Coraz więcej aut nie zalicza obowiązkowego badania technicznego, a najmniej awaryjne auta to niemieckie marki premium – oto wnioski z tegorocznego rankingu niezawodności samochodów TUV 2019.
Niemiecki Urząd Dozoru Technicznego (TUV) co roku publikuje swój ranking niezawodności powstały w oparciu o wyniki badań technicznych przeprowadzanych na własnych stacjach diagnostycznych. W tym roku zebrano rezultaty z przeglądów wykonanych w okresie od czerwca 2017 do czerwca 2018 roku. W zestawieniu uwzględniono 231 modeli aut z różnych segmentów, mieszczących się w pięciu kategoriach wiekowych. Tradycyjnie już TUV podzielił je na samochody 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 i 10-11-letnie. To, na jakim miejscu w rankingu znalazł się dany samochód, zależało od odsetka wykrytych poważnych usterek, które nie pozwoliły zaliczyć badania technicznego.
Ranking niezawodności TUV z 2017 roku
Tegoroczne wyniki nie zachwycają: prawie co trzeci samochód mający 10-11 lat nie zdołał zaliczyć przeglądu na stacji diagnostycznej należącej do TUV. Dla nas ma to znaczenie, bowiem większość sprowadzanych do Polski aut pochodzi właśnie z takich roczników. Rzecz jasna, wraz z malejącym wiekiem aut sytuacja staje się bardziej optymistyczna, ale i tak co dziesiąty 4-5-letni samochód został odesłany z kwitkiem. W tegorocznej edycji pozytywny wynik otrzymało 66,7% badanych aut (podobnie jak rok temu), ale zwiększyła się liczba przypadków odnotowania poważnych usterek na przeglądach – z 19,9% w 2018 roku do obecnych 21,2%. Na szczęście mankamenty w stanie technicznym auta bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu dotyczyły zaledwie 0,1% przypadków.
Wyniki przeglądów okresowych TUV
Bez usterek | 66,7% |
Z drobnymi usterkami | 12,0% |
Z poważnymi usterkami | 21,2% |
Z usterkami zagrażającymi bezpieczeństwu | 0,1% |
Znów niemieckie górą
Analizując poszczególne kategorie wiekowe, w górnych partiach tabel nietrudno zauważyć dominację niemieckich marek premium, zwłaszcza Mercedesów. Im starsze auta, tym wyższe miejsca coraz częściej przypadają Mazdom, Toyotom lub Hondom, a nawet Fordom lub Oplom. Podobnie jak w zeszłym roku, końcówki zestawienia okupują samochody na F: Fiaty, Fordy i „francuzy”, głównie Renault i powiązana z nim Dacia. Co ciekawe, do najgorszych aut w rankingu TUV 2019 należą również niektóre Volkswageny.
Oto szczegółowe wyniki ze wszystkich przedziałów wiekowych. Od razu warto zaznaczyć, że liderem w każdej kategorii zostało Porsche 911. To żadna niespodzianka, bowiem na tych autach właściciele nie oszczędzają i pokonują nimi niewielkie roczne przebiegi. Wysoko figurują również inne sportowe modele, np. Mercedes SLK lub Audi TT.
Samochody 2- i 3-letnie
Trzy Mercedesy zaraz po Porsche, aż 6 w pierwszej 10. Najwyżej klasyfikowany samochód marki innej niż niemiecka: Hyundai i20 (7. miejsce). To też najmniej awaryjne miejskie auto w tej kategorii. Najdalsze miejsca należą do niemal kompletnej gamy modelowej Dacii, ale i do bliźniaczych vanów Alhambra/Sharan.
Miejsce | Marka, model | Poważne usterki (%) | Średni przebieg (tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 2.5 | 26 |
2 | Mercedes klasy B | 2.6 | 39 |
2 | Mercedes GLK | 2.6 | 50 |
4 | Mercedes SLK | 2.8 | 29 |
5 | Audi Q3 | 2.9 | 44 |
5 | Mercedes klasy E Coupe | 2.9 | 39 |
7 | Hyundai i20 | 3.0 | 33 |
7 | Mercedes klasy C | 3.0 | 58 |
9 | Mercedes klasy A | 3.2 | 41 |
10 | Audi A4/A5 | 3.3 | 68 |
10 | Mercedes klasy M/GLE | 3.3 | 60 |
10 | VW Golf Sportsvan | 3.3 | 34 |
13 | Audi A6/A7 | 3.5 | 78 |
13 | Audi Q5 | 3.5 | 61 |
15 | BMW X1 | 3.6 | 45 |
16 | Audi A1 | 3.8 | 35 |
16 | Toyota Yaris | 3.8 | 30 |
18 | Audi A3 | 3.9 | 47 |
18 | Toyota Verso | 3.9 | 38 |
20 | Audi TT | 4.0 | 37 |
20 | Honda CR-V | 4.0 | 43 |
20 | Opel Mokka | 4.0 | 35 |
20 | Toyota RAV4 | 4.0 | 45 |
24 | VW Beetle | 4.1 | 31 |
25 | Opel Corsa | 4.2 | 30 |
25 | Volvo V40 | 4.2 | 44 |
27 | Renault Captur | 4.3 | 33 |
27 | Toyota Avensis | 4.3 | 48 |
29 | Opel Adam | 4.4 | 28 |
29 | Suzuki SX4 | 4.4 | 38 |
29 | Toyota Auris | 4.4 | 37 |
32 | Mitsubishi ASX | 4.5 | 40 |
32 | Nissan Note | 4.5 | 33 |
34 | Porsche Cayenne | 4.7 | 57 |
34 | Smart Fortwo | 4.7 | 25 |
36 | BMW serii 1 | 4.8 | 43 |
36 | Mercedes klasy E | 4.8 | 79 |
36 | Renault Twingo | 4.8 | 26 |
39 | Renault Scénic | 4.9 | 45 |
39 | VW Polo | 4.9 | 34 |
41 | Kia Venga | 5.0 | 29 |
41 | Mazda CX-5 | 5.0 | 46 |
43 | Mazda 3 | 5.1 | 40 |
43 | Mazda 5 | 5.1 | 41 |
43 | Seat Altea | 5.1 | 41 |
46 | Volvo XC60 | 5.2 | 60 |
47 | Kia Picanto | 5.3 | 28 |
47 | Peugeot 208 | 5.3 | 32 |
49 | BMW X3/X4 | 5.4 | 56 |
49 | Honda Jazz | 5.4 | 29 |
49 | Hyundai ix20 | 5.4 | 29 |
49 | Mini | 5.4 | 34 |
49 | Opel Astra | 5.4 | 50 |
49 | Opel Meriva | 5.4 | 31 |
49 | Toyota Yaris Hybrid | 5.4 | 31 |
49 | VW Tiguan | 5.4 | 45 |
57 | Ford Kuga | 5.5 | 47 |
57 | Nissan Qashqai | 5.5 | 42 |
57 | VW Golf | 5.5 | 50 |
60 | BMW 2 Act./Gran Tourer | 5.6 | 38 |
60 | Mini Countryman | 5.6 | 39 |
60 | Peugeot 308 | 5.6 | 46 |
63 | BMW serii 3/4 | 5.7 | 63 |
63 | Citroën C4 | 5.7 | 43 |
63 | Opel Zafira | 5.7 | 51 |
63 | Suzuki Swift | 5.7 | 34 |
63 | Volvo S60/V60 | 5.7 | 61 |
68 | Citroën C1 | 5.8 | 29 |
68 | Ford Fiesta | 5.8 | 36 |
68 | Ford Focus | 5.8 | 50 |
68 | Skoda Fabia | 5.8 | 36 |
68 | VW Up | 5.8 | 31 |
73 | Honda Civic | 5.9 | 40 |
73 | Peugeot 2008 | 5.9 | 34 |
75 | Hyundai i30 | 6.0 | 41 |
75 | Seat Mii | 6.0 | 31 |
75 | Skoda Yeti | 6.0 | 41 |
78 | Peugeot 108 | 6.1 | 26 |
78 | Volvo V70/XC70 | 6.1 | 65 |
80 | BMW X5/X6 | 6.3 | 64 |
80 | Renault Clio | 6.3 | 35 |
80 | Toyota Aygo | 6.3 | 30 |
83 | Ford C-Max | 6.4 | 45 |
83 | Skoda Citigo | 6.4 | 33 |
83 | VW Touareg | 6.4 | 62 |
86 | Hyundai ix35 | 6.6 | 40 |
86 | Mitsubishi Outlander | 6.6 | 49 |
86 | Seat Leon | 6.6 | 49 |
86 | Skoda Roomster | 6.6 | 41 |
90 | Kia Ceed | 6.8 | 42 |
90 | Mazda 6 | 6.8 | 50 |
90 | Renault Mégane | 6.8 | 53 |
93 | Skoda Rapid | 6.9 | 42 |
94 | VW Touran | 7.0 | 61 |
95 | Nissan Juke | 7.1 | 35 |
95 | Suzuki Jimny | 7.1 | 28 |
95 | VW Scirocco | 7.1 | 38 |
98 | Mazda 2 | 7.2 | 28 |
98 | Seat Ibiza | 7.2 | 37 |
98 | Skoda Octavia | 7.2 | 69 |
98 | Skoda Superb | 7.2 | 74 |
102 | Ford B-Max | 7.3 | 30 |
103 | Opel Insignia | 7.5 | 66 |
104 | BMW serii 5 | 7.6 | 72 |
104 | Citroen C3 | 7.6 | 34 |
104 | Ford Galaxy | 7.6 | 71 |
107 | Hyundai i10 | 7.8 | 29 |
108 | Nissan Micra | 7.9 | 29 |
109 | Citroën C4 Picasso | 8.2 | 53 |
109 | VW Passat | 8.2 | 81 |
109 | VW Passat CC | 8.2 | 58 |
112 | Citroën Berlingo | 8.3 | 48 |
112 | VW Caddy | 8.3 | 56 |
114 | Ford Mondeo | 8.5 | 70 |
114 | Ford S-Max | 8.5 | 70 |
116 | Fiat Panda | 9.3 | 34 |
117 | Kia Rio | 9.5 | 34 |
118 | Seat Alhambra | 9.9 | 59 |
119 | Dacia Duster | 10.5 | 46 |
119 | VW Sharan | 10.5 | 65 |
121 | Dacia Lodgy/Dokker | 10.7 | 41 |
122 | Dacia Sandero | 11.0 | 36 |
123 | Fiat 500 | 11.3 | 26 |
124 | Ford Ka | 11.7 | 31 |
124 | Kia Sportage | 11.7 | 42 |
126 | Fiat Punto | 12.1 | 33 |
127 | Dacia Logan | 14.6 | 53 |
Samochody 4- i 5-letnie
Minivan Mercedesa potwierdza swoją formę i ponownie zajmuje 2. miejsce. Zaskakuje świetny rezultat Renault Captura i Opla Mokki, w pierwszej 15. pojawia się też Honda i dwie Mazdy. Tym razem Hyundai i20 znalazł się na drugim końcu tabeli, gorsze miejsce zajęła również Skoda Octavia: jej usterkowość wynika m.in. z dużych przebiegów badanych aut.
Miejsce | Marka, model | Poważne usterki (%) | Średni przebieg (tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 3.6 | 40 |
2 | Mercedes klasy B | 4.9 | 57 |
3 | Audi Q5 | 5.0 | 84 |
4 | Renault Captur | 5.3 | 44 |
5 | Audi TT | 5.5 | 53 |
6 | Opel Mokka | 5.6 | 58 |
7 | Mazda 2 | 5.8 | 46 |
8 | Honda CR-V | 5.9 | 64 |
8 | Mercedes GLK | 5.9 | 75 |
10 | Mercedes klasy A | 6.0 | 59 |
11 | Mazda 3 | 6.1 | 55 |
12 | Mercedes SLK | 6.2 | 45 |
12 | Mercedes klasy E Coupé | 6.2 | 62 |
14 | Audi A6/A7 | 6.3 | 106 |
14 | Toyota RAV4 | 6.3 | 65 |
16 | VW Golf Plus | 6.4 | 51 |
17 | Audi A3 | 6.5 | 69 |
18 | BMW X1 | 6.6 | 68 |
18 | Mercedes klasy M/GLE | 6.6 | 90 |
18 | VW Touareg | 6.6 | 95 |
21 | Audi Q3 | 6.7 | 66 |
21 | Mazda CX-5 | 6.7 | 68 |
23 | Toyota Yaris | 6.8 | 49 |
24 | Opel Adam | 6.9 | 42 |
24 | VW Golf | 6.9 | 65 |
26 | Audi A4/A5 | 7.0 | 95 |
26 | Seat Leon | 7.0 | 68 |
26 | Volvo XC60 | 7.0 | 91 |
29 | Volvo V40 | 7.1 | 77 |
30 | Porsche Cayenne | 7.3 | 91 |
30 | Toyota Verso | 7.3 | 61 |
32 | Audi A1 | 7.4 | 58 |
32 | BMW X3/X4 | 7.4 | 80 |
32 | Ford Kuga | 7.4 | 71 |
35 | Toyota Auris | 7.5 | 56 |
36 | Mini Countryman | 7.6 | 64 |
36 | Skoda Citigo | 7.6 | 51 |
38 | Toyota Avensis | 7.7 | 76 |
39 | Mazda 6 | 7.8 | 76 |
39 | Mercedes klasy C | 7.8 | 80 |
39 | Mercedes klasy E | 7.8 | 109 |
39 | Mitsubishi ASX | 7.8 | 67 |
43 | Mini | 7.9 | 52 |
44 | VW Up | 8.0 | 49 |
45 | Honda Jazz | 8.3 | 50 |
46 | Opel Meriva B | 8.4 | 49 |
46 | Seat Mii | 8.4 | 50 |
48 | Skoda Yeti | 8.5 | 67 |
48 | Renault Clio | 8.5 | 51 |
50 | Mazda 5 | 8.7 | 66 |
51 | Honda Civic | 8.8 | 60 |
51 | Kia Venga | 8.8 | 51 |
53 | Ford B-Max | 8.9 | 48 |
53 | Suzuki Swift | 8.9 | 55 |
53 | Volvo S60/V60 | 8.9 | 92 |
56 | Opel Astra | 9.0 | 72 |
57 | Ford C-Max | 9.3 | 68 |
57 | Mitsubishi Colt | 9.3 | 51 |
59 | BMW serii 3/4 | 9.4 | 86 |
59 | VW Polo | 9.4 | 54 |
61 | Smart Fortwo | 9.5 | 44 |
61 | Toyota Yaris Hybrid | 9.5 | 50 |
61 | VW Eos | 9.5 | 59 |
64 | Hyundai ix20 | 9.6 | 49 |
64 | Peugeot 208 | 9.6 | 53 |
66 | Kia Picanto | 9.7 | 49 |
66 | Seat Altea | 9.7 | 69 |
68 | Ford Fiesta | 9.8 | 54 |
68 | Opel Insignia | 9.8 | 94 |
70 | Nissan Juke | 9.9 | 57 |
70 | Suzuki SX4 | 9.9 | 53 |
70 | VW Beetle | 9.9 | 52 |
73 | BMW X5/X6 | 10.0 | 93 |
74 | Citroën C3 Picasso | 10.1 | 57 |
75 | Kia Ceed | 10.2 | 63 |
75 | Skoda Superb | 10.2 | 104 |
77 | Opel Zafira | 10.3 | 82 |
78 | Skoda Fabia | 10.4 | 60 |
78 | Skoda Roomster | 10.4 | 66 |
80 | Ford Focus | 10.5 | 75 |
81 | Fiat Panda | 10.6 | 44 |
82 | BMW serii 1 | 10.7 | 69 |
82 | Kia Rio | 10.7 | 57 |
84 | Hyundai i30 | 10.8 | 64 |
84 | Renault Scénic | 10.8 | 61 |
84 | Skoda Rapid | 10.8 | 59 |
87 | Volvo V70/XC70 | 11.0 | 102 |
88 | Opel Corsa | 11.1 | 52 |
88 | VW Scirocco | 11.1 | 66 |
90 | Hyundai i10 | 11.2 | 46 |
91 | Mitsubishi Outlander | 11.5 | 77 |
92 | Peugeot 107 | 11.7 | 48 |
93 | Hyundai ix35 | 11.9 | 64 |
94 | Citroën C4 Picasso | 12.1 | 75 |
94 | Seat Ibiza | 12.1 | 61 |
96 | Peugeot 308 | 12.2 | 71 |
96 | VW Caddy | 12.2 | 85 |
98 | Toyota Aygo | 12.3 | 52 |
99 | Ford S-Max | 12.5 | 97 |
100 | Citroën C4 | 12.7 | 70 |
100 | Suzuki Jimny | 12.7 | 51 |
102 | Nissan Qashqai | 12.8 | 68 |
103 | VW Tiguan | 13.0 | 69 |
104 | Nissan Note | 13.1 | 58 |
104 | VW Touran | 13.1 | 89 |
106 | BMW serii 5 | 13.4 | 100 |
107 | Citroën Berlingo | 13.6 | 75 |
108 | Renault Mégane | 13.7 | 74 |
108 | VW Passat CC | 13.7 | 90 |
110 | Citroën C1 | 13.8 | 51 |
110 | VW Passat | 13.8 | 113 |
112 | Citroën C3 | 13.9 | 55 |
113 | Nissan Micra | 14.3 | 45 |
114 | Renault Twingo | 14.4 | 49 |
115 | Ford Ka | 14.5 | 47 |
116 | Ford Galaxy | 15.0 | 104 |
117 | Kia Sportage | 15.2 | 67 |
118 | Fiat 500 | 15.5 | 46 |
118 | Skoda Octavia | 15.5 | 98 |
120 | Dacia Sandero | 15.7 | 59 |
121 | Hyundai i20 | 15.8 | 52 |
122 | Ford Mondeo | 16.0 | 104 |
123 | Dacia Lodgy/Dokker | 16.4 | 60 |
124 | Fiat Punto | 17.1 | 54 |
125 | Seat Alhambra | 17.4 | 90 |
126 | Dacia Duster | 17.5 | 73 |
127 | Renault Kangoo | 17.8 | 71 |
128 | VW Sharan | 18.7 | 96 |
129 | Chevrolet Spark | 21.8 | 48 |
129 | Dacia Logan | 21.8 | 83 |
131 | Peugeot 206 | 28.0 | 53 |
Te przebiegi to jakieś kpiny. 10-11 letnie auto w Niemczech ma 150-170 tys. przebiegu? To chyba dane od handlarzy z ogłoszeń.
Jest mozliwe, jeżdże Corsą D ,11 letnią i ma 134 tyś przebiegu
To pokazuje jak dbają o auta, a nie ich awaryjność.
Znając jeszcze Niemców to Porsche jeździ się od święta a nie na co dzień, nawet na zimę jest zawieszane jazdy (coś jakby wyrejestrować czasowo)
W rankingu zabrakło Lexusa. Czy psuje się aż tak, że zabrakło tabeli? Może nie psuje się w ogóle, dlatego niemcy o nim zapomnieli?
Lexus jest najmniej awaryjnym autem w USA, więc wątpliwym wydaje się ten ranking. Upewnia mnie w tym opinia kolegi który pracuje w Autohaus Mercedes w Karlsruhe. Pokazując większość modeli ostudził mnie stwierdzeniem, że nawet te najdroższe wracają w ciągu 3 do 4-ch miesięcy do serwisu, najczęściej z powodów problemów z elektroniką która unieruchamia te samochody częściej jak Wartburgi z Wolfsburga ?