Francuska limuzyna (lub kombi), w szczególności z silnikiem 2.0 HDi, jest jednym z najciekawszych aut klasy średniej. Oto opinie o używanym Peugeocie 508 I.
Debiutujący w 2010 roku Peugeot 508 zastąpił jednocześnie modele 407 i 607. Wymiarami mieści się pomiędzy nimi, stylistyką jednak upodobnił się do reszty Peugeotów. W porównaniu do Peugeota 407 poprawiono proporcje nadwozia: przód już nie „zjeżdża w dół” jak w poprzedniku, a dzięki podwyższeniu prześwitu powszechnie widywane progi zwalniające nie stanowią zagrożenia dla przedniego zderzaka. Po ponad dekadzie od premiery samochód wciąż wygląda świeżo. Nie zdążyło się także zestarzeć jego wnętrze, w większości wykonane z dobrych materiałów. Samochód był dostępny jako sedan i kombi, z czego druga z wymienionych była nawet dostępna w uterenowionej odmianie RXH z hybrydowym napędem na cztery koła (przednie wprawiał w ruch diesel, a tylne – silnik elektryczny). Analogiczne rozwiązanie, tyle że bez pakietu terenowego, było też dostępne w sedanie oznaczanym jako HYbrid4. W ramach przeprowadzonego w 2014 r. liftingu zdecydowano się na przeprojektowanie przedniej części karoserii i dodanie jednostkom napędowym niewielkiego zastrzyku mocy. Od tej pory 508 RXH nie był już hybrydą, a typowym uterenowionym kombi z dieslem pod maską. Kolejną ciekawostkę stanowi usportowiony wariant GT, znany też jako 2.2 HDi 200 – jego przednie koła są prowadzone przez wielowahaczowe zawieszenie, co oznacza wyższą precyzję prowadzenia, ale też droższe i trudniejsze naprawy.
Posiadacze Peugeotów 508 zgodnie twierdzą, że auto szybko traci na wartości. Dla potencjalnych kupców auta z drugiej ręki to jednak wyłącznie zaleta, bo spadek wartości wynika jedynie ze stereotypów o marce. 508 I jest udanym modelem, w którym nie występują awarie trapiące jego poprzedników. Czasami zdarzają się problemy z elektroniką, typu wieszające się radio lub nawigacja. Dostęp do części zamiennych jest dobry, a ich ceny zwykle są umiarkowane – procentują pokrewieństwa techniczne z innymi modelami grupy PSA. Czy warto kupić ten samochód? Poznajmy opinie właścicieli używanych Peugeotów 508 I.
Peugeot 508 (2021) – opis wersji i cennik
Używany Peugeot 508 I – wnętrze
Kokpit 508 I nie przypomina tych dotychczas montowanych we francuskich samochodach – jest zbyt poprawny, jeśli nie powiedzieć – „niemiecki”. Czy to źle, zależy od indywidualnego podejścia. Faktem jest, że wszystko ma tu swoje miejsce i raczej nie będzie problemu ze znalezieniem szukanej funkcji. System multimedialny, biorąc pod uwagę jego wiek, działa przyzwoicie, choć nie bez drobnych defektów w samochodach z pierwszych lat produkcji. Ergonomia kokpitu używanego Peugeota 508 z reguły stoi na wysokim poziomie, poza dwoma wysuwanymi uchwytami na napoje, które po włożeniu puszek/butelek zasłaniają ekran. Z kolei przyciski do sterowania wyświetlaczem head-up znajdują się w małym schowku po lewej stronie kierownicy. Krótkiego przyzwyczajenia wymaga również umieszczony po lewej stronie przycisk uruchamiania silnika.
Nieprzesadzone rozmiary zewnętrzne Peugeota 508 I (auto mierzy ok. 4,8 m długości) nie przeszkodziły w stworzeniu przedziału pasażerskiego do komfortowego przewozu 4 osób. Istotne zwiększenie rozstawu osi względem 407 (aż o 10 cm) najdobitniej odczuwa się z tyłu, gdzie wygodnie usiądą dorośli pasażerowie i będą mieli gdzie trzymać nogi. Na uwagę zasługuje niski tunel środkowy, ale nie ma z tego powodu korzyści, gdyż pomiędzy nogi wcina się końcowa część konsoli środkowej z nawiewami klimatyzacji. Wyprofilowanie kanapy sugeruje, by raczej przewozić na niej dwóch podróżnych. Do przednich foteli w zasadzie trudno mieć jakiekolwiek pretensje – może jedynie do nadmiernego wgniatania siedzisk w starszych autach. Obydwa bagażniki w 508 I zasługują na uwagę. Sedan (515 l) punktuje wielkim otworem załadunkowym (jak na ten typ nadwozia), kombi – ustawnym kształtem, pojemnością (560 l) i masą przydatnych gadżetów.
Używany Peugeot 508 I – silniki
Na rynku wtórnym królują diesle. Szczególnie polecamy świetnie sprawdzające się w trasie silniki 2.0 HDi (140/150/163/180 KM). Nie należy jednak skreślać także topowych 2.2 HDi (204 KM) i słabszych 1.6 HDi (112/114/120 KM), które w zupełności wystarczają do codziennej jazdy po mieście i okazjonalnych wypadów w trasę. Obecność filtra cząstek stałych nie powinna zniechęcać do zakupu samochodu – system gromadzenia i wypalania sadzy jest już na tyle dopracowany, że nie sprawia kłopotów nawet podczas jazdy miejskiej. Jedynym dostępnym silnikiem benzynowym był opracowany z BMW 1.6 – w wolnossącej wersji VTi (120 KM) lub doładowanej THP (156/165 KM). Pierwszą cechuje się cicha praca, druga zapewnia doskonałe osiągi, ale odbiorcom i tak brakowało mocniejszej wersji benzynowej oraz lepiej tolerującej instalacje gazowe (LPG „nie lubią” ani 1.6 VTi, ani THP z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Silniki Peugeota 508 I łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, przekładniami zautomatyzowanymi (1.6 VTi/HDi) lub klasycznymi „automatami” (obydwa 6-biegowe). Napęd 4×4 realizowano wyłącznie w odmianach hybrydowych opartych na… turbodieslu 2.0 HDi. Część elektryczna odpowiadała w nim za napęd tylnej osi. Początkowo wersja HYbrid4 dostępna była tylko w uterenowionym kombi (508 RXH), ale w późniejszych latach hybrydowy napęd trafił również do sedanów.
Używany Peugeot 508 I – opinie użytkowników
Zalety
„Świetnie wyciszone wnętrze. W mojej benzynowej wersji 1.6 THP prawie nie słychać silnika”
„Wysoka kultura pracy silnika 2.0 HDi. Jeżdżę taksówką, a klienci czasem nie wiedzą, że to diesel”
„Tanie części zamienne. Miałem małą stłuczkę. Błotnik, maskę i reflektor kupiłem od ręki używane, w bardzo niskich cenach”
„Filtr cząstek stałych nie dręczy częstymi procesami wypalania”
Wady
„Szkoda, że gama nie obejmuje żadnej mocnej wersji benzynowej pod LPG”
„Uterenowiony RXH wygląda bojowo, ale w podstawowej wersji ma napęd tylko na przednie koła. Wersja 4×4 to hybryda. Moim zdaniem forma przeważa nad treścią”
„Kupiłem sprowadzony samochód i od początku mam problemy z zawieszającym się radiem i kapryśną nawigacją”
„Auto jest fajne, ale przewidywany spadek wartości jest wciąż bardzo wysoki”
Używany Peugeot 508 I – awaryjność, typowe usterki
Benzynowe silniki Peugeota 508 miewają problemy z łańcuchami rozrządu – i tak wadliwemu napinaczowi łańcucha nie służy jazda z niskim poziomem oleju silnikowego, a o taki nietrudno z uwagi na podwyższone zużywanie środka smarnego przez te silniki. W THP dodatkowo dochodzą problemy wynikające z obecności bezpośredniego wtrysku, głównie osadzania nagaru w układzie dolotowym, wskutek czego silnik traci moc i pojawiają się kłopoty z rozruchem. Turbodiesle, poza okresowym zużyciem osprzętu, zmagają się z wyciekami oleju. Automatyczne skrzynie mają przyzwoitą trwałość i tempo działania. Jednym wyjątkiem jest zautomatyzowana skrzynia łączona z silnikiem 1.6 VTi i dieslem 1.6 HDi – to ręczna przekładnia z siłownikami odpowiedzialnymi za wybieranie biegów i sterowanie sprzęgłem. Nie działa zbyt płynnie, przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła, a dodatkowy osprzęt generuje wydatki serwisowe. Trwałość zawieszenia stoi na wysokim poziomie, lepiej jednak przemyśleć sens kupowania odmiany GT z bardziej skomplikowanym przednim układem. Usterki natury elektrycznej dotyczą głównie systemu podnoszenia klapy bagażnika, zawieszania ekranu multimediów, niedziałających zamków drzwi i systemu Hands Free. W niektórych 508 zachodziła konieczność zregenerowania kolumn kierowniczych i wymiany amortyzatorów.
Używany Peugeot 508 I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w środkowej części podszybia i w obudowie deski rozdzielczej z prawej strony.
Używany Peugeot 508 I – sytuacja rynkowa
Najtańsze, jeżdżące i zarejestrowane w kraju egzemplarze można kupić za ok. 20 tys. zł. Raczej nie ma co za tyle liczyć na inny silnik niż 1.6 HDi/VTi. Dysponując kwotą 25-30 tys. zł można przebierać w ofertach dotyczących 2-litrowych turbodiesli, choć nadal przedliftowych. Optymalny budżet na ten samochód mieści się w granicach 35-40 tys. zł. Za 45-55 tys. zł mamy szeroki wybór pośród poliftowych Peugeotów z przebiegami poniżej 200 tys. km. Najdroższe auta podchodzą nawet pod 70-80 tys. zł. Łatwiej o samochód z nadwoziem kombi i turbodieslem pod maską (na szczęście głównie 2.0 HDi).
Używany Peugeot 508 I – podsumowanie
Dawno nie było tak dopracowanego samochodu spod znaku lwa jak Peugeot 508 I. Ten samochód oferuje wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie i osiągi. Okazyjna, na tle niemieckich czy japońskich konkurentów, cena w tym przypadku nie wynika z awaryjności, a kształtuje się wyłącznie przez stereotypy. Kto zdecyduje się na zakup używanego, ale zadbanego i bezwypadkowego Peugeota 508 rzadko kiedy żałuje podjętej decyzji. Wręcz przeciwnie – poleca to auto innym kierowcom.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – którą generację wybrać?
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 607 (2000-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 479-481/185/146-153 cm |
Rozstaw osi | 282 cm |
Pojemność bagażnika | sed 515 l, kmb 560-1598 l, RXH 400-1439 l |
Silnik | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 120 KM | 156 KM | 165 KM |
Maks. moment | 156 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 8,6 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 224 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi (HYbrid4) | 2.2 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbod. + elektr. | turbodiesel |
Maks. moc | 112 KM | 120 KM | 140 KM | 163 KM | 163 + 37 KM | 204 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 300 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 11,0 s | 9,8 s | 9,2 s | 9,3 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 202 km/h | 210 km/h | 225 km/h | 210 km/h | 234 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,7 l/100 km | 3,6 l/100 km | 5,7 l/100 km |