Jaguar XF I 32

Brytyjski szyk czasami wymaga wyrzeczeń. Czy warto kupić stylowego Jaguara XF z drugiej ręki? Oto opinie o tym osobliwym samochodzie.

Jaguar XF to następca względnie kojarzonego z polskich dróg modelu S-Type. Nie zawsze w pozytywnym świetle, bowiem uchodził za samochód stosunkowo ciasny w środku i niezbyt przystępny jakościowo. Na jego tle XF prezentuje się naprawdę nowocześnie: zerwał bowiem z klasyczną linią Jaguarów z przełomu dwóch tysiącleci, tym razem stawiając na zwiększenie przestrzeni w kabinie i dobór mocnych jednostek napędowych. Pierwsza generacja XF-a powstała jeszcze za czasów posiadania brytyjskiej marki przez Forda, o czym świadczy ulokowanie śmiało narysowanego nadwozia na amerykańskiej płycie podłogowej wykorzystywanej m.in. w Lincolnach i Fordach oferowanych za oceanem. To jednak mało optymistyczna wiadomość dla odbiorców, bowiem próżno szukać do XF-a części zamiennych powiązanych z Fordami: z innych aut (głównie pozostałych Jaguarów) pasują co najwyżej najtańsze elementy zawieszenia, czyli dość marne to pocieszenie. Z drugiej strony, model XF nie wymaga aż tak częstych wizyt w serwisie jak poprzednik. Już po roku od oficjalnej premiery (2008 r.) brytyjską markę przejął indyjski koncern Tata Motors i to on odpowiada za opracowanie wersji poliftowej (w 2011 r.) i debiutującej chwilę później odmiany kombi (Sportbrake; od 2012 r.).

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Jaguar XF I 33
Pomimo napędu na tylną oś, prowadzenie XF-a nie wymaga od użytkownika nadzwyczajnych umiejętności, bowiem jego układ jezdny zestrojono z dużą dozą bezpieczeństwa. Przydałby się może większy komfort wybierania drogowych ubytków.

Poszukiwaniami używanego Jaguara XF powinni zająć się cierpliwi kierowcy, bowiem populacja bezwypadkowych egzemplarzy wynosi ok. 30-40 sztuk w obrębie całego kraju. Nawet pośród nich nie brakuje samochodów wymagających inwestycji. Status auta niszowego wywołuje jednak sytuację, że nawet bardzo zadbane samochody długo czekają na nabywcę, a zdesperowani właściciele stopniowo obniżają cenę, zbliżając się niekiedy do „podejrzanego” pułapu. Dlatego kupno używanego Jaguara warto poprzedzić co najmniej kilkumiesięcznym monitorowaniem ogłoszeń.

Jaguar XF I
Samochód po modernizacji (fot.) upodobnił się do zaprezentowanej w 2015 r. drugiej generacji. Po liftingu zadebiutowało też kilka nowych jednostek napędowych.

Używany Jaguar XF I – wnętrze

Jaguar poszedł swoją drogą w kwestii projektowania kokpitu. Jak na przeszło 12-letnią konstrukcję prezentuje się on nowocześnie i jednocześnie elegancko, zwłaszcza w wersjach wykończonych drewnem. Nie brakuje również estetycznych elementów metalowych. Pełno tu różnego rodzaju gadżetów, a zaliczają się do nich m.in. podświetlany przycisk uruchomienia silnika, wysuwane pokrętło zmiany kierunku jazdy (zastępuje tradycyjny lewarek skrzyni automatycznej; ręcznych nie przewidziano) lub otwierane, po uruchomieniu silnika, nawiewy wentylacyjne. Po latach trochę już razi jakość i grafika multimediów na środkowym ekranie, całości z kolei nie obsługuje się z taką łatwością jak systemy w Audi lub BMW. Jaguar postarał się przynajmniej, jeśli chodzi o wykończenie deski rozdzielczej, bo na każdym kroku uświadczymy materiały najwyższej jakości. Trochę gorzej wyszło mu z montażem, bowiem niektóre partie kokpitu trzeszczą pod naciskiem palca.

Jaguar XF I 09
Jedyny w swoim rodzaju panel sterowania samochodem klasy wyższej. Widowiskowe gadżety poprawiają humor kierowcy za każdym razem, gdy znajdzie się za kierownicą Jaguara.

XF to prawie 5-metrowy samochód z 2,9-metrowym rozstawem osi. Nie może być w nim inaczej niż przestronnie, choć z pewnymi zastrzeżeniami. W pierwszym rzędzie takowe praktycznie nie występują, ponieważ fotele zapewniają oczekiwany komfort i niemal zawsze posiadają system elektrycznej regulacji. Swobodę podróżowania na kanapie ogranicza pokaźny tunel spowodowany przeprowadzeniem pod spodem wału napędowego. Wysokie osoby mogą się skarżyć na pewną ciasnotę w okolicach głów, przynajmniej jeśli mowa o sedanie. Bagażniki, biorąc pod uwagę pojemność, zasługują na uznanie (sedan – 540 l, kombi – 550 l). O wiele lepsze wrażenie sprawia jednak ten drugi, ponieważ jest wyjątkowo ustawny i praktyczny (posiada np. szyny przytrzymujące bagaż). Do przestrzeni bagażowej sedana trudno się dostać przez niewielki otwór uzyskiwany po otwarciu klapy. Sporo do życzenia pozostawia również jej kształt.

Używany Jaguar XF I – silniki

Do 2012 r. zwolennicy jednostek benzynowych mieli do wyboru wyłącznie wersje V6 i V8. Do tych pierwszych zaliczały się wolnossące 3.0 (238 KM), drugich – 4.2 w odmianie bez (298 KM) i ze wspomaganiem kompresorem (416 KM). Montowano go jednak zaledwie do 2009 r., bo już wtedy wprowadzono 5-litrowego V8 o mocy 385 KM. Posłużył on jako baza do opracowania sportowych Jaguarów XF, czyli XF-R (510 KM) i XF-RS (550 KM) – obydwa z doładowaniem mechanicznym. Silnik 5-litrowy w standardowej odmianie w 2012 r. ustąpił miejsca doładowanemu 3.0 (340 KM), natomiast na dole gamy znalazł się fordowski 2.0 EcoBoost (i4Ti), będący jedyną 4-cylindrową jednostką benzynową w XF-ie (240 KM). Dla zwolenników turbodiesli przygotowano całą gamę silników francuskich – R4 (2.2) i V6 (2.7 i 3.0). Pośredniego 2.7 (207 KM) wycofano już w 2009 r., zastępując jego rozwinięciem konstrukcyjnym o pojemności 3 litrów (211/240/275 KM). Oczekującym rozsądnego spalania pozostawiono 4-cylindrowe wersje 2.2 o mocy, w zależności od lat produkcji, 163/190/200 KM. Producent nie przewidywał w tym modelu ręcznych skrzyń biegów, a automatyczne o 6 lub 8 przełożeniach (w starszych rocznikach zwykle stosowano 6-biegowe).

Jaguar XF I 14
W XF-ie montowano dwie różne benzynowe jednostki 3-litrowe – o pojemności 2967 cm³ (238 KM, do 2011 r.) i 2995 cm³ (od 2012 r., 340 KM ze wspomaganiem kompresorem).
Jaguar XF I 29
3-litrowe turbodiesle wywodzą się od awaryjnych 2.7, ale są od nich bez wątpienia trwalsze. W Jaguarze gwarantują bardzo dobrze osiągi.

Używany Jaguar XF I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nietuzinkowy samochód. Łączy elegancki design z usportowionym charakterem”

„Świetny układ jezdny sterowany elektronicznie, nie wymagający od kierowcy wnikania w ustawienia”

„Deska zaskakuje minimalną liczbą przycisków i pokręteł. Kierowca odnajduje się tutaj już po kilku minutach”

„Skrzynia płynnie zmienia i błyskawicznie redukuje biegi. Jeśli kierowcy to nie wystarczy, dostępne są łopatki”

 Wady 

„Słaba widoczność do tyłu. Na szczęście sytuację ratuje kamera cofania”

„Beznadziejne multimedia. Nawigacja pracuje powoli, ma prymitywną grafikę i nieintuicyjną obsługę”

„Każda, nawet najmniejsza awaria w tym aucie to nie drobiazg. Usunięcie jej sporo kosztuje”

„Mała popularność modelu przekłada się na kiepskie zaopatrzenie w części. Tu nie pomoże pokrewieństwo z czymkolwiek”

Używany Jaguar XF I – awaryjność, typowe usterki

Najtaniej kupić Jaguara z 2,7-litrowym turbodieslem, lecz przestrzegamy – to ryzykowna jednostka, za której awaryjność odpowiada rozrzedzający paliwo z olejem filtr cząstek stałych. Objaw: przybywanie oleju na bagnecie, ale nie oznacza to, że jest go za dużo. Wręcz przeciwnie, zmieszany z paliwem olej powoduje pogorszenie smarowania całego silnika, na czym w sposób szczególny cierpią panewki. Poza tym ta jednostka posiada skomplikowany rozrząd oparty zarówno na pasku, jak i łańcuchu. W pozostałych turbodieslach ewentualne awarie wynikają już z dużych przebiegów, może poza przypadkami pęknięć kolektorów ssących w 3.0 TDV6. Pośród odmian benzynowych najlepszą renomą cieszą się 8-cylindrowe 4.2 (zyskują miano „pancernych”), ale wszystkie nie są szczególnie awaryjne. W Jaguarach bardziej szwankuje elektronika pokładowa (system multimedialny) lub sama „elektryka”, czyli zamki drzwi albo silniczki otwierania szyb. Całkiem możliwe, że w oglądanym Jaguarze znajdziemy już pierwsze ogniska korozji (pojawiają się głównie na progach).

Jaguar XF I 10
Po wnętrzu nie widać przebiegów używanych Jaguarów. Przed zakupem sprawdźmy jednak, czy całe wyposażenie (zazwyczaj bardzo bogate) w stu procentach działa.

Używany Jaguar XF I – gdzie jest nr VIN?

Niektóre źródła podają lokalizację numeru VIN pod wykładziną w bocznym słupku (przy oparciu fotelu pasażera) – to w autach przedliftowych. Jaguary po liftingu mają wybity VIN w podłodze pod fotelem pasażera.

Jaguar XF I 15

Używany Jaguar XF I – sytuacja rynkowa

Na XF-a trzeba przygotować co najmniej 35 tys. zł, a jeśli celujemy w inny silnik niż 2.7 TDV6 – 40-45 tys. zł. Od 55-60 tys. zł wystawiane są samochody po modernizacji lub starsze z benzynowymi V8. Ostatnie roczniki z przebiegami poniżej 150 tys. zł oznaczają wydatek 70-90 tys. zł. Aż co piąty Jaguar XF posiada pod maską silnik wysokoprężny. W chwili pisania artykułu (grudzień 2020) nie udało nam się znaleźć żadnego XF-a Sportbrake (kombi) z drugiej ręki.

Używany Jaguar XF I – podsumowanie

Jaguara trzeba po prostu polubić. Tak naprawdę nie wyróżnia się on niczym szczególnym – ani niezawodnością, ani poziomem wykończenia, ani osiągami, ani wyposażeniem. Tkwi w nim jednak zalążek brytyjskiego stylu, którego nie uświadczymy u żadnego innego producenta. Poza tym jest szansa, że zostaniemy w nim zauważeni na ulicy. O częste awarie raczej nie musimy się w nim martwić, ale o dostępność zamienników – już tak.

Polecamy uwadze nasze artykuły o modelach Jaguara:

Jaguar XF II (X260) – dane techniczne

Test Jaguara I-Pace First Edition

Jaguar wznawia produkcję silników do klasycznych modeli

Jaguar XF I 27

Jaguar XF I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.496/192/146 cm
Rozstaw osi290 cm
Poj. bagażnikased 540 l, kmb 550-1675 l
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0 i4Ti3.0 V63.0 V6 SC4.2 V85.0 V8
Pojemność1999 cm³2967 cm³2995 cm³4196 cm³5000 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., kompr.benz.benz.
Maks. moc240 KM238 KM340 KM298 KM385 KM
Maks. moment340 Nm293 Nm450 Nm411 Nm515 Nm
Przysp. 0-100 km/h7,5 s8,3 s5,9 s6,5 s5,7 s
Prędkość maks.241 km/h237 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,9 l/100 km10,5 l/100 km9,4 l/100 km11,1 l/100 km11,1 l/100 km
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik4.2 V8 SC5.0 V8 (XF-R)5.0 V8 (XF-RS)
Pojemność4196 cm³5000 cm³5000 cm³
Paliwobenz., kompr.benz., kompr.benz., kompr.
Maks. moc416 KM510 KM550 KM
Maks. moment560 Nm625 Nm680 Nm
Przysp. 0-100 km/h5,4 s4,9 s4,6 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h300 km/h
Śr. zużycie paliwa12,6 l/100 km11,3 l/100 km11,6 l/100 km
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.2 Tdi42.2 Tdi42.7 TDV63.0 TDV63.0 TDV6
Pojemność2179 cm³2179 cm³2720 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwodiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc163 KM190 KM207 KM240 KM275 KM
Maks. moment400 Nm450 Nm435 Nm500 Nm600 Nm
Przysp. 0-100 km/h10,5 s8,5 s8,2 s7,1 s6,4 s
Prędkość maks.209 km/h225 km/h229 km/h240 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km5,4 l/100 km7,5 l/100 km6,0 l/100 km6,0 l/100 km

Używany Jaguar XF I – galeria