Niemiecki GTÜ opublikował kolejną edycję swojego rankingu niezawodności. Które samochody tym razem wylądowały na szczycie? Nie tylko niemieckie!
Corocznie publikowane raporty awaryjności z Niemiec – TÜV, GTÜ czy Dekra – to niemal tradycja w środowisku motoryzacyjnym. W szczególności powinny one interesować polskich kierowców, bowiem właśnie od naszych zachodnich sąsiadów pochodzi prawie połowa sprowadzonych samochodów używanych. Mając wgląd do tego, jak dany model sprawuje się „u swoich”, możemy doprecyzować nasze preferencje w wyborze auta z drugiej ręki i wybrać samochód uznawany przez niemieckich specjalistów za niezawodny. Należy jednak pamiętać, by do wyników raportu podchodzić z rezerwą: niemieckim rankingom zarzuca się stronniczość i faworyzowanie „swoich” marek. Dlatego rezultat interesującego nas pojazdu warto od razu zestawić z wynikiem pochodzącym z innego raportu, np. brytyjskiego Warranty Direct.
Ranking niezawodności GTÜ powstaje w oparciu o dane z badań technicznych przeprowadzanych na terenach placówek należących do niemieckiej organizacji. Rocznie firma przeprowadza ok. 5 milionów przeglądów samochodów. Dla każdego modelu wylicza tzw. indeks usterek, będący zestawieniem liczby wykrytych awarii do 100 przebadanych aut. Pojazdy podzielono nie tylko segmentami (łącznie 8), ale i wiekowo (5 kategorii od 1 do ponad 9 lat).
Zobacz zeszłoroczny ranking niezawodności (GTÜ 2019)
Poznajmy 10 najmniej awaryjnych samochodów wg GTÜ ze wszystkich klas, w każdym przedziale wiekowym. Przy każdym modelu podaliśmy również uzyskany przez niego indeks usterek (w procentach).
Samochody miejskie
W segmencie najmniejszych samochodów bryluje tylko jeden reprezentant klasy premium – Audi A1, które uzyskało wysokie noty we wszystkich kategoriach wiekowych. Doskonale spisują się również miejskie Toyoty (Yaris, iQ) i Ople (Agila, Adam, Karl) oraz Mazda 2, która wykazała najmniej usterek pośród małych aut w wieku 4-5 oraz 6-7 lat. Optymizmem napawają rezultaty „elektryków”, czyli BMW i3 (zwycięstwo w klasie 1-3 lat) oraz Renault Zoe (2. miejsce wśród 4-5 latków).
Samochody kompaktowe
Przodownicy kompaktowej klasy premium – Audi A3, BMW serii 1 i Mercedes klasy A – zajmują wysokie miejsca, ale nie zwyciężają w poszczególnych kategoriach wiekowych (poza Mercedesem wśród 4-5 latków). W czołówce często powtarza się Volvo V40 i Toyota Prius (im starsza, tym lepsza). Pojawiają się także… Fiaty (zaskakujący lider w najmłodszej kategorii – Tipo) i Alfy Romeo (przyzwoite notowania Giulietty w klasyfikacji 6-7 oraz 8-9- latków). Wyrównany, wysoki poziom japońskich kompaktów, czyli Hondy Civic, Mazdy 3 i Toyoty Auris.
Samochody klasy średniej
Tym razem Audi A4 wraz z Mercedesem klasy C zdominowały segment. Co ciekawe, reprezentant ze Stuttgartu wygrał w dwóch skrajnych kategoriach wiekowych. Poza nimi optymalną niezawodność wykazuje m.in. Volvo S60/V60, Skoda Superb oraz rywale z Japonii (Toyota Avensis, Honda Accord, Mazda 6). Pojawiają się „przebłyski” od Forda (Mondeo) i marek francuskich (Peugeot 508 na 9. miejscu wśród 8-9- latków). W tej klasie widać zauważalnie wyższe indeksy usterek niezależnie od rocznika auta – wynika to z intensywnego użytkowania i większych przebiegów aut klasy średniej.
Samochody klasy wyższej
Widać ciekawą zależność: w młodszych kategoriach na prowadzenie wysuwają się modele Audi (A6, A7), a wraz z rosnącymi rocznikami wyprzedza je… Jaguar XF. Przeciętnie prezentuje się niezawodność BMW serii 5 i Mercedesa klasy E.
Samochody klasy luksusowej
O tytuł najmniej awaryjnego samochodu luksusowego walczy Porsche Panamera i Audi A8. Na ile tle pozostali kluczowi rywale (BMW serii 7, Mercedes klasy S) wypadają nawet kilkakrotnie gorzej. Optymizmem nie napawa ostatni rezultat debiutującej w segmencie Tesli: w aż co trzecim Modelu S odnotowano przypadki istotnych usterek.
Minivany
Wg specjalistów GTÜ także w segmencie minivanów dominują modele niemieckich marek premium, czyli BMW serii 2 Active Tourer i Mercedes klasy B. Po piętach „depczą” im jednak rodzinne samochody Forda (B-Max, C-Max, S-Max, Galaxy) i minivany z Japonii (Toyocie Verso udało się nawet zwyciężyć pośród najstarszych samochodów) oraz… Francji (Renault Scenic i Espace). Bardzo dobre prezentuje się niezawodność kontrowersyjnie zaliczonej do tego segmentu Kii Soul.
SUV-y
Raport GTÜ szczególnie wyróżnia niewielkie SUV-y premium (Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA/GLK), ale na liście pierwszej 10. w rocznikach znalazły się także kompaktowe, uterenowione auta z Japonii (Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi ASX). Wysokie noty otrzymały również SUV-y Porsche (Macan, Cayenne). Im starsze auta, tym korzystniejsza sytuacja samochodów innych niż niemieckie.
Samochody sportowe
Poza prawdziwie sportowymi samochodami zakwalifikowano tu również popularne modele w wersjach „bez dachu”. Dotychczas królujące w statystykach modele Porsche sporadycznie ustępują m.in. Mercedesowi SL-owi lub Jaguarowi XF. Bardzo dobre rezultaty dwuosobowych roadsterów/coupe pokroju Audi TT czy Mercedes SLK. Doskonałe na tle innych segmentów wyniki wynikają z okazjonalnego użytkowania tego typu aut i dbałości właścicieli o ich serwisowanie.
jaguar xf może i jest najlepszy w kategorii 8-9 lat, ale z tabelki to nie wynika. Ewidentny błąd autorów zestawienia.
Faktycznie, do tabeli wkradł się błąd. Bardzo przepraszam i dziękuję za spostrzegawczość!
Sporo tych tabelek, można się w wolnej chwili rozeznać w markach samochodów. Sam jeżdżę Panamerą z Porsche Centrum Sopot i co do wyboru marki i modelu, lepiej wybrać nie mogłem.
Rzeczywiście fajne tabelki, można się rozeznać w markach samochodów. Sam jeżdżę Fiatem Tipo z salonu Koziołek Matołek z Pacanowa i co do wyboru marki i modelu, lepiej wygrać nie mogłem, awaryjność prawie 2 razy lepsza niż jakiejś Panamery…
Jakiś link do raportu GTU?
Raporty niemieckie nigdy nie były i nie będą obiektywne.
Kręcą, jak z zaniżaniem spalania ich aut.
Szkoda na to czasu.
Są inne i obiektywne rankingi.