PoradyPoradyDrążek Panharda. Co to jest i jak działa drążek reakcyjny?

Drążek Panharda. Co to jest i jak działa drążek reakcyjny?

Drążek Panharda to element zawieszenia samochodu, który służy do utrzymania właściwej pozycji tylnej osi względem nadwozia. Do czego służy drążek Panharda? Co to jest drążek reakcyjny?

Do czego służy drążek Panharda?

Drążek Panharda został wynaleziony na początku XX wieku przez francuską firmę Panhard. Jest to poprzeczny drążek reakcyjny, który łączy jedną stronę tylnej osi z nadwoziem. Jego zadaniem jest zapobieganie przesuwaniu się osi na boki podczas pokonywania zakrętów, nierówności, hamowania lub przyspieszania. Dzięki temu poprawia się prowadzenie i właściwości jezdne samochodu, a także zmniejsza się zużycie opon i elementów zawieszenia.

Patrol, Land Rover, Suzuki i nie tylko. W jakich autach znajdziemy drążek Panharda?

Drążek Panharda jest najczęściej stosowany w samochodach z napędem tylnej osi lub na wszystkie koła, które mają sztywną tylną oś. Przykładami takich aut mogą być niektóre modele Nissana (np. Patrol), Suzuki, Land Rovera, Jeepa, Toyoty, Mazdy czy Forda. Drążek Panharda jest też często montowany w samochodach terenowych, które mają podwyższone zawieszenie i większy prześwit.

Co to jest drążek reakcyjny (przedni i tylny)?

Drążek reakcyjny to ogólna nazwa dla drążka, który przenosi siły wzdłużne lub poprzeczne pochodzące od kół pojazdu i zapewnia stabilność i geometrię zawieszenia. Drążek reakcyjny może być zamocowany w różnych miejscach i kierunkach, w zależności od rodzaju zawieszenia i konstrukcji samochodu. Może być on wzdłużny, poprzeczny, skośny lub połączony z innymi elementami, takimi jak wahacze, sprężyny czy amortyzatory.

Drążek reakcyjny ma za zadanie ograniczać ruchy osi lub kół względem podwozia lub ramy, które mogą powodować niepożądane zmiany kątów pochylenia, skrętu lub wybiegu kół. Dzięki temu zapobiega się utracie przyczepności, niestabilności, nadmiernemu przechyłowi czy zużyciu opon i elementów zawieszenia.

Drążek reakcyjny jest stosowany zarówno w zawieszeniu przednim, jak i tylnym, zarówno w samochodach z napędem na jedną, jak i na obie osie. Przykładami drążków reakcyjnych mogą być drążek Panharda, drążek Watta, drążek Scotta-Russella, drążek kierowniczy wzdłużny czy drążek ustalający.

Jak działa drążek Panharda i drążek reakcyjny?

Drążek Panharda jest zamocowany przegubowo do jednej strony tylnej osi i do nadwozia po przeciwnej stronie. Jego długość i kąt nachylenia wpływają na jego pracę. Im dłuższy i bardziej poziomo ustawiony jest drążek, tym mniejsze są jego ruchy i tym lepiej utrzymuje on oś w pożądanej pozycji. Jeśli drążek jest krótszy lub nachylony, to podczas pracy zawieszenia zmienia się jego długość względna i powoduje on przesuwanie się osi na boki. Dlatego drążek Panharda powinien być jak najdłuższy i jak najbardziej poziomy.

Drążek reakcyjny działa podobnie do drążka Panharda, ale może być zamocowany w innym kierunku i miejscu. Jego zadaniem jest przenoszenie sił wzdłużnych lub poprzecznych od kół do podwozia lub ramy i utrzymywanie właściwej geometrii zawieszenia. Drążek reakcyjny może być wzdłużny, poprzeczny, skośny lub połączony z innymi elementami. Jego długość, kąt nachylenia i sztywność wpływają na jego pracę. Podobnie jak w przypadku drążka Panharda, im sztywniejszy i bardziej stabilnie osadzony w poziomie jest drążek reakcyjny, tym lepiej kontroluje on ruchy osi lub kół.

Drążek Panharda
Drążek Panharda często stosowany jest w samochodach terenowych.

Jaka jest różnica między drążkiem Panharda a stabilizatorem?

Drążek Panharda i stabilizator to dwa różne elementy zawieszenia, które mają różne funkcje. Drążek Panharda służy do utrzymania właściwej pozycji tylnej osi względem nadwozia, a stabilizator służy do zmniejszenia przechyłu nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Stabilizator to poprzeczny drążek, który łączy oba końce osi lub wahaczy i działa jak sprężyna skrętna. Podczas pokonywania zakrętu, stabilizator przenosi część siły od koła zewnętrznego do koła wewnętrznego, co zmniejsza różnicę w obciążeniu kół i zapobiega nadmiernemu przechyłowi nadwozia. Stabilizator poprawia stabilność i prowadzenie samochodu, ale też zwiększa sztywność zawieszenia i pogarsza komfort jazdy.

Drążek Panharda i stabilizator mogą współpracować ze sobą lub być stosowane niezależnie, w zależności od rodzaju zawieszenia i konstrukcji samochodu. Niektóre samochody mają oba te elementy, niektóre mają tylko jeden, a niektóre nie mają żadnego. Drążek Panharda i stabilizator nie są konieczne do działania zawieszenia, ale mogą poprawić jego właściwości i dostosować je do potrzeb kierowcy i warunków drogowych.

Redakcja poleca:

Co to jest wał Kardana?

Kolumna McPhersona. Co to takiego i jaką ma budowę?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji