Mazda 6 II (GH) - dynamiczne

Nie jest wzorem japońskiej niezawodności, nie kosztuje mniej od Hondy Accord i prezentuje się atrakcyjniej od Toyoty Avensis. Oto opinie o drugiej generacji Mazdy 6, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Opisywane wcielenie „szóstki” niewiele urosło względem poprzednika (oznaczenie GG) i w odmianie kombi zachowuje przyzwoite rozmiary: mierzy 477 cm, a w środku oferuje tyle samo miejsca co znacznie więksi konkurenci. Model występował w trzech wersjach nadwoziowych (sedan, liftback, kombi), ale wszystkie mają taki sam rozstaw osi. Dzięki zwiększeniu szerokości karoserii poprawiono przestrzeń w tylnej części pasażerskiej, na pochwałę zasługują również możliwości przewozowe wszystkich odmian – nawet sedana, który standardowo ma składaną kanapę. Lifting z 2010 roku objął retusz przedniej części nadwozia i wprowadzenie do gamy nowego silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa (2.0 DISI). O ile do wpadek ergonomicznych tego modelu można przywyknąć, o tyle poważne awarie diesli skutecznie zaćmiewają przyzwoity obraz tej generacji Mazdy 6. Opiszemy je w dalszej części materiału.

Mazda 6 II (GH) - dynamiczne
Większość Mazd z wyposażenia ma klimatyzację automatyczną i sterowanie radiem z kierownicy, a niektóre nawet ekran centralny, nagłośnienie firmy Bose i reflektory ksenonowe. Najpopularniejsze wersje wyposażenia to Comfort, Exclusive, Exclusive Plus i Sport ze spojlerem na tylnej klapie w sedanie i liftbacku.
Mazda 6 II (GH) - dynamiczne
Mazdy 6 II nie mają koła zapasowego – zamiast niego pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na schowek. Wersje z nagłośnieniem Bose mają tam dodatkowo niskotonowy głośnik.

Używana Mazda 6 II (GH) – wnętrze

Ergonomia nigdy nie była mocną stroną japońskich inżynierów, ale trzeba przyznać, że kokpit wykończono na niezłym poziomie. Szkoda, że sporo tu niepotrzebnych udziwnień typu przeładowanie informacji na wyświetlaczu LCD w górnej części kokpitu (pokazuje ustawienia klimatyzacji, nawiewów, radia i komputera pokładowego) lub brak przycisku do ryglowania drzwi. Do budowy i wielkości przednich foteli trudno mieć zastrzeżenia, natomiast kanapę wyposażono w zbyt krótkie siedzisko. Miejsca tam jest sporo na szerokość, ale ogranicza je rozbudowany tunel centralny. Bagażniki? Pojemne w każdej wersji (minimum 500 l), najpraktyczniejsze w liftbacku i kombi, w którym po złożeniu na płasko siedzeń powstaje przestrzeń o długości 171 cm i pojemności aż 1880 l. Ciekawym patentem jest zastosowanie rolety podnoszonej wraz z tylną klapą w liftbacku: dzięki temu wnętrze w mroźne dni nie wychładza się po otwarciu bagażnika.

Mazda 6 II (GH) - bagażnik sedan
Najmniejszy i najmniej funkcjonalny bagażnik sedana z wysokim progiem załadunku. Wszystkie auta z tym typem nadwozia mają składaną tylną kanapę – to rozwiązanie nie zawsze spotyka się u klasowych rywali.
Mazda 6 II (GH) - deska po lifcie
Deska po liftingu (fot.) różni się w zasadzie tylko przeprojektowaną kierownicą. Nadal panuje tu słaba spójność stylistyczna, a czytelność efektownych zegarów pozostawia wiele do życzenia.

Używana Mazda 6 II (GH) – silniki

Gamę otwierają benzynowe jednostki napędowe z pośrednim wtryskiem paliwa – 1.8, 2.0 i 2.5, oznaczone jako MZR (Mazda Responsive). Pierwsza i ostatnia występowała w tym modelu przez cały okres produkcji, 2.0 w 2010 roku zastąpiono silnikiem o takiej samej pojemności z dodanym wtryskiem bezpośrednim (2.0 DISI). Teoretycznie miał on obniżyć zużycie paliwa, w praktyce i tak większość osób woli kupić starszy silnik i bez problemów przerobić go na LPG (nadają się do tego również 1.8 i 2.5). Trzeba tylko pamiętać o regulacji luzu zaworowego co ok. 40 tys. km. 2.0 DISI lubi się też dławić podczas przyspieszania, ale trwałością i tak przewyższa obarczone złą sławą diesle. W zasadzie każdy ma swój słaby punkt. W 2.0 MZR-CD nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami sprawiają, że sitko pompy oleju zalepia się sadzą, powodując zmniejszenie drożności przepływu oleju i w konsekwencji zatarcie silnika. Oprócz tego ten silnik ma drogi paskowy rozrząd (wymiana nawet ponad 2000 zł). W 2.2 MZR-CD zastosowano już rozrząd łańcuchowy, który również nie grzeszy trwałością, ale przynajmniej wyeliminowano problem z podkładkami pod wtryskiwaczami. Poprawiono też działanie filtra cząstek stałych, który wcześniej miał tendencję do rozrzedzania oleju przez paliwo podczas wypalania.

Mazda 6 II (GH) - poziom oleju
W dieslach kontrolujmy poziom oleju: jeżeli będzie go przybywać, to przez wadliwe działanie filtra cząstek stałych.

Mazda 6 II (GH) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Deska rozdzielcza wygodnie zaprojektowana, ma schowki na najpotrzebniejsze rzeczy i sporo miękkich plastików.”

„Bardzo trwałe i… twarde zawieszenie, zapewniające doskonałe prowadzenie.”

„Bagażnik w liftbacku – ogromny. Nie było żadnych problemów z przewozem pralki lub roweru.”

„Auto ma już 10 lat, a dotąd nie stwierdziłem w nim żadnych oznak korozji nadwozia.”

 

 Wady 

„Ogromny minus za obsługę komputera i radia z kierownicy: ustawienie prostych rzeczy wymaga błądzenia po menu.”

„W 2.0 MZR-CD często daje o sobie znać DPF, a Mazda z tym silnikiem sporo pali w mieście (9-10 l/100 km).”

„Skrzynia automatyczna wolno reaguje na kickdown – warto o tym pamiętać podczas wyprzedzania.”

„Wadą Mazdy jest słaby i delikatny lakier – niemal każdy egzemplarz ma odpryski na przednim zderzaku i masce.”

Używana Mazda 6 II – typowe usterki i koszty

Diesle w Maździe 6 to autorskie konstrukcje producenta, w związku z czym użytkownicy muszą się przygotować na nieco wyższe ceny części niż do europejskich konkurentów. Także w silnikach benzynowych nie ma co liczyć na oszczędności: sporo zapłacimy zwłaszcza za wymianę olejowych poduszek zespołu napędowego. Jeśli ktoś profilaktycznie wymieni podkładki pod wtryskiwaczami i wyczyści sitko pompy oleju w 2.0 MZR-CD, powinien przez kilka lat cieszyć się bezproblemową jazdą. Większość właścicieli Mazd narzeka na łatwy do zarysowania lakier i stuki dochodzące z zawieszenia przedniego (i tu, i z tyłu stanowi konstrukcję wielowahaczową), w niektórych autach hałasy dobiegają także z okolic przekładni kierowniczej. Czasami dochodzi do uszkodzenia czujnika w kolumnie kierownicy, co objawia się trudniejszym skręcaniem w jedną stronę: pomoże tylko wymiana całej kolumny. Auto „cieszy” się dużym zainteresowaniem wśród złodziei: zapobiegawczo wykupmy ubezpieczenie od kradzieży.

Mazda 6 II (GH) - zawieszenie
Wielowahaczowe zawieszenie Mazdy nie jest ani łatwe, ani tanie w wymianach.

Używana Mazda 6 II (GH) – sytuacja rynkowa

Godne zainteresowania Mazdy zaczynają się od 19 tys. zł i jest małe prawdopodobieństwo, że będzie to samochód z silnikiem benzynowym – stanowią one zaledwie rynkowych 1/5 ofert. Powyżej 26 tys. zł zaczynają się 2,2-litrowe diesle, ale uwaga: podlegają one wyższej niż 2.0 akcyzie (18,6% wobec 3,1%). Za auta po liftingu musimy zapłacić minimum 30 tys. zł, a najdroższe Mazdy (ok. 40 tys. zł) są z przed- lub ostatniego roku produkcji i mają pod maską dwulitrową jednostkę benzynową. Bardzo rzadko trafia się najsłabszy (1.8) i najmocniejszy silnik 3.7 V6: te występowały głównie w samochodach oferowanych w USA.

Używana Mazda 6 II (GH) – podsumowanie

Chcąc kupić Mazdę w dobrej cenie musimy się nastawić na niezbyt udanego diesla 2.0, ale gdy profilaktycznie wymienimy w nim wszystkie wadliwe elementy, przez kilka lat będziemy cieszyć się bezawaryjną eksploatacją. Najlepiej poszukać kombi lub liftbacka z automatyczną skrzynią biegów (tylko w benzynowych 2.0 i 2.5), a unikać sedanów niewiadomego pochodzenia, tym bardziej z dieslami.

Mazda 6 II (GH) – dane techniczne

Mazda 6 II (GH) – wymiary

Dł./szer./wys.474-477/180/144-149 cm
Rozstaw osi273 cm
Pojemność bagażnikased 505 l, ltb 520-1750 l, kmb 500-1880 l

Mazda 6 II (GH) – silniki benzynowe

Silnik1.8 MZR2.0 MZR2.0 DISI2.5 MZR
Pojemność1798 cm³1999 cm³1999 cm³2488 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc120 KM147 KM155 KM170 KM
Maks. moment165 Nm185 Nm189 Nm225 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,9 s10,0 s8,0 s
Prędkość maks.200 km/h214 km/h217 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa6,9 l/100 km7,7 l/100 km6,9 l/100 km8,1 l/100 km

Mazda 6 II (GH) – silniki Diesla

Silnik2.0 MZR-CD2.2 MZR-CD2.2 MZR-CD2.2 MZR-CD
Pojemność1998 cm³2184 cm³2184 cm³2184 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc140 KM129 KM163 KM185 KM
Maks. moment330 Nm310 Nm360 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s10,7 s8,9 s8,5 s
Prędkość maks.204 km/h195 km/h212 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,2 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km

Mazda 6 II (GH) – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

5 KOMENTARZE

  1. Potwierdzam prawie wszystko.
    Auto kompletnie bezawaryjne, ale w benzynce 2,0
    Troszkę twarde na sportowo, ale do przyjęcia.
    Piękna, wdzięczna, grzeczna azjatka

  2. Mazda 6 Ii 2.0 CD – nie ma zadnego problrmu z podkladkami pod wtryskami. Byl taki w mazdzie 6 I.

    Przebiegb218 tys km i jedyne problemy jakie wystepuja to filtr dpf. Czesto sie wypala i trzeba na niego uwazac.

  3. Co do „wstępu” artykułu, Mazda 6 jest w ścisłej czołówce niezawodności (TUV) wypada nieco lepiej od Accorda. Na pewno kosztuje mniej od Hondy Accord! Ceny Hondy to jakiś kosmos.

  4. Co do silników diesla w Mazdy to już kultowy hejt. Chyba wysokie stawki ktoś za to im płaci ?
    Posiadam „najgorszy” 😉 2.0 CRDi 140KM w M6 GH z 2008r. Kupiłem po 1-szym właścicielu który nie dbał o niego wcale, a raczej umęczył samochód. Po wymianie tego co konieczne czyli 4 podkładek pod wtryskiwaczami za całe 20 zł służy mi wiernie do dziś i daje wielką frajdę z jazdy. I nie widać żadnych objawów aby coś się miało zmienić.
    Oczywiście bieżące wymiany i regulacje są robione a filtry dobrej jakości.
    Mam już/dopiero 245 tys przebiegu. Auto skończyło 12 lat z czego 7-y rok u mnie. Rdzy nie widać. Z zawieszenia wymieniłem 1 wahacz z przodu. Wciąż fabryczne wtryski, DPF czy koło dwumasowe. A miało to tyle kosztować ….
    Teraz czeka mnie wymiana rozrządu wraz z pompą wody i koszt oryginału poniżej 1 000 zł za komplet.
    Tylko oryginalny rozrząd i olej Mazda Dexelia Ultra DPF a nie jakieś „znane z Golfa marki” które wcale nie pasują do tego silnika. Cena oleju Mazda wcale nie jest wyższa od innych, to po co kombinować?

    Kolejna też będzie M6 z 2.2 diesel.
    Tylko te ceny…. Ale warto.

  5. Mam 2.2 od nowości 163 km.ten motor teleportuje mazde z miejsca .ma moc.autobana to najlepsze miejsce dla tej mazdy.3000 RPM.i lecisz 160 km/h przy spalaniu 6.5.bardzo ekonomiczna.w miejscu do 2500 RPM 7 max .mój przebieg 300 tysięcy .będzie niedługo dwumasa do wymiany .uwaga chore ceny sprzęgła 3000 PLN za najtańszy zestaw luka..poza tym dpf czasami wypala się 45 minut .będzie wycięte to ustrojstwo.poza tym zawieszenie nie ruszane .problemy z tylnymi zaciskami.czeba je przed zimą rozbierać czyść i smarować wtedy nie chorują skrzyni biegów to porażka.2 bieg jak jest zimno nie chce wchodzić.wstyd.ogolnie to dziadostwo.polowa części chińskich ale mam jeszcze ostatnia prawdziwa mazde . Premacy 2.0Ditd 110 km.to jest prawdziwe made in Japan .wole ją od 6.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here