Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Coraz większe grono osób przymierza się do zakupu uterenowionego auta – nierzadko z drugiej ręki, by zaoszczędzić. Z najnowszego raportu ADAC wyłowiliśmy 10-letnie crossovery i SUV-y, które zostały najniżej ocenione.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej zawodne 10-letnie kompakty według ADAC

Poniżej prezentujemy 10-letnie crossovery i SUV-y, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako przeciętną, wysoką lub bardzo wysoką. Uwzględniliśmy przy tym typową klasyfikację – ADAC nie tworzy osobnej tabeli dla uterenowionych aut, tylko zalicza je np. do kompaktów, z którymi dzielą mechanikę. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Skoda Yeti

Awaryjność dla rocznika 2012: 18,8 (przeciętna)

Uzywana Skoda Yeti

Popularny także na polskich drogach SUV z Czech dzieli mechanikę z Octavią II. Oznacza to świetne zaopatrzenie w używane części oraz niedrogie, ale dobrze wykonane zamienniki. Serwisy dobrze znają budowę auta i jego bolączki, więc są w stanie sprawnie je usuwać. Kto chciałby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów w Yeti, powinien szukać egzemplarza po modernizacji z 2013 r. Eksperci ADAC zauważalnie wyżej ocenili Yeti z lat 2014-2017 od starszych (na fot.).

Za typowe źródła problemów Skody Yeti eksperci ADAC uznali elementy układu zapłonowego – dotyczy to zwłaszcza samochodów z rocznika 2010.

Volkswagen Touareg

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,6 (przeciętna)

Volkswagen Touareg II 37Flagowy SUV Volkswagena to propozycja dla koneserów wysokiego komfortu i świetnych osiągów, którzy nie boją się wysokich rachunków za serwisowanie – auto mechanicznie spokrewnione z Porsche Cayenne jest drogie i trudne w naprawach. Kto chciałby kupić Touarega II, powinien szukać egzemplarzy z końca produkcji – auta z rocznika 2015 ADAC ocenił na 10,3, a te z 2018 r. na 3,3. W obu przypadkach oznacza to niską awaryjność.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Touarega eksperci ADAC uznali wtryskiwacze (zwłaszcza w autach z rocznikach 2012), rozruszniki (2005-2007), wały napędowe (2006-2007) oraz akumulatory (2004-2010).

Nissan Qashqai

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,8 (przeciętna)

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010Qashqai, od którego zaczął się boom na crossovery i które zaskakująco dobrze trzyma ceny na rynku wtórnym, mino że jest przeciętnie wykonany, a trwałością odstaje od tego, do czego przez lata Nissan przyzwyczajał swoich klientów – diesle 1.5 dCi mają problemy z układem zasilania, a korozja zaczyna niszczyć karoserię czy ramy pomocnicze. W przeciwieństwie do wielu innych modeli, Qashqai ze świeższych roczników nie zbiera lepszych ocen. ADAC odnotował zwyżkę formy w latach 2014-2015 (awaryjność uznano za niską), ale auta z lat 2016-2019 znów uznano za przeciętnie awaryjne.

Za typowe źródła problemów Nissana Qashqaia eksperci ADAC uznali akumulatory – problem dotyczy zwłaszcza aut z roczników 2016-2019, a więc Qashqaia II.

Kia Sportage

Awaryjność dla rocznika 2012: 21,3 (przeciętna)

Używana Kia Sportage

Wciąż dobrze wyglądający SUV z Korei cieszy się sporym wzięciem na rynku wtórnym. Mimo 7-letniej gwarancji, która wielu kierowców zachęciła do dłuższego serwisowania pojazdu w ASO, od strony trwałości Sportage nie okazała się idealna. ADAC ocenił awaryjność modelu jako przeciętną (z drobną zwyżką formy w latach 2016-2018 – awaryjność dla tych roczników uznano za niską).

Za typowe źródła problemów Kia Sportage eksperci ADAC uznali akumulatory. Dotyczy to zwłaszcza aut z roczników 2011, 2013-2015.

Hyundai ix35

Awaryjność dla rocznika 2012: 23,8 (przeciętna)

Używany Hyundai ix35Samochód mechanicznie jest identyczny z Kią Sportage, więc podobna ocena, a także podobne problemy trudno uznać za zaskoczenie. Najczęściej zawodziły akumulatory. Hyundai nie jest tu wyjątkiem od reguły. Blisko 50% stwierdzanych przez ADAC przypadków unieruchomienia pojazdu dotyczy akumulatora. Z jednej strony można powiedzieć, że nie jest to duży problem – w końcu można zaopatrzyć się w booster i w razie problemów samodzielnie odpalić pojazd. Problem pojawia się, gdy boostera akurat nie mamy lub jest on rozładowany albo nie jest już w stanie uruchomić pojazdu. Wtedy pozostaje wezwanie pomocy drogowej. Najlepiej (niska awaryjność) oceniono ix35 z rocznika 2015.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z roczników 2010-2014) oraz rozruszniki (2010).

Ford Kuga

Awaryjność dla rocznika 2012: 26,0 (wysoka)

FORD Kuga I 2.5T R5 200KM 6MT AWD WE4650S 07-2009

Używane Fordy są cenione za korzystną relację ceny do wieku, wyposażenia, właściwości jezdnych czy wykończenia wnętrza. Nawet jeżeli z trwałością bywa różnie, to nie jest to palącym problemem – ogromna baza zamienników i używanych części pozwala na opanowanie nawet poważniejszych problemów relatywnie niskim nakładem środków. W ocenie ADAC awaryjność Kugi do rocznika 2014 jest wysoka. Awaryjność aut z lat 2015-2019 uznano za przeciętną.

Za typowe źródła problemów Forda Kugi eksperci ADAC uznali filtry DPF (głównie w autach z rocznika 2009-2012), akumulatory (2012-2017, 2019-2020) oraz alternatory (2010-2011).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji