Wymiana zawieszenia

Na naszych drogach, zawieszenie jest jednym z szybciej zużywających się elementów samochodu. Oto zestawienie kosztów naprawy zawieszenia w popularnych modelach. W których autach jest prostsze i wytrzyma dłużej, a w których więcej wydamy na części?

Zawieszenie w samochodzie
Zawieszenie szybko ulega zużyciu na naszych drogach.

Problemy z tłumieniem nierówności dosyć szybko pojawiają się w autach od nowości jeżdżących po polskich, zwykle słabej jakości, drogach. Zawieszenie przejmuje największe siły pochodzące od jazdy, a  zły stan dróg dodatkowo skraca jego żywotność. Producenci obecnie stosują różne typy zawieszenia, dostosowane do klasy samochodu i wymagań pod względem komfortu jazdy. Zwykle te lepiej wybierające nierówności mają bardziej skomplikowaną, droższą konstrukcję.

Jakie typy zawieszenia występują w autach?

Najczęściej montowaną konstrukcją zawieszenia są kolumny McPhersona z przodu i belka podatna z tyłu. Ten typ stosuje się najczęściej w małych autach i kompaktach, ponieważ zajmuje mało miejsca i jest względnie tani w produkcji. Nie oznacza to jednak że nie grzeszy trwałością, a przy tym zapewnia przyzwoite prowadzenie. W droższych samochodach montuje się zawieszenia wielowahaczowe, które jest w stanie zapewnić stały kąt pochylenia koła w trakcie skoków zawieszenia, a to poprawia precyzję prowadzenia na nierównościach. Konstrukcja jest jednak znacznie bardziej skomplikowana i czasami brak do niej zamienników – trzeba sięgać po drogie części oryginalne.

Relikt przeszłości

W starszych samochodach francuskich można jeszcze spotkać tylną belkę z poprzecznymi osiami skrętnymi. Jej zaletą jest to, że zajmuje mało miejsca i jest bardzo „miękka”. Niestety, przekłada się to na prowadzenie – zawieszenie wykazuje zbyt małą sztywność, przez co samochód przechyla się na zakrętach. Francuzi później odeszli od stosowania tego typu zawieszenia na rzecz klasycznych belek podatnych.

Istotna budowa

Jeżeli konstrukcja ma łatwo wymienialne najbardziej narażone elementy, jak sworznie i tuleje gumowo-metalowe, pozwoli to zaoszczędzić czas mechanikowi w warsztacie i obniżyć koszty usługi. Najprostsze w rozbiórce są zawieszenia aut grupy VW, w których sworzeń można odkręcić od wahacza. W innych autach (np. Renault Megane) jest on wprasowany w wahacz i da się go wymienić tylko za pomocą prasy, a to wymaga zdjęcia całego wahacza. Najgorszą sytuacją jest sworzeń będący integralną częścią wahacza – wtedy pozostaje wymiana całego elementu.

Podział na segmenty

Trwałość zawieszenia zależy też od jego wykonania i jakości poszczególnych elementów. Czołowe miejsca pod względem trwałości zajmują przeważnie auta japońskie i Fordy, za nimi są bardziej „delikatne” Francuzy. Szczegółowe dane dla najpopularniejszych segmentów przedstawiamy w poniższych tabelach. Powstały na podstawie statystyk niemieckiej organizacji GTU, która przebadała aż 5 milionów pojazdów.

Samochody małe i miejskieMiejskie - trwałe - Toyota Aygo
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna w tylnej osi
– belka z drążkami skrętnymi

W segmencie tanich aut dominują najprostsze rozwiązania, czyli kolumny McPhersona połączone z belką podatną z tyłu. Konstrukcja dobrze spełnia swoją funkcję i nie jest droga w naprawach. Sporadycznie zdarzają się przypadki awaryjnej belki z drążkami skrętnymi, głównie we Francuzach. W tej klasie aut rzadko przy zużyciu sworznia konieczna jest wymiana całego wahacza, chociaż jest tak w przypadku Forda Ka i Fiata Pandy.

Samochody małe i miejskie – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Ford Fiesta VI Kia Picanto Mazda 2 Toyota Aygo
Sworzeń wahacza 67 zł 90 zł 67 zł 61 zł
Amortyzator przedni 290 zł 187 zł 290 zł 252 zł
Amortyzator tylny 198 zł 155 zł 198 zł 195 zł
Łącznik stabilizatora 84 zł 52 zł 84 zł 64 zł
Wahacz przedni

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Fiat Grande Punto Ford Ka Peugeot 206 Renault Clio III
Sworzeń wahacza 96 zł 49 zł
Amortyzator przedni 290 zł 274 zł 244 zł 250 zł
Amortyzator tylny 187 zł 143 zł 172 zł 214 zł
Łącznik stabilizatora 67 zł 61 zł 78 zł 74 zł
Wahacz przedni 336 zł 292 zł
Samochody kompaktoweKompakty - nietrwałe - Renault Megane III
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– 
belka podatna w tylnej osi
– 
tylna oś wielowahaczowa

Podobnie jak w autach miejskich, i w tym segmencie stosowano McPhersony z przodu i belkę podatną z tyłu. Od jakiegoś czasu standardem w kompaktach stała się oś wielowahaczowa. Nie sprawia problemów, pod warunkiem, że jest dobrze wykonana, jak w VW Golfie i pochodnych. U innych producentów z trwałością może być różnie, a naprawy nie będą tanie. Ciekawostka – w kompaktowej Alfie 147 zastosowano konstrukcję wielowahaczową w obu osiach.

Samochody kompaktowe – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Citroen C4 II Honda Civic VIII Toyota Auris VW Golf VI
Sworzeń wahacza 83 zł 101 zł 131 zł
Amortyzator przedni 222 zł 449 zł 327 zł 275 zł
Amortyzator tylny 208 zł 241 zł 217 zł 220 zł
Łącznik stabilizatora 57 zł 85 zł 113 zł 60 zł
Wahacz przedni 701 zł

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Alfa Romeo 147 Ford Focus II Mazda 3 (od 2008) Renault Megane III
Sworzeń wahacza 83 zł 107 zł 102 zł
Amortyzator przedni 253 zł 294 zł 313 zł 286 zł
Amortyzator tylny 473 zł 134 zł 134 zł 219 zł
Łącznik stabilizatora 61 zł 98 zł 132 zł 93 zł
Wahacz przedni 567 zł
Minivany i kombivanyMinivany - trwałe - Toyota Verso
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna
– oś wielowahaczowa

W minivanach nie ma miejsca na kombinacje – priorytetem jest przestronność w środku, więc podzespoły nie mogą zabierać dużo miejsca. Dlatego najczęściej w nich montowane są proste kolumny McPhersona z belką podatną. Obecność konstrukcji wielowahaczowych wynika najczęściej z powiązania z samochodem kompaktowym/klasy średniej, jak w VW Touranie czy Fordzie S-Maxie. Z uwagi na większe obciążenie ich trwałość jest niższa niż u mniejszych braci, a dostęp utrudniony przez mocne przesunięcie przedziału pasażerskiego do przodu.

Minivany i kombivany – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Ford S-Max Ford Galaxy (od 2006) Opel Meriva I Toyota Verso
Sworzeń wahacza 99 zł 99 zł 82 zł 168 zł
Amortyzator przedni 412 zł 412 zł 274 zł 320 zł
Amortyzator tylny 335 zł 201 zł 168 zł 233 zł
Łącznik stabilizatora 79 zł 79 zł 51 zł 89 zł

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Mazda 5 Renault Kangoo II Skoda Roomster VW Touran
Sworzeń wahacza 63 zł 76 zł 59 zł 131 zł
Amortyzator przedni 313 zł 250 zł 212 zł 263 zł
Amortyzator tylny 197 zł 184 zł 180 zł 220 zł
Łącznik stabilizatora 98 zł 61 zł 73 zł 60 zł
Samochody klasy średniejKlasa średnia - trwałe - Opel Insignia
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa
– belka podatna w tylnej osi

Droższe auta mają przeważnie bardziej komfortowe zawieszenie wielowahaczowe zarówno z tyłu, jak i z przodu. Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję i zastosowanie w obu osiach naprawy pochłoną trochę z portfela i może brakować zamienników. Czasami w niektórych modelach można jeszcze znaleźć kolumny McPhersona (Ford Mondeo, VW Passat B6) i belkę podatną (Renault Laguna).

Samochody klasy średniej – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Ford Mondeo IV Honda Accord VII Opel Insignia Toyota Avensis III
Sworzeń wahacza 98 zł 93 zł
Amortyzator przedni 410 zł 340 zł 296 zł 340 zł
Amortyzator tylny 335 zł 314 zł 223 zł 196 zł
Łącznik stabilizatora 79 zł 62 zł 93 zł 113 zł
Wahacz przedni 270 zł (górny przód) 801 zł

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Citroen C5 Mazda 6 GH (od 2007) Renault Laguna III VW Passat B5
Sworzeń wahacza 133 zł 106 zł
Amortyzator przedni 193 zł 223 zł 357 zł 227 zł
Amortyzator tylny 188 zł 187 zł 219 zł 174 zł
Łącznik stabilizatora 151 zł 83 zł 77 zł 100 zł
Wahacz 537 zł (górny przód) 510 zł (wahacze dolne)
SUV-y kompaktowe i dużeSUVy - trwałe - Suzuki Grand Vitara II
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa

Do niektórych SUV-ów montowano proste zawieszenia pochodzące z aut osobowych (jak z VW Golfa do Tiguana), natomiast większe mają już dedykowane specjalnie do nich. Także tutaj standardem są konstrukcje wielowahaczowe na obu osiach, wykazujące przy tym mniejszą trwałość niż w osobówkach. Powód? Wyższe zawieszenie pozwala na częstsze zjeżdżanie z asfaltu. SUV-y są też cięższe i mają większe koła, czyli większą masę nieresorowaną.

SUV-y kompaktowe i duże – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Audi Q7 Mercedes ML (W164) Subaru Forester III Suzuki Grand Vitara II
Sworzeń wahacza 314 zł 74 zł 445 zł
Amortyzator przedni 577 zł 745 zł 484 zł 375 zł
Amortyzator tylny 442 zł 560 zł 700 zł 250 zł
Łącznik stabilizatora 124 zł 172 zł 72 zł 68 zł
Wahacz 504 zł (górny)

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Hyundai Santa Fe II Kia Sorento II Nissan Qashqai I VW Tiguan I
Sworzeń wahacza 135 zł 135 zł 99 zł 131 zł
Amortyzator przedni 304 zł 380 zł 358 zł 327 zł
Amortyzator tylny 223 zł 223 zł 213 zł 196 zł
Łącznik stabilizatora 59 zł 59 zł 112 zł 60 zł