UżywaneOpinieUżywane Subaru XV I (2012-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Subaru XV I (2012-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

XV nie zdobył takiej popularności jak Forester czy Outback, ale także ma swoje zalety. Co o używanym Subaru XV I sądzą użytkownicy?

Przed debiutem tego modelu nazwę „XV” zarezerwowano dla nieco podwyższonej i bardziej obudowanej wersji Imprezy. W 2012 roku Subaru XV stało się zupełnie nowym modelem, choć nadal bazującym na legendarnym kompakcie. Podobieństwo do Imprezy, jak i okazały prześwit tego auta poskutkowało nadaniem mu przydomka „Imprezy na szczudłach”. Rzeczywiście – jak na kompaktowego SUV-a, Subaru XV jest naprawdę wysoko zawieszony (22 cm od ziemi), a przy tym seryjnie występował z napędem 4×4. Wyraźnie celuje tym samym w grono odbiorców mieszkających z dala od dobrych jakościowo dróg, np. na wsi lub w terenach górzystych. W praktyce to auto dobrze odnajduje się też w mieście, choć w takich warunkach nieco rozczarowuje zużyciem paliwa. W 2015 roku samochód poddano delikatnemu retuszowi wizualnemu, który poszedł w parze z lekkimi modyfikacjami konstrukcji nadwozia i odświeżeniem listy wyposażenia standardowego.

Subaru XV I
Subaru XV nie boi się zjazdów poza asfalt – jest tak wysoko zawieszone, że trudniej w nim cokolwiek urwać od spodu niż u rywali.

Używane Subaru XV I – wymiary, nadwozie

Wydawać by się mogło, że Subaru XV to na dobrą sprawę mocno podwyższone auto kompaktowe. W rzeczywistości jednak to całkiem spory samochód, mierzący na długość prawie 4,5 m – czyli tyle, co niektóre kompaktowe minivany. Nie jest przy tym przesadnie szeroki (1,78 m), ale już całkiem wysoki (1,57 m). Subaru „nie szalało” z designem karoserii, stawiając na stonowane linie i mało chwytliwe detale. Niezłe wrażenie na XV robią niektóre felgi aluminiowe i ładny, pomarańczowy lakier (dość rzadko spotykany: częściej widywane są odcienie niebieskiego). Do plusów należy zaliczyć przyzwoitą widoczność z miejsca kierowcy w przód i na boki. Do tyłu przeszkadza podcięta ku górze linia okien i niewielka tylna szyba.

Subaru XV I
Wszystkie XV producent wyposażył w napęd na cztery koła, poprawiający prowadzenie w zakrętach także w trudnych warunkach drogowych. Użytkownicy narzekają jednak na twardo zestrojone (jak na SUV-a) zawieszenie.

Używane Subaru XV I – wnętrze, bagażnik

We wnętrzu Subaru XV odnajdziemy typową japońską poprawność. Linie kokpitu są bardzo zachowawcze, ale niekoniecznie musi być to wada: niektórzy kierowcy nadal cenią prostotę i logikę w umiejscowieniu na desce rozdzielczej przełączników. O jeszcze dosyć świeżym charakterze tego auta przypomina spory ekran ponad konsolą środkową i mniejszy, ulokowany między analogowymi zegarami. Ten pierwszy pokazuje dużo informacji, m.in. ustawienia klimatyzacji oraz wskazania komputera pokładowego. O ile z obsługą zazwyczaj nie ma problemu, tak wielu odbiorców narzeka na niską jakość wykonania tego kokpitu: jest sporo twardych tworzyw, w dodatku nieprecyzyjnie zmontowanych (po latach trzeszczą).

Subaru XV I
Pod względem liczby opcji wyposażenia Subaru XV w niczym nie odstaje od rywali.
Subaru XV I
Lifting modelu we wnętrzu przyniósł inną kierownicę.

Użytkownicy XV nie narzekają w nim na ciasnotę. Auto jest dość długie i ma spory rozstaw osi, co sprzyja wygospodarowaniu obszernego przedziału pasażerskiego. I to się udało, gdyż miejsca nie brakuje nawet dla osób mających ponad 1,9 m wzrostu – zarówno z przodu, jak i z tyłu. Na kanapie wygodnie będzie dwóm podróżnym z uwagi na wyprofilowanie siedziska oraz obecność tunelu biegnącego przez środek kabiny. Przednie fotele mają wystarczający zakres regulacji, lecz podpierają ciało w zaledwie akceptowalnym stopniu. Przestrzeni nie brakuje także na szerokość i wysokość. Bagażnik dla odmiany nie imponuje, gdyż mieści 380 l. Można go powiększyć do 1270 l, zyskując powierzchnię z niewielkim schodkiem.

Subaru XV I
Fotele są poprawne. Plus za obecność środkowego podłokietnika.
Subaru XV I
Z tyłu udało się wygospodarować zaskakująco dużo miejsca, choć trzecia osoba pośrodku będzie odczuwała pewien dyskomfort.
Subaru XV I
Do 380-litrowego bagażnika prowadzi wysoko poprowadzony próg załadunkowy.
Subaru XV I
Maksymalnie do XV wejdzie 1270 l pakunków.

Używane Subaru XV I – silniki

Chętni na Subaru XV mieli wybór między trzeba silnikami – dwoma benzynowymi i dieslem. Wszystkie mają przeciwsobny układ cylindrów (są bokserami) i rozrząd napędzany łańcuchem. W przypadku jednostek benzynowych nie pokuszono się o turbodoładowanie i postawiono na dwa silniki wolnossące z wtryskiem wielopunktowym: 114-konnego 1.6 i 150-konnego 2.0. Obydwa nie grzeszą dynamicznym charakterem i średnio zużywają ok. 7,5-8,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Na spalanie w okolicach 6-6,5 l/100 km można liczyć w przypadku 2-litrowego diesla o mocy 147 KM. Jako jedyny łączył się on tylko z ręczną skrzynią o 6 przełożeniach. Do benzynowych XV można było w opcji zamówić automatyczną skrzynię bezstopniową (CVT), która w niewielkim stopniu wpływa na średnie spalanie. Wszystkie auta bez wyjątku mają napędzane wszystkie koła.

Subaru XV I
Benzynowym silnikom brakuje momentu obrotowego (nie mają turbo), stąd wykrzesanie dobrych osiągów wymaga wkręcania ich na obroty.
Subaru XV I
Wysokoprężny bokser z Subaru XV na szczęście pochodzi z serii w której przeprowadzono szereg poprawek eliminujących przypadłości ze starszych odmian.

Używane Subaru XV I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Obraz z kamery cofania jest bardzo wyraźny, a obiektyw umiejscowiono w takim miejscu, że się nie brudzi”

„Dzięki napędowi na cztery koła auto dobrze trzyma się drogi, a kierowca czuje się bezpiecznie niezależnie od warunków pogodowych”

„W środku wygodnie. Dużo miejsca na nogi z przodu i z tyłu, także nad głowami”

„Duży prześwit przydaje się w mieście i w terenie”

 Wady 

„Diesel lubi wysokie obroty – na niskich jest mało elastyczny i brakuje mu werwy”

„Plastikowe elementy wnętrza trzeszczą na nierównościach, stuki dochodzą także z okolic tylnej klapy”

„Bardzo twarde zawieszenie, przez co samochód podskakuje na dołach”

„Serwis nie reaguje na zgłaszane usterki, a przeglądy są bardzo drogie”

Używane Subaru XV I – awaryjność, typowe usterki

Boksery Subaru mają kilka swoich przypadłości, ale na ogół sprawują się całkiem nieźle. W silnikach benzynowych trzeba mieć na względzie spalanie oleju i usterki przepustnic, sond lambda i katalizatorów. Diesle pochodzą z poprawionych serii pozbawionych problemów z układem korbowo-tłokowym, ale nadal nie można w nich wykluczać awarii zaworów EGR, kół dwumasowych i filtrów cząstek stałych. Użytkownicy nieco krytykują zabezpieczenie antykorozyjne Subaru oraz klekoczące plastiki we wnętrzu: auto na ogół wygląda, jakby miało większy przebieg niż w rzeczywistości. Oprócz tego nie najlepiej prezentuje się lakier wielu aut (prosi się o detailing). Pod kątem stabilności elektroniki pokładowej samochód zdobywa dobre opinie, nie zaskakując drobnymi, ale irytującymi przypadłościami.

Subaru XV I
Mimo wszystko przed zakupem XV warto sprawdzić poprawność działania wszystkich elementów wyposażenia.

Używane Subaru XV I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na plakietce na słupku środkowym lewym (fot.). Oprócz tego powinien być też wybity na podłodze przed fotelem pasażera.

Subaru XV

Używane Subaru XV I – sytuacja rynkowa, ceny

Popularność Subaru XV w Polsce jest mocno ograniczona. Dostępne auta z drugiej ręki są przy tym dość drogie – kosztują minimum 35 tys. zł, lecz auta z początku produkcji równie dobrze mogą kosztować i 50 tys. zł. W budżecie 50-60 tys. zł przewijają się samochody z roczników 2014-2015, a za 60-75 tys. zł można kupić poliftowego XV. Zdecydowanie najłatwiej o auto benzynowe z ręczną skrzynią biegów.

Subaru XV I
Subaru XV I przed liftingiem (2012-2015)
Subaru XV I
Subaru XV I po liftingu (2015-2017)

Używane Subaru XV I – podsumowanie

Jeśli pojawi się szansa zakupu Subaru XV, nie trzeba się obawiać tego samochodu – jest bezawaryjny i użyteczny na gorszych jakościowo drogach, a przy tym obszerny w środku i dobrze wyposażony. Od rywali odstaje jakością wykonania wnętrza i osiągami, mógłby być też lepiej zabezpieczony przed rdzą. Po zakupie warto to zrobić na własną rękę, tak samo jak i poprawić fabryczne wyciszenie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hondach:

Używane Subaru XV II (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Używane Subaru Forester IV (2012-2019) – opinie użytkowników

Subaru XV I

Subaru XV I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 445/178/157 cm
Rozstaw osi 264 cm
Poj. bagażnika 380-1270 l
Subaru XV I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 2.0 2.0 Boxer Diesel
Pojemność 1600 cm³ 1995 cm³ 1998 cm³
Paliwo PB PB ON
Maks. moc 114 KM 150 KM 147 KM
Maks. moment 150 Nm 196 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,1 s 10,5 s 9,3 s
Prędkość maks. 179 km/h 187 km/h 198 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 7,0 l/100 km 5,4 l/100 km

Używane Subaru XV I – galeria

Subaru XV ISubaru XV ISubaru XV ISubaru XV ISubaru XV ISubaru XV ISubaru XV ISubaru XV I

Subaru XV I
Nie najlepszej jakości są plastiki użyte do wykończenia wnętrza. Wyglądają tanio i szybko zaczynają trzeszczeć.
Subaru XV I
Nieduży (jak na dzisiejsze standardy) ekran przekazuje sporo informacji.
Subaru XV I
Wskaźniki mają tradycyjną formę, co sprzyja ich czytelności.
Subaru XV I
W podłokietniku znalazło się kilka gniazd do ładowania urządzeń.
Subaru XV I
Do bagażnika XV zmieści się od 380 do 1270 l pakunków.
Subaru XV I
Pod podłogą bagażnika można przewieźć najpotrzebniejsze akcesoria.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji