UżywaneUżywany Jaguar XF I (2008-2015) - który silnik wybrać?

Używany Jaguar XF I (2008-2015) – który silnik wybrać?

Ten niszowy reprezentant klasy wyższej zaskakuje mocnymi i trwałymi silnikami. Z jaką jednostką napędową najlepiej kupić używanego Jaguara XF I?

Modelem XF Jaguar odciął się grubą kreską od niezbyt udanego, opracowanego w stylu retro poprzednika – S-Type’a. Nowy sedan klasy wyższej przyciągał oko śmielszymi liniami karoserii, okazałymi rozmiarami (prawie 5 m długości i 2,9 m rozstawu osi) i wykończonym ze szlachetnych materiałów kokpitem, w których nie zabrakło efektownych gadżetów (jak wysuwane pokrętło automatycznej skrzyni biegów czy chowane nawiewy wentylacji). W 2011 roku Jaguar zmodernizował XF-a, czyniąc go jeszcze bardziej nowoczesnym i mocnym autem – wszak nie bawiono się w półśrodki, jeśli chodzi o gamę silnikową. Obejmowała przeważnie jednostki widlaste (V6 i V8) lub 4-cylindrowe z doładowaniem mechanicznym lub układem biturbo. W efekcie benzynowe XF-y mają minimum 238 KM, zaś bazowy diesel oferuje przyzwoite 163 KM. Rok po przeprowadzeniu liftingu paletę uzupełniła wersja kombi z 550-litrowym bagażnikiem.

Jaki silnik wybrać w używanym Jaguarze XF typoszeregu X250? Jest w czym wybierać, niezależnie od tego, czy preferujemy odmiany benzynowe czy wysokoprężne. Sprawdźmy gamę silnikową tego auta.

Używany Jaguar XF (X250) – silniki benzynowe

  • 2.0 i4Ti (240 KM)
  • 3.0 V6 (238 KM, 340 KM)
  • 4.2 V8 (298 KM, 416 KM)
  • 5.0 V8 (385 KM, 510 KM, 550 KM)

Jaguar zaproponował zaskakująco dużo silników benzynowych, choć nie wszystkie były oferowane przez cały okres produkcji XF-a I. Początkowo paleta obejmowała wyłącznie jednostki 3.0 V6 (238 KM) oraz 4.2 V8: wolnossące (298 KM) i doładowane kompresorem (416 KM). Te drugie już w 2009 roku ustąpiły miejsca zupełnie nowym silnikom 5.0 V8 (385 KM), które po dodaniu doładowania mechanicznego posłużyły za bazę napędową do topowych wersji XF-R (510 KM) i XF-RS (550 KM). Z kolei jednostkę 3-litrową zastąpiła inna, o nieco większej pojemności (2995 cm³) i mocy (340 KM): ona również wykorzystuje kompresor.

W 2012 roku pojawił się jedyny 4-cylindrowy silnik benzynowy w XF-ie, mianowicie doskonale znany z Fordów 2.0 EcoBoost w wersji 240-konnej (w Jaguarze określany jako 2.0 i4Ti). Już jego parametry i osiągi robią wrażenie, nie mówiąc już o doładowanych V6 czy V8: najwolniejszy wariant potrzebuje zaledwie 8,3 s, by rozpędzić się do 100 km/h. Na ziemię jednak sprowadzają wyniki zużycia paliwa, ponieważ użytkownicy rzadko deklarują niższe wartości średniego spalania niż 10 l/100 km („V8-ki” potrafią podejść nawet pod 15-18 l/100 km). Do ewentualnego zasilania LPG nadają się jedynie silniki 4.2 V8, które nie mają wtrysku bezpośredniego. Uchodzą one też za najbardziej „pancerne” w tym aucie, choć o wysokiej niezawodności można mówić w przypadku wszystkich silników. Sporadyczne awarie tyczą się głównie cewek zapłonowych i termostatów. Większy kłopot leży w zdobyciu do nich części zamiennych (może poza 2.0 EcoBoost i 3.0/238 KM, które pochodzą ze stajni Forda).

Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 i4Ti 3.0 V6 3.0 V6 SC 4.2 V8 5.0 V8
Pojemność 1999 cm³ 2967 cm³ 2995 cm³ 4196 cm³ 5000 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., kompr. benz. benz.
Maks. moc 240 KM 238 KM 340 KM 298 KM 385 KM
Maks. moment 340 Nm 293 Nm 450 Nm 411 Nm 515 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,5 s 8,3 s 5,9 s 6,5 s 5,7 s
Prędkość maks. 241 km/h 237 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,9 l/100 km 10,5 l/100 km 9,4 l/100 km 11,1 l/100 km 11,1 l/100 km
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik 4.2 V8 SC 5.0 V8 (XF-R) 5.0 V8 (XF-RS)
Pojemność 4196 cm³ 5000 cm³ 5000 cm³
Paliwo benz., kompr. benz., kompr. benz., kompr.
Maks. moc 416 KM 510 KM 550 KM
Maks. moment 560 Nm 625 Nm 680 Nm
Przysp. 0-100 km/h 5,4 s 4,9 s 4,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 300 km/h
Śr. zużycie paliwa 12,6 l/100 km 11,3 l/100 km 11,6 l/100 km
JAGUAR XF I FL 2.0T 240KM 8AT RWD WI2791T 12-2012
4-cylindrowego 2.0 i4Ti oferowano w latach 2012-2015. Nieźle radzi sobie z tym wielkim autem.
JAGUAR XF I FL 3.0K V6 340KM 8AT AWD WW7761T 02-2013
340-konny 3.0 V6 z kompresorem to zupełnie inna jednostka od wolnossącego 3.0 V6 z pierwszych lat produkcji (238 KM).
JAGUAR XF I SV8 4.2K V8 416KM 6AT RWD WI0270H 02-2008
Autorskie konstrukcje 4.2 V8 zdobywają mnóstwo głosów uznania pod kątem kultury pracy i trwałości.

Używany Jaguar XF (X250) – silniki Diesla

  • 2.2 TDi4 (163 KM, 190 KM, 200 KM)
  • 2.7 TDV6 (207 KM)
  • 3.0 TDV6 (211 KM, 240 KM, 275 KM)

Zwolennikom wersji wysokoprężnych Jaguar proponował francuskie turbodiesle od PSA, montowane również w niektórych Citroenach, Peugeotach i Fordach. W pierwszych latach i w ich przypadku oferowano silniki widlaste – 2.7 TDV6 (207 KM) i 3.0 TDV6 (240, 275 KM). W 2010 r. odmianę 2.7 zastąpiła 211-konna wersja 3-litrowa. Nieco później, bo w 2011 roku zaczęto wprowadzać diesle 4-cylindrowe 2.2 TDi4: najpierw 190-konnego, później warianty 163 KM i 200 KM. We wszystkich dieslach stosowano układ dwóch turbosprężarek i skomplikowane wtryskiwacze piezoelektryczne. Za napęd rozrządu odpowiada pasek (teoretycznie podlegający wymianie co 180-200 tys. km, ale lepiej robić to częściej).

Podobnie jak w samochodach francuskich, także w Jaguarze XF najgorszą opinią cieszy się diesel 2.7 TDV6. Cierpi na poważną przypadłość, mianowicie rozrzedzanie, przez defekt filtra cząstek stałych, oleju silnikowego paliwem, co prowadzi m.in. do pogorszenia smarowania jednostki napędowej. Ma też niezbyt trwały rozrząd. Z kolei 3-litrowe turbodiesle zmagają się z pęknięciami kolektorów ssących. We wszystkich silnikach nie można wykluczać konieczności wymiany koła dwumasowego, choć raczej w wyniku naturalnego zużycia eksploatacyjnego starego elementu. Zarówno w dieslach, jak i wersjach benzynowych producent stosował wyłącznie automatyczne skrzynie biegów o 6- lub 8- przełożeniach.

Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.2 TDi4 2.2 TDi4 2.2 TDi4 2.7 TDV6 3.0 TDV6 3.0 TDV6 3.0 D-S
Pojemność 2179 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 163 KM 190 KM 200 KM 207 KM 211 KM 240 KM 275 KM
Maks. moment 400 Nm 450 Nm 450 Nm 435 Nm 450 Nm 500 Nm 600 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 8,5 s 8,5 s 8,2 s 8,1 s 7,1 s 6,4 s
Prędkość maks. 209 km/h 225 km/h 225 km/h 229 km/h 240 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,4 l/100 km 5,1 l/100 km 7,5 l/100 km 6,8 l/100 km 6,0 l/100 km 6,0 l/100 km
JAGUAR XF I 2.7d V6 207KM 6AT RWD WF95555 07-2008
Do 2,7-litrowych diesli lepiej podchodzić z dystansem, nawet jeśli kuszą niską ceną.
JAGUAR XF I S 3.0d V6 275KM 6AT RWD WI0719L 10-2009
3-litrowa odmiana wysokoprężna jest już znacznie bardziej dopracowana. Według użytkowników średnio spala 8-9 l/100 km, czyli nawet o 2-3 l/100 km więcej od diesli 2.2.

Używany Jaguar XF (X250) – który silnik wybrać?

Właściwie to należy wystrzegać się dwóch rzeczy: turbodiesla 2.7 TDV6 oraz aut benzynowych z LPG (poza wolnossącym 3.0 V6 i wszystkimi 4.2 V8). Reszta silników XF-a powinna sprawować się bez zarzutu, choć warunkiem, który należy spełnić, jest zakup rzetelnie serwisowanego egzemplarza, najlepiej w autoryzowanym serwisie Jaguara. W przypadku tak niszowych modeli warto poszukać doinwestowanego samochodu od miłośnika marki.

Przeczytaj więcej na temat używanego Fiata Bravo II:

Używany Jaguar XF I (2008-2015) – opinie użytkowników

JAGUAR XF I S 3.0d V6 275KM 6AT RWD WI0719L 10-2009

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji