AUDI A4 B8 2.0TDI 143KM 6MT PO692GH 12-2007

Prawdziwy obiekt pożądania na polskim rynku wtórnym. Zobaczmy, z jakim silnikiem najlepiej kupić używane Audi A4 (B8).

W najnowszym zestawieniu CarVertical – serwisu świadczącego usługi zweryfikowania historii pojazdu na podstawie numeru VIN – Audi A4 (B8) zajęło pierwsze miejsce na liście najczęściej sprawdzanych po numerze identyfikacyjnym samochodów używanych. Dowodzi to niesłabnącej popularności tego modelu wśród polskich odbiorców. Nie ma się co temu dziwić: to samochód bardzo starannie zmontowany, nie korodujący, obdarzony świetnymi właściwościami jezdnymi i w dodatku wystarczająco przestronny w środku. Audi produkowało tą generację A4 dosyć długo (7 lat), dzięki czemu istnieje jeszcze okazja kupienia względnie młodego auta za niewygórowaną kwotę.

Przyjrzyjmy się jednak silnikom używanego Audi A4 (B8): było ich bardzo dużo i nie wszystkie zasługują na rekomendację. Z jaką jednostką napędową najlepiej rozważyć Audi A4 (B8) z drugiej ręki?

Używane Audi A4 (B8) – silniki benzynowe

Downsizing na dobre zagościł w palecie benzynowych silników Audi klasy średniej. Wszystkie jednostki, bez wyjątku, posiadają bezpośredni wtrysk paliwa (niska opłacalność montażu drogiej instalacji LPG) oraz łańcuchowy napęd rozrządu. Gamę otwierają dwie jednostki TFSI z rodziny EA888: 1.8 TFSI (120/160/170 KM) i 2.0 TFSI (180/211/225 KM). Dalej mamy widlastą odmianę 3.0 V6 TFSI, która, w odróżnieniu od wcześniej wymienionych, otrzymała doładowanie kompresorem, a nie turbosprężarką. Generuje 272 KM lub 333 KM w Audi S4 (B8). Ten silnik w słabszej wersji zastąpił po liftingu jedyną wolnossącą propozycję w gamie A4 (B8) – 3.2 FSI/265 KM. Wariant bez turbo trafił również do topowego Audi RS4 (B8), z tym że w nim zainstalowano aż 450-konnego 4.2 V8 FSI. Niestety, nie mamy dobrych wieści odnośnie niezawodności. Popularne odmiany 1.8/2.0 TFSI od samego początku zmagały się z postępującym zużywaniem oleju silnikowego, spowodowanym zbyt cienkimi pierścieniami tłokowymi. Producent ograniczył skalę problemów w 2012 roku, ale niekoniecznie wyeliminował inny defekt, mianowicie rozciągający się łańcuch rozrządu. Typowo dla silników z bezpośrednim wtryskiem, właściciele muszą mieć na względzie koszty czyszczenia lub wymiany kolektora ssącego w wyniku odkładających się w nim nagarów. Przeciętną opinią „cieszą się” łączone z silnikami do 180 KM bezstopniowe skrzynie Multitronic. Koszty wynikające z zużycia eksploatacyjnego generują również dwusprzęgłowe S tronic (od 3.0 TFSI „wzwyż”) i klasyczne Tiptronic.

Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. 4-cylindrowe)
Silnik1.8 TFSI1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI
Pojemność1798 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc120 KM160 KM180 KM211 KM225 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s8,6 s7,7 s6,9 s6,4 s
Prędkość maks.208 km/h225 km/h236 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,1 l/100 km7,3 l/100 km6,9 l/100 k7,6 l/100 km7,1 l/100 km
Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe widlaste)
Silnik3.0 V6 TFSI3.0 V6 TFSI (S4)3.2 V6 FSI4.2 V8 FSI (RS4)
Pojemność2995 cm³2995 cm³3197 cm³4163 cm³
Paliwobenz., kompr.benz., kompr.benz.benz.
Maks. moc272 KM333 KM265 KM450 KM
Maks. moment400 Nm440 Nm330 Nm430 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s5,0 s6,5 s4,7 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,4 l/100 km10,2 l/100 km10,0 l/100 km10,7 l/100 km
AUDI A4 B8 Avant 1.8TFSI 160KM AT CVT Multitronic PO885HK 06-2008
Nieświadomi postępującego zużywania oleju właściciele Audi z 1.8/2.0 TFSI doprowadzali nawet do zatarć silników. Wersje wyprodukowane po 2012 r. można uznać za solidniejsze.
AUDI S4 B8 Avant 3.0TFSI V6 333KM 7AT S-tronic Quattro PO263LC 07-2009
Bardzo rzadkiego 3.0 V6 TFSI spotkamy głównie w Audi S4. Poza osadzającym się w kolektorze ssącym nagarem, nie sprawia on problemów znanych z 1.8/2.0 TFSI.

Używane Audi A4 (B8) – silniki Diesla

W przypadku diesli zawsze mamy do czynienia z pojedynczym turbodoładowaniem i wtryskiem common rail. Ma to znaczenie w przypadku jednostek 2.0 TDI, ponieważ właśnie one uchodzą za znacznie bardziej dopracowane od starszych odmian z pompowtryskiwaczami. Audi zaproponowało aż 8 wersji mocy (od 120 do 190 KM) i już w najsłabszej przewidziano zaawansowany osprzęt w postaci turbo ze zmienną geometrią oraz dwumasowego koła zamachowego. Standardowo do wszystkich montowano też filtr cząstek stałych. Nie można wykluczać konieczności zregenerowania/wymiany którejś z tych części, ale to wyłącznie w wyniku „zmęczenia” eksploatacyjnego. Jedyną bolączką odznaczają się 143-konne odmiany o kodzie CAGA, mianowicie łuszczy się w nich pompa paliwa, w wyniku czego do układu wtryskowego dostają się opiłki metalu. Na rynku wtórnym czasami da się spotkać turbodiesle w układzie V, czyli 2.7 TDI (190 KM) i 3.0 TDI (najpierw 240 KM, potem 204/245 KM). Według użytkowników pięknie pracują i harmonijnie oddają moc, zapewniając w A4 niemal sportowe osiągi (przynajmniej odmiany ponad 200-konne). W odróżnieniu od 2.0 TDI, który jako jedyny posiada paskowy rozrząd, 2.7/3.0 TDI to pokrewne konstrukcje z łańcuchem rozrządu wytrzymującym dłużej niż w benzynowych 1.8/2.0 TFSI. Jeśli jednak przyjdzie go wymienić, na operację trzeba przeznaczyć aż 5-6 tys. zł (łańcuch umieszczono od strony skrzyni biegów). Także przy turbodieslach zalecamy wzmożoną czujność przy zakupie Audi z „automatem”.

Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM143 KM163 KM177 KM190 KM
Maks. moment290 Nm320 Nm400 Nm380 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,4 s8,3 s7,8 s7,3 s
Prędkość maks.205 km/h215 km/h225 km/h230 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,1 l/100 km4,5 l/100 km6,0 l/100 km5,2 l/100 km
Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla widlaste)
Silnik2.7 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI
Pojemność2698 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc190 KM204 KM240 KM245 KM
Maks. moment400 Nm400 Nm500 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s7,1 s6,1 s5,9 s
Prędkość maks.239 km/h244 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 km5,2 l/100 km6,1 l/100 km6,2 l/100 km
AUDI A4 B8 2.0TDI 143KM 6MT PO693GH 12-2007
Olbrzymia popularność 2.0 TDI przełożyła się na dostępność zamienników i obeznanie wśród mechaników. Dzisiaj nie trzeba się już bać tego silnika, pod warunkiem wyboru odmiany CR (common rail). Właśnie takie montowano w Audi A4 (B8).
AUDI A4 B8 Allroad 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO662LC 06-2009
Słysząc grzechotanie dochodzące z okolic silnika 3.0 TDI, śmiało negocjujmy cenę na wymianę rozrządu. Ten element wytrzymuje sporo (250-300 tys. km), ale nie wieczność.

Używane Audi A4 (B8) – który silnik wybrać?

Aż 3 na 4 wystawione w ogłoszeniach Audi A4 (B8) ma pod maską turbodiesla 2.0 TDI. Warto iść za tym, co dyktuje rynek wtórny: to wreszcie dopracowany i wzorowo zaopatrzony w części zamienne silnik, pozytywnie zaskakujący zużyciem paliwa i dynamiką (może poza wersjami 120/136 KM). Warto zapolować na 3.0 TDI, najlepiej po wymianie rozrządu. Benzynowe TFSI trudno polecać, chyba że po liftingu lub z rzetelną historią serwisową. Za najbardziej trwałą wersję benzynową uchodzi paliwożerna 3.2 FSI.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Audi A4 (B8):

Używane Audi A4 (B8; 2008-2015) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 (B7) i Audi A4 (B8) – którą generację wybrać?

AUDI A4 B8 2.0TDI 143KM 6MT PO692GH 12-2007

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here