Używane sedany - otwierające

Przeżywające rozkwit popularności SUV-y i crossovery nie są w stanie odebrać sedanom bardzo ważnej kwestii – reprezentacyjnego charakteru. Oto przegląd 8 używanych sedanów z drugiej ręki za 30 tys. zł

W dzisiejszych czasach użytkownicy samochodów stawiają przede wszystkim na wygodę w codziennym użytkowaniu. Z tego też powodu auta z nadwoziem typu sedan stopniowo ustępują miejsca liftbackom (mają lepszy dostęp do bagażnika) lub crossoverom (wysoki prześwit ułatwiający m.in. pokonywanie krawężników). Trudno jednak wyobrazić sobie segment klasy średniej i wyższe bez tego rodzaju karoserii. Jak się okazuje, wiele nowoczesnych modeli można już kupić za 30 tys. zł. W tej kwocie bez problemu znajdziemy ok. 7/8-letniego Forda Mondeo lub Opla Insignię lub starszych o rok/dwa rywali z Japonii (Mazdę 6, Toyotę Avensis). Każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony, a z uwagi na niesłabnącą popularność bez trudu uda się znaleźć idealny dla siebie egzemplarz.

Oto 8 najlepszych używanych sedanów klasy średniej za 30 tys. zł.

Audi A4 B8 (2008-2015)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2009

Audi A4 B8

W tym budżecie raczej będziemy musieli ograniczyć się do początkowych lat produkcji i dwulitrowego turbodiesla, ale przy odrobinie szczęścia uda nam się trafić używane Audi A4 w akceptowalnym stanie. A4 B8 ma już poprawione silniki 2.0 TDI z systemem common rail, jednak nie są one całkowicie wolne od wad (m.in. awarie pomp olejowej i wysokiego ciśnienia paliwa). Na 2.7 TDI i 3.0 V6 TDI musimy już przeznaczyć więcej pieniędzy. Większość używanych benzynowych Audi A4 B8 napędzają jednostki TFSI: 1.8 oraz 2.0. W nich przestrzegamy przed ponadnormatywnym zużyciem oleju (poprawa w 2012 r.).

Używane Audi A4 B8 – polecany silnik:  2.0 TDI CR 
Pojemność skokowa 1968 cm³
Zasilanie turbodiesel
Moc maksymalna 143 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 215 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km

 

Tą generację A4 produkowano jako sedana, kombi (Avant) i podwyższone kombi (Allroad). Na jego podstawie opracowano również dwudrzwiowe coupe (A5) i liftbacka (A5 Sportback). Można liczyć na wzorową jakość wykonania wnętrza, lecz niektóre auta zaczynają korodować na przednich błotnikach i tylnej klapie. Uwaga na auta ze skrzyniami Multitronic (nietrwały łańcuch przenoszący napęd) i z wyeksploatowanymi silnikami TFSI. Ciekawą alternatywę w tym budżecie stanowi poprzednia generacja modelu: za 30 tys. zł warto rozejrzeć się za dobrze utrzymanym Audi A4 B7 z końcówki produkcji, najlepiej z 1.8 Turbo.

Citroen C5 II (2008-2017)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2010-2012

Citroen C5 II

Citroen C5 drugiej generacji to samochód wyjątkowy, ale nie dlatego, że jest wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie. Tym razem producent postanowił zaoferować klientom możliwość wyboru rodzaju zawieszenia, stąd na rynku występują także „C5-tki” z tradycyjnymi amortyzatorami. Co prawda mając egzemplarz z „pneumatyką” trzeba się nastawić na wymianę którejś ze sfer zawieszenia (przy dużym przebiegu), ale układ, poza drobnymi zapoceniami, raczej nie sprawia problemów. W środku C5 wyróżnia się nieruchomym środkiem kierownicy i rozsianymi po całej konsoli przyciskami. Dogodną pozycję znajdą w nim nawet wysocy pasażerowie. Osobom ceniącym walory transportowe polecamy odmianę kombi (bagażnik o pojemności 533 l).

Używany Citroen C5 II – polecany silnik:  2.0 HDi 
Pojemność skokowa 1997 cm³
Zasilanie turbodiesel
Moc maksymalna 138 KM
Maksymalny moment obrotowy 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Prędkość maksymalna 204 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km

 

Jeśli chodzi o silniki, bez wątpienia godne polecenia są dwulitrowe turbodiesle HDi, ewentualnie superoszczędne 1.6 HDi. Złego słowa nie można też powiedzieć o wolnossących, benzynowych 1.8 i 2.0, nawet 3.0 V6 (tolerują LPG). Odradzamy zakup C5 z 1.6 THP (rozciąga się łańcuch rozrządu) i dieslami 2.2, 2.7 i 3.0 HDi, chyba że przygotujemy trochę gotówki na droższe koszty napraw. Wszystkie C5 zmagają się z licznymi awariami elektroniki, ale nie unieruchamiają one samochodu. Psują się m.in. czujniki parkowania i ciśnienia w kołach.

Używany Citroen C5 II – opinie użytkowników

Ford Mondeo IV (2007-2014)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2009-2012

Ford Mondeo IV

Ford Mondeo uchodzi za jednego z najprzestronniejszych modeli klasy średniej: to zasługa m.in. pokaźnego (285 cm) rozstawu osi. Auto co prawda występowało jako sedan, jednak… trudno takiego znaleźć, bo klienci zdecydowanie preferowali praktyczniejszego liftbacka lub pojemniejsze kombi. Również sedan zaskakuje walorami transportowymi: jego bagażnik mieści rekordowe 550 l, lecz dostęp do niego ogranicza dość wąski otwór załadunkowy. Jakość wykończenia Mondeo zależy od wersji wyposażeniowej: bogatsze (np. Titanium) nie skrzypią i mają trwalsze tapicerki. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie podgrzewanej przedniej szyby.

Używany Ford Mondeo IV – polecany silnik:  2.0 TDCi 
Pojemność skokowa 1997 cm³
Zasilanie turbodiesel
Moc maksymalna 140 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km

 

Najbardziej pożądanym silnikiem w Fordzie Mondeo IV jest 2.0 TDCi, czyli pożyczony od PSA 2.0 HDi. Umiejętnie łączy on rozsądne osiągi z niskim spalaniem i wysoką trwałością. Inne wysokoprężne opcje to 1.6 TDCi (bardzo oszczędny), 1.8 TDCi (nie ma DPF-u, ale sprawia problemy z układem wtryskowym) lub rzadki 2.2 TDCi. Wolnossące jednostki benzynowe 1.6 i 2.0 po liftingu zastąpiono silnikami EcoBoost z turbo. Do newralgicznych punktów używanych Fordów Mondeo należy zaliczyć stukającą przekładnię kierowniczą i niedoróbki wykończeniowe wnętrza.

Używany Ford Mondeo IV – opinie użytkowników

Mazda 6 II (GH; 2007-2012)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2011

Mazda 6 II

Oprócz sedana, Mazdę 6 drugiej generacji produkowano również jako liftbacka i kombi. Bagażnik czterodrzwiowej odmiany nie jest tak łatwo dostępny jak w innych wersjach, ale równie pojemny (505 l) i można go powiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy. Plus za niewnikające do środka zawiasy klapy. Do obsługi Mazdy 6 trzeba przywyknąć, ale dłuższe dystanse nie powinny stanowić wyzwania dla kierowcy i pasażerów: w porównaniu z poprzednikiem ilość miejsca w kabinie znacząco urosła. Uwaga: nie przewidziano w tym modelu koła zapasowego. Zamiast niego jest schowek pod podłogą bagażnika.

Używana Mazda 6 II (GH) – polecany silnik:  2.0 MZR 
Pojemność skokowa 1999 cm³
Zasilanie benzynowy
Moc maksymalna 147 KM
Maksymalny moment obrotowy 185 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 214 km/h
Średnie zużycie paliwa 7,7 l/100 km

 

Niestety, o silnikach Mazdy, zwłaszcza wysokoprężnych, trudno powiedzieć dobre słowo. Wszystkie z nich mają niedopracowany filtr cząstek stałych, który w dwulitrowych odmianach rozrzedzał olej paliwem, przez co zwiększał się jego poziom na bagnecie. Dodatkowo dochodzą do tego problemy z zatykającym się sitkiem pompy oleju. W jednostkach 2.2 MZR-CD skala awarii nie jest aż tak duża. Użytkownicy chwalą swoje Mazdy z benzynowymi 1.8/2.0, które dobrze sprawują się na LPG. W nowym silniku 2.0 DISI bezpośredni wtrysk paliwa utrudnia jego montaż. W wielu Mazdach powszechnie słychać stuki dochodzące z przekładni kierowniczej.

Używana Mazda 6 II (GH) – opinie użytkowników

Opel Insignia A (2008-2017)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2009-2012

Opel Insignia A

Podobnie jak Mondeo, Opel Insignia występował jako sedan, liftback i kombi, lecz popularność pierwszej z nich jest mocno ograniczona. Nic dziwnego, bo bagażnik sedana jest nie tylko najmniejszy (choć i tak zmieści niezłe 500 l), ale i najgorzej dostępny (wąski otwór załadunkowy, wysoki próg). Insignia odstaje od rywali także poziomem wykończenia deski rozdzielczej i ilością miejsca w kabinie. Na plus doskonałe fotele kierowcy i pasażera z przodu, niektóre z atestem instytutu ortopedycznego. Dla osób dojeżdżających do domu drogami nieutwardzonymi przewidziano podwyższoną wersję Country Tourer.

Używany Opel Insignia A – polecany silnik:  2.0 CDTI 
Pojemność skokowa 1956 cm³
Zasilanie turbodiesel
Moc maksymalna 160 KM
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Prędkość maksymalna 218 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km

 

Insignia to wielki i ciężki samochód, czego efektem są szybko zużywające się hamulce i zaledwie wystarczające osiągi nawet mocniejszych wersji silnikowych. Najtrudniejsze zadanie mają benzynowe silniki bez turbo (1.6, 1.8). O wiele żwawsze jednostki 1.4 T (także fabrycznym LPG), 1.6 T i 1.8 T nie tylko mniej palą, ale i nie sprawiają żadnych dodatkowych problemów. Turbodiesle 2.0 CDTI można polecić, jeśli profilaktycznie wymieni się w nim uszczelkę smoka pompy oleju. Dopiero 160-konna odmiana jest w stanie zapewnić Insignii przyzwoite osiągi.

Używany Opel Insignia A – opinie użytkowników

Peugeot 508 I (2010-2018)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2011-2013

Peugeot 508 I

Peugeot 508 dopiero co doczekał się następcy. Pierwszą generację sprzedawano jako sedana, kombi i podwyższonego RXH z elektrycznie dołączanym napędem na tył. Na ogół 508 I to dopracowany samochód, bo od strony mechanicznej jest w zasadzie bezobsługowy. Nie można tego powiedzieć o wszystkich silnikach. Zarówno benzynowy, wolnossący 1.6, jak i turbodoładowany THP mają nietrwały łańcuch rozrządu, a w drugim z nich dodatkowo zbiera się nagar w układzie dolotowym. Jeśli używany 508, to najlepiej z dwulitrowym HDi: 1.6 jest za słaby, a 2.2 – rzadko spotykany. W 2.0 HDi sporadycznie psuje się elektronika sterująca i zużywają się wałki rozrządu.

Używany Peugeot 508 I – polecany silnik:  2.0 HDi 
Pojemność skokowa 1997 cm³
Zasilanie turbodiesel
Moc maksymalna 140 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km

 

Do ciekawostek spotykanych w Peugeotach 508 należy zaliczyć regulowaną wysokość podnoszenia tylnej klapy (w kombi) oraz zachodzącą na boki pokrywę w sedanie. Kryje ona bagażnik o pojemności 515 l. Przestrzenią ten model plasuje się pomiędzy Insignią a Mondeo. Jak na samochód francuski – wysoka jakość wykonania wnętrza.

Używany Peugeot 508 I – opinie użytkowników

Skoda Superb II (2008-2015)

Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2011

Skoda Superb II

Za Skodą Superb przemawia przede wszystkim rekordowo przestronna kabina: miejsca z tyłu jest niczym w Mercedesie klasy S, a największą swobodę pasażerowie mają w okolicach nóg. Również bagażniki wszystkich Superbów zasługują na uznanie: od 565 l w liftbacku do 605 l w kombi. Superb drugiej generacji tak naprawdę nie występował jako sedan, ale liftbacka wyposażono w tylną klapę typu TwinDoor, umożliwiającą otwarcie wyłącznie blaszanej części lub całości razem z szybą. Niestety, radość z korzystania z tego funkcjonalnego rozwiązania psują awarie wiązki elektrycznej klapy.

Używana Skoda Superb II – polecany silnik:  2.0 TDI CR 
Pojemność skokowa 1968 cm³
Zasilanie turbodiesel
Moc maksymalna 140 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Prędkość maksymalna 207 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km

 

Do benzynowych Superbów lepiej podchodzić z dystansem. Wszystkie poza flagowym 3.6 VR6 to jednostki TSI z najgorszego dla nich okresu: 1.8 TSI masowo „biorą” olej (złe pierścienie tłokowe), a w 1.4 TSI szybko zużywa się łańcuch rozrządu, lecz nie jest już drogi w zakupie i wymianie. Mocniejszego 2.0 TSI wraz ze wspomnianym 3.6 standardowo łączono ze skrzynią DSG, co dodatkowo podwyższa koszty. Jeśli ktoś chce diesla, niech wybierze 2.0 TDI z common rail: 1.6/1.9 TDI ledwo dają sobie radę z tym prawie 5-metrowym autem.

Toyota Avensis III (2008-2018)

Za 30 tys. zł kupisz roczniki: 2009-2011

Toyota Avensis III

Niewielki rozstaw osi Avensisa III (270 cm) przekłada się na ograniczoną ilość miejsca w kabinie także na szerokość. Trzecia osoba na kanapie doceni brak środkowego tunelu z tyłu. W tej generacji zrezygnowano z wersji nadwoziowej liftback: pozostał tylko sedan i kombi. W czterodrzwiowej odmianie funkcjonalność bagażnika ograniczają wielkie zawiasy klapy i niezbyt regularny kształt. Pojemność typowa dla aut tej klasy: 510 l. Szkoda, że plastiki w środku bardzo łatwo się rysują i skrzypią niezależnie od rocznika. Toyotę Avensis III modernizowano dwa razy: w 2011 i 2015 roku.

Używana Toyota Avensis III – polecany silnik:  1.8 Valvematic 
Pojemność skokowa 1798 cm³
Zasilanie benzynowy
Moc maksymalna 147 KM
Maksymalny moment obrotowy 180 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km

 

Osoby lubiące dynamiczną jazdę nie polubią benzynowych Avensisów. Wszystkie trzy jednostki z systemem zmiennego wzniosu zaworów Valvematic mają zbyt niski moment obrotowy, by żwawo napędzać ten samochód. Przeciętne osiągi z pewnością zrekompensuje niemal całkowita bezawaryjność tych silników. Nie można tego powiedzieć o dieslach 2.2 D-CAT mających skomplikowany system oczyszczania spalin. Szkoda, bo to najmocniejsze silniki montowane w Avensisie. Pozostaje wybór wersji 2.0 D-4D 124/126 KM lub nowych turbodiesli od BMW (debiut w 2015 r.): 1.6/112 KM i 2.0/143 KM. Ale to już nie w tym budżecie.

Toyota Avensis III – dane techniczne

Używana Toyota Avensis III – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here