AUDI A4 B8 2.0TDI 143KM 6MT PO692GH 12-2007

Prawdziwy obiekt pożądania na polskim rynku wtórnym. Zobaczmy, z jakim silnikiem najlepiej kupić używane Audi A4 (B8).

W najnowszym zestawieniu CarVertical – serwisu świadczącego usługi zweryfikowania historii pojazdu na podstawie numeru VIN – Audi A4 (B8) zajęło pierwsze miejsce na liście najczęściej sprawdzanych po numerze identyfikacyjnym samochodów używanych. Dowodzi to niesłabnącej popularności tego modelu wśród polskich odbiorców. Nie ma się co temu dziwić: to samochód bardzo starannie zmontowany, nie korodujący, obdarzony świetnymi właściwościami jezdnymi i w dodatku wystarczająco przestronny w środku. Audi produkowało tą generację A4 dosyć długo (7 lat), dzięki czemu istnieje jeszcze okazja kupienia względnie młodego auta za niewygórowaną kwotę.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Przyjrzyjmy się jednak silnikom używanego Audi A4 (B8): było ich bardzo dużo i nie wszystkie zasługują na rekomendację. Z jaką jednostką napędową najlepiej rozważyć Audi A4 (B8) z drugiej ręki?

Używane Audi A4 (B8) – silniki benzynowe

Downsizing na dobre zagościł w palecie benzynowych silników Audi klasy średniej. Wszystkie jednostki, bez wyjątku, posiadają bezpośredni wtrysk paliwa (niska opłacalność montażu drogiej instalacji LPG) oraz łańcuchowy napęd rozrządu. Gamę otwierają dwie jednostki TFSI z rodziny EA888: 1.8 TFSI (120/160/170 KM) i 2.0 TFSI (180/211/225 KM). Dalej mamy widlastą odmianę 3.0 V6 TFSI, która, w odróżnieniu od wcześniej wymienionych, otrzymała doładowanie kompresorem, a nie turbosprężarką. Generuje 272 KM lub 333 KM w Audi S4 (B8). Ten silnik w słabszej wersji zastąpił po liftingu jedyną wolnossącą propozycję w gamie A4 (B8) – 3.2 FSI/265 KM. Wariant bez turbo trafił również do topowego Audi RS4 (B8), z tym że w nim zainstalowano aż 450-konnego 4.2 V8 FSI. Niestety, nie mamy dobrych wieści odnośnie niezawodności. Popularne odmiany 1.8/2.0 TFSI od samego początku zmagały się z postępującym zużywaniem oleju silnikowego, spowodowanym zbyt cienkimi pierścieniami tłokowymi. Producent ograniczył skalę problemów w 2012 roku, ale niekoniecznie wyeliminował inny defekt, mianowicie rozciągający się łańcuch rozrządu. Typowo dla silników z bezpośrednim wtryskiem, właściciele muszą mieć na względzie koszty czyszczenia lub wymiany kolektora ssącego w wyniku odkładających się w nim nagarów. Przeciętną opinią „cieszą się” łączone z silnikami do 180 KM bezstopniowe skrzynie Multitronic. Koszty wynikające z zużycia eksploatacyjnego generują również dwusprzęgłowe S tronic (od 3.0 TFSI „wzwyż”) i klasyczne Tiptronic.

Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. 4-cylindrowe)
Silnik1.8 TFSI1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI
Pojemność1798 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc120 KM160 KM180 KM211 KM225 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s8,6 s7,7 s6,9 s6,4 s
Prędkość maks.208 km/h225 km/h236 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,1 l/100 km7,3 l/100 km6,9 l/100 k7,6 l/100 km7,1 l/100 km
Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe widlaste)
Silnik3.0 V6 TFSI3.0 V6 TFSI (S4)3.2 V6 FSI4.2 V8 FSI (RS4)
Pojemność2995 cm³2995 cm³3197 cm³4163 cm³
Paliwobenz., kompr.benz., kompr.benz.benz.
Maks. moc272 KM333 KM265 KM450 KM
Maks. moment400 Nm440 Nm330 Nm430 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s5,0 s6,5 s4,7 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,4 l/100 km10,2 l/100 km10,0 l/100 km10,7 l/100 km
AUDI A4 B8 Avant 1.8TFSI 160KM AT CVT Multitronic PO885HK 06-2008
Nieświadomi postępującego zużywania oleju właściciele Audi z 1.8/2.0 TFSI doprowadzali nawet do zatarć silników. Wersje wyprodukowane po 2012 r. można uznać za solidniejsze.
AUDI S4 B8 Avant 3.0TFSI V6 333KM 7AT S-tronic Quattro PO263LC 07-2009
Bardzo rzadkiego 3.0 V6 TFSI spotkamy głównie w Audi S4. Poza osadzającym się w kolektorze ssącym nagarem, nie sprawia on problemów znanych z 1.8/2.0 TFSI.

Używane Audi A4 (B8) – silniki Diesla

W przypadku diesli zawsze mamy do czynienia z pojedynczym turbodoładowaniem i wtryskiem common rail. Ma to znaczenie w przypadku jednostek 2.0 TDI, ponieważ właśnie one uchodzą za znacznie bardziej dopracowane od starszych odmian z pompowtryskiwaczami. Audi zaproponowało aż 8 wersji mocy (od 120 do 190 KM) i już w najsłabszej przewidziano zaawansowany osprzęt w postaci turbo ze zmienną geometrią oraz dwumasowego koła zamachowego. Standardowo do wszystkich montowano też filtr cząstek stałych. Nie można wykluczać konieczności zregenerowania/wymiany którejś z tych części, ale to wyłącznie w wyniku „zmęczenia” eksploatacyjnego. Jedyną bolączką odznaczają się 143-konne odmiany o kodzie CAGA, mianowicie łuszczy się w nich pompa paliwa, w wyniku czego do układu wtryskowego dostają się opiłki metalu. Na rynku wtórnym czasami da się spotkać turbodiesle w układzie V, czyli 2.7 TDI (190 KM) i 3.0 TDI (najpierw 240 KM, potem 204/245 KM). Według użytkowników pięknie pracują i harmonijnie oddają moc, zapewniając w A4 niemal sportowe osiągi (przynajmniej odmiany ponad 200-konne). W odróżnieniu od 2.0 TDI, który jako jedyny posiada paskowy rozrząd, 2.7/3.0 TDI to pokrewne konstrukcje z łańcuchem rozrządu wytrzymującym dłużej niż w benzynowych 1.8/2.0 TFSI. Jeśli jednak przyjdzie go wymienić, na operację trzeba przeznaczyć aż 5-6 tys. zł (łańcuch umieszczono od strony skrzyni biegów). Także przy turbodieslach zalecamy wzmożoną czujność przy zakupie Audi z „automatem”.

Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM143 KM163 KM177 KM190 KM
Maks. moment290 Nm320 Nm400 Nm380 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,4 s8,3 s7,8 s7,3 s
Prędkość maks.205 km/h215 km/h225 km/h230 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,1 l/100 km4,5 l/100 km6,0 l/100 km5,2 l/100 km
Audi A4 (B8) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla widlaste)
Silnik2.7 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI
Pojemność2698 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc190 KM204 KM240 KM245 KM
Maks. moment400 Nm400 Nm500 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s7,1 s6,1 s5,9 s
Prędkość maks.239 km/h244 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 km5,2 l/100 km6,1 l/100 km6,2 l/100 km
AUDI A4 B8 2.0TDI 143KM 6MT PO693GH 12-2007
Olbrzymia popularność 2.0 TDI przełożyła się na dostępność zamienników i obeznanie wśród mechaników. Dzisiaj nie trzeba się już bać tego silnika, pod warunkiem wyboru odmiany CR (common rail). Właśnie takie montowano w Audi A4 (B8).
AUDI A4 B8 Allroad 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO662LC 06-2009
Słysząc grzechotanie dochodzące z okolic silnika 3.0 TDI, śmiało negocjujmy cenę na wymianę rozrządu. Ten element wytrzymuje sporo (250-300 tys. km), ale nie wieczność.

Używane Audi A4 (B8) – który silnik wybrać?

Aż 3 na 4 wystawione w ogłoszeniach Audi A4 (B8) ma pod maską turbodiesla 2.0 TDI. Warto iść za tym, co dyktuje rynek wtórny: to wreszcie dopracowany i wzorowo zaopatrzony w części zamienne silnik, pozytywnie zaskakujący zużyciem paliwa i dynamiką (może poza wersjami 120/136 KM). Warto zapolować na 3.0 TDI, najlepiej po wymianie rozrządu. Benzynowe TFSI trudno polecać, chyba że po liftingu lub z rzetelną historią serwisową. Za najbardziej trwałą wersję benzynową uchodzi paliwożerna 3.2 FSI.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Audi A4 (B8):

Używane Audi A4 (B8; 2008-2015) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 (B7) i Audi A4 (B8) – którą generację wybrać?

AUDI A4 B8 2.0TDI 143KM 6MT PO692GH 12-2007

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here