skoda akumulatory litowo-jonowe co2

Zużyte akumulatory ze zelektryfikowanych modeli Skody oznaczonych literami „iV” zapewniają zrównoważoną energię dla stacji ładowania. Wspólnie z partnerem Skoda chce stworzyć innowacyjny system do przechowywania nawet 328 kWh energii – m.in. dla dealerów.

Skoda wprowadza inteligentny system magazynowania energii, oparty na drugim cyklu życia akumulatorów z aut elektrycznych. Pozwoli to skutecznie zmniejszyć ich sumaryczną emisję CO2. Projekt jest obecnie wdrażany w salonach Skody we współpracy z czeską firmą technologiczną IBG Česko.

Od 5 do 20 akumulatorów

System magazynuje energię elektryczną wytworzoną w zrównoważony sposób w zużytych akumulatorach litowo-jonowych, pochodzących z całkowicie elektrycznego SUV-a Enyaq iV oraz z hybryd plug-in – Superba iV i Octavii iV. Prąd zgromadzony w takim „banku” energii pozwala np. na szybkie i elastyczne ładowanie samochodów elektrycznych. Dealerzy mogą wykorzystywać go również do oświetlenia i klimatyzacji swoich salonów czy warsztatów.

Po udanym pilotażowym projekcie w Pradze innowacyjne jednostki magazynujące energii są teraz dostępne dla innych dealerów Skody. Do tej pory zebrano 160 przedpremierowych zamówień od placówek w Czechach, Niemczech, Holandii i na Słowacji. Wyprodukowany we współpracy z IBG Česko system magazynowania energii może pomieścić do 20 akumulatorów z hybrydowych modeli plug-in Superb iV i Octavia iV (każdy o pojemności 13 kWh) lub 5 akumulatorów o pojemności 82 kWh z elektrycznego SUV-a Enyaq iV. System ma łączną pojemność do 328 kWh. Prąd można wykorzystać do zasilania stacji szybkiego ładowania o mocy do 150 kW. Ponadto system może tymczasowo przechowywać nadwyżkę zielonej energii wytwarzanej np. przez systemy fotowoltaiczne dealerów Skody. Energia ta może zostać później zużyta niezależnie od pogody czy aktualnego obciążenia lokalnej sieci albo na potrzeby własne dealera, np. aby oświetlić salon lub serwis albo uruchomić klimatyzację.

Skoda akumulatory litowo-jonowe
Europejscy dealerzy zamówili jak dotąd 160 magazynów energii budowanych z akumulatorów „elektryków”. W nadchodzących latach może powstać ponad 4000 takich systemów.

System magazynowania energii można rozbudowywać, a baterie dają się w razie potrzeby wymienić w kilku prostych krokach. Plany zakładają, że w nadchodzących latach może powstać ponad 4000 takich zrównoważonych bloków energetycznych.

Drugi cykl życia wydłuża żywotność akumulatorów nawet do 15 lat

Sercem systemu magazynowania energii są akumulatory, które były wcześniej montowane w Skodach Enyaq iV lub hybrydach plug-in Superb iV, Octavia iV i Octavia RS iV. Pierwsze systemy skorzystają ze zużytych baterii aut testowych i przedprodukcyjnych; później dołączą do nich ogniwa z używanych, wycofanych z eksploatacji pojazdów produkcyjnych (np. powypadkowych).

Doświadczenie z projektu pilotażowego pokazuje, że pojemność akumulatorów w stacjonarnych systemach magazynowania spada tylko o około 2% rocznie. W ten sposób system wydłuża żywotność baterii nawet do 15 lat, znacznie poprawiając ich ślad węglowy. Pod koniec drugiego cyklu życia Skoda poddaje ogniwa recyklingowi w kontrolowanym procesie. Odzyskane surowce są następnie wykorzystywane do produkcji nowych akumulatorów.

Systemy akumulatorów są finansowane z dotacji samorządowych lub państwowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here