości dla tych samych modeli sprzed modernizacji:
- Volvo XC90 T8 Recharge – 310 + 145 KM: 5,4 s (5,8 s)
- Volvo XC60 T8 Recharge – 310 + 145 KM: 4,9 s (5,5 s)
- Volvo XC60 T6 Recharge – 253 + 145 KM: 5,7 s (5,9 s)
- Volvo V90 T8 Recharge – 310 + 145 KM: 4,8 s (5,2 s)
- Volvo V90 T6 Recharge – 253 + 145 KM: 5,5 s (5,5 s)
- Volvo S90 T8 Recharge – 310 + 145 KM: 4,6 s (5,1 s)
- Volvo V60 T8 Recharge – 310 + 145 KM: 4,6 s (4,9 s)
- Volvo V60 T6 Recharge – 253 + 145 KM: 5,4 s (5,4 s)
- Volvo S60 T8 Recharge – 310 + 145 KM: 4,6 s (4,6 s)
- Volvo S60 T6 Recharge – 253 + 145 KM: 5,3 s (5,3 s)