Za 30 tys. zł kupimy ok. 10-letnie (lub minimalnie starsze) kombi klasy średniej. Czy to dobra alternatywa dla minivanów? Oto 10 polecanych używanych kombi.
W przypadku samochodów klasy średniej w odmianach kombi musimy pójść na kompromis: albo wybrać model premium (Audi A4, BMW serii 3, Mercedes klasy C) z ciaśniejszym wnętrzem i mniejszym bagażnikiem, ale ze świetnie wykonanym wnętrzem, albo postawić na obszerniejszą i bardziej pakowną propozycję od producentów popularnych i zaakceptować słabszy poziom wyciszenia albo niższy poziom wyposażenia. W budżecie 30 tys. zł z reguły uda się kupić samochód z roczników 2008-2012 (w zależności od marki). Trzeba zatem zaakceptować przebiegi zwiastujące pierwsze poważne awarie, ale można je ograniczyć, wybierając polecane wersje silnikowe i auta z udokumentowanymi naprawami. Kłopoty często sprawiają też skrzynie biegów (także ręczne), elektronika pokładowa, a w autach japońskich należy spodziewać się korozji.
Oto nasze zestawienie 10 polecanych kombi klasy średniej za 30 tys. zł.
Audi A4 (B8) Avant
Lata produkcji: 2008-2015
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2010
Zakładany budżet wystarczy na Audi A4 (B8) z pierwszych lat produkcji. Mimo kilkunastu lat „na karku” jego gama silnikowa prezentuje się bardzo nowocześnie. Obejmuje benzynowe jednostki z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, poza jedynym wolnossącym 3.2 FSI. Zdecydowanie łatwiej o A4 napędzanego 1.8 TFSI albo 2.0 TFSI. To naprawdę dynamiczne źródła napędu, ale trudne do polecania z uwagi na ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego: pewne poprawki zastosowano dopiero w 2012 r., czyli w nowszych Audi poza zakładanym budżetem. Z dieslami jest lepiej, bo popularne 2.0 TDI (120-190 KM) to zawsze jednostki CR (common rail), poprawione względem starszych PD (z pompowtryskiwaczami). Trzeba się jednak liczyć z możliwymi awariami pomp wtryskowych, a w turbodieslach V6 (2.7/3.0 TDI) – z wymianą rozbudowanego łańcuchowego rozrządu. Trudno traktować Audi A4 jako auto rodzinne, ponieważ z tyłu jest ograniczona ilość miejsca, a bagażnik mieści przeciętne 490 l. Dobrze, że przynajmniej jest on ustawny i funkcjonalny. Całe wnętrze wykonano z taką pieczołowitością, że do dzisiaj może prezentować się jak nowe.
Przeczytaj więcej o używanym Audi A4 (B8) w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 470/183/143 cm | |||||
Rozstaw osi | 281 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 490-1430 l | |||||
Silnik | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.7 TDI | 3.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 160 KM | 211 KM | 143 KM | 170 KM | 190 KM | 204 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 6,9 s | 9,4 s | 8,4 s | 7,7 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 250 km/h | 215 km/h | 230 km/h | 239 km/h | 244 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,6 l/100 km | 5,2 l/100 km |
BMW serii 3 Touring (E91)
Lata produkcji: 2005-2012
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2011
W przypadku tej generacji BMW serii 3 model E91 (E90 w nadwoziu kombi) za 30 tys. zł będzie już samochodem poliftowym, czyli wyposażonym w nowsze silniki. Chętni na ten model zazwyczaj zainteresowani są 2-litrowym turbodieslem. Starsze odmiany M47 cieszą się doskonałą opinią, ale mają już swoje lata (i przebiegi), dlatego zakup nowszych N47 również może być korzystnym rozwiązaniem – nawet gdy wymiana rozrządu kosztuje w nich znacznie więcej z uwagi na umiejscowienie go od strony skrzyni biegów. Silniki wysokoprężne BMW trapią też problemy z urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze ssącym. Benzynowe z kolei, szczególnie te młodsze, borykają się z awariami pompy paliwa. W odróżnieniu od Audi odradzamy BMW serii 3 z napędem 4×4, gdyż trwałość skrzyni rozdzielczej układu xDrive pozostawia wiele do życzenia. BMW serii 3 (E91) to nie tylko najmniejsze opisywane tutaj kombi klasy średniej, ale i najmniej pakowne – do bagażnika zmieści zaledwie 460-1385 l pakunków. W dodatku nie ma on wybitnie ustawnego kształtu, ale przynajmniej został świetnie wykończony. Standardowe przeniesienie napędu na tylną oś negatywnie wpłynęło na przestronność w drugim rzędzie foteli.
Przeczytaj więcej o używanym BMW serii 3 (E91) w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 453/182/142 cm | |||||
Rozstaw osi | 276 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 460-1385 l | |||||
Silnik | 2.0 (318i) | 2.0 (320i) | 2.5 R6 (325i) | 2.0 (318d) | 2.0 (320d) | 3.0 R6 (325d) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 129 KM | 170 KM | 218 KM | 143 KM | 177 KM | 204 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 210 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 430 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,2 s | 7,0 s | 9,1 s | 7,9 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 228 km/h | 245 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,4 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Citroen C5 II Tourer
Lata produkcji: 2008-2017
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2010-2012
Citroen C5 II, podobnie jak poprzednik, ma na wyposażeniu hydropneumatyczne zawieszenie zapewniające niespotykany w tej klasie komfort jazdy. Układ okazuje się dość trwały, ale i tak warto poszukać wykwalifikowanego serwisu, który podejmie się prac przy nim. Najczęściej zachodzi konieczność wymiany „sfer”, przewodów lub pompy wysokiego ciśnienia układu. Jeśli chodzi o silniki z dystansem należy podchodzić do benzynowych 1.6 THP (awaryjny rozrząd, usterki turbosprężarek, spalanie oleju) i turbodiesli V6, w których zawodzą panewki, a nawet pękają wały korbowe. W pozostałych jednostkach (1.8/2.0 lub popularne 1.6/2.0 HDi) zdarzają się wycieki oleju lub problemy wynikające z naturalnego zużycia osprzętu. C5 zwraca uwagę nietypowymi rozwiązaniami we wnętrzu (np. nieruchomy środek kierownicy), choć dekoracyjne elementy szybko się wycierają i zaczynają szpecić. Do całkiem pakownego bagażnika wejdzie 533 l pakunków z możliwością powiększenia do 1490 l. Warto „polować” na samochody z tzw. kapitańskimi fotelami, dostępnymi w wersjach Exclusive.
Przeczytaj więcej o używanym Citroenie C5 II w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 483/186/146 cm | |||||
Rozstaw osi | 282 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 533-1490 l | |||||
Silnik | 1.6 THP | 1.8 16V | 2.0 16V | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1749 cm³ | 1997 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 156 KM | 127 KM | 143 KM | 110 KM | 138 KM | 173 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 170 Nm | 200 Nm | 260 Nm | 340 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 12,2 s | 10,7 s | 13,4 s | 11,6 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 191 km/h | 204 km/h | 219 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,9 l/100 km | 5,6 /100 km | 6,0 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Ford Mondeo IV Turnier
Lata produkcji: 2007-2014
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2011-2013
30 tys. zł powinno wystarczyć na Mondeo IV po modernizacji (2010 r.), która przyniosła mu kilka nowych silników. Mowa przede wszystkim o wydajnych jednostkach EcoBoost (1.6 i 2.0) oraz turbodieslach od PSA – 1.6 TDCi. Francuski rodowód mają również silniki wysokoprężne o pojemności 2- i 2,2-litra. Z reguły sprawują się bez zarzutu, choć w 1.6 TDCi zdarzają się kłopoty z uszczelnieniem wtryskiwaczy. Lepiej przemyśleć zakup starszego Mondeo z dieslem 1.8 TDCi, który ma nietrwałe (na szczęście niedrogie) koło dwumasowe. Z kolei samochody napędzane silnikami EcoBoost miewają problemy z chłodzeniem (przegrzewają się). Poszarpywanie dwusprzęgłowej skrzyni biegów Powershift z reguły oznacza konieczność jej regeneracji. Newralgicznymi elementami są również przekładnie kierownicze oraz przednie zawieszenie. Z bagażnikiem o pojemności 555 l Mondeo IV Turnier aspiruje do czołówki w klasie. W konfiguracji 2-osobowej do dyspozycji jest aż 1745 l równej przestrzeni bagażowej. Na uznanie zasługuje ilość miejsca w kabinie (duży rozstaw osi). Przydały by się lepsze materiały wykończeniowe kokpitu.
Przeczytaj więcej o używanym Fordzie Mondeo IV w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 484/189/150 cm | |||||
Rozstaw osi | 285 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 555-1745 l | |||||
Silnik | 1.6 EcoBoost | 2.0 | 2.0 EcoBoost | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 160 KM | 145 KM | 203 KM | 125 KM | 140 KM | 163 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 185 Nm | 300 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 9,9 s | 7,9 s | 10,7 s | 9,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 210 km/h | 232 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 8,0 l/100 km | 7,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Mazda 6 II (GH) Sport Kombi
Lata produkcji: 2008-2012
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2010
Kombi to najpopularniejsza wersja nadwoziowa drugiej generacji Mazdy 6. Jej bagażnik zmieści jednak mniej od liftbacka i sedana, bo 500 l względem 519 l w tych wersjach nadwoziowych. Można jednak liczyć na przyzwoity otwór załadunkowy i godną uznania pojemność po złożeniu kanapy (aż 1880 l). Mazda na tle konkurentów nie oferuje zbyt wielu wariantów silnikowych. Najlepiej postawić na którąś z jednostek benzynowych – 1.8/120 KM, 2.0/147 KM lub 2.5/170 KM (w odmianach na USA). 2-litrowy silnik w późniejszych latach otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa (DISI), co nie wpłynęło negatywnie na jego trwałość. Z rezerwą podchodźmy do diesli – zarówno 2-litrowych (nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami i zapychające się sitko smoka pompy oleju), jak i 2.2 MZR-CD (nietrwały łańcuch rozrządu). Po zakupie Mazdy 6 dobrze zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne i nastawić się na konieczność naprawy przekładni kierowniczej albo wielowahaczowego zawieszenia (przeciętnie znoszą jazdę po dziurawych drogach).
Przeczytaj więcej o używanej Maździe 6 II (GH) w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 477/180/144 cm | |||||
Rozstaw osi | 273 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 500-1880 l | |||||
Silnik | 1.8 MZR | 2.0 MZR | 2.5 MZR | 2.0 MZR-CD | 2.2 MZR-CD | 2.2 MZR-CD |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1999 cm³ | 2488 cm³ | 1998 cm³ | 2184 cm³ | 2184 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 147 KM | 170 KM | 140 KM | 163 KM | 185 KM |
Maks. moment | 165 Nm | 185 Nm | 225 Nm | 330 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 9,9 s | 8,0 s | 10,5 s | 8,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 214 km/h | 220 km/h | 204 km/h | 212 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,1 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Mercedes klasy C T (S204)
Lata produkcji: 2007-2014
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2010
Oznaczenie „T” w tym Mercedesie ma dwojakie znaczenie, bo informuje zarówno o występowaniu silnika turbodoładowanego, jak i podkreśla sam fakt wersji kombi. Oznaczenie modelowe jest jednak inne, bo S204 (sedan: W204). Klasa C kombi wymiarami jest zbliżona do BMW serii 3 (E91), stąd tylko warunkowo może być traktowana jak pełnoprawne auto rodzinne. Pieczołowicie wykończony, ale nie do końca ustawny bagażnik zabierze na pokład od 485 do 1500 l. Za 30 tys. zł możemy sobie pozwolić na samochód przedliftowy, ale nie oznacza to, że będzie miał same starsze silniki. Już w 2010 r. Mercedes rozpoczął wprowadzanie nowych jednostek, głównie benzynowych z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką. Wcześniejsze otrzymały doładowanie kompresorem i to właśnie w nich głównie zawodzi łańcuch rozrządu, podobnie zresztą jak w odmianach V6. Problemy z rozrządem trapią też 2,1-litrowe diesle, ale uwaga – wymiana łańcucha będzie tańsza w starszych wariantach OM646 (2148 cm³), bo w nowszych OM651 (2143 cm³) umieszczono go od strony sprzęgła. Dodatkowo zawodzą w nich pompy cieczy. Podczas oględzin przyjrzyjmy się pracy 7-biegowego automatu i sprawdźmy działanie elektroniki (psują się moduły SAM i elektryczne blokady kierownicy).
Przeczytaj więcej o używanym Mercedesie klasy C (W204) w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 460/177/146 cm | |||||
Rozstaw osi | 276 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 485-1500 l | |||||
Silnik | 1.8 (C 180 K) | 1.8 (C 200 T) | 3.0 V6 (C 280) | 2.1 (C 200 CDI) | 2.1 (C 220 CDI) | 3.0 V6 (C 320 CDI) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 2996 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | benz., kompr. | benz., turbo | benz. | turbodiesel | diesel biturbo | turbodiesel |
Maks. moc | 156 KM | 184 KM | 231 KM | 136 KM | 170 KM | 224 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 360 Nm | 400 Nm | 510 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 8,2 s | 7,3 s | 9,2 s | 8,4 s | 7,4 s |
Prędkość maks. | 223 km/h | 237 km/h | 250 km/h | 218 km/h | 232 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 9,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,4 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Opel Insignia A Sports Tourer
Lata produkcji: 2009-2017
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2009-2012
Insignia kombi (Sports Tourer) to naprawdę okazały, bo ponad 4,9-metrowy samochód o imponującej masie (1,5-1,8 t). Z tego względu nawet obecność mocnego silnika nie gwarantuje w Oplu satysfakcjonujących osiągów. Absolutnym minimum wydają się być niewielkie, ale żywotne jednostki 1.4 Turbo (140 KM), a optimum stanowią 1.6/2.0 Turbo (170-250 KM). Wolnossącym 1.6 i 1.8 trochę brakuje momentu obrotowego do sprawnego rozpędzania tego auta. Nie odradzamy odmian 2.8 V6, choć są paliwożerne. W Insignii warto też postawić na włoskie turbodiesle – bo własnie od Fiata pochodzą 2-litrowe odmiany CDTI (od 110 do aż 195 KM w wersji z dwiema turbosprężarkami). Trzeba tylko pamiętać o profilaktycznej wymianie uszczelki smoka olejowego. W założonym budżecie raczej nie uda się zdobyć montowanego od 2015 r. mniejszego, oplowskiego 1.6 CDTI. Chętni na Insignię powinni ze wzmożoną czujnością podchodzić do aut z ręcznymi skrzyniami M32 (problemy z łożyskami) i zweryfikować działanie licznych elementów wyposażenia. Niektóre z nich, jak chociażby adaptacyjne reflektory AFL czy amortyzatory FlexRide, są bardzo drogie w zakupie. Inne, typu maty grzewcze w fotelach czy elektryczne hamulce ręczne zawodzą częściej, niż można się spodziewać po tym jeszcze nie tak starym samochodzie.
Przeczytaj więcej o używanym Oplu Insignia A w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 491/186/150 cm | |||||
Rozstaw osi | 274 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 540-1530 l | |||||
Silnik | 1.4 Turbo | 1.6 Turbo | 2.0 Turbo | 1.6 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1998 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 180 KM | 220 KM | 120 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 230 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 8,9 s | 7,6 s | 11,9 s | 10,5 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 225 km/h | 235 km/h | 195 km/h | 205 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 8,9 l/100 km | 8,9 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Peugeot 508 I SW
Lata produkcji: 2011-2018
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2011-2012
Dopracowany Peugeot w odmianie kombi zmieści do regularnego bagażnika aż 560 l pakunków. Ma też jeden z dłuższych w klasie rozstawów osi gwarantujących swobodę podróżowania na kanapie. Całości dopełnia przyzwoicie zmontowany i uporządkowany, jak na samochód francuski, kokpit. Peugeotowi niezbyt „udały się” w tym modelu silniki benzynowe. To konstrukcje 1.6 opracowane wspólnie z BMW: wolnossące VTi (120 KM) i turbodoładowane THP (156-165 KM). Obydwa spalają olej i nękają użytkowników grzechotaniem łańcuchów rozrządu, w dodatku niezbyt pasują do tak reprezentacyjnej limuzyny. W 508 nie należy bać się jednak diesli, chyba że planujemy słabowitymi 1.6 HDi dynamiczne wyprzedzać na autostradzie. Z tego zadania lepiej wywiąże się odmiana 2-litrowa, rozwijająca od 140 do 180 KM lub nawet 200 KM w wariancie hybrydowym (RXH, potem HYbrid4; obydwa z napędem 4×4). Oferowano jeszcze równie dobrego 2.2 HDi o mocy aż 204 KM. Jak to bywa w Peugeotach, usterkowa jest elektronika: psuje się system podnoszenia klapy bagażnika, zawieszają ekrany multimediów, nie działają zamki drzwi czy system Hands Free. Kłopotliwe bywają zautomatyzowane skrzynie biegów montowane do słabszych silników. Stukanie dochodzące z amortyzatorów niekoniecznie musi oznaczać ich zużycia: ten typ tak ma.
Przeczytaj więcej o używanym Peugeocie 508 I w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 481/185/146 cm | |||||
Rozstaw osi | 282 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 560-1598 l; RXH 400-1439 l | |||||
Silnik | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 156 KM | 112 KM | 140 KM | 163 KM | 204 KM |
Maks. moment | 156 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 8,6 s | 11,3 s | 9,8 s | 9,2 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 224 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 225 km/h | 234 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Skoda Superb II Combi
Lata produkcji: 2010-2015
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2010-2012
Mimo zaledwie przeciętnego rozstawu osi, długi Superb (tylko 6 cm brakuje mu do 5 metrów!) ustawia rywali po kątach w dziedzinie przestronności na kanapie i możliwości transportowych bagażnika – wejdzie do niego od 605 do aż 1865 l pakunków, w dodatku jest on łatwo dostępny i funkcjonalny (pełen haków na torby i wnęk na drobiazgi). Odmiana kombi, poza standardową, występowała też w uterenowionej wersji Outdoor z napędem 4×4. Do Skody trafiły silniki doskonale znane z Volkswagenów/Audi/Seatów, choć w ograniczonej ilości. Optymalne osiągi zapewniają wydajne jednostki 1.8/2.0 TSI, ale w niekontrolowany sposób spalają olej, przez co niektórzy użytkownicy doprowadzili do ich zatarcia. Wolny od tego problemu jest bazowy 1.4 TSI, z tym że w nim łańcuch rozrządu należy traktować jak część eksploatacyjną (na szczęście niedrogą w wymianie, bo ok. 1500 zł). Superby z pierwszych dwóch lat produkcji mogą mieć starsze warianty 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, ale tylko w wersji 140-konnej (BMP). Odmiana 170 KM od początku miała common rail, który stał się „standardem” od 2010 r. Otwierające gamę 1.6/1.9 TDI (105 KM) są nieco za słabe do Superba i niekoniecznie bezawaryjne (usterki wtryskiwaczy w 1.6 TDI i panewek w 1.9 TDI). W ponad 10-letnich Skodach regeneracji może już wymagać dwusprzęgłowa skrzynia DSG.
Przeczytaj więcej o używanej Skodzie Superb II w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 494/182/151 cm | |||||
Rozstaw osi | 276 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 605-1635 l | |||||
Silnik | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 125 KM | 160 KM | 200 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 8,6 s | 7,8 s | 12,5 s | 10,2 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 220 km/h | 236 km/h | 189 km/h | 207 km/h | 222 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,9 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Toyota Avensis III Kombi
Lata produkcji: 2008-2018
Za 30 tys. zł kupisz rocznik: 2009-2011
Avensis kombi w pewnym sensie zrehabilitował się pod drobnej wpadce sedana z nieustawnym bagażnikiem i wąskim otworem załadunkowym. W tej odmianie tych problemów nie ma, w dodatku jest on większy (545 l względem 510 l w sedanie) i bardziej praktyczny. Rodzinny wariant przejął jednak dwie główne bolączki Toyoty – krótkie siedziska foteli i trzeszczące wnętrze. W założonym budżecie jesteśmy raczej skazani na teoretycznie jedną z największych porażek Toyoty z ostatnich lat, czyli awaryjne turbodiesle 2.0/2.2 D-4D/D-CAT. W Avensisie III skala problemów z erodującymi blokami silników znacząco spadła, a dla pewności warto rozejrzeć się za poprawioną, 2-litrową odmianą o mocy 124 KM. Z kolei starszy (126 KM) może nie mieć filtra cząstek stałych, który potrafi sprawiać problemy w nowszych jednostkach. Benzynowe jednostki Valvematic (1.6, 1.8, 2.0) wykorzystują pośredni wtrysk otwierający furtkę do montażu LPG. Z uwagi na brak turbodoładowania nie zachwycają jednak osiągami. Przeciętną trwałość reprezentują ręczne skrzynie biegów (szwankują łożyska i synchronizatory), a automaty to z reguły bezstopniowe przekładnie Multidrive-S (skrzynie z przetwornikiem momentu montowano tylko do 2.2 D-4D/150 KM). Niewykluczone, że w Avensisie trzeba będzie poprawić zabezpieczenie antykorozyjne podwozia.
Przeczytaj więcej o używanej Toyocie Avensis III w opiniach o tym samochodzie
Dł./szer./wys. | 482/181/148 cm | |||||
Rozstaw osi | 270 cm | |||||
Pojemność bagażnika | 545-1610 l | |||||
Silnik | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 Valvematic | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1987 cm³ | 1998 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 132 KM | 147 KM | 152 KM | 124 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm | 196 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 9,4 s | 9,0 s | 9,8 s | 8,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,9 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Polecamy uwadze inne nasze zestawienia aut używanych:
10 najlepszych używanych sedanów klasy średniej za 30 tys. zł
10 używanych kompaktowych minivanów za 25 tys. zł