Porsche Cayenne - dynamiczne

Ceny używanych Porsche Cayenne już powoli zaczynają rosnąć. Ten samochód urzeka właściwościami jezdnymi i luksusowym charakterem, ale skutecznie odstrasza astronomicznymi kosztami utrzymania. Oto opinie o Porsche Cayenne I, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Z początku nie obyło się bez kontrowersji. Debiutujący w 2002 roku nowy model Porsche – Cayenne – był pierwszym SUV-em marki, mało tego, skonstruowanym we współpracy z Volkswagenem na platformie m.in. z Touarega. Czas szybko pokazał, że ryzyko się opłaciło, bo Cayenne szybko stał się najlepiej sprzedającym modelem Porsche. Auto wzbudzało pożądanie u osób, które potrzebowały czegoś większego i praktyczniejszego od „911”, ale z równie dobrymi właściwościami jezdnymi i choć odrobiną zdolności terenowych. Sztuka połączenia funkcjonalności ze sportowym nastawieniem udała się Porsche w stu procentach. Auto wyposażono w napęd 4×4 z blokadą międzyosiową i reduktorem oraz liczne udogodnienia wpływające na sportowe prowadzenie, m.in. system aktywnych stabilizatorów PDCC. Dziś najstarsze Cayenne skończyły 15 lat i właśnie przestały tanieć. Nie warto się jednak porywać na okazje, bo można trafić na finansową pułapkę, zwłaszcza gdy oferta dotyczy zaniedbanego egzemplarza z początku produkcji bez udokumentowanej historii serwisowej. Z biegiem lat producent dopracował ten model do tego stopnia, że jest w zasadzie bezawaryjny. Nie zmienia to faktu, że na paliwo i nawet podstawowe części wydamy fortunę – i to nie tylko w najdroższych i najszybszych odmianach GTS/Turbo/Turbo S.

Porsche Cayenne - dynamiczne
Niewątpliwą zaletą Cayenne jest doskonałe przeszklenie karoserii. Tą koncepcję wykorzystano również w 2. i 3. generacji modelu.
Porsche Cayenne - dynamiczne
Cayenne po liftingu otrzymało nowy wzór tylnych świateł (z przodu największą różnicą są kierunkowskazu przeniesione z reflektorów na zderzak). Cztery rury wydechowe – od Cayenne Turbo.

Używane Porsche Cayenne – wnętrze

Cayenne, zwłaszcza Turbo/Turbo S, to auto wybitnie naszpikowane pożerającą prąd z akumulatora elektroniką. Co ciekawe, baterię umieszczono… pod fotelem kierowcy. Osoby zainteresowane uboższymi wersjami mogą się zdziwić, że ich wymarzone Cayenne nie ma np. automatycznej klimatyzacji (mowa o autach z początku produkcji). Deska designem lekko nawiązuje do „911” i, jak przystało na Porsche, została dość solidnie wykonana (po liftingu z 2007 roku – wręcz wzorcowo). Choć Cayenne mierzy 4,8 metra i ma aż 193 cm szerokości, jego wnętrze jest mocno zabudowane, a przez to średnio przestronne. Niemniej cztery osoby bez większych przeszkód mogą nim ruszyć w długą podróż. Usportowione wersje wyposażono w fotele i kanapę obszyte skórą lub alcantarą. Plus za doskonałą widoczność, którą zapewnia niska linia bocznych okien. Bagażnik mieści sporo (540 l), ma foremny kształt i przyjemne wykończenie. Zaskakuje jednak niewielką szerokością (115 cm względem 193 cm szerokości auta).

Porsche Cayenne - deska rozdzielcza
Elegancki, ponadczasowy design, bardzo dobra ergonomia. Po liftingu deska pozostała niemal niezmieniona (na zdjęciu kokpit przed liftingiem), ale poprawiono jakość materiałów.
Porsche Cayenne - tryby pracy
Od lewej strony: pokrętło trybu pracy napędu 4×4 (przesunięcie do przodu włącza blokadę mostu i reduktor), włącznik ustawienia „Sport”, tryby pracy zawieszenia (comfort, normal, sport) oraz regulacja prześwitu.

Używane Porsche Cayenne – silniki

Na samym początku Cayenne oferowano w dwóch wersjach (wolnossącej i turbodoładowanej) silnika 4.5 V8 (konstrukcja Porsche): 340 KM (S) i 450 KM (Turbo). Chwilę później gamę uzupełniono o 3,2-litrowy, bazowy silnik VR6 z Volkswagena Touarega, a chwilę przed liftingiem zaprezentowano topowego, 521-konnego Cayenne Turbo S (również 4.5). Modernizacja z 2007 roku całkowicie zmieniła porządek pod maską. Silnik 3.2 zastąpił 3.6 VR6, a 4.5 – 4.8 V8, tym razem w czterech wersjach mocy: 385 KM (S), 405 KM (GTS), 500 KM (Turbo) i 550 KM (Turbo S). Dosłownie rok przed premierą kolejnej generacji przedstawiono Cayenne z 3-litrowym dieslem: ma on co prawda najgorsze osiągi i jeździ „trochę” jak Touareg, ale realnie pali dwukrotnie mniej od mocniejszych benzynowych Cayenne. W praktyce ciężko na takiego trafić: w ogłoszeniach sporadycznie występują pojedyncze sztuki, podobnie jak Cayenne z manualną skrzynią biegów (tylko w niektórych 3.2 i 4.5).

Porsche Cayenne - silnik 4.5
4,5-litrowy V8 to najpopularniejszy silnik w Cayenne. Niestety, nie jest wolny od wad, jednak często mają one wyolbrzymiony charakter.

Używane Porsche Cayenne – opinie użytkowników

 Zalety 

„6-biegowy automat do tej pory zaskakuje natychmiastową reakcją na gaz.”

„Pneumatyka + PDCC + PASM = pełna uniwersalność: w sumie 5 poziomów wysokości i 3 twardości.”

„Wszystkie przełączniki na miejscu, genialne bursztynowe podświetlenie zegarów – lepszego chyba nie wymyślono.”

„4-strefowa klimatyzacja działa bez zarzutu. Plus za wyloty między drzwiami na tylne siedzenia.”

 Wady 

„Brak regulacji oparcia kanapy, nie ma gdzie postawić butelek z napojami… Porsche się tutaj nie popisało.”

„Jeśli pasażerowie są wysocy, z tyłu wcale nie będzie im bardzo wygodnie.”

„Dach panoramiczny zaczął trzeszczeć, coś się w nim poluzowało, sam nie domyka wszystkich paneli – trzeba ręcznie.”

„W kamerze cofania niewiele widać. W Lexusie jest o wiele lepiej pod tym względem.”

Używane Porsche Cayenne I – typowe usterki

Awaryjność Porsche Cayenne zależy od rocznika i wersji silnikowej/wyposażeniowej. Topowe odmiany wyposażono m.in. w system dynamicznej kontroli ustawień zawieszenia PDCC, czyli układ cylindrów hydraulicznych zmieniających ustawienie stabilizatorów w zakrętach. Dzięki niemu Porsche prowadzeniem niewiele odbiega od aut sportowych, ale zawieszenie z czasem traci szczelność na przyłączach przy kolumnach. Podobnie jak Touareg, Cayenne miewa problemy z nietrwałą podporą wału napędowego. Radzimy też przed zakupem sprawdzić szczelność okna dachowego (jeśli dany egzemplarz je ma). Opinia najbardziej kłopotliwego silnika SUV-a Porsche przylgnęła do 4.5 V8: wszystko przez serię awarii cewek zapłonowych, wycieki płynu chłodniczego przez plastikowe rurki (warto je profilaktycznie zmienić na metalowe) i zużycie gładzi cylindrowych: w ich wyniku silnik traci kompresję i przestaje równo pracować. Szybka jazda, do której zachęca Cayenne z turbodoładowanymi silnikami, niesie ze sobą podwyższone zużycie oleju, sięgające nawet litra na 2500-3000 km. Uwaga na ryzyko kradzieży przednich lamp: złodzieje bardzo łatwo je wyciągają.

Porsche Cayenne - lampa
Przednie lampy mają zbyt słabe mocowanie i łatwo się obluzowują. Wprawiony złodziej wyciągnie je w minutę.

Używane Porsche Cayenne I – sytuacja rynkowa

Ciężko znaleźć Cayenne za mniej niż 30 tys. zł, a jeśli się uda, na doprowadzenie tego egzemplarza do stanu używalności będziemy musieli wydać drugie tyle. Za ok. 40 tys. zł trafiają się ładniejsze auta, ale wciąż z silnikami 4.5 V8. Na Cayenne po lifcie musimy już przeznaczyć ok. 60 tys. zł. Górna granica dla aut z końcówki produkcji: 70-80 tys. zł.

Porsche Cayenne - dynamiczne
Poliftowe Cayenne stanowią 1/3 ofert w internecie. Trzeba za nie zapłacić nawet dwa razy więcej od starszych egzemplarzy.

Używane Porsche Cayenne I – podsumowanie

Wielkie, prestiżowe i o adekwatnych dla Porsche kosztach serwisowania. Dla osób, które docenią własności jezdne Cayenne, nie powinny mieć one większego znaczenia, podobnie jak ogromne zużycie paliwa, sięgające nawet 27 l w Turbo S. Coraz bardziej opłaca się poszukać idealnie utrzymanego Cayenne z początku produkcji (nawet ze słabszym silnikiem), wydać na niego ok. 40 tys. zł i dorzucić kolejne 20 na nowe opony, wymianę płynów, remont hamulców, usunięcie luzów w zawieszeniu i przegląd silnika. Tak doinwestowane auto już na pewno nie straci na wartości.

Porsche Cayenne - emblemat
Średnio co trzecie Cayenne ma założoną instalację gazową (tylko do silników 3.2 VR6 i 4.5 V8).

Porsche Cayenne I – dane techniczne

Porsche Cayenne I – wymiary
Dł./szer./wys. 478/193/170 cm
Rozstaw osi 285 cm
Pojemność bagażnika 540-1770 l
Porsche Cayenne I – silniki (2002-2007)
Silnik 3.2 VR6 4.5 V8 4.5 V8 Turbo 4.5 V8 Turbo S
Pojemność 3189 cm³ 4511 cm³ 4511 cm³ 4511 cm³
Paliwo benz. benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 241 KM 340 KM 450 KM 521 KM
Maks. moment 310 Nm 420 Nm 620 Nm 720 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 7,2 s 5,6 s 5,2 s
Prędkość maks. 214 km/h 242 km/h 266 km/h 270 km/h
Śr. zużycie paliwa 13,2 l/100 km 14,9 l/100 km 15,7 l/100 km 16,9 l/100 km
Porsche Cayenne I – silniki (2007-2010)
Silnik 3.6 VR6 4.8 V8 4.8 V8 GTS 4.8 V8 T 3.0 D
Pojemność 3598 cm³ 4806 cm³ 4806 cm³ 4806 cm³ 2967 cm³
Paliwo benz. benz. turbo benz. turbo benz. turbodiesel
Maks. moc 290 KM 385 KM 405 KM 500 KM 240 KM
Maks. moment 385 Nm 500 Nm 500 Nm 720 Nm 550 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 6,6 s 6,1 s 5,2 s 8,5 s
Prędkość maks. 227 km/h 252 km/h 253 km/h 275 km/h 227 km/h
Śr. zużycie paliwa 13,3 l/100 km 14,9 l/100 km 13,9 l/100 km 14,9 l/100 km 9,3 l/100 km

Porsche Cayenne I – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Porsche Cayenne I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 3.1]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here