Porsche 911 997 (2)

Część osób marzących o Porsche 911 rozważa go jako inwestycję. A czy tym autem da się jeździć na co dzień? Oto opinie o używanym Porsche 911 generacji 997.

Marka Porsche nie od dziś rządzi się własnymi prawami na rynku wtórnym. Kojarzy się z luksusem niedostępnym dla przeciętnego odbiorcy, ale też z solidnością, perfekcyjnym wykonaniem i pieczołowitością dopracowania zespołu napędowego. Ta opinia na dobre przylgnęła do flagowego modelu marki, czyli legendarnego 911, i przełożyła się na znikomą utratę wartości przez ten samochód. Najbardziej rozpoznawalnemu Porsche pomogły też wysokie miejsca w niemieckich rankingach niezawodności, choć nietrudno oprzeć się wrażeniu, że wynikają one z niewielkich przebiegów pokonywanych przez te auta. Nic dziwnego: służy on raczej jako któryś z rzędu samochód w domu, głównie do rekreacyjnych przejażdżek lub okazjonalnych wypadów na tor. Co istotne, 911 nadaje się do wszechstronnego wykorzystania. Nie męczy zanadto kierowcy w typowych warunkach eksploatacyjnych (np. w mieście), a po wjechaniu na zamknięty odcinek potrafi pokazać naturę godną supersamochodu. Jeśli porównywać 911 do tej kategorii aut, punktuje ona także… funkcjonalnością (ma 4 miejsca siedzące i bagażnik mieszczący sporą walizkę) i względnie rozsądnymi kosztami utrzymania. Niemniej rozważając zakup Porsche 911 nie można być „sknerą”, tylko z pokorą akceptować srogie rachunki napraw z wykwalifikowanych placówek (niekoniecznie ASO). Odpowiedni poziom serwisowania zaprocentuje przy późniejszej sprzedaży, choć na dobrą sprawę opisywana generacja i tak przestała już tanieć. Grunt to nie „władować się” w auto powypadkowe z lukami w książce serwisowej.

Porsche 911 (997)
Generację 997 oferowano jako klasyczne coupe oraz kabriolet (fot.). Uzupełnienie gamy stanowiła Targa, czyli coupe z odsuwanym, szklanym dachem, oraz zmodyfikowany, 2-osobowy kabriolet o nazwie Speedster.

Porsche 911 (997) nie było jednak perfekcyjnym samochodem od samego początku. W egzemplarzach z pierwszych lat produkcji stwierdzono kilka poważniejszych awarii, ale producent uwinął się z nimi jeszcze przed zmodernizowaniem modelu w 2008 roku. Ile trzeba wydać na dobrze rokujące Porsche 911 i jakich wersji szukać, by dały frajdę z jazdy i pozwoliły w przyszłości zarobić? Oto opinie na temat używanych Porsche 911 (997).

Porsche 911 (2022) – opis wersji i cennik

Porsche 911 997
We wszystkich Porsche 911 (997) zastosowano wielowahaczowe zawieszenie obu osi. Aktywne zawieszenie PASM można było zamówić do Carrery S. Warto poszukać aut z tym rozwiązaniem – o wiele lepiej prowadzą się w zakrętach.

Używane Porsche 911 (997) – wnętrze

Deska rozdzielcza Porsche ma klasyczną linię, którą trochę zaburza obładowana przyciskami konsola środkowa. Jej obsługa wymaga przyzwyczajenia, tak samo zresztą jak kierowanie oka na prędkościomierz, który umiejscowiony jest po lewej stronie zestawu wskaźników – pośrodku znajduje się obrotomierz. Z nietypowych rozwiązań warto jeszcze wymienić stacyjkę po lewej stronie kierownicy oraz stoper w górnej części kokpitu. Porsche imponuje jakością wykonania nie tylko na poziomie aut znacznie tańszych, ale i supersamochodów. Nie ma tu miejsca na wpadki typu trzeszczące plastiki (zdarzają się sporadycznie), po kabinie nie widać też przebiegu. Bardzo duży udział miękkich materiałów wykończeniowych.

911, przynajmniej w standardowych odmianach, jest samochodem 4-osobowym, a to już coś w segmencie aut z najwyższej półki cenowej. Maksymalnie dwie osoby wejdą jedynie do odmian GT3/GT3 RS, GT2/GT2 RS oraz Speedster. Nie trzeba jednak nikomu uświadamiać, że pseudosiedzenia z tyłu lepiej sprawdzają się w roli dodatkowego bagażnika, ewentualnie do przewozu dzieci (ale nie nastolatków). Z przodu z kolei nie ma powodów do narzekań. Siedzi się nisko, więc nie brakuje przestrzeni na głowy. Komfort foteli zależy od ich rodzaju. W mocniejszych odmianach instalowano odpowiedniki z lepszym podparciem bocznym, a w topowych całkowicie „kubełkowe”, które docenia się tylko podczas zmagań na torze. W Porsche 911 bagażnik tradycyjnie ulokowano z przodu. Skromny (135 l), ale zawsze. Wersje z napędem na 4 koła zmieszczą o 30 l mniej.

Używane Porsche 911 (997) – silniki

Porsche, zgodnie ze sztuką, zaproponowało wyłącznie 6-cylindrowe silniki typu bokser. Gama opiera się głównie na jednostkach o pojemności 3.6 i 3.8: wyjątek stanowi 4-litrowy silnik w 911 GT3 RS 4.0. Na ich postawie Porsche zbudowało całą paletę rozwijającą od 325 do 620 KM w wersjach „cywilnych” (Carrera, Turbo) lub nastawionych na osiągi (czyli „odchudzonych” GT3/GT2).

Gama Porsche 911 (997) przedstawia się następująco:

  • Carrera/Carrera 4 (3.6; 325/345 KM);
  • Carrera S/Carrera 4S (3.8; 355/381/385 KM);
  • Carrera GTS (3.8/408 KM);
  • GT3 (3.6/415 KM, 3.8/435 KM);
  • GT3 RS (3.8/450 KM);
  • GT3 RS 4.0 (4.0/500 KM);
  • Turbo (3.6/480 KM, 3.8/500 KM);
  • Turbo S (3.8/530 KM);
  • GT2 (3.6/530 KM);
  • GT2 RS (3.6/620 KM).

W zależności od wersji silniki mogą być wolnossące (wszystkie warianty Carrera i GT3) lub doładowane dwiema turbosprężarkami (odmiany Turbo/Turbo S i GT2/GT2 RS). Co ciekawe, zastosowano w nich system zmiennej geometrii łopatek, co stanowi ewenement w jednostkach benzynowych. Z kolei w wariantach GT3 i pochodnych nie montowano opracowanego przez Porsche systemu zmiennych faz rozrządu VarioCam. Po modernizacji silniki 911 Carrery otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa i pojawiła się zupełnie nowa skrzynia biegów – dwusprzęgłowa, automatyczna PDK, która zastąpiła klasyczny „automat” 5-biegowy (Tiptronic-S). Przekładnie ręczne są zawsze 6-biegowe. Napęd 4×4 (z dołączaną przednią osią) zarezerwowano dla wariantów Carrera 4/4S i Turbo.

Porsche 911 (997) silnik
Silniki z przeciwsobnym układem cylindrów to jeden ze znaków rozpoznawczych Porsche 911. Podobnie jak tradycyjne już umieszczenie go za tylną osią.

Używane Porsche 911 (997) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik ma charakterystyczne brzmienie i płynnie rozwija moc od samego dołu zakresu obrotów”

„Porsche jest skrojone pod kierowcę: wszystko w zasięgu rąk, kierownica idealnie leży w dłoniach”

„Jak na prawdziwy, sportowy wóz, zawieszenie zapewnia akceptowalny poziom komfortu na dołkach”

„Samochód dopracowany w najmniejszych szczegółach. Wszystko w nim współgra”

 Wady 

„Trudno wyczuć Porsche na parkingu. Słaba widoczność to raz, dwa – spore zwisy z przodu i z tyłu”

„Dźwięk boksera przyjemny, ale na dłuższą metę staje się uciążliwy”

„Auto wyraźne męczy się, jadąc w korkach. W dodatku pali niebotyczne ilości paliwa”

„Drobne wpadki jakościowe typu schodząca farba z plastików i sporadyczne trzaski z kokpitu”

Używane Porsche 911 (997) – awaryjność, typowe usterki

Silniki Porsche dotknęły dwie znane awarie. W 3.6 dochodziło do uszkodzenia łożyska wałka wyrównoważającego (IMS/RMS), w wyniku którego stawał cały rozrząd. Usterka jest trudna do zdiagnozowania: niektórzy twierdzą, że towarzyszą jej stuki z jednostki napędowej, inni że zwiastują ją opiłki metalu w filtrze oleju. Silniki 3.8 z kolei zmagały się z rysami na gładziach cylindrowych. Obydwa problemy trapią raczej samochody z dwóch pierwszych lat produkcji: po wprowadzeniu w 2006 r. poprawek skala ich występowania znacznie spadła. Z uwagi na sposób eksploatacji Porsche 911 (zazwyczaj bez oszczędzania auta) interwencji mogą wymagać sprzęgło, półosie napędowe, układ chłodzenia (przewody, pompa wody, zbiorniczki wyrównawcze) lub elementy zawieszenia (z reguły końcówki drążków kierowniczych). Ponadto zdarzają się rozszczelnienia klimatyzacji i słaby stan lakieru, głównie przedniego zderzaka, którego notorycznie obijają kamienie. Sporadycznie zawodzi system audio (trzeszczą głośniki, nie działa zmieniarka płyt CD).

Porsche 911 (997) skrzynia biegów
Zarówno starsze przekładnie Tiptronic-S, jak i nowsze PDK należą do jednych z najlepszych skrzyń automatycznych na rynku wtórnym.

Używane Porsche 911 (997) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz na podłodze przed fotelem pasażera.

Porsche 911 (997) numer VIN

Używane Porsche 911 (997) – sytuacja rynkowa

Rozpiętość cenowa między Porsche 911 tej samej generacji jest ogromna. Najtańsze są Carrery z pierwszych lat produkcji, kosztujące 170-250 tys. zł. Za 300 tys. zł istnieje szansa stania się właścicielem wariantu Turbo. Odmiany GT3/GT2 podchodzą pod pół miliona złotych, a najmłodsze samochody z symbolicznymi przebiegami kosztują nawet 600-700 tys. zł. Zdecydowanie łatwiej o 911 coupe niż kabrioleta. W większości aut za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna skrzynia biegów.

Używane Porsche 911 (997) – podsumowanie

Nikt nie kupuje 911 z przypadku: jednych przekonuje wyśrubowana precyzja prowadzenia i nie podlegające dyskusji osiągi, drudzy traktują je jako opcję ulokowania pewnej, zazwyczaj sporej ilości gotówki. Jeśli już kupować Porsche 911, to przynajmniej Carrerę S: świetnie połączy najlepsze cechy Porsche z użytecznością na co dzień i nie straci dużo na wartości. Albo inaczej: trochę więcej zyska, bo te samochody przestały tanieć.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Porsche:

Używane Porsche Cayenne I (2002-2010) – opinie użytkowników

Porsche 911 (997) 30

Porsche 911 (997) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.443-447/181-185/129-131 cm
Rozstaw osi235 cm
Pojemność bagażnika135 l (2WD), 105 l (4WD)
Porsche 911 (997) – dane techniczne, osiągi, spalanie (odmiany Carrera)
Silnik3.6 (Carrera)3.6 (Carrera 4)3.8 (Carrera S)3.8 (Carrera 4S)3.8 (Carrera GTS)
Pojemność3596 cm³3614 cm³3824 cm³3800 cm³3800 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc325 KM345 KM355 KM385 KM408 KM
Maks. moment370 Nm390 Nm400 Nm420 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,0 s5,0 s4,8 s4,7 s4,6 s
Prędkość maks.285 km/h284 km/h293 km/h297 km/h306 km/h
Śr. zużycie paliwa11,0 l/100 km10,6 l/100 km11,5 l/100 km11,0 l/100 km10,6 l/100 km
Porsche 911 (997) – dane techniczne, osiągi, spalanie (odmiany GT3)
Silnik3.6 (GT3/GT3 RS)3.8 (GT3)3.8 (GT3 RS)4.0 (GT3 RS 4.0)
Pojemność3600 cm³3797 cm³3797 cm³3996 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc415 KM435 KM450 KM500 KM
Maks. moment405 Nm430 Nm430 Nm460 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h4,3 s4,1 s4,0 s3,9 s
Prędkość maks.310 km/h312 km/h310 km/h310 km/h
Śr. zużycie paliwa12,8 l/100 km12,8 l/100 km13,2 l/100 km13,8 l/100 km
Porsche 911 (997) – dane techniczne, osiągi, spalanie (odmiany Turbo/GT2)
Silnik3.6 (Turbo)3.8 (Turbo)3.8 (Turbo S)3.6 (GT2)3.6 (GT2 RS)
Pojemność3600 cm³3800 cm³3800 cm³3600 cm³3600 cm³
Paliwobenz., biturbobenz., biturbobenz., biturbobenz., biturbobenz., biturbo
Maks. moc480 KM500 KM530 KM530 KM620 KM
Maks. moment620 Nm650 Nm700 Nm680 Nm700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h3,9 s3,7 s3,3 s3,7 s3,5 s
Prędkość maks.310 km/h312 km/h315 km/h329 km/h330 km/h
Śr. zużycie paliwa12,8 l/100 km11,6 l/100 km11,4 l/100 km12,5 l/100 km11,9 l/100 km

Używane Porsche 911 (997) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here