Mercedes Klasy C W204 - dynamiczne

Ogólną trwałością wyprzedza poprzednika o lata świetlne, ale nie wszystkie wersje silnikowe są godne polecenia. Oto opinie o Mercedesie klasy C (W204), zebrane w programie Wybór Kierowców.

Ten model miał niełatwe zadanie – musiał poprawić wizerunek Mercedesa, który podupadł z powodu licznych awarii niedopracowanych aut, takich jak klasa E W210, klasa C W203 lub klasa S W220. Ich głównym problemem była szalejąca na nadwoziu korozja, postępująca w większym stopniu niż na starszych autach. Produkowana od 2007 roku klasa C W204 jest niemal całkowicie wolna od kłopotów z rdzą, a jeśli ta już się pojawia, to na egzemplarzach powypadkowych. To zasługa w pełni ocynkowanego nadwozia i wykonania jego niektórych elementów z aluminium (błotniki przednie i stelaż pod tylną półką, po liftingu również maska). Jak przystało na Mercedesa, niemal każda klasa C miała indywidualnie konfigurowane wyposażenie, a poszczególne wersje różniły się od siebie wieloma elementami. Teraz to plusuje – łatwo poznać auto powypadkowe z częściami zapożyczonymi z samochodu w innej specyfikacji. Pomimo że samochód przeszedł w 2011 roku lifting wizualny, nie można go utożsamiać ze zmianami pod maską – nowe silniki pojawiały się w międzyczasie, a ich liczba przyprawia o zawrót głowy. Nie wszystkie jednak są godne polecenia.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Mercedes Klasy C W204 - dynamiczne
Duża gwiazda na atrapie chłodnicy wyróżnia bogatą specyfikację Avantgarde. W sedanach oferowano największą ilość silników, w tym „ekologiczne” wersje klasy C oznaczane jako BlueEFFICIENCY (200 CDI i 350 CGI).
Mercedes Klasy C W204 - dynamiczne
Doskonałe właściwości jezdne i niemal całkowita cisza w środku dowodzą dopracowania konstrukcyjnego tego modelu. Wizualnie prezentuje się bardzo elegancko.

Używany Mercedes klasy C (W204) – deska rozdzielcza

Klasa C W204 występowała w trzech podstawowych wersjach wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. Z zewnątrz dwie pierwsze odróżnimy po grillu z małą gwiazdą na masce, Avantgarde z kolei ma wielką gwiazdę wkomponowaną w atrapę chłodnicy. W środku dopiero Elegance otrzymał kierownicę i gałkę biegów obszytą skórą, a Avantgarde materiałowo-skórzaną tapicerkę. Ubogie wersje wyróżnia niewielki ekranik chowany za zasuwaną pokrywką w centralnej części kokpitu: bogatsze wyposażono m.in. w wysuwany ekran COMAND i tradycyjną dla Mercedesa „elektrykę” fotela kierowcy, obsługiwaną przyciskami w kształcie fotela na boczku drzwiowym. Po liftingu rozszerzono daszek na konsoli (tak, by zakrywał również środkowy wyświetlacz) i przeprojektowano środkową część deski. Odmiana coupe ma niemal identyczny kokpit jak pozostałe, ale z efektownymi przeszyciami na kierownicy. Jak przystało na klasę premium, do wykonania deski nawet w podstawowych wersjach nie można mieć zastrzeżeń. Całość dobrze opiera się upływowi czasu.

Mercedes Klasy C W204 - deska przedlift
Deska sprzed liftingu w bogatej wersji z wysuwanym ekranem systemu COMAND. Skrajny lewy, niewielki pedał to tradycyjna dla Mercedesa dźwignia hamulca ręcznego.
Mercedes Klasy C W204 - łopatki
Za łopatki zmiany biegów klienci musieli dopłacać, dlatego nie znajdziemy ich w każdym Mercedesie ze skrzynią automatyczną.

Używany Mercedes klasy C (W204) – wnętrze i bagażnik

Klasa C w porównaniu do tańszych konkurentów typu Ford Mondeo i Opel Insignia jest niedużym autem – mierzy zaledwie 460 cm długości (o 4,2 więcej od poprzednika), a rozstaw osi wzrósł o 4,5 cm. Nie jest to wzór przestronności: miejscem w środku Mercedesowi bliżej do aut kompaktowych. W dużej mierze to wina konstrukcji tylnonapędowego auta (mocno cofnięty silnik, mały zwis przedni). Najbardziej „cierpią” na tym pasażerowie z tyłu, którym przeszkadza rozbudowany tunel centralny kryjący wał napędowy. W klasie C z przodu siedzi się nisko: to wygodne w trasie, ale uciążliwe przy wsiadaniu/wysiadaniu. Bagażniki niezależnie od wersji nadwoziowej mają wysoką podłogę i nie są pozbawione wpadek, m.in. wnikające zawiasy klapy i czasami nieskładana kanapa w sedanie (dodatkowo płatna opcja, właściciele później na własną rękę wymieniali je na składane). Niektóre kombi mają pod podłogą przydatną skrzynkę z licznymi przegródkami na drobiazgi. Coupe pozytywnie zaskakuje pojemnością (450 l), a dostęp do jego bagażnika wcale nie jest gorszy niż w sedanie.

Mercedes Klasy C W204 - fotel kierowcy
Na zdjęciu fotel z seryjną częściową regulacją elektryczną fotela: można zmieniać nachylenie oparcia i siedziska. Przyciski pełnej regulacji w bogatszych wersjach umieszczono w drzwiach.
Mercedes Klasy C W204 - bagażnik sedan
Bagażnik sedana rozczarowuje: średnio pojemny, z wąskim otworem załadunkowym i wnikającymi do środka wielkimi zawiasami.

Używany Mercedes klasy C (W204) – silniki benzynowe

Łącznie w tym Mercedesie oferowano aż 30 odmian silnikowych. Zacznijmy od benzynowych. Dla ułatwienia podstawowe czterocylindrowe jednostki podzielmy na dwie rodziny: z doładowaniem kompresorem mechanicznym (C 180 K, C 200 K; oznaczenie M271KE) i z turbodoładowaniem wraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa (po 2010 r.; C 180 T, C 200, C 250; oznaczenie M271DE). Dwa lata później gamę uzupełnił 1,6-litrowy silnik z rodziny M274, cechujący się niskim zużyciem paliwa. Jednostki z kompresorem nadają się do zasilania LPG: 70-litrowa butla w kształcie walca wejdzie w miejsce koła zapasowego (większość aut miała opony run-flat). Niestety, lubi rozciągać się w nich łańcuch rozrządu, ale jeśli w porę wychwycimy jego grzechotanie i nie będziemy musieli wymieniać napinacza, naprawa nie pochłonie dużo z portfela. Podobne problemy z rozrządem (głównie z wariatorami faz) trapiły również silniki V6, ale dzisiaj już ustały. Do 2011 r. te jednostki miały pojemność 2.5, 3.0 i 3.5 (rodzina M272), po liftingu tylko 3.5 (M276). To raczej propozycja dla koneserów, bo dużo palą, a w rzeczywistości wcale nie są szybsze od mocniejszych 1.8 z turbo. Oczywiście nie dotyczy to topowej wersji klasy C, czyli C 63 AMG z 6,2-litrowym V8.

Mercedes Klasy C W204 - silnik z kompresorem
Mercedes stosował silniki z kompresorem w latach 2007-2011. Oprócz przypadków wyciągania się łańcucha rozrządu trudno im cokolwiek zarzucić, zwłaszcza że akceptują instalację LPG.

Używany Mercedes klasy C (W204) – silniki Diesla

Gama diesli jest nieco mniejsza niż silników benzynowych, ale na rynku i tak łatwiej trafić wysokoprężną klasę C. Analogicznie do benzynowych jednostek można je podzielić na cztero- i sześciocylindrowe. Miano „pancernego” przylgnęło do najstarszego z nich, czyli 2,1 z rodziny OM646 (C 200 CDI): choć nie zachwyca on kulturą pracy i zużywa więcej paliwa, przebiegi rzędu 500 tys. km nie są mu straszne, mało tego – można trafić auto z tym silnikiem bez filtra cząstek stałych. Dość szybko (w 2009 r.) zastąpiono go nowymi jednostkami OM651 o niemal identycznej pojemności (2143 cm³ zamiast 2148 cm³). Te silniki z wersji 220 i 250 CDI miały awaryjne wtryskiwacze Deplhi typu piezoelektrycznego, które producent z czasem wymieniał z powrotem na niezawodne Boscha, a od 2012 r. stosował już je na stałe, stąd felerne piezoelektryczne wtryskiwacze nigdy nie trafiły do klas C – C 180 CDI i C 200 CDI. Rodzinę OM651 wyróżnia także inne umiejscowienie rozrządu – od strony sprzęgła, nie z przodu jak w OM646. Silniki V6 aksamitnie pracują i kuszą osiągami, ale mają wyjątkowo problematyczny filtr DPF. Również części do nich są zauważalnie droższe.

Mercedes Klasy C W204 - silnik OM651
Silnik OM651 ma aż cztery wersje mocy (120, 136, 170 i 204 KM, ostatnie dwie z podwójnym turbodoładowaniem). Szukajmy młodszych aut z tymi silnikami: istnieje większe prawdopodobieństwo, że mają niezawodne wtryskiwacze Boscha.

Używany Mercedes klasy C (W204) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Auto doskonale wyciszone i lubiące szybką jazdę w zakrętach. Nieźle tłumi koleiny nawet na wysokich oponach.”

„Bardzo dobra jakość wykonania. Część plastików w środku jest pokryta gumą i nic nie trzeszczy nawet po 10 latach.”

„Rozkład napędu 4Matic do 40% przód i 60% tył. Przydaje się w trudnych warunkach zimowych.”

 Wady 

„5-biegowy automat bardzo ogranicza moc silnika i zwiększa spalanie. Często zdarza mu się szarpnąć.”

„Lewarek działa zbyt ciężko, a biegi schodzą z nieprzyjemnym oporem.”

„Wspomaganie kierownicy mogło by być trochę bardziej wydajne przy parkowaniu.”

Używany Mercedes klasy C (W204) – typowe usterki, koszty eksploatacji

Klasa C W204 to dość dopracowany model, ale skomplikowana elektronika z czasem daje o sobie znać. Najczęściej psuje się moduł elektrycznej blokady kierownicy (ELV) – to wina silniczka poruszającego rygiel. Usterka unieruchamia auto i poradzi sobie z nią tylko wykwalifikowany elektronik (koszt co najmniej 2000 zł). Czasami przepala się moduł SAM ukryty w ściance bagażnika, odpowiadający za działanie wycieraczek, kierunkowskazów i pozostałej „elektryki”. Silniki V6 z 7-biegowym automatem (do 2009 r. miał 5 przełożeń) trapią awarie konwertera, z kolei w 3-litrowych dieslach lubi wyciekać olej. Powoli zaczynajmy zwracać uwagę na korozję. Jeśli jej nie ma na zewnątrz, zajrzyjmy pod uszczelki. Jeśli zależy nam na rozsądnych kosztach eksploatacji (tj. paliwa i części), pozostaje nam wybór silnika 4-cylindrowego niezależnie od rodzaju paliwa. Najdroższe w utrzymaniu będą auta z V6 i napędem na 4 koła 4Matic (był również w niektórych 2.1 biturbo).

Mercedes Klasy C W204 - moduł ELV
Główny problem Mercedesa W204 – moduł elektrycznej blokady kierownicy (ELV). Jego awaria unieruchamia auto i nie da się jej zapobiec. Jeśli się przydarzy, naprawa będzie kosztowna.

Używany Mercedes klasy C (W204) – sytuacja rynkowa

2/3 wystawionych Mercedesów do Diesle. Da się kupić klasę C W204 za mniej niż 30 tys. zł, ale warto dołożyć kilka tysięcy na lepszą specyfikację wyposażenia. Średnia cena za ten model: 38 tys. zł. Tyle wystarczy nawet na polifta, ale za ładnego trzeba zapłacić 10 tys. zł więcej. Na wersję V6 trzeba przeznaczyć minimum 50 tys. zł, a na AMG – dwa razy więcej. Kombi jest mniej więcej tyle co sedanów, coupe to nisza. Aż co ok. szósty Mercedes W204 pochodzi z importu indywidualnego.

Używany Mercedes Klasy C (W204) – podsumowanie

Mercedes znowu buduje dopracowane auta, a klasa C W204 jest tego przykładem, co nie znaczy, że to samochód idealny. Jest co prawda ciasny i nie zawsze bezawaryjny, jednak wreszcie nie koroduje, otacza luksusem w środku i bardzo elegancko wygląda. Auta z V6 polecamy koneserom marki, w codziennej jeździe sprawdzą się silniki czterocylindrowe.

Mercedes klasy C (W204) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.459-460/177/141-146 cm
Rozstaw osi276 cm
Pojemność bagażnikased 475 l, kmb 485-1500 l, cpe 450 l
Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
SilnikC 180 TC 200 KC 250C 300C 350 CGI
Oznaczenie typuM274 DE16M271 KE18M271 DE18M272 KE30M272 DE35
Pojemność1595 cm³1796 cm³1796 cm³2996 cm³3498 cm³
Paliwobenz. turbobenz. kompr.benz. turbobenz.benz.
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16V6/24V6/24
Maks. moc156 KM184 KM204 KM231 KM292 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm310 Nm300 Nm365 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s8,6 s7,2 s7,3 s6,3 s
Prędkość maks.225 km/h235 km/h240 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,8 l/100 km7,6 l/100 km6,4 l/100 km9,4 l/100 km8,3 l/100 km
Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
SilnikC 200 CDIC 220 CDIC 250 CDIC 300 CDIC 350 CDI
Oznaczenie typuOM646 DE22OM651 DE22OM651 DE22OM642 DE30OM642 LS
Pojemność2148 cm³2143 cm³2143 cm³2987 cm³2987 cm³
Paliwoturbodieseldiesel biturbodiesel biturboturbodieselturbodiesel
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16V6/24V6/24
Maks. moc136 KM170 KM204 KM231 KM265 KM
Maks. moment270 Nm400 Nm500 Nm540 Nm620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s8,4 s7,0 s6,4 s6,0 s
Prędkość maks.215 km/h232 km/h240 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km4,4 l/100 km4,8 l/100 km7,0 l/100 km5,9 l/100 km

Mercedes klasy C (W204) – opinie użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

4 KOMENTARZE

  1. Wydaje mi się, że stwierdzenie autora, iż duża gwiazda na grillu jest tylko w avantgarde to błąd. Posiadam właśnie taki samochód z tradycyjnym grillem.

  2. Bzdura OM646 były montowane praktycznie do końca 2009r jak i one posiadały rożny przedział mocy od 143 do około 200ps a trafić na wtryski boscha w początkowych fazach produkcji jest jak szukanie ze świecą w nocy. Masakra

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here