Używany Volkswagen Touareg cieszy się dobrymi opiniami ze względu na komfort i osiągi. Pneumatyczne zawieszenie oraz silniki V6, V8 i V10 sprawiają, że Touareg I jest drogi w utrzymaniu.
Volkswagen Touareg zadebiutował w 2002 roku. To przedstawiciel klasy luksusowych SUV-ów, który nie wypada blado na tle Range Roverów czy nawet Porsche Cayenne, z którymi VW jest technicznie spokrewniony. Potężny wygląd Touarega, świetne wyposażenie i mocne silniki kuszą potencjalnych użytkowników, a wszystko można mieć za kilkanaście tysięcy złotych złotych. Okazja? W zakupie tak – za tyle trudno kupić mniejszego Tiguana. Późniejsze koszty mogą jednak nieco bardziej nadwyrężyć portfel. Pod względem kosztów utrzymania Touareg nie odstaje znacząco od SUV-ów innych luksusowych marek. Wszystko przez stopień skomplikowania technicznego.
Używany Volkswagen Touareg – koszty serwisu i utrzymania
Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że utrzymanie luksusowego SUV-a będzie drogie. W przypadku Touarega wydatki mogą się jednak okazać nadzwyczaj wysokie. Jeżeli chodzi o diesle – w szczególności silnik V10 TDI. Koszt regeneracji kompletu pompowtryskiwaczy przekroczy 10 tys. zł. Bardzo drogie są też naprawy turbosprężarek czy rozrządu (koła zębate) – do tych operacji trzeba wyjmować silnik. Są też problemy z częściami. Za rozsądne kwoty nie uda się kupić np. nowego kompletu kół napędzających wałki rozrządu w V10 TDI. Na szczęście z zaopatrzeniem w typowo eksploatacyjne części (tarcze, klocki, filtry) jest o wiele lepiej. Inna sprawa, że nie każdy warsztat specjalizujący się w autach VW potrafi naprawić Touarega, a zwłaszcza jego problematyczną pneumatykę.
Koszty rosną wraz z liczbą cylindrów
Paletę oferowanych w Touaregu silników tworzyły benzynowe jednostki 3.2 VR6 (220 i 241 KM), 3.6 VR6 FSI (280 KM), 4.2 V8 (310 KM), 4.2 V8 FSI (350 KM) oraz 6.0 V12 (450 KM). Dostępne były też diesle – 2.5 R5 TDI (163 i 174 KM), 3.0 V6 TDI (224 i 240 KM) i 5.0 V10 TDI (313 KM). Na ostatnim etapie produkcji topowy diesel został wzmocniony z 313 KM i 750 Nm do 351 KM i 850 Nm i w Touaregu z pakietem stylistycznym oferowany jako wersja R5.
Podstawowy turbodiesel 2.5 TDI ma pięć cylindrów – pochodzi z Transportera i specjalnie się nie psuje (choć zdarzają się pęknięcia głowicy), jednak jest trochę za słaby do ciężkiego Touarega. Rynek ceni go jednak m.in. za dostępność z ręczną skrzynią oraz relatywnie niskie koszty trzymania. Kto wolałby nowocześniejszego i mocniejszego diesla 3.0 TDI, powinien celować w oferowaną od 2007 roku wersję o mocy 240 KM. To udany i trwały silnik. Trzeba jednak pamiętać, że koszt wymiany czterech łańcuchów rozrządu przekracza 6 tys. zł, a zlekceważenie lejących paliwo wtryskiwaczy może doprowadzić do wypalenia dziur w tłokach.
W gronie silników benzynowych szczególnie cenione są jednostki 3.2 V6 oraz 4.2 V8 – oferowane do 2006 r. silniki mają pośredni wtrysk, co znacząco ułatwia montaż instalacji LPG. Z benzyniaków optymalnym wyborem będzie 280-konna jednostka 3.6 FSI. Im silnik ma więcej cylindrów, tym później może się bardziej odbić na kieszeni właściciela. Dotyczy to głównie najmocniejszych diesli V10 TDI. Benzynowa wersja 6.0 W12 to materiał na auto kolekcjonerskie, a nie do jazdy na co dzień. Nie tylko ze względu na średnie spalanie (katalogowo 15,7 l/100 km), ale potencjalnie bardzo poważne problemy z naprawą silnika.
Z dystansem warto podejść także do flagowego Touarega R50. Skomplikowany i wysilony diesel w wyeksploatowanym samochodzie zawsze jest loterią, która może okazać się bardzo kosztowna w naprawach. Ewentualny zakup należy poprzedzić bardzo szczegółową kontrolą stanu technicznego pojazdu.
Używany Volkswagen Touareg I – opinie użytkowników
Zalety
„Zaskakująco dobry w terenie. Kilka razy zaskoczył mnie łatwością wyjechania z trudnej sytuacji.”
„Doskonały samochód do ciągnięcia przyczepy. Bardzo stabilny nawet z ciężką lawetą.”
„Z tyłu można zakładać nogę na nogę, bagażnik przepastny.”
„Świetne osiągi, nawet przy prędkościach autostradowych.”
Wady
„Samochód oceniam jako katastrofę. Dwa razy wymieniałem pompowtryskiwacze. Kosztowało to 20 tys. złotych.”
„Plastiki w środku szybko się powycierały, poprzednim moim samochodem było Audi A8 – dużo lepsza jakość.”
„Bardzo awaryjna pneumatyka, samochód stał w serwisie długie tygodnie, mechanicy nie umieli go naprawić.”
Używany Touareg – sytuacja na rynku wtórnym
Coraz trudniejszy staje się zakup Touarega, który nie wymaga natychmiastowego wkładu finansowego. Potencjalne koszty napraw są bardzo wysokie, więc kondycję auta trzeba bardzo dokładnie prześwietlić. Na zakupie Touarega nie warto także oszczędzać. Lepiej wydać od razu 30-40 tys. zł, niż kupić samochód za niecałe 20 tys. zł, a później zainwestować kolejne kilkanaście tysięcy, tracąc czas i nerwy przy naprawach. Dobrze utrzymany, serwisowany egzemplarz po modernizacji można kupić za ok. 45 tys. zł.
Używany Volkswagen Touareg I – typowe problemy i awarie
Przyszli użytkownicy Touaregów bardzo obawiają się usterek pneumatycznego zawieszenia. Tymczasem jest to problem relatywnie łatwy i względnie tani do opanowania. Pod jednym wszakże warunkiem – nie można bagatelizować usterek. Jeżeli z miecha lub w innym miejscu układu zaczyna uciekać powietrze, kompresor musi stale uzupełniać ubytki i w końcu się przepala. Zamiast naprawy za niecały 1000 zł, trzeba zainwestować kilka tysięcy. Zaskakująco wysokie są koszty bieżącej obsługi serwisowej. Za komplet dobrych opon trzeba zapłacić kilka tysięcy złotych. Tanie nie są również elementy wielowahaczowych zawieszeń.
Używany Volkswagen Touareg I – podsumowanie
Jednak mimo tych wad luksusowy SUV Volkswagena nie jest pozbawiony zalet. Właściciele chwalą najwyższy komfort podróżowania, ogromną przestronność i przepastny bagażnik, a przy tym auto jest świetnie wyposażone. Dzięki znacznemu prześwitowi samochód sprawdza się również w terenie, a mocne silniki i napęd 4×4 pozwalają ciągnąć przyczepy o znacznym ciężarze, zachowując przy tym stabilność. To jednak auto dla osób przygotowanych na ewentualne późniejsze inwestycje w tego prestiżowego SUV-a.
Dł./szer./wys. | 469/189/171 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 528/1582 l |
Silnik | 3.2 VR6 | 3.6 V6 FSI | 4.2 V8 FSI | 6.0 W12 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 3189 cm³ | 3597 cm³ | 4172 cm³ | 5998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 241 KM | 280 KM | 310 KM | 450 KM |
Maks. moment | 310 Nm | 360 Nm | 410 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 8,6 s | 8,1 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 218 km/h | 218 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 13,5 l/100 km | 13,3 l/100 km | 14,8 l/100 km | 15,9 l/100 km |
Silnik | 2.5 TDI | 3.0 V6 TDI | 5.0 V10 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 2461 cm³ | 2967 cm³ | 4921 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 174 KM | 225 KM | 313 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 500 Nm | 750 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s | 9,6 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 203 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,8 l/100 km | 10,6 l/100 km | 12,3 l/100 km |
Używany Volkswagen Touareg I – oceny użytkowników
Ocena samochodu
[yasr_multiset setid=0]
Ocena eksploatacji
[yasr_multiset setid=1]
Aktualizacja: 22 lipca 2019 r.