Silnik 1.0 EcoBoost - opinie

Gdy w 2012 r. wchodził na rynek, obawiano się czy silnik Forda 1.0 EcoBoost będzie oszczędny, trwały i zniesie pracę w większych modelach – Focusie, a nawet Mondeo. Po sześciu latach mamy już dosyć wyraźny obraz sytuacji. Jest dobra, ale nie obyło się bez wpadki.

Wprowadzając silnik 1.0 EcoBoost Ford podkreślał, że jego blok mieści się na kartce papieru w formacie A4. Procesowi minimalizacji poddano także turbosprężarkę. Z korzyścią dla kierowcy. Dzięki małemu wirnikowi o symbolicznej bezwładności w zasadzie nie istnieją opóźnienia w reakcji na gaz, a silnik zabiera się do pracy od niskich obrotów, równomiernie oddając moc aż do końca skali obrotomierza.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Ford 1.0 EcoBoost - konstrukcja
Blok silnika 1.0 EcoBoost mieści się na kartce papieru w formacie A4 lub pokładowej walizce, co zresztą Ford sprytnie wykorzystał marketingowo – zabierając korpus silnika na Los Angeles Motor Show właśnie na pokładzie samolotu. (fot. Ford)

Nie każdemu do gustu przypadnie brzmienie. Wkręcaniu na obroty, czy zdecydowanemu naciśnięciu na gaz towarzyszy charakterystyczny warkot trzech cylindrów – słyszalny, ale nie natarczywy. Mimo braku wałków wyrównoważających wibracje udało się utrzymać na symbolicznym poziomie. Część z nich kompensuje specjalnie zaprojektowany układ korbowo-tłokowy i niedoważone koło zamachowe, resztę biorą na siebie poduszki silnika. Podobnie jak opracowana przez Volkswagena jednostka 1.0 TSI, fordowski 1.0 EcoBoost ma układ chłodzenia z dwoma termostatami oraz zintegrowany z głowicą i chłodzony cieczą kolektor wydechowy, który korzystnie wpływa na zużycie paliwa – nawet przy dużym obciążeniu temperatura spalin utrzymuje się w optymalnym zakresie, a sterownik nie musi wzbogacać mieszanki.

Rozrząd w 1.0 EcoBoost

Rozrząd silnika 1.0 EcoBoost jest napędzany paskiem. Pracuje pod szczelną obudową i jest smarowany olejem silnikowym, co zwiększyło jego żywotność (krótkim paskiem zębatym napędzana jest również pompa oleju). Producent zaleca wymianę paska rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost co 240 tys. kilometrów lub 10 lat. W serwisie Forda za wymianę rozrządu trzeba zapłacić ok. 2500 zł. Korzystając z usług nieautoryzowanego serwisu oraz z zamienników (ok. 400 zł za pasek, rolkę i uszczelkę dekla) koszt usługi uda się zredukować.

Silnik 1.0 EcoBoost napędza Fiestę, Focusa, B-Maxa, C-Maxa, Grand C-Maxa, a nawet prototyp 205-konnego bolidu, który posiada drogową homologację.

Silnik 1.0 EcoBoost występuje w wersjach rozwijających 100 KM i 170 Nm; 120 KM, 170 Nm; 125 KM i 170 Nm oraz 140 KM i 180 Nm. W mocniejszych odmianach szczytowe wartości momentu obrotowego mogą być wyższe za sprawą funkcji overboost, która na kilkanaście sekund zwiększa ciśnienie doładowania, zapewniając dodatkowe 30 Nm. Rozpiętość mocy otworzyła drogę do zastosowania silnika 1.0 EcoBoost w wielu modelach Forda – Fieście, Focusie, B-Maxie, C-Maxie, Mondeo, EcoSporcie i Transicie Courier.

Osiągi i zużycie paliwa w 1.0 EcoBoost

Dynamika jest satysfakcjonująca. Przykładowo: 125-konny Focus 1.0 EcoBoost na przyspieszenie do 100 km/h potrzebuje 11,3 s. To wynik na poziomie wolnossących silników 1.6-1.8. Doładowany silnik góruje jednak nad nimi elastycznością. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile spala silnik 1.0 EcoBoost, gdyż najwięcej zależy od kierowcy. Delikatnie traktowany Focus domaga się 5-6 l/100km na trasie oraz 7-8 l/100km w mieście. Jeżeli kierujący zdecydowanie operuje pedałem gazu, w grę wchodzi 9-10 l/100km, a nawet więcej. Zasada „turbo żyje, turbo pije” wciąż obowiązuje.

Silnik 1.0 EcoBoost - opinie
Atutem silnika 1.0 EcoBoost jest niska masa (86 kg). Odciążenie przedniej osi dodatnio wpływa na prowadzenie.

Problemy w silnikach 1.0 EcoBoost

Silniki 1.0 EcoBoost nie okazały się całkowicie wolne od wad. Najwięcej problemów przysparza układ chłodzenia. W niektórych autach wykrywano nieszczelności pompy i kanałów wodnych. Przedmiotem akcji serwisowej był podatny na pękanie przewód między zbiorniczkiem wyrównawczym i turbosprężarką. W zależności od sytuacji i czasu reakcji ze strony kierowcy, nieszczelność mogła zakończyć się wypaleniem uszczelki pod głowicą, a nawet odkształceniami głowicy i cylindrów. W skrajnych sytuacjach wiązało się to z koniecznością wymiany silnika na nowy lub używany, co oznacza koszty liczone w tysiącach złotych – za używany i pozbawiony osprzętu silnik 1.0 EcoBoost trzeba zapłacić przynajmniej 4,5-5,5 tys. zł. W silnikach produkowanych od jesieni 2013 r. dokonano poprawek w układzie chłodzenia. Doniesienia na temat zatarcia jednostki na panewkach, problemach z elektroniką czy wyciekach oleju są sporadyczne.

1.0 EcoBoost - spalanie, opinie
Focus 1.0 EcoBoost – w zależności od stylu i warunków jazdy – zużywa w cyklu mieszanym 6-7 l/100km.

Olej dla 1.0 EcoBoost

Mimo sporego wysilenia i obecności turbosprężarki, silnik 1.0 EcoBoost raczej nie spala oleju. Ford zaleca stosowanie specjalnie opracowanego dla tej jednostki oleju Ford Castrol Magnatec Professional 5W20 i wymienianie go co 20 tys. km. To rzadki środek smarny, który dobrze chroni silnik już od momentu rozruchu, jednak przy wysokich temperaturach staje się wodnisty. Na forach dyskusyjnych Forda można spotkać się z opiniami, że lepszym wyborem będzie olej 5W30 (rzekomo zalecany przez część ASO), który warto wymieniać co 10-15 tys. km. Właściciele Fordów przestrzegają się przed chiptuningiem przeprowadzonym w przypadkowo wybranym punkcie – może przynieść więcej szkody niż pożytku. A silnik wręcz prosi się o elektroniczne modyfikacje. Uzyskanie ok. 145 KM i 230 Nm nie stanowi większego problemu, a przy rozsądnej eksploatacji tak zmodyfikowane auta przejechały już ponad 150 tys. km. Kres możliwości leży znacznie wyższej. Na potrzeby rajdowej Fiesty R2 silnik podkręcono do 180 KM. W żeliwnym bloku tkwią więc spore rezerwy.

Podsumowanie

Downsizing nie okazał się zabójczy dla litrowego silnika Forda. W niemieckich serwisach ogłoszeniowych można już znaleźć Focusy 1.0 EcoBoost z przebiegami przekraczającymi 250 tys. kilometrów. Wciąż są wyceniane na blisko sześć tysięcy euro. Gdyby nie problemy z układem chłodzenia i wynikające z jego rozszczelnienia konsekwencje, obraz sytuacji byłby więcej niż dobry. Przymierzając się do zakupu samochodu z silnikiem 1.0 EcoBoost, warto zarezerwować budżet na profilaktyczną wymianę napędu rozrządu i przegląd układu chłodzenia.

18 KOMENTARZE

  1. Ja też stary, przebieg 155 tyś, uszkodziła się głowica, mechanik powiedział, że silnik do wymiany. Po 2 nieudanych próbach wymiany silnika, zdecydowałem się na regenerację głowicy i innych elementów.

    Całkowity koszt 15k zł, powodzenia 😛

  2. Dwa dni od zakupu i ukręcił się wałek turbosprężarki – 161 000 km, silnik 100 KM. Może miałem pecha, zobaczymy później ale ekologia kosztuje, szkoda że mnie ….

  3. Porażka ..także 155 tys. km przebiegu ( po 4 lat użytkowania), uszkodzona głowica przez pasek rozrządu !
    Kicha, nie polecam !
    Naprawa w serwisie Forda – uwaga ! – 18.700 zł netto !
    „FORD GÓW.NO WORT ! „

        • Kupiłem w salonie FORD auto demonstracyjne 9 m-czne przebieg 5900 km. Focus kombi Active. 1.0 125 KM. Na razie 30 tyś km i … NIC
          Olej co 15 tys ten zalecany FORDOWSKI Castrol. Dziennie robię 120 km (90% trasa). Pali 5,3-5,6 (JEŻDŻĘ NA TRYBIE ECO). Nic nie skrzypi, nie trzeszczy. Dobrze dopasowane elementy. Silnik elastyczny, w miarę dynamiczny, szybko zbiera się. Jak każdy Ford (szczególnie Focus) ma ŚWIETNE WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE). Trzyma się drogi jak wójt małej gminy stołka.

  4. Mam 2014 rok (uzytkuję w UK)
    we wrzesniu ub roku wymiana silnika na nowy (przejechał równe 100 000 mil).
    Wymiana w serwisie, gdzie nie zapłaciłem ani funta.
    Po telefonie bez gadania kazali dostarczyć auto i wymienili co trzeba.
    Dziś stracił moc, dodatkowo łapie temperaturę i włącza wentylator na chłodnicy
    ogólnie jak kolega wyżej napisał
    Ford gówno itd.

  5. Użytkuję aktualnie od lipca 2019 r focusa z silnikiem 1.0 ecoboost 125KM (od nowości). Auto jest wykorzystywane w firmie do pracy w terenie i aktualnie ma przebieg 52 000 km. Wspomnę tylko, że jeździłem już poprzednimi generacjami focusa oraz mondeo (z normalnymi silnikami) i nie było większych problemów. Wymiana płynów realizowana jest w cyklu co 15 tyś km. Po 50 tyś wymienione zostały świece zapłonowe. Już na samym początku pojawił się problem z powłoką lakierniczą przy tylniej lampie – na drugi dzień po odbiorze odpadł kawałek lampy (która była eksponowana na słońcu) i pokazał robioną zaprawkę. Sprawa została zgłoszona do dealera forda, lampa została wymieniona jednak zaprawka została (samochód z salonu z zaprawką lakierniczą). Dodatkowo z klapy bagażnika wypadły przy zamykaniu jakieś blaszki/styki. W czasie użytkowania boczna tapicerka strasznie skrzypi jeżeli oprzemy mocniej łokieć (spasowanie elementów jest tragiczne na drzwiach). Przy ok 46 tyś przy porannym rozruchu coś lekko strzeliło w najczęściej używanym pedale sprzęgła (cały jest wykonany z plastiku). Lekko zaczął wchodzić w podłogę i kołysać się na boki. zgłosiłem to do serwisu. Stwierdzili, że to wysprzęglik. Ale musiałem pojechać do domu, zadzwonić na assistance aby zlawetować pojazd i odebrać zastępczy do wykonywania obowiązków służbowych. Po dwóch dniach samochód był do odbioru w godzinach popołudniowych. Wyjeżdżając z serwisu pedał nadal był miękki jak poprzednio. Dodatkowo włączyły się po raz kolejny informacje o braku/Awarii ESC oraz Pre Collision Assist. komunikaty często się wyświetlają, gasną po restarcie silnika. Na moje pytanie dlaczego tak się dzieje, w fordzie mi odpowiedzieli, że w fordach tak się często dzieje i to nie jest nic poważnego. Oczywiście siedząc w poczekalni przyszedł również starszy pan który wymieniał listę komunikatów, zaczynając od awarii świateł adaptacyjnych itd. Wracając do tematu. Odebrałem samochód i zadzwoniłem następnego dnia do serwisu, że usterka nie została naprawiana i mam wątpliwości. Odpowiedź: ,,zazwyczaj wymiana wysprzęglika pomagała” (normalnie chybiła trafił). Doszliśmy do umówienia kolejnej wizyty która będzie za dwa tygodnie (Panowie, serio tyle miałem czekać?). A teraz zwieńczenie tematu. Dzisiaj Ford pojechał na lawecie. jeszcze przed umówioną wizytą. Wyświetlił się komunikat o ,,braku płynu hamulcowego”. Dodatkowo mój tata wspominał dzień wcześniej, że pod samochodem była lekko tłusta plama więc skwitowałem ,,że to z klimy”. Okazało się jednak, że to płyn hamulcowy. Czekam teraz w domu na kolejny samochód w ramach assistance. Jednyne z czego się cieszę i dziękuję Bogu, że wróciłem z rodziną z wyjazdu cały i zdrowy. Kupujcie nowe fordy.

  6. Posiadam forda 1.0 automat z rocznika 2017
    Przebieg 65000
    Narazie bez awarii.Jedyne co to skrzypiąca tylna kanapa(nawet bez pasażerów).olej wymieniam co 10000..Myślę że może uda się dociągnąć do 250tys.???

  7. Focus 1.0 ecoboost 125KM z 2014, przebieg łagodny 45000. Rok temu wyciek oleju w silniku, serwis za 4.500 pln. Teraz 2 razy lawetowany bo nie odpaiał; serwis Forda nie zidentyfikowal powodu, u nich odpalał. Przy 2 przypadku zauważyli braki w płynie chłodzącym więc proponuja dalszą diagnostykę, która może kosztować 2-3 tys. bo otwarcie silnika. Z prawdopodobieństwem wymiany silnika dolnego lub całego , czyli koszt nawet 20 tys. Siedzę i myślę co zrobić…na cześci chyba.
    Głęboki zawód. Wcześniej Mondeo chodziło jak złoto ale wiadomka służbowe to najlepsza marka 😉

  8. ford sam nie potrafi zrobić dobrego silnika… bierze od PSA od mitsubischi, ostatni ich silnik to 2.0 w smax -do kitu, i 1,8tdci w miarę ok, i benzynowe klekoty montowane we fiestach 1.3 do 2004 bodajże z wałkiem w bloku….

  9. EcoBoost 1.0 100KM – Fiesta 80 000 km w cztery lata. Przeglądy i wymiany zgodnie z harmonogramem – zero problemów z silnikiem. Jedyny problem z autem – jak jest mróz, to skrzypią sprężyny. Oby tak dalej.

  10. fiesta Ecoboost 1.00 100KM rocznik 2018 267tys , wymiana oleju co 10k , co 60k wymiana oleju dynamiczna w automacie , problemy; pekniece plastiku na poduszce powietrznej na kierownicy. Omijqam ASO wymieniam olej u zaprzyjaznionego mechanika

  11. Swoim focusem 1.0 ecoboost 125km z 12 roku zrobiłem ok 40 tyś, a ma teraz 205 tyś i nic sie nie dzieje. Olej co roku lub lekko ponad 10 tyś km. Jedyne co zrobiłem przez 3 lata (od kiedy go mam) to jeden przewód – przy turbinie ( koszt naprawy 20zł) no i oczywiście wymieniłem elementy ekploatacyjne takie jak tarcze, klocki.

  12. Kupiłem w salonie FORD auto demonstracyjne 9 m-czne przebieg 5900 km. Focus kombi Active. 1.0 125 KM. Na razie 30 tyś km i … NIC
    Olej co 15 tys ten zalecany FORDOWSKI Castrol. Dziennie robię 120 km (90% trasa). Pali 5,3-5,6 (JEŻDŻĘ NA TRYBIE ECO). Nic nie skrzypi, nie trzeszczy. Dobrze dopasowane elementy. Silnik elastyczny, w miarę dynamiczny, szybko zbiera się. Jak każdy Ford (szczególnie Focus) ma ŚWIETNE WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE). Trzyma się drogi jak wójt małej gminy stołka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here