Mazda 6 II (GH) - dynamiczne

Nie jest wzorem japońskiej niezawodności, nie kosztuje mniej od Hondy Accord i prezentuje się atrakcyjniej od Toyoty Avensis. Oto opinie o drugiej generacji Mazdy 6, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Opisywane wcielenie „szóstki” niewiele urosło względem poprzednika (oznaczenie GG) i w odmianie kombi zachowuje przyzwoite rozmiary: mierzy 477 cm, a w środku oferuje tyle samo miejsca co znacznie więksi konkurenci. Model występował w trzech wersjach nadwoziowych (sedan, liftback, kombi), ale wszystkie mają taki sam rozstaw osi. Dzięki zwiększeniu szerokości karoserii poprawiono przestrzeń w tylnej części pasażerskiej, na pochwałę zasługują również możliwości przewozowe wszystkich odmian – nawet sedana, który standardowo ma składaną kanapę. Lifting z 2010 roku objął retusz przedniej części nadwozia i wprowadzenie do gamy nowego silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa (2.0 DISI). O ile do wpadek ergonomicznych tego modelu można przywyknąć, o tyle poważne awarie diesli skutecznie zaćmiewają przyzwoity obraz tej generacji Mazdy 6. Opiszemy je w dalszej części materiału.

Mazda 6 II (GH) - dynamiczne
Większość Mazd z wyposażenia ma klimatyzację automatyczną i sterowanie radiem z kierownicy, a niektóre nawet ekran centralny, nagłośnienie firmy Bose i reflektory ksenonowe. Najpopularniejsze wersje wyposażenia to Comfort, Exclusive, Exclusive Plus i Sport ze spojlerem na tylnej klapie w sedanie i liftbacku.
Mazda 6 II (GH) - dynamiczne
Mazdy 6 II nie mają koła zapasowego – zamiast niego pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na schowek. Wersje z nagłośnieniem Bose mają tam dodatkowo niskotonowy głośnik.

Używana Mazda 6 II (GH) – wnętrze

Ergonomia nigdy nie była mocną stroną japońskich inżynierów, ale trzeba przyznać, że kokpit wykończono na niezłym poziomie. Szkoda, że sporo tu niepotrzebnych udziwnień typu przeładowanie informacji na wyświetlaczu LCD w górnej części kokpitu (pokazuje ustawienia klimatyzacji, nawiewów, radia i komputera pokładowego) lub brak przycisku do ryglowania drzwi. Do budowy i wielkości przednich foteli trudno mieć zastrzeżenia, natomiast kanapę wyposażono w zbyt krótkie siedzisko. Miejsca tam jest sporo na szerokość, ale ogranicza je rozbudowany tunel centralny. Bagażniki? Pojemne w każdej wersji (minimum 500 l), najpraktyczniejsze w liftbacku i kombi, w którym po złożeniu na płasko siedzeń powstaje przestrzeń o długości 171 cm i pojemności aż 1880 l. Ciekawym patentem jest zastosowanie rolety podnoszonej wraz z tylną klapą w liftbacku: dzięki temu wnętrze w mroźne dni nie wychładza się po otwarciu bagażnika.

Mazda 6 II (GH) - bagażnik sedan
Najmniejszy i najmniej funkcjonalny bagażnik sedana z wysokim progiem załadunku. Wszystkie auta z tym typem nadwozia mają składaną tylną kanapę – to rozwiązanie nie zawsze spotyka się u klasowych rywali.
Mazda 6 II (GH) - deska po lifcie
Deska po liftingu (fot.) różni się w zasadzie tylko przeprojektowaną kierownicą. Nadal panuje tu słaba spójność stylistyczna, a czytelność efektownych zegarów pozostawia wiele do życzenia.

Używana Mazda 6 II (GH) – silniki

Gamę otwierają benzynowe jednostki napędowe z pośrednim wtryskiem paliwa – 1.8, 2.0 i 2.5, oznaczone jako MZR (Mazda Responsive). Pierwsza i ostatnia występowała w tym modelu przez cały okres produkcji, 2.0 w 2010 roku zastąpiono silnikiem o takiej samej pojemności z dodanym wtryskiem bezpośrednim (2.0 DISI). Teoretycznie miał on obniżyć zużycie paliwa, w praktyce i tak większość osób woli kupić starszy silnik i bez problemów przerobić go na LPG (nadają się do tego również 1.8 i 2.5). Trzeba tylko pamiętać o regulacji luzu zaworowego co ok. 40 tys. km. 2.0 DISI lubi się też dławić podczas przyspieszania, ale trwałością i tak przewyższa obarczone złą sławą diesle. W zasadzie każdy ma swój słaby punkt. W 2.0 MZR-CD nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami sprawiają, że sitko pompy oleju zalepia się sadzą, powodując zmniejszenie drożności przepływu oleju i w konsekwencji zatarcie silnika. Oprócz tego ten silnik ma drogi paskowy rozrząd (wymiana nawet ponad 2000 zł). W 2.2 MZR-CD zastosowano już rozrząd łańcuchowy, który również nie grzeszy trwałością, ale przynajmniej wyeliminowano problem z podkładkami pod wtryskiwaczami. Poprawiono też działanie filtra cząstek stałych, który wcześniej miał tendencję do rozrzedzania oleju przez paliwo podczas wypalania.

Mazda 6 II (GH) - poziom oleju
W dieslach kontrolujmy poziom oleju: jeżeli będzie go przybywać, to przez wadliwe działanie filtra cząstek stałych.

Mazda 6 II (GH) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Deska rozdzielcza wygodnie zaprojektowana, ma schowki na najpotrzebniejsze rzeczy i sporo miękkich plastików.”

„Bardzo trwałe i… twarde zawieszenie, zapewniające doskonałe prowadzenie.”

„Bagażnik w liftbacku – ogromny. Nie było żadnych problemów z przewozem pralki lub roweru.”

„Auto ma już 10 lat, a dotąd nie stwierdziłem w nim żadnych oznak korozji nadwozia.”

 

 Wady 

„Ogromny minus za obsługę komputera i radia z kierownicy: ustawienie prostych rzeczy wymaga błądzenia po menu.”

„W 2.0 MZR-CD często daje o sobie znać DPF, a Mazda z tym silnikiem sporo pali w mieście (9-10 l/100 km).”

„Skrzynia automatyczna wolno reaguje na kickdown – warto o tym pamiętać podczas wyprzedzania.”

„Wadą Mazdy jest słaby i delikatny lakier – niemal każdy egzemplarz ma odpryski na przednim zderzaku i masce.”

Używana Mazda 6 II – typowe usterki i koszty

Diesle w Maździe 6 to autorskie konstrukcje producenta, w związku z czym użytkownicy muszą się przygotować na nieco wyższe ceny części niż do europejskich konkurentów. Także w silnikach benzynowych nie ma co liczyć na oszczędności: sporo zapłacimy zwłaszcza za wymianę olejowych poduszek zespołu napędowego. Jeśli ktoś profilaktycznie wymieni podkładki pod wtryskiwaczami i wyczyści sitko pompy oleju w 2.0 MZR-CD, powinien przez kilka lat cieszyć się bezproblemową jazdą. Większość właścicieli Mazd narzeka na łatwy do zarysowania lakier i stuki dochodzące z zawieszenia przedniego (i tu, i z tyłu stanowi konstrukcję wielowahaczową), w niektórych autach hałasy dobiegają także z okolic przekładni kierowniczej. Czasami dochodzi do uszkodzenia czujnika w kolumnie kierownicy, co objawia się trudniejszym skręcaniem w jedną stronę: pomoże tylko wymiana całej kolumny. Auto „cieszy” się dużym zainteresowaniem wśród złodziei: zapobiegawczo wykupmy ubezpieczenie od kradzieży.

Mazda 6 II (GH) - zawieszenie
Wielowahaczowe zawieszenie Mazdy nie jest ani łatwe, ani tanie w wymianach.

Używana Mazda 6 II (GH) – sytuacja rynkowa

Godne zainteresowania Mazdy zaczynają się od 19 tys. zł i jest małe prawdopodobieństwo, że będzie to samochód z silnikiem benzynowym – stanowią one zaledwie rynkowych 1/5 ofert. Powyżej 26 tys. zł zaczynają się 2,2-litrowe diesle, ale uwaga: podlegają one wyższej niż 2.0 akcyzie (18,6% wobec 3,1%). Za auta po liftingu musimy zapłacić minimum 30 tys. zł, a najdroższe Mazdy (ok. 40 tys. zł) są z przed- lub ostatniego roku produkcji i mają pod maską dwulitrową jednostkę benzynową. Bardzo rzadko trafia się najsłabszy (1.8) i najmocniejszy silnik 3.7 V6: te występowały głównie w samochodach oferowanych w USA.

Używana Mazda 6 II (GH) – podsumowanie

Chcąc kupić Mazdę w dobrej cenie musimy się nastawić na niezbyt udanego diesla 2.0, ale gdy profilaktycznie wymienimy w nim wszystkie wadliwe elementy, przez kilka lat będziemy cieszyć się bezawaryjną eksploatacją. Najlepiej poszukać kombi lub liftbacka z automatyczną skrzynią biegów (tylko w benzynowych 2.0 i 2.5), a unikać sedanów niewiadomego pochodzenia, tym bardziej z dieslami.

Mazda 6 II (GH) – dane techniczne

Mazda 6 II (GH) – wymiary

Dł./szer./wys.474-477/180/144-149 cm
Rozstaw osi273 cm
Pojemność bagażnikased 505 l, ltb 520-1750 l, kmb 500-1880 l

Mazda 6 II (GH) – silniki benzynowe

Silnik1.8 MZR2.0 MZR2.0 DISI2.5 MZR
Pojemność1798 cm³1999 cm³1999 cm³2488 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc120 KM147 KM155 KM170 KM
Maks. moment165 Nm185 Nm189 Nm225 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,9 s10,0 s8,0 s
Prędkość maks.200 km/h214 km/h217 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa6,9 l/100 km7,7 l/100 km6,9 l/100 km8,1 l/100 km

Mazda 6 II (GH) – silniki Diesla

Silnik2.0 MZR-CD2.2 MZR-CD2.2 MZR-CD2.2 MZR-CD
Pojemność1998 cm³2184 cm³2184 cm³2184 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc140 KM129 KM163 KM185 KM
Maks. moment330 Nm310 Nm360 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s10,7 s8,9 s8,5 s
Prędkość maks.204 km/h195 km/h212 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,2 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km

Mazda 6 II (GH) – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

4 KOMENTARZE

  1. Potwierdzam prawie wszystko.
    Auto kompletnie bezawaryjne, ale w benzynce 2,0
    Troszkę twarde na sportowo, ale do przyjęcia.
    Piękna, wdzięczna, grzeczna azjatka

  2. Mazda 6 Ii 2.0 CD – nie ma zadnego problrmu z podkladkami pod wtryskami. Byl taki w mazdzie 6 I.

    Przebiegb218 tys km i jedyne problemy jakie wystepuja to filtr dpf. Czesto sie wypala i trzeba na niego uwazac.

  3. Co do „wstępu” artykułu, Mazda 6 jest w ścisłej czołówce niezawodności (TUV) wypada nieco lepiej od Accorda. Na pewno kosztuje mniej od Hondy Accord! Ceny Hondy to jakiś kosmos.

  4. Co do silników diesla w Mazdy to już kultowy hejt. Chyba wysokie stawki ktoś za to im płaci ?
    Posiadam „najgorszy” 😉 2.0 CRDi 140KM w M6 GH z 2008r. Kupiłem po 1-szym właścicielu który nie dbał o niego wcale, a raczej umęczył samochód. Po wymianie tego co konieczne czyli 4 podkładek pod wtryskiwaczami za całe 20 zł służy mi wiernie do dziś i daje wielką frajdę z jazdy. I nie widać żadnych objawów aby coś się miało zmienić.
    Oczywiście bieżące wymiany i regulacje są robione a filtry dobrej jakości.
    Mam już/dopiero 245 tys przebiegu. Auto skończyło 12 lat z czego 7-y rok u mnie. Rdzy nie widać. Z zawieszenia wymieniłem 1 wahacz z przodu. Wciąż fabryczne wtryski, DPF czy koło dwumasowe. A miało to tyle kosztować ….
    Teraz czeka mnie wymiana rozrządu wraz z pompą wody i koszt oryginału poniżej 1 000 zł za komplet.
    Tylko oryginalny rozrząd i olej Mazda Dexelia Ultra DPF a nie jakieś „znane z Golfa marki” które wcale nie pasują do tego silnika. Cena oleju Mazda wcale nie jest wyższa od innych, to po co kombinować?

    Kolejna też będzie M6 z 2.2 diesel.
    Tylko te ceny…. Ale warto.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here