Focus III wciąż wygląda rześko i występuje z wieloma nowoczesnymi silnikami. Którego wybrać w aucie z drugiej ręki? Oto opinie o silnikach Forda Focusa III.
Niedawno Ford podał do wiadomości, że w 2025 r. nastanie kres produkcji Focusa – kompaktowego modelu, który zdobył niemałą popularność na całym świecie, w tym w Polsce. W naszym kraju doskonale sprzedawały się wszystkie generacje Focusa. Opisywana, trzecia, aktualnie wiedzie prym na rynku wtórnym. Można w niej liczyć na spory wybór wersji nadwoziowych (hatchback 5d, kombi i sedan) i silnikowych. Pośród nich zawarto jednostki z najnowszymi nowinkami technologicznymi (seria EcoBoost), jak i odmiany skierowane do osób oczekujących względnie prostych konstrukcji (1.6 Ti-VCT). Paletę uzupełniają sprawdzone turbodiesle (w tym współdzielone z koncernem PSA) oraz wersje sportowe ST (250 KM) i RS (350 KM).
Jaki silnik wybrać w używanym Fordzie Focusie III? Lepiej zdecydować się na diesla, czy benzynę? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych kompaktowego Forda.
Używany Ford Focus III – silniki benzynowe
Tylko jeden silnik w Focusie III nie ma turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego – 1.6 Ti-VCT, wykorzystujący wielopunktowy wtrysk paliwa. Występuje w trzech wersjach mocy: 85, 105 i 125 KM. Dwie ostatnie zniknęły z oferty w 2014 r., najsłabszego montowano do końca produkcji modelu. Obecność zmiennych faz rozrządu pozwoliła nieco zwiększyć moment obrotowy, ale i tak ten silnik rozczarowuje osiągami. Jako jedyny zresztą łączył się z fabrycznym LPG (wtedy ma 117 KM). Eksploatacja na tym paliwie wymaga jednak częstszych kontroli luzu zaworowego. Motor 1.6 Ti-VCT zmaga się głównie z usterkami czujników położenia wału i sond lambda.
Rozwinięciem silników Ti-VCT są konstrukcje 1.6 EcoBoost. Dodanie turbosprężarki i zmiana wtrysku na bezpośredni istotnie podniosły parametry wydajności: moment obrotowy do 240 Nm, zaś moc – do 150 lub 182 KM. Wolnossące odmiany tak naprawdę wyparł jednak inny silnik, mianowicie 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost (100/125/140 KM) oferowany w Focusie od 2012 r. Obydwa gwarantują zupełnie inne wrażenia z jazdy: Fordowi udało się nawet zminimalizować towarzyszące turbodoładowanym jednostkom zjawisko tzw. turbodziury. Zaawansowanie techniczne niekoniecznie przełożyło się na niezawodność odmian EcoBoost. Zarówno 1.0, jak i 1.6 regularnie się przegrzewają, co jest winą niedopracowanego układu chłodzenia. W efekcie „padają” uszczelki pod głowicą, a w 1.6 EcoBoost zdarzały się pęknięcia głowic lub bloku silnika.
W 2013 r. Ford zmodernizował jednostkę 1.0 EcoBoost, eliminując większość „chorób wieku dziecięcego”. Z kolei 1.6 EcoBoost zniknął z oferty w 2014 r., ustępując miejsca nowemu 1.5 EcoBoost o bardzo podobnych parametrach (240 Nm i 150/182 KM). On nie miewa problemów z chłodzeniem – częściej zawodzą turbosprężarki lub koła dwumasowe, ale raczej w zaniedbanych samochodach z rzadko wymienianym olejem silnikowym. Dość wysokim zadowoleniem użytkowników cieszą się silniki Focusów ST, czyli 2.0 EcoBoost o mocy 250 KM. Pod maskę Focusów RS trafił z kolei stosowany m.in. w Mustangu 2.3 EcoBoost rozwijający tutaj 350 KM. Obydwa silniki z topowych odmian jako jedyne benzynowe posiadają rozrząd napędzany łańcuchem. Ford określa żywotność paska w 1.0/1.5/1.6 EcoBoost na 240 tys. km, lecz rozsądek podpowiada, by przynajmniej zawczasu skontrolować jego stan.
Silnik | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 998 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 140 KM | 85 KM | 105 KM | 125 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 170 Nm | 180 Nm | 141 Nm | 150 Nm | 159 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 11,3 s | 10,4 s | 14,9 s | 12,3 s | 12,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 193 km/h | 204 km/h | 170 km/h | 187 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Silnik | 1.5 EcoBoost | 1.5 EcoBoost | 1.6 EcoBoost | 1.6 EcoBoost | 2.0 EcoBoost (ST) | 2.3 EcoBoost (RS) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 2261 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 150 KM | 182 KM | 150 KM | 182 KM | 250 KM | 350 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 360 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 8,6 s | 8,6 s | 7,9 s | 6,5 s | 4,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 210 km/h | 222 km/h | 248 km/h | 268 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Używany Ford Focus III – silniki Diesla
Podobnie jak w poprzedniej generacji Focusa, Ford dzielił turbodiesle z koncernem PSA. Konkretnie dwie jednostki – 1.6 TDCi (95/105/115 KM) i 2.0 TDCi, oferowanego przez cały okres produkcji w aż 5 wersjach mocy (115/140/150/163/185 KM). Wysokoprężny 1.6, znany w Citroenach i Peugeotach jako 1.6 HDi, w Fordach akurat rzadko sprawia problemy z podkładkami pod wtryskiwaczami. Częściej interwencje mechaników tyczą się filtrów cząstek stałych i, przy dużych przebiegach, osprzętu: nawet w najsłabszych odmianach montowano koła dwumasowe i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Podobną, niską awaryjnością może się pochwalić 2.0 TDCi (czyli 2.0 HDi), choć pojawiają się doniesienia odnośnie wadliwych pomp wysokiego ciśnienia w silnikach wyprodukowanych po 2014 r. Usterka skutkuje przedostawaniem się opiłków do układu wtryskowego. Na tą przypadłość zwracają jednak uwagę użytkownicy Fordów Mondeo, nie Focusów.
W 2014 roku pojawił motor 1.5 TDCi (95/105/120 KM) będący autorską konstrukcją Forda. Zastąpił on 1.6 TDCi, który ostatecznie wypadł z oferty w połowie 2015 r. W nim warto zainteresować się stanem rozrządu (pasek, tak jak w 1.6/2.0 TDCi) – znane są przypadki zniszczenia koła zębatego wałka rozrządu i, w konsekwencji, zerwania paska. Ford szacuje jego trwałość na 180 tys. km., lecz w niektórych autach zrywał się niedługo po przekroczeniu 100 tys. km.
Silnik | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 105 KM | 120 KM | 95 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 230 Nm | 270 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 11,9 s | 10,5 s | 12,5 s | 11,8 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 187 km/h | 193 km/h | 180 km/h | 187 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,2 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 150 KM | 163 KM | 185 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 8,9 s | 8,8 s | 8,6 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 207 km/h | 210 km/h | 218 km/h | 217 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Używany Ford Focus III – który silnik wybrać?
Jak to z reguły bywa, najwięcej spokoju zapewni najprostszy silnik, czyli 1.6 Ti-VCT. Inwestycja w egzemplarz z właściwie serwisowanym EcoBoostem (lub po przeprowadzonej naprawie głowicy) również może się opłacić, choć wymaga on większej uwagi. W Focusie dobre opinie (przynajmniej na tle konkurentów) zbierają diesle. Optymalny wybór: 1.6 TDCi o mocy ponad 100 KM.
Przeczytaj także inne nasze artykuły o Fordzie Focusie III:
Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Ford Focus II i Ford Focus III – którą generację wybrać?