22 Opel Insignia 2.0 CDTI (2008-2017)
Ceny używanych: 22 000 – 50 000 zł
Ceny 2.0 CDTI w dobrym stanie: 33 000 zł
Kluczem do bezproblemowej eksploatacji Insignii z dieslem jest regularna (co 4 lata) wymiana uszczelki smoka olejowego. Z wiekiem i przebiegiem traci elastyczność, a pompa zaczyna zasysać powietrze, w wyniku czego spada ciśnienie oleju i zaciera się silnik. Wtedy pozostaje albo kosztowny remont (8000 zł) albo wymiana silnika na inny. Uszczelka to wydatek 25 zł, ale jej zmiana wymaga ścignięcia miski olejowej.
23 Peugeot 407 2.0 HDi (2004-2011)
Ceny używanych: 10 000 – 26 000 zł
Cena 2.0 HDi w dobrym stanie: 15 000 zł
Stuki słyszalne z silnika oznaczają awarię pompy wysokiego ciśnienia, a dokładniej ułamanie jej zabieraka, co skutkuje zerwaniem paska rozrządu. Usterka następuje po przebiegu 200 tys. km i jeśli zareaguje się w porę, wymiana zabieraka wyniesie 2000 zł. To dużo mniej niż naprawa silnika po zerwaniu rozrządu (4000 zł).
24 Peugeot 206 (1998-2012)
Ceny używanych: 5000 – 18 000 zł
Cena auta w dobrym stanie: 8000 zł
W miejskich Peugeotach często poskrzypuje tylne zawieszenie i pochylają się tylne koła. To efekt wyrobienia się czopów i powstawania luzów w belce skrętnej. Za jej regenerację zapłacimy ok. 800 zł.
25 Renault Megane II 1.5 dCi (2002-2008)
Ceny używanych: 5000 – 26 000 zł
Ceny 1.5 dCi w dobrym stanie: 13 000 zł
W Megane’ach nie warto słuchać zaleceń producenta i lepiej wymieniać olej nie co 30, a co 15 tys. km. Konsekwencją przedłużania terminów wymian jest obrócenie się panewek na wale korbowym. Wtedy pozostaje remont silnika za 3000 zł. O usterce ostrzeże m.in. późno gasnąca kontrolka oleju czy wydobywające się z silnika stuki.
26 Renault Laguna II 1.9 dCi (2001-2007)
Ceny używanych: 4000 – 18 000 zł
Ceny 1.9 dCi w dobrym stanie: 12 000 zł
W Lagunach źle rozwiązano kwestię umieszczenia przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki – jest zbyt blisko kolektora wydechowego i zachodzi w nim zjawisko koksowania oleju. W efekcie turbo traci smarowanie i nadaje się do regeneracji. Ta operacja wraz z wymianą przewodu wyniesie ok. 1500 zł. By uniknąć późniejszych problemów, przewód warto zabezpieczyć osłoną termiczną.
27 Renault Espace IV 2.2 dCi (2003-2006)
Ceny używanych: 6000 – 17 000 zł
Cena 2.2 dCi w dobrym stanie: 14 000 zł
Ten silnik ma koła zębate rozrządu z kasatorami luzu. Nie grzeszą one trwałością i są bardzo drogie, a co najgorsza, awarii nie da się przewidzieć. Jak pasek się zerwie, zostawimy w warsztacie ok. 3600 zł.
28 Skoda Fabia II 1.2 TSI (2010-2014)
Ceny używanych: 11 000 – 35 000 zł
Cena 1.2 TSI w dobrym stanie: 20 000 zł
Jeśli Fabia 1.2 TSI (oznaczenie EA111) szarpie, traci moc i wyświetla się w niej kontrolka EPC, prawdopodobnie mamy do czynienia z błędem nastawnika turbosprężarki. Skutkiem jest przejście silnika w tryb awaryjny. Nastawnik nie jest drogi (200 zł) i przykręca się go dwoma śrubami. Usterka przytrafia się losowo.
29 Skoda Octavia 1.4 TSI (2008-2013)
Ceny używanych: 15 000 – 36 000 zł
Cena 1.4 TSI w dobrym stanie: 26 000 zł
Jednostki 1.4 TSI sprzed 2010 roku trapi problem szybkiego zużycia łańcucha rozrządu. Wadliwy napinacz nie jest w stanie odpowiednio go naciągnąć. Reagować trzeba, gdy po odpaleniu silnika przez kilka sekund słychać stuki. Pochodzą one z cofania się napinacza i luzowania łańcucha. Niekiedy wystarczy sama wymiana tych dwóch elementów. Koszt: ok. 1000 zł.
30 Toyota Avensis II D-4D (2006-2008)
Ceny używanych: 13 000 – 32 000 zł
Cena D-4D w dobrym stanie: 22 000 zł
W silnikach o kodach 1AD (2.0 D-4D od 2006 r.) i 2AD (2.2 D-4D) występuje problem erozji bloku na styku z głowicą, co powoduje wydmuchanie uszczelki. Naprawa oznacza demontaż silnika i pochłonie co najmniej 6000 zł. Awarię zwiastują wycieki płynu chłodniczego.
31 Volkswagen Golf V/VI 1.4 TSI (2005-2012)
Ceny używanych: 15 000 – 38 000 zł
Cena 1.4 TSI w dobrym stanie: 22 000 zł
W jednostkach Twincharger z kompresorem przegrzewają się tłoki – winne temu jest nadmierne zubożenie mieszanki. Skala problemu zmalała w 2010 roku, kiedy zmieniono program sterujący. Jeśli mamy silnik z grupy ryzyka, można spróbować wgrać do sterownika nowy program. Głównymi objawami usterki jest dymienie, szarpanie i nierówna praca na biegu jałowym. Remont silnika z uszkodzonymi tłokami wyniesie ok. 7000 zł.
32 Volkswagen Passat B5 (1996-2005)
Ceny używanych: 4000 – 15 000 zł
Cena Passata w dobrym stanie: 10 000 zł
Passat, podobnie jak inne auta francuskie i niemieckie, ma zaciski hamulcowe firmy Lucas. Są bardzo wrażliwe na korozję, a jeśli się ona pogłębi, tłoczek stanie w miejscu „trzymając” hamulce. Przed wymianą zacisku warto go zapobiegawczo przesmarować. Dwa zaciski zmienimy za 600 zł.
33 Volvo XC90 D5 (2002-2014)
Ceny używanych: 17 000 – 100 000 zł
Cena D5 w dobrym stanie: 40 000 zł
Skrzynia Aisin to zmora nie tylko w tym modelu Volvo. XC90 jest ciężkie i ma napęd 4×4, co dodatkowo skraca jej trwałość. Jeśli samochód szarpie podczas zmian biegów na 3, 4 i 5, prawdopodobnie uszkodzeniu uległ sterownik skrzyni.