Subaru Outback

To bez wątpienia wyjątkowa propozycja w klasie średniej, ale czy na pewno dla każdego? Poznajmy opinie właścicieli używanego Subaru Legacy i jego uterenowionej odmiany Outback.

Mało kto kupuje Subaru z przypadku. Te japońskie samochody przeważnie trafiają w ręce użytkowników świadomych faktu, że eksploatacja Subaru nie będzie tak prosta i przewidywalna jak rywali z Europy czy nawet Toyot i Hond. W zamian otrzymują jednak wyjątkowy zespół napędowy, którego nie uświadczą u konkurentów – oparty na silnikach z przeciwsobnym układzie cylindrów (tzw. boxerach), zestawianych w dodatku z seryjnym napędem na 4 koła. W opisywanym Legacy przewidziano dwa rodzaje: stały, z trzema mechanizmami różnicowymi (auta z ręczną skrzynią biegów) lub elektronicznie sterowany przez sprzęgło wielopłytkowe (samochody z „automatem”). To nie koniec niespodzianek. Właściciele Legacy ze skrzynią ręczną i wolnossącym silnikiem otrzymywali niespotykany z tej klasie aut mechanizm, mianowicie prawdziwy reduktor, nie odbiegający od tych stosowanych w terenówkach. W Subaru przydaje się zwłaszcza podczas holowania przyczepy na stromych podjazdach lub podczas przejeżdżania przez grząski teren. W pozostałych odmianach zamiast reduktora producent przewidział blokadę tylnego mostu.

Test najnowszego Subaru Outbacka z Volkswagenem Passatem Alltrackiem

Subaru Legacy IV
Zastosowanie silników typu boxer umożliwiło uzyskanie nisko położonego środka ciężkości, co w połączeniu z bezbłędnie pracującym napędem 4×4 zaowocowało wyjątkowymi, nastawionymi na bezpieczeństwo właściwościami jezdnymi.

Opisywana, czwarta generacja Subaru Legacy zasłynęła czymś jeszcze: jako pierwsze Subaru otrzymała silnik wysokoprężny (2.0 D, również boxer), ale do gamy dołączył on dopiero w przedostatnim roku produkcji, stąd jego popularność jest ograniczona. Co innego uterenowiona odmiana auta z oddzielną nazwą Outback – jest ich niewiele mniej od standardowych Legacy. Jak wygląda eksploatacja tego niemal egzotycznego reprezentanta klasy średniej? Czy Subaru Legacy to auto dla każdego, czy tylko dla kochającego miłośnika? Zobaczmy, co mówią właściciele.

Subaru Legacy IV
Subaru Legacy IV w 2007 r. doczekał się modernizacji wizualnej. Więcej zmian zachodziło pod maską. W 2005 r. poprawiono parametry jednostek napędowych, a w 2008 r. pojawił się 2.0 Boxer Diesel.

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – wnętrze

Subaru nie zdecydowało się na fajerwerki stylistyczne w środku i zaprojektowało zachowawczy, ale jednocześnie optymalnie starzejący się kokpit. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda intuicyjnie, ale wraz z przejechanymi kilometrami może zaskoczyć kilka odejść od typowych zasad ergonomii, np. umieszczenie przycisku świateł awaryjnych po stronie pasażera. Jakość materiałów? Typowo „japońska”, ale montaż zasługuje na uznanie. Część Legacy/Outbacków dysponuje automatycznymi skrzyniami biegów: dla odmian 2.0/2.5 zarezerwowano przekładnie 4-biegowe, dla 3.0 H6 – 5-biegową. W tej ostatniej Subaru przewidziało możliwość wyboru trybu jazdy za pomocą przycisku pomiędzy fotelami, w wolnossących z kolei znajdziemy tam dźwigienkę obsługi reduktora.

Subaru Legacy IV
Poszczególne wersje silnikowe delikatnie różnią się tunelem centralnym: raz jest tam pokrętło wyboru trybu jazdy, raz dźwigienka reduktora, raz… tyle co w innych samochodach, czyli nic szczególnego.

Niezbyt okazały rozstaw osi Subaru Legacy nie pozwolił wygospodarować przepastnego wnętrza. Dla czwórki typowych pasażerów nie powinno jednak być ciasno, może ewentualnie brakować miejsca na głowy w sedanie. Fotele i kanapa na ogół zbierają pochwały, nierzadko spotyka się skórzaną tapicerkę i elektryczną regulację. Warto podkreślić, że do wnętrza prowadzą bezramkowe drzwi. Przed zakupem sprawdźmy, czy ten efektowny detal nie generuje hałasów bądź nie przepuszcza wody do wnętrza. W kwestii bagażników nie ma co liczyć na cuda. Są tylko akceptowalne (pojemności 433/459 l), ale przynajmniej przemyślane (brak wnikających zawiasów w sedanie) i w miarę regularne.

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – silniki

Subaru przewidziało kilka propozycji o konstrukcji typu boxer. Gamę otwiera benzynowy 2.0 (137-165 KM), pośrodku plasuje się 2.5 (165-173 KM), zaś na szczycie ulokowano jedyny 6-cylindrowy silnik w ofercie – 3.0 H6 o mocy 245 KM. Na Stany Zjednoczone Subaru przewidział limitowaną edycję GT Spec-B, wykorzystującą turbodoładowanego 2.5, generującego podobną moc, bo 246 KM. Mimo wszystko osiągi topowych Legacy nieco odbiegają od parametrów uzyskiwanych przez niemieckich rywali, ale przynajmniej większość jednostek cechuje wysoki poziom niezawodności. Nie można tego przypisać do jedynego w swoim rodzaju turbodiesla – 2.0 Boxer Diesel. 150-konna odmiana wysokoprężna trafiła do Legacy dopiero w 2008 r. Szybko wyszły na jaw jej bolączki, ale Subaru wprowadził stosowne poprawki dopiero 2 lata później, a więc w następnym Legacy/Outbacku. Mimo krótkiego stażu, diesla pod maską ma co czwarte wystawione Legacy.

Subaru Legacy IV 29
6-cylindrowy boxer nie zachwyca ani dynamiką, ani realnym zużyciem paliwa. Pocieszenia nie stanowi przeciętna tolerancja przez tę jednostkę instalacji gazowych. LPG odradzamy też w przypadku nowszych odmian 2.0/2.5 DOHC – regulacja zaworów jest w nich bardzo skomplikowana i droga.
Subaru Legacy IV 17
Turbodiesle od Subaru zaskoczyły użytkowników nieoczekiwanymi, poważnymi awariami. Opiszemy je w dalszej części materiału.
Zobacz, jak działa silnik typu boxer:

Zobacz, jak działa SUBARU BOXER! Silnik wyróżnia płaska konstrukcja, przez co cały samochód ma nisko położony środek ciężkości. To w połączeniu z osiową symetrią układu napędowego daje niespotykaną równowagę na zakrętach.

Opublikowany przez Subaru Polska Sobota, 22 lipca 2017

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki stałemu napędowi 4×4 auto bez problemu wspina się po zaśnieżonym wzniesieniu, a na zakrętach jedzie jak po szynach”

„Samochód bez wątpienia nastawiony pod kierowcę: świetna pozycja za kierownicą i ta bezpośredniość reakcji”

„W połączeniu z LPG wydatki na paliwo nie przytłaczają. Poza tym Subaru się nie psuje”

„Podstawowy 2.0 żwawo nabiera prędkości już od najniższych obrotów. Świetna elastyczność”

 Wady 

„Kiepska funkcjonalność: brak składanej kanapy, niewielka regulacja kierownicy”

„Oryginalne części do Subaru kosztują krocie. Można znaleźć zamienniki, ale ich jakość nie powala”

„Trochę brakuje mi lepszego wykończenia kokpitu. Wydaje mi się, że inne podobne auta są lepiej wyposażone”

„Masywne zderzaki utrudniają wyczucie Legacy na parkingu. Zawsze manewruję z duszą na ramieniu”

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – awaryjność, typowe usterki

Silniki Boxer Diesel z Legacy IV/Outbacka III pochodzą z pierwszej, niedopracowanej serii montowanej w modelach marki w latach 2008-2010. W tych jednostkach dochodziło do pękania wałów korbowych lub też bloków silników. Co gorsza, usterka miała wymiar nieprzewidywalny: nie dawała żadnych symptomów nadejścia. Przy obecnych cenach Subaru naprawa nie ma sensu. Trzeba szukać używanego silnika lub kupić auto z już wymienionym. Sporo pieniędzy pochłonie również wymiana okresowo zużywających się podzespołów (np. sprzęgło z kołem dwumasowym kosztuje minimum 2500 zł). Ten element wymaga interwencji również w wersjach benzynowych (także z „dwumasą”), w 3.0 H6 dochodzi do tego ewentualne spalanie oleju silnikowego. Inne kluczowe aspekty w Subaru, jak napęd 4×4 i zawieszenie, są ponadprzeciętnie trwałe. W wybranych egzemplarzach parują reflektory lub zawodzi system opuszczania szyb przy otwieraniu bezramkowych drzwi (trzeba sprawdzić stan uszczelek).

Subaru Legacy IV
Podobnie jak inne auta japońskie z tego okresu, Subaru intensywnie koroduje od spodu. Rdza utrudnia demontaż niektórych elementów (np. zawieszenia) i winduje koszty napraw.

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wytłoczono na tabliczkach umieszczonych przy gniazdach mocowania przednich amortyzatorów oraz na ścianie grodziowej po prawej stronie.

Subaru Legacy IV 24

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach figuruje zaledwie kilkadziesiąt używanych Legacy, włącznie z uterenowionymi Outbackami. Ceny startują od 10 tys. zł za Legacy z dieslem lub „zagazowaną benzyną”. Do Outbacka trzeba dołożyć minimum 5 tys. zł, ale dopiero od 20 tys. zł mamy rozsądny wybór pomiędzy obydwiema wersjami. Mało kto żąda za używanego Subaru Legacy IV/Outbacka III więcej niż 25 tys. zł. Zdecydowanie przeważają odmiany kombi. W obu modelach turbodiesla znajdziemy w co czwartym samochodzie.

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – podsumowanie

Z pewnością nie ma drugiego takiego samochodu w klasie średniej. Nie chodzi tylko o nietypowe konstrukcje silników – w Legacy wyjątkowe jest także prowadzenie i wyśmienity napęd na wszystkie koła. Za przyjemność z jazdy Subaru trzeba sporo płacić w warsztacie, i to zazwyczaj zaznajomionym w tej marce. Nie zmienia to faktu, że Legacy to bezpieczny i wystarczająco przestronny samochód, którego można polecić do codziennego użytkowania.

Przeczytaj opinie o innych używanych Subaru:

Używane Subaru XV I (2012-2017) – opinie użytkowników

Używane Subaru Forester III (2008-2013) – opinie użytkowników

Subaru Legacy IV

Subaru Legacy IV/Outback III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.466-472/173/142-147 cm
Rozstaw osi267 cm
Pojemność bagażnikased 433 l, kmb 459-1649 l
Subaru Legacy IV/Outback III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.02.0 R2.52.5i3.0 R
Pojemność1994 cm³1994 cm³2457 cm³2457 cm³3000 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc137 KM150 KM165 KM173 KM245 KM
Maks. moment187 Nm196 Nm226 Nm227 Nm297 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s9,5 s9,3 s9,5 s6,9 s
Prędkość maks.197 km/h209 km/h214 km/h219 km/h243 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km8,6 l/100 km8,2 l/100 km8,5 l/100 km12,1 l/100 km
Subaru Legacy IV/Outback III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 Boxer Diesel
Pojemność1998 cm³
Paliwoturbodiesel
Maks. moc150 KM
Maks. moment350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s
Prędkość maks.208 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km

Używane Subaru Legacy IV/Outback III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here