Przybywanie oleju silnikowego 03

Oleju na bagnecie może ubywać, ale równie dobrze przybywać. Oto najczęstsze przyczyny rosnącego poziomu oleju silnikowego i sposoby naprawy usterki.

Wymiana oleju silnikowego powinna stanowić jedną z najistotniejszych, jak nie najważniejszą okresową czynność podczas eksploatacji samochodu. Bez środka smarnego silnik nie ma prawa prawidłowo pracować. Olej spełnia kilka podstawowych funkcji, tj. smaruje kluczowe elementy jednostki napędowej, które nieustannie ze sobą współpracują, i dzięki temu wydłuża ich żywotność. Oprócz tego w naturalny sposób schładza wnętrze silnika i oczyszcza go z regularnie zbierających się zanieczyszczeń: nagaru, szlamu czy też wytworzonych w wyniku tarcia opiłków metalu.

Nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak sprawę z kluczowego znaczenia obecności oleju silnikowego w jednostce napędowej i zwyczajnie nie kontrolują jego poziomu. Do tego służy specjalny bagnet – miarka zakończona kolorowym uchwytem. Na jej końcu, w części zanurzanej w misce olejowej, wytyczone zostały dwa przedziały: MIN (minimum) i MAX (maksimum). Prawidłowy poziom środka smarnego powinien się mieścić pomiędzy nimi, a jeśli zbliża się on do minimum (lub, co gorsza, jest poniżej niego), należy natychmiast go dolać. Doświadczenia przeprowadzane w naszej redakcji udowodniły jednak, że silniki mają całkiem sporą tolerancję na niewielką zawartość oleju. W przeprowadzonym przez nas teście Suzuki Swift bez żadnych problemów pokonał 100 kilometrów po spuszczeniu całego oleju przez korek, a jedyne odchylenie od normy stanowiła zapalająca się co chwila kontrolka ciśnienia oleju. Dopiero spuszczenie go z miski ostatecznie doprowadziło do szybkiego zatarcia silnika.

Ubywanie oleju silnikowego – przyczyny

Ubywanie oleju na bagnecie to niemal zmora starszych, tj. przynajmniej kilkunastoletnich samochodów z wyeksploatowanymi jednostkami napędowymi. Jego poziom spada poprzez tworzenie się różnego rodzaju wycieków, ale i również poprzez zjawisko spalania środka smarnego. W niektórych silnikach, nawet stosunkowo „młodych” (TSI, THP), wina leży w źle skonstruowanych pierścieniach tłokowych, przepuszczających olej do komory spalania. Za zużywanie oleju często odpowiada też uszkodzona turbosprężarka (w efekcie olej zbiera się w intercoolerze) i uszczelniacze zaworowe.

Przybywanie oleju silnikowego – przyczyny

Czasami jednak można zauważyć proces zupełnie odwrotny – miarka pokazuje bowiem zbyt wysoki poziom oleju silnikowego. Być może zawiniliśmy my sami podczas wymiany środka smarnego i po prostu wlaliśmy zbyt dużo nowego oleju. Jeśli nie „przedobrzyliśmy” zbyt mocno, tj. jest go o ok. milimetr za dużo, nie musimy się martwić, gdyż silnik sam go sobie „wypali”. Gdy przekroczymy poziom w sposób znaczący, musimy go odessać np. strzykawką z wężykiem albo zlecić to mechanikowi, który użyje specjalnej odsysarki oleju.

Przybywanie oleju silnikowego 02
Jeśli podczas wymiany wlejemy odrobinę za dużo nowego oleju, nie trzeba się martwić – silnik sam sobie poradzi z niewielkim nadmiarem. Przy stanach powyżej maksimum należy już odessać niepożądaną ilość.

Na pewno nie ma co liczyć, że jazda ze zbyt wysokim poziomem oleju nie wywoła żadnych konsekwencji. Skutkuje to zwiększeniem ciśnienia oleju wewnątrz silnika, czyli jego rozszczelnieniem i licznymi wyciekami. Ale to nie jedyne możliwe następstwa jazdy z nadmiarem oleju. Czasami jest go za dużo na bagnecie, ponieważ rozrzedził się z którymś z płynów i utracił swoje pierwotne właściwości smarne. W efekcie kooperujące ze sobą podzespoły szybciej się zużywają i jednostka intensywniej dymi, a w końcu się zaciera.

Winny układ chłodzenia…

Z olejem silnikowym przeważnie miesza się płyn chłodniczy oraz paliwo. Pierwszy przypadek łatwo zweryfikować, bowiem wystarczy zerknąć na poziom chłodziwa w zbiorniczku wyrównawczym – jeśli zmniejszył się przy jednoczesnym wzrostem poziomu oleju na bagnecie, winowajca staje się oczywisty. Płyn chłodniczy łączy się z olejem poprzez nieszczelności uszczelki pod głowicą. Temu defektowi czasem towarzyszy tworzenie się tzw. majonezu (jasnemu szlamu) pod korkiem wlewu oleju, zbiorniczka wyrównawczego i/lub na bagnecie. By wyeliminować to zjawisko, trzeba wymienić uszczelkę i splanować głowicę. Gorzej, gdy za przedostawanie się płynu chłodniczego do oleju odpowiada pęknięcie w głowicy lub w cylindrze.

… lub filtr cząstek stałych

Wymieszanie się oleju z paliwem najczęściej ma miejsce w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Dopóki DPF ma idealne warunki do okresowego wypalania zalegającej sadzy, wszystko jest w porządku. Owo wypalanie polega na zwiększaniu przez komputer dawki paliwa, pozwalającej na wytworzenie większej temperatury spalin, umożliwiającej pozbycie się nagromadzonych zanieczyszczeń. Proces wymaga jednak określonych warunków, tj. długotrwałej jazdy na wysokich obrotach. Jeśli auto porusza się głównie w mieście, proces wypalania filtra DPF nie zostaje ukończony i nadmiar podanego paliwa ścieka po ściankach cylindra do miski olejowej. Poziom oleju rośnie, a po zmieszaniu się z paliwem nie ma on już pierwotnych właściwości smarnych i szybko niszczy cały silnik. By nie dopuścić do takiej sytuacji, trzeba dbać o to, by filtr zawsze zdołał do końca się wypalić. Czasami wiąże się to ze specjalnymi wyjazdami poza teren zabudowany (najlepiej na drogę szybkiego ruchu).

Filtr DPF
Bez przeprowadzania regularnego procesu wypalania filtr DPF szybko ulegnie zapchaniu. Niedopuszczanie do ukończenia procesu skutkuje również przedostawaniu się paliwa do oleju silnikowego.

Czasami zebranie się zbyt dużych ilości oleju w komorze spalania (przez układ dolotowy, do którego podała go niesprawna turbosprężarka) prowadzi też do tzw. rozbiegania silnika wysokoprężnego. Na czym polega? Jednostka wchodzi w bardzo wysokie obroty i intensywnie dymi aż do momentu zupełnego zatarcia (chyba że uda się ją wcześniej „zdusić” i zgasić).

Polecany także:

Kaucja od kupowanego oleju. Czy to koniec samodzielnych wymian?

Czy środek za 45 zł powstrzyma spalanie oleju silnikowego?

Jak długo silnik wytrzyma bez oleju?

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here