FORD Focus III 1.0EcoBoost 125KM 6MT WE656CY 08-2012

Focus III wciąż wygląda rześko i występuje z wieloma nowoczesnymi silnikami. Którego wybrać w aucie z drugiej ręki? Oto opinie o silnikach Forda Focusa III.

Niedawno Ford podał do wiadomości, że w 2025 r. nastanie kres produkcji Focusa – kompaktowego modelu, który zdobył niemałą popularność na całym świecie, w tym w Polsce. W naszym kraju doskonale sprzedawały się wszystkie generacje Focusa. Opisywana, trzecia, aktualnie wiedzie prym na rynku wtórnym. Można w niej liczyć na spory wybór wersji nadwoziowych (hatchback 5d, kombi i sedan) i silnikowych. Pośród nich zawarto jednostki z najnowszymi nowinkami technologicznymi (seria EcoBoost), jak i odmiany skierowane do osób oczekujących względnie prostych konstrukcji (1.6 Ti-VCT). Paletę uzupełniają sprawdzone turbodiesle (w tym współdzielone z koncernem PSA) oraz wersje sportowe ST (250 KM) i RS (350 KM).

Jaki silnik wybrać w używanym Fordzie Focusie III? Lepiej zdecydować się na diesla, czy benzynę? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych kompaktowego Forda.

Używany Ford Focus III – silniki benzynowe

Tylko jeden silnik w Focusie III nie ma turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego – 1.6 Ti-VCT, wykorzystujący wielopunktowy wtrysk paliwa. Występuje w trzech wersjach mocy: 85, 105 i 125 KM. Dwie ostatnie zniknęły z oferty w 2014 r., najsłabszego montowano do końca produkcji modelu. Obecność zmiennych faz rozrządu pozwoliła nieco zwiększyć moment obrotowy, ale i tak ten silnik rozczarowuje osiągami. Jako jedyny zresztą łączył się z fabrycznym LPG (wtedy ma 117 KM). Eksploatacja na tym paliwie wymaga jednak częstszych kontroli luzu zaworowego. Motor 1.6 Ti-VCT zmaga się głównie z usterkami czujników położenia wału i sond lambda.

Ford Focus III 1.6 Ti-VCT (2)
Wolnossący 1.6 TI-VCT nawet w najmocniejszym wariancie (125 KM) zapewnia „niedzisiejsze” osiągi, ale przynajmniej nie powinien zaskoczyć użytkownika niespodziewanymi awariami.

Rozwinięciem silników Ti-VCT są konstrukcje 1.6 EcoBoost. Dodanie turbosprężarki i zmiana wtrysku na bezpośredni istotnie podniosły parametry wydajności: moment obrotowy do 240 Nm, zaś moc – do 150 lub 182 KM. Wolnossące odmiany tak naprawdę wyparł jednak inny silnik, mianowicie 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost (100/125/140 KM) oferowany w Focusie od 2012 r. Obydwa gwarantują zupełnie inne wrażenia z jazdy: Fordowi udało się nawet zminimalizować towarzyszące turbodoładowanym jednostkom zjawisko tzw. turbodziury. Zaawansowanie techniczne niekoniecznie przełożyło się na niezawodność odmian EcoBoost. Zarówno 1.0, jak i 1.6 regularnie się przegrzewają, co jest winą niedopracowanego układu chłodzenia. W efekcie „padają” uszczelki pod głowicą, a w 1.6 EcoBoost zdarzały się pęknięcia głowic lub bloku silnika.

Ford Focus III 1.0 EcoBoost (2)
Trwałość odmian 1.0/1.6 EcoBoost początkowo budziła dużo uznania, ale ostatnio pojawia się coraz więcej doniesień o poważnych awariach tych silników wynikających ze słabego chłodzenia.

W 2013 r. Ford zmodernizował jednostkę 1.0 EcoBoost, eliminując większość „chorób wieku dziecięcego”. Z kolei 1.6 EcoBoost zniknął z oferty w 2014 r., ustępując miejsca nowemu 1.5 EcoBoost o bardzo podobnych parametrach (240 Nm i 150/182 KM). On nie miewa problemów z chłodzeniem – częściej zawodzą turbosprężarki lub koła dwumasowe, ale raczej w zaniedbanych samochodach z rzadko wymienianym olejem silnikowym. Dość wysokim zadowoleniem użytkowników cieszą się silniki Focusów ST, czyli 2.0 EcoBoost o mocy 250 KM. Pod maskę Focusów RS trafił z kolei stosowany m.in. w Mustangu 2.3 EcoBoost rozwijający tutaj 350 KM. Obydwa silniki z topowych odmian jako jedyne benzynowe posiadają rozrząd napędzany łańcuchem. Ford określa żywotność paska w 1.0/1.5/1.6 EcoBoost na 240 tys. km, lecz rozsądek podpowiada, by przynajmniej zawczasu skontrolować jego stan.

Ford Focus III 1.5 EcoBoost (2)
Stosowane od 2014 r. silniki 1.5 EcoBoost na razie sprawują się bez większych zarzutów. Ich popularność w używanych Focusach jest jednak ograniczona.
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe do 140 KM)
Silnik1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT
Pojemność998 cm³998 cm³998 cm³1596 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc100 KM125 KM140 KM85 KM105 KM125 KM
Maks. moment170 Nm170 Nm180 Nm141 Nm150 Nm159 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s11,3 s10,4 s14,9 s12,3 s12,0 s
Prędkość maks.185 km/h193 km/h204 km/h170 km/h187 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,0 l/100 km4,9 l/100 km6,0 l/100 km5,9 l/100 km6,4 l/100 km
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe od 140 KM)
Silnik1.5 EcoBoost1.5 EcoBoost1.6 EcoBoost1.6 EcoBoost2.0 EcoBoost (ST)2.3 EcoBoost (RS)
Pojemność1499 cm³1499 cm³1596 cm³1596 cm³1999 cm³2261 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc150 KM182 KM150 KM182 KM250 KM350 KM
Maks. moment240 Nm240 Nm240 Nm240 Nm360 Nm440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,6 s8,6 s7,9 s6,5 s4,7 s
Prędkość maks.210 km/h222 km/h210 km/h222 km/h248 km/h268 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,5 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km7,2 l/100 km7,7 l/100 km

Używany Ford Focus III – silniki Diesla

Podobnie jak w poprzedniej generacji Focusa, Ford dzielił turbodiesle z koncernem PSA. Konkretnie dwie jednostki – 1.6 TDCi (95/105/115 KM) i 2.0 TDCi, oferowanego przez cały okres produkcji w aż 5 wersjach mocy (115/140/150/163/185 KM). Wysokoprężny 1.6, znany w Citroenach i Peugeotach jako 1.6 HDi, w Fordach akurat rzadko sprawia problemy z podkładkami pod wtryskiwaczami. Częściej interwencje mechaników tyczą się filtrów cząstek stałych i, przy dużych przebiegach, osprzętu: nawet w najsłabszych odmianach montowano koła dwumasowe i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Podobną, niską awaryjnością może się pochwalić 2.0 TDCi (czyli 2.0 HDi), choć pojawiają się doniesienia odnośnie wadliwych pomp wysokiego ciśnienia w silnikach wyprodukowanych po 2014 r. Usterka skutkuje przedostawaniem się opiłków do układu wtryskowego. Na tą przypadłość zwracają jednak uwagę użytkownicy Fordów Mondeo, nie Focusów.

Ford Focus III 1.6 TDCi (2)
Turbodiesla 1.6 TDCi można polecić w wielu modelach, w tym w Focusie III. Niezależnie od wersji mocy można nim wypracować rekordowe wyniki zużycia paliwa.

W 2014 roku pojawił motor 1.5 TDCi (95/105/120 KM) będący autorską konstrukcją Forda. Zastąpił on 1.6 TDCi, który ostatecznie wypadł z oferty w połowie 2015 r. W nim warto zainteresować się stanem rozrządu (pasek, tak jak w 1.6/2.0 TDCi) – znane są przypadki zniszczenia koła zębatego wałka rozrządu i, w konsekwencji, zerwania paska. Ford szacuje jego trwałość na 180 tys. km., lecz w niektórych autach zrywał się niedługo po przekroczeniu 100 tys. km.

FORD Focus III FL Kombi Titanium 1.5TDCi 120KM 6MT WE071JL 12-2014
Najwięcej doniesień o zerwaniach paska rozrządu tyczy się najmocniejszych odmian 1.5 TDCi o mocy 120 KM. Wszystkie uchodzą jednocześnie za jednostki wyjątkowo ekonomiczne.
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla o poj. 1.5/1.6)
Silnik1.5 TDCi1.5 TDCi1.5 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi
Pojemność1499 cm³1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM105 KM120 KM95 KM105 KM115 KM
Maks. moment250 Nm270 Nm270 Nm230 Nm270 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s11,9 s10,5 s12,5 s11,8 s10,9 s
Prędkość maks.180 km/h187 km/h193 km/h180 km/h187 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,4 l/100 km3,8 l/100 km4,2 l/100 km3,7 l/100 km4,2 l/100 km
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla o poj. 2.0)
Silnik2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi
Pojemność1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM140 KM150 KM163 KM185 KM
Maks. moment300 Nm320 Nm370 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s8,9 s8,8 s8,6 s8,1 s
Prędkość maks.198 km/h207 km/h210 km/h218 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km5,0 l/100 km4,6 l/100 km5,1 l/100 km4,6 l/100 km

Używany Ford Focus III – który silnik wybrać?

Jak to z reguły bywa, najwięcej spokoju zapewni najprostszy silnik, czyli 1.6 Ti-VCT. Inwestycja w egzemplarz z właściwie serwisowanym EcoBoostem (lub po przeprowadzonej naprawie głowicy) również może się opłacić, choć wymaga on większej uwagi. W Focusie dobre opinie (przynajmniej na tle konkurentów) zbierają diesle. Optymalny wybór: 1.6 TDCi o mocy ponad 100 KM.

Przeczytaj także inne nasze artykuły o Fordzie Focusie III:

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – którą generację wybrać?

FORD Focus III Kombi Titanium 1.6EcoBoost 150KM 6MT WE656FV 07-2013

3 KOMENTARZE

  1. Wszyscy piszą niewydajny układ chłodzenie.a czy ktoś z redaktorów wreszcie napisze co konkretnie nie domaga.ciekawy jestem odpowiedzi od znawców tematu a najbardziej interesujące są dla mnie informacje o 1.0 eb

  2. „1.6 Ti-VCT, wykorzystujący wielopunktowy wtrysk paliwa. Występuje w trzech wersjach mocy: 85, 105 i 125 KM. Dwie ostatnie zniknęły z oferty w 2014 r”
    Ciekawe bo kupiłem Focusa 1.6 105 KM z ostatniej partii produkcji z 2018 roku i Euro 6.

  3. Silniki 1.6 105 i 125 KM były oferowane jeszcze w 2018 r., a nie jak błędnie podał autor, że tylko do 2014. Oba silniki zniknęły po wprowadzenie przez eurokołchoz od jesieni 2018 r. filtra GPF do silników benzynowych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj