UżywaneOpinieUżywany Jaguar XF I (X250; 2008-2015) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Jaguar XF I (X250; 2008-2015) – opinie, dane techniczne, usterki

Brytyjski szyk czasami wymaga wyrzeczeń. Czy warto kupić stylowego Jaguara XF z drugiej ręki? Oto opinie o tym osobliwym samochodzie.

Jaguar XF to następca względnie kojarzonego z polskich dróg modelu S-Type. Nie zawsze w pozytywnym świetle, bowiem uchodził za samochód stosunkowo ciasny w środku i niezbyt przystępny jakościowo. Na jego tle XF prezentuje się naprawdę nowocześnie: zerwał bowiem z klasyczną linią Jaguarów z przełomu dwóch tysiącleci, tym razem stawiając na zwiększenie przestrzeni w kabinie i dobór mocnych jednostek napędowych. Pierwsza generacja XF-a powstała jeszcze za czasów posiadania brytyjskiej marki przez Forda, o czym świadczy ulokowanie śmiało narysowanego nadwozia na amerykańskiej płycie podłogowej wykorzystywanej m.in. w Lincolnach i Fordach oferowanych za oceanem. To jednak mało optymistyczna wiadomość dla odbiorców, bowiem próżno szukać do XF-a części zamiennych powiązanych z Fordami: z innych aut (głównie pozostałych Jaguarów) pasują co najwyżej najtańsze elementy zawieszenia, czyli dość marne to pocieszenie. Z drugiej strony, model XF nie wymaga aż tak częstych wizyt w serwisie jak poprzednik. Już po roku od oficjalnej premiery (2008 r.) brytyjską markę przejął indyjski koncern Tata Motors i to on odpowiada za opracowanie wersji poliftowej (w 2011 r.) i debiutującej chwilę później odmiany kombi (Sportbrake; od 2012 r.).

Jaguar XF I 33
Pomimo napędu na tylną oś, prowadzenie XF-a nie wymaga od użytkownika nadzwyczajnych umiejętności, bowiem jego układ jezdny zestrojono z dużą dozą bezpieczeństwa. Przydałby się może większy komfort wybierania drogowych ubytków.

Poszukiwaniami używanego Jaguara XF powinni zająć się cierpliwi kierowcy, bowiem populacja bezwypadkowych egzemplarzy wynosi ok. 30-40 sztuk w obrębie całego kraju. Nawet pośród nich nie brakuje samochodów wymagających inwestycji. Status auta niszowego wywołuje jednak sytuację, że nawet bardzo zadbane samochody długo czekają na nabywcę, a zdesperowani właściciele stopniowo obniżają cenę, zbliżając się niekiedy do „podejrzanego” pułapu. Dlatego kupno używanego Jaguara warto poprzedzić co najmniej kilkumiesięcznym monitorowaniem ogłoszeń.

Jaguar XF I
Samochód po modernizacji (fot.) upodobnił się do zaprezentowanej w 2015 r. drugiej generacji. Po liftingu zadebiutowało też kilka nowych jednostek napędowych.

Używany Jaguar XF I – wnętrze

Jaguar poszedł swoją drogą w kwestii projektowania kokpitu. Jak na przeszło 12-letnią konstrukcję prezentuje się on nowocześnie i jednocześnie elegancko, zwłaszcza w wersjach wykończonych drewnem. Nie brakuje również estetycznych elementów metalowych. Pełno tu różnego rodzaju gadżetów, a zaliczają się do nich m.in. podświetlany przycisk uruchomienia silnika, wysuwane pokrętło zmiany kierunku jazdy (zastępuje tradycyjny lewarek skrzyni automatycznej; ręcznych nie przewidziano) lub otwierane, po uruchomieniu silnika, nawiewy wentylacyjne. Po latach trochę już razi jakość i grafika multimediów na środkowym ekranie, całości z kolei nie obsługuje się z taką łatwością jak systemy w Audi lub BMW. Jaguar postarał się przynajmniej, jeśli chodzi o wykończenie deski rozdzielczej, bo na każdym kroku uświadczymy materiały najwyższej jakości. Trochę gorzej wyszło mu z montażem, bowiem niektóre partie kokpitu trzeszczą pod naciskiem palca.

Jaguar XF I 09
Jedyny w swoim rodzaju panel sterowania samochodem klasy wyższej. Widowiskowe gadżety poprawiają humor kierowcy za każdym razem, gdy znajdzie się za kierownicą Jaguara.

XF to prawie 5-metrowy samochód z 2,9-metrowym rozstawem osi. Nie może być w nim inaczej niż przestronnie, choć z pewnymi zastrzeżeniami. W pierwszym rzędzie takowe praktycznie nie występują, ponieważ fotele zapewniają oczekiwany komfort i niemal zawsze posiadają system elektrycznej regulacji. Swobodę podróżowania na kanapie ogranicza pokaźny tunel spowodowany przeprowadzeniem pod spodem wału napędowego. Wysokie osoby mogą się skarżyć na pewną ciasnotę w okolicach głów, przynajmniej jeśli mowa o sedanie. Bagażniki, biorąc pod uwagę pojemność, zasługują na uznanie (sedan – 540 l, kombi – 550 l). O wiele lepsze wrażenie sprawia jednak ten drugi, ponieważ jest wyjątkowo ustawny i praktyczny (posiada np. szyny przytrzymujące bagaż). Do przestrzeni bagażowej sedana trudno się dostać przez niewielki otwór uzyskiwany po otwarciu klapy. Sporo do życzenia pozostawia również jej kształt.

Używany Jaguar XF I – silniki

Do 2012 r. zwolennicy jednostek benzynowych mieli do wyboru wyłącznie wersje V6 i V8. Do tych pierwszych zaliczały się wolnossące 3.0 (238 KM), drugich – 4.2 w odmianie bez (298 KM) i ze wspomaganiem kompresorem (416 KM). Montowano go jednak zaledwie do 2009 r., bo już wtedy wprowadzono 5-litrowego V8 o mocy 385 KM. Posłużył on jako baza do opracowania sportowych Jaguarów XF, czyli XF-R (510 KM) i XF-RS (550 KM) – obydwa z doładowaniem mechanicznym. Silnik 5-litrowy w standardowej odmianie w 2012 r. ustąpił miejsca doładowanemu 3.0 (340 KM), natomiast na dole gamy znalazł się fordowski 2.0 EcoBoost (i4Ti), będący jedyną 4-cylindrową jednostką benzynową w XF-ie (240 KM). Dla zwolenników turbodiesli przygotowano całą gamę silników francuskich – R4 (2.2) i V6 (2.7 i 3.0). Pośredniego 2.7 (207 KM) wycofano już w 2009 r., zastępując jego rozwinięciem konstrukcyjnym o pojemności 3 litrów (211/240/275 KM). Oczekującym rozsądnego spalania pozostawiono 4-cylindrowe wersje 2.2 o mocy, w zależności od lat produkcji, 163/190/200 KM. Producent nie przewidywał w tym modelu ręcznych skrzyń biegów, a automatyczne o 6 lub 8 przełożeniach (w starszych rocznikach zwykle stosowano 6-biegowe).

Jaguar XF I 14
W XF-ie montowano dwie różne benzynowe jednostki 3-litrowe – o pojemności 2967 cm³ (238 KM, do 2011 r.) i 2995 cm³ (od 2012 r., 340 KM ze wspomaganiem kompresorem).
Jaguar XF I 29
3-litrowe turbodiesle wywodzą się od awaryjnych 2.7, ale są od nich bez wątpienia trwalsze. W Jaguarze gwarantują bardzo dobrze osiągi.

Używany Jaguar XF I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nietuzinkowy samochód. Łączy elegancki design z usportowionym charakterem”

„Świetny układ jezdny sterowany elektronicznie, nie wymagający od kierowcy wnikania w ustawienia”

„Deska zaskakuje minimalną liczbą przycisków i pokręteł. Kierowca odnajduje się tutaj już po kilku minutach”

„Skrzynia płynnie zmienia i błyskawicznie redukuje biegi. Jeśli kierowcy to nie wystarczy, dostępne są łopatki”

 Wady 

„Słaba widoczność do tyłu. Na szczęście sytuację ratuje kamera cofania”

„Beznadziejne multimedia. Nawigacja pracuje powoli, ma prymitywną grafikę i nieintuicyjną obsługę”

„Każda, nawet najmniejsza awaria w tym aucie to nie drobiazg. Usunięcie jej sporo kosztuje”

„Mała popularność modelu przekłada się na kiepskie zaopatrzenie w części. Tu nie pomoże pokrewieństwo z czymkolwiek”

Używany Jaguar XF I – awaryjność, typowe usterki

Najtaniej kupić Jaguara z 2,7-litrowym turbodieslem, lecz przestrzegamy – to ryzykowna jednostka, za której awaryjność odpowiada rozrzedzający paliwo z olejem filtr cząstek stałych. Objaw: przybywanie oleju na bagnecie, ale nie oznacza to, że jest go za dużo. Wręcz przeciwnie, zmieszany z paliwem olej powoduje pogorszenie smarowania całego silnika, na czym w sposób szczególny cierpią panewki. Poza tym ta jednostka posiada skomplikowany rozrząd oparty zarówno na pasku, jak i łańcuchu. W pozostałych turbodieslach ewentualne awarie wynikają już z dużych przebiegów, może poza przypadkami pęknięć kolektorów ssących w 3.0 TDV6. Pośród odmian benzynowych najlepszą renomą cieszą się 8-cylindrowe 4.2 (zyskują miano „pancernych”), ale wszystkie nie są szczególnie awaryjne. W Jaguarach bardziej szwankuje elektronika pokładowa (system multimedialny) lub sama „elektryka”, czyli zamki drzwi albo silniczki otwierania szyb. Całkiem możliwe, że w oglądanym Jaguarze znajdziemy już pierwsze ogniska korozji (pojawiają się głównie na progach).

Jaguar XF I 10
Po wnętrzu nie widać przebiegów używanych Jaguarów. Przed zakupem sprawdźmy jednak, czy całe wyposażenie (zazwyczaj bardzo bogate) w stu procentach działa.

Używany Jaguar XF I – gdzie jest nr VIN?

Niektóre źródła podają lokalizację numeru VIN pod wykładziną w bocznym słupku (przy oparciu fotelu pasażera) – to w autach przedliftowych. Jaguary po liftingu mają wybity VIN w podłodze pod fotelem pasażera.

Jaguar XF I 15

Używany Jaguar XF I – sytuacja rynkowa

Na XF-a trzeba przygotować co najmniej 35 tys. zł, a jeśli celujemy w inny silnik niż 2.7 TDV6 – 40-45 tys. zł. Od 55-60 tys. zł wystawiane są samochody po modernizacji lub starsze z benzynowymi V8. Ostatnie roczniki z przebiegami poniżej 150 tys. zł oznaczają wydatek 70-90 tys. zł. Aż co piąty Jaguar XF posiada pod maską silnik wysokoprężny. W chwili pisania artykułu (grudzień 2020) nie udało nam się znaleźć żadnego XF-a Sportbrake (kombi) z drugiej ręki.

Używany Jaguar XF I – podsumowanie

Jaguara trzeba po prostu polubić. Tak naprawdę nie wyróżnia się on niczym szczególnym – ani niezawodnością, ani poziomem wykończenia, ani osiągami, ani wyposażeniem. Tkwi w nim jednak zalążek brytyjskiego stylu, którego nie uświadczymy u żadnego innego producenta. Poza tym jest szansa, że zostaniemy w nim zauważeni na ulicy. O częste awarie raczej nie musimy się w nim martwić, ale o dostępność zamienników – już tak.

Polecamy uwadze nasze artykuły o modelach Jaguara:

Jaguar XF II (X260) – dane techniczne

Test Jaguara I-Pace First Edition

Jaguar wznawia produkcję silników do klasycznych modeli

Jaguar XF I 27

Jaguar XF I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 496/192/146 cm
Rozstaw osi 290 cm
Poj. bagażnika sed 540 l, kmb 550-1675 l
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 i4Ti 3.0 V6 3.0 V6 SC 4.2 V8 5.0 V8
Pojemność 1999 cm³ 2967 cm³ 2995 cm³ 4196 cm³ 5000 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., kompr. benz. benz.
Maks. moc 240 KM 238 KM 340 KM 298 KM 385 KM
Maks. moment 340 Nm 293 Nm 450 Nm 411 Nm 515 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,5 s 8,3 s 5,9 s 6,5 s 5,7 s
Prędkość maks. 241 km/h 237 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,9 l/100 km 10,5 l/100 km 9,4 l/100 km 11,1 l/100 km 11,1 l/100 km
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik 4.2 V8 SC 5.0 V8 (XF-R) 5.0 V8 (XF-RS)
Pojemność 4196 cm³ 5000 cm³ 5000 cm³
Paliwo benz., kompr. benz., kompr. benz., kompr.
Maks. moc 416 KM 510 KM 550 KM
Maks. moment 560 Nm 625 Nm 680 Nm
Przysp. 0-100 km/h 5,4 s 4,9 s 4,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 300 km/h
Śr. zużycie paliwa 12,6 l/100 km 11,3 l/100 km 11,6 l/100 km
Jaguar XF I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.2 Tdi4 2.2 Tdi4 2.7 TDV6 3.0 TDV6 3.0 TDV6
Pojemność 2179 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 163 KM 190 KM 207 KM 240 KM 275 KM
Maks. moment 400 Nm 450 Nm 435 Nm 500 Nm 600 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 8,5 s 8,2 s 7,1 s 6,4 s
Prędkość maks. 209 km/h 225 km/h 229 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,4 l/100 km 7,5 l/100 km 6,0 l/100 km 6,0 l/100 km

Używany Jaguar XF I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji