W kolejnej edycji niemieckiego rankingu niezawodności GTÜ znów królują rodzime auta premium. Ich przewagę widać zwłaszcza pośród droższych aut klasy średniej i wyższej.
Organizacja GTÜ od wielu lat wydaje coroczne raporty na temat niezawodności aut. Określa je na podstawie wyników przeprowadzonych na swoich stacjach przeglądów (przeważnie jest ich około 5 milionów). Badane auta ponownie podzielono na pięć kategorii wiekowych (od 1 do 9 lat) i sprawdzano pod kątem siedmiu najistotniejszych aspektów technicznych samochodu (od zawieszenia po stan silnika i karoserii). Podobnie jak w zeszłych latach, znów widać przewagę producentów niemieckich, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę droższe segmenty aut. Ma to związek głównie z faktem, że właściciele takich samochodów nie oszczędzają na ich serwisowaniu, co, wg GTÜ, przekłada się na bezpieczną i bezawaryjną jazdę. Pojazdy innych marek niż niemieckie wysunęły się na prowadzenie właściwie tylko w klasie aut miejskich. Oto wyniki raportu dla wybranych modeli 5 najpopularniejszych segmentów.
Samochody miejskie
Citroen C3
Kontrolerzy GTÜ nie pozostawili suchej nitki na francuskim „maluchu” i wytykają m.in. psujące się oświetlenie (niezależnie od rocznika), nieszczelne elementy układu wydechowego, pękające sprężyny zawieszenia i znaczne wycieki z silników. Przyzwoicie natomiast wypada trwałość karoserii.
Fiat Panda
Wg GTÜ najtrwalsze są najstarsze Pandy. W nowszych zawodzi niemal wszystko: od wycieków oleju poprzez nietrwałe hamulce po szybko zużywające się zawieszenie.
Fiat 500
We wszystkich „500-tkach” dochodzi do usterek zawieszenia (luzy na tulejach i sworzniach), wycieków oleju i awarii hamulców. Jedyne „ciepłe słowa” dotyczyły kondycji układu kierowniczego.
Ford Fiesta
Najstarsze Fiesty zaczynają korodować, w nowszych z kolei często występują luzy w układzie kierowniczym. Poza tym to całkiem bezawaryjny samochód, a wykryte usterki są najczęściej następstwem zaniedbań właścicieli.
Hyundai i20
W kilkuletnich miejskich Hyundaiach należy zwrócić uwagę na sprawne działanie „elektryki” i oświetlenia oraz zweryfikować kondycję zawieszenia. W najstarszych autach z kolei zawodzą hamulce.
Kia Picanto
Większość Picanto trapią problemy z niesprawnym oświetleniem, nierównomiernie zużywającymi się hamulcami oraz korodującym wydechem. Pozytywnie oceniono trwałość zawieszenia i układu kierowniczego.
Mini
Mini jest niemal bezawaryjne, jeśli weźmiemy pod uwagę zawieszenie, hamulce i zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. W autach powyżej 6 lat stopniowo postępuje korozja wydechu, w najnowszych z kolei „szaleje elektryka”.
Nissan Micra
Nietrwałe oświetlenie i zawieszenie to najczęstsze powody niezaliczenia przez Micrę badania technicznego. Lepiej prezentuje się kondycja wydechu oraz hamulców.
Opel Corsa
We wszystkich Corsach stwierdzono liczne usterki oświetlenia oraz korozję układu wydechowego, a także awarie sterowania silnikiem i luzy na łożyskach. W młodszych autach skala usterek się zmniejsza.
Peugeot 208
We francuskim aucie przyzwoicie wypada trwałość elementów zawieszenia i układu kierowniczego, ale z silników nadmiernie wycieka olej. Niepochlebne opinie dotyczą również układu wydechowego.
Seat Ibiza
Oświetlenie i hamulce to zdecydowanie słabe punkty miejskiego Seata. Hiszpański model ma jednak trwałe zawieszenie, a w nowszych autach nie występują już problemy dotyczące silników.
Skoda Fabia
W Fabiach często dochodzi do wycieków z przewodów hamulcowych i silników oraz awarii osłon przegubów. Na szczęście układ kierowniczy jest niemal bezobsługowy, a w starszych autach nie stwierdzono usterek dotyczących wydechu.
Toyota Yaris
Zdecydowanie najmniej awaryjne miejskie auto. Jedyne wykryte niedogodności dotyczą łatwych w usunięciu defektów oświetlenia i problemów natury estetycznej (nie we wszystkich rocznikach).
Volkswagen Polo
Do najczęstszych usterek Polo należą cieknące przewody hamulcowe, zużywające się tuleje metalowo-gumowe i osłony przegubów, a w najstarszych autach – także wycieki z silników.
Samochody kompaktowe
Audi A3
Według GTÜ to niemal bezawaryjny kompakt. Zastrzeżenia dotyczą wycieków oleju w autach starszych niż 9-letnie oraz przyspieszonego zużycia hamulców.
Ford Focus
Focus jest wolny od usterek wydechu i hamulców, ale kapryśna bywa w nim „elektryka”. Nie najlepiej prezentują się też liczne odnotowania wycieków oleju z silników.
Honda Civic
Niemal nieskazitelny obraz niezawodności Civica psują drobne usterki elektryczne (niesprawne oświetlenie tablicy rejestracyjnej) i pojawiająca się na zewnątrz korozja.
Kia Cee’d
Cieknący olej, nietrwałe elementy układu hamulcowego oraz powtarzające się problemy z oświetleniem to główne zarzuty kierowane w stronę koreańskiego auta przez kontrolerów GTÜ.
Mercedes Klasy A
Kontrolerzy GTÜ klasyfikują najmniejszego Mercedesa jako niemal bezawaryjnego. Sporadycznie dochodzi tylko do przedwczesnego zużycia hamulców.
Opel Astra
Odpowiednio zabezpieczona przed korozją karoseria Astry to jeden z atutów tego samochodu. Szkoda, że równie dobrze „nie trzyma się” wydech. W niemieckim kompakcie po 6-7 latach „poddaje się” zawieszenie, we wszystkich natomiast korodują przewody hamulcowe.
Renault Megane
Niezależnie od wieku auta, w Megane’ie psuje się niemal wszystko: pojawiają się luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym, szybko „kończą” się hamulce i nagminnie zawodzi „elektryka”. Na szczęście francuski kompakt nie koroduje, także od spodu (układ wydechowy).
Skoda Octavia
Octavie w każdym wieku sprawiają jakieś problemy. Młodsze z oświetleniem i nietrwałym zawieszeniem, starsze – z wyciekami oleju i słabymi hamulcami. Mocna strona modelu: układ kierowniczy.
Toyota Auris
Kompaktową Toyotę dopadają jedynie usterki oświetlenia i układu hamulcowego (zużywają się tarcze). Cały zespół napędowy pokonuje wiele bezawaryjnych kilometrów.
Volkswagen Golf
Wg statystyk GTÜ Golf wypada o wiele lepiej od bliźniaczej konstrukcyjnie Octavii. Jest niemal wolny od usterek zawieszenia i wydechu, nie przysparza też zbytnich problemów natury elektrycznej. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło układu hamulcowego.
Klasa średnia
Audi A4
W ponad 8-letnich A4 interwencji zaczyna wymagać zawieszenie (tuleje gumowe), a w najmłodszych wycieka olej. To jedyne zastrzeżenia odnośnie tego modelu, jakie odnotowali pracownicy GTÜ.
BMW serii 3
O dziwo, najwięcej problemów sprawiają prawie nowe (tj. maksymalnie 3-letnie) „Trójki”. Dotyczą one sporadycznych luzów z zawieszeniu, niesprawnego oświetlenia albo korozji wydechu. Warto zwrócić też uwagę na wycieki oleju.
Ford Mondeo
Niemiecki ranking ujawnił wiele niepochlebnych przypadłości Forda klasy średniej. Wiele Mondeo ma niesprawne światła, zaolejone silniki i wyeksploatowane elementy układu kierowniczego. Najlepiej (choć i tak słabo) oceniono hamulce.
Mercedes Klasy C
Prawie idealny wynik zepsuło nietrwałe zawieszenie i hamulce w najstarszych autach. W pozostałych kategoriach nie wystąpiły żadne zastrzeżenia na przeglądach.
Opel Insignia
Podobnie jak w Astrach, w Insigniach nagminnie koroduje wydech i interwencji często wymagają elementy układu hamulcowego. Lepiej oceniono z kolei trwałość zawieszenia i nie stwierdzono wycieków z jednostek napędowych.
Toyota Avensis
Mechanicznie trudno cokolwiek zarzucić Toyocie. Usterki, jeśli się zdarzają, to dotyczą niedziałającego oświetlenia lub defektów na karoserii.
Volkswagen Passat
W Passacie często zgłaszano powtarzające się awarie szybko zużywającego się zawieszenia, a w nowszych także układu hamulcowego. Niezbyt pozytywnie oceniono też trwałość powłoki lakierniczej. Wycieki z silników i korozja wydechu dotyczą tylko najstarszych aut.
Klasa wyższa
Audi A6
Sporadyczne usterki Audi A6 wynikają bardziej z zaniedbań serwisowych niż niedopracowania konstrukcyjnego modelu. Właściwie jedynym wartym odnotowania elementem są gumowe tuleje zawieszenia, wymagające wymiany w starszych autach.
BMW serii 5
W „Piątkach” warto zwracać uwagę na stan układu wydechowego i precyzję działania układu kierowniczego. Na pochwałę zasługuje trwałość hamulców, świateł oraz zabezpieczenie przed korozją.
Mercedes Klasy E
Delikatne zawieszenie i układ wydechowy, a także pojawiająca się rdza psują pozytywny obraz Mercedesa klasy średniej. W nowszych autach odnotowano wycieki oleju z silników, w starszych interwencji wymagały hamulce.
SUV-y
Audi Q5
W średnim SUV-ie Audi nie odnotowano żadnych istotnych usterek podczas przeglądów i samochód otrzymał maksymalne noty we wszystkich kategoriach wiekowych.
Dacia Duster
Duster dał się poznać jako samochód z trwałym zawieszeniem. W pozostałych kategoriach zebrał najgorsze noty we wszystkich możliwych rocznikach. Uwagi dotyczyły przede wszystkim nieszczelności wydechu i silników.
Kia Sportage
Na zaskakująco katastrofalny wynik przełożyła się delikatna „elektryka” oraz nieodporne na trudy eksploatacji zawieszenie i hamulce. W Kii zabrakło nawet właściwego zabezpieczenia antykorozyjnego.
Mitsubishi Outlander
Najmłodsze Outlandery trapią liczne wycieki z silników i problemy z hamulcami/wydechem, z kolei w starszych odnotowano przypadki zużytych elementów zawieszenia i układu kierowniczego.
Nissan Qashqai
Karoseria Qashqaia dzielnie opiera się opływowi czasu. Niestety, nie można tego powiedzieć o mechanice: zużyte tuleje i nieszczelności w wydechu są na porządku dziennym, zdarzają się też auta z niedziałającymi światłami.
Volvo XC60
Wolne od usterek są najstarsze SUV-y szwedzkiej marki. W kilkuletnich autach coraz częściej szwankuje układ kierowniczy i wydechowy. Na pochwałę zasługuje kondycja powłoki lakierniczej i dopracowana „elektryka”.